Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw gemeente Roermond |
Citeertitel | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw gemeente Roermond |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet sociale werkvoorziening, art. 12, lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 19-12-2007 Trompetter, 27-12-2007 | Geen. |
Verordening Wachtlijstbeheer Wsw
De raad van de gemeente Roermond
Artikel 12 lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening, dat aan de gemeenteraad de bevoegdheid toekent om bij verordening regels te stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid Wsw in aanmerking worden gebracht;
Het doel van de Wet sociale werkvoorziening, te weten het bieden van aangepaste arbeid die aansluit bij de capaciteiten en de mogelijkheden van de Wsw-geïndiceerde aan zoveel mogelijk arbeidsgehandicapten die zijn geïndiceerd voor de Wsw;
De samenwerking van de gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Roerdalen en Roermond in de Gemeenschappelijke Regeling Westrom voor wat betreft de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening en het belang van de Gemeenschappelijke Regeling Westrom bij eensluidende wachtlijstbeheerverordeningen van de deelnemende gemeenten;
Alsmede het bedrijfseconomische belang van Westrom dat indirect een financieel belang vormt van de gemeente;
In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden de volgende groepen wachtlijst- kandidaten met voorrang geplaatst met de volgende prioritering:
Personen die geschikt zijn om extern geplaatst te worden hetzij via een detachering hetzij via begeleid werken.
Binnen de groep genoemd onder a. is de datum van afloop van het voortraject bepalend voor de volgorde van plaatsing.
Binnen de groepen genoemd onder b. en c. is de datum van de indicatiebeschikking bepalend voor de volgorde van plaatsing.
Indien er zich in de Westrom-organisatie een vacature voordoet waarvan de invulling naar het oordeel van de directie van Westrom van belang is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee voor de goede uitvoering van de Wsw, zal in afwijking van het bepaalde in lid 1 en lid 2 de langstwachtende geschikte kandidaat geplaatst worden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Roermond op 19 december 2007.
Toelichting op de Verordening Wachtlijstbeheer Wsw
Om in aanmerking te komen voor een werkplek in het kader van de Wsw bij of via Westrom geldt in principe de volgorde van de Wsw-wachtlijst.
In dit artikellid wordt voor drie categorieën een uitzondering gemaakt op het algemene uitgangspunt van lid 1, waarbij de volgorde van opsomming tevens de prioritering bepaalt:
Personen die in het kader van een voortraject reeds werkzaam zijn bij of via Westrom worden, zodra de duur van het voortraject verlopen is, met voorrang geplaatst in een Wsw-dienstbetrekking c.q. op een begeleid werkenplek. Onder een voortraject wordt verstaan een met reïntegratiegelden van het UWV(Uitvoeringsorganisatie Werknemersverzekeringen) of de gemeente gesubsidieerde werkplek voor de duur van minimaal één jaar bij of via Westrom voor een persoon met een Wsw-indicatie. Tijdens een voortraject wordt de Wsw-geïndiceerde voorbereid op een plaatsing in het kader van de Wsw. Met deze uitzondering op de hoofdregel wordt voorkomen dat Wsw-geïndiceerden na de activering weer terug worden geplaatst op de Wsw-wachtlijst, waardoor hun nieuwe verworven arbeidsvaardigheden weer verloren gaan.
Voor zover het UWV geen voortraject financiert voor een Wajonger met een Wsw-indicatie, wordt deze bij voorrang geplaatst in een Wsw-dienstbetrekking. Deze uitzondering is ingegeven door de sociaal-maatschappelijke problematiek van de Wajongers. Door Wajongers met een Wsw-indicatie met voorrang te plaatsen in een Wsw-dienstbetrekking wordt beoogd hen zo spoedig mogelijk te betrekken in het arbeidsproces, waardoor de kans op toename van hun problematiek verkleind wordt.
Omdat de Wsw zich ten doel stelt om aan personen met een Wsw-indicatie aangepaste arbeid te bieden in een zo regulier mogelijke omgeving, wordt aan personen die geschikt zijn om extern geplaatst te worden hetzij via een detachering hetzij via begeleid werken ook voorrang verleend bij plaatsing. Of een persoon met een Wsw-indicatie geschikt is om extern geplaatst te worden wordt bepaald door het Arbeids- en ToeleidingsCentrum van Westrom.
Het uitgangspunt bij het bieden van aangepaste arbeid aan personen met een Wsw-indicatie vormt in principe de mogelijkheden van de persoon. Dit wil zeggen dat er arbeid gezocht wordt bij de persoon in de volgorde zoals bepaald in artikel 2 leden 1 en 2 van de verordening.
In de praktijk zullen er echter ook vacatures ontstaan in de Westrom-organisatie, die zich niet laten invullen met de wachtlijstkandidaten die volgens deze regels aan de beurt zijn voor plaatsing. Vandaar dat lid 3 bepaalt dat indien er zich een vacature voordoet waarvan invulling naar het oordeel van de directie van Westrom van belang is voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee voor de goede uitvoering van de Wsw, de langstwachtende geschikte kandidaat geplaatst zal worden.