Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lingewaard

Gedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLingewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013
CiteertitelGedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is uit werking getreden en vervangen door de Gedragscode voor raadsleden, collegeleden en PA-leden van de gemeente Lingewaard

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-12-201317-03-2021Onbekend

31-10-2013

Gemeentenieuws

78/2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013

 

 

Besluit raad

Besluitnummer

 

Onderwerp

Vaststelling van de Gedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013

De raad van de gemeente Lingewaard;

gelezen het voorstel van het college d.d. 20 augustus 2013;

gehoord de behandeling tijdens de Politieke Avond d.d. 10 oktober 2013;

gelet op het bepaalde in de artikelen 15, 41c en 69 van de Gemeentewet;

besluit:

A.onder intrekking van het besluit van 16 december 2010 vast te stellen de: Gedragscode politieke ambtsdragers Lingewaard 2013, luidende als volgt:

 

Deel I

Kernbegrippen integriteit van politieke ambtsdragers

Leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad stellen bij hun handelen de betrouwbaarheid van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer.

Integriteit van politieke ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisatie en burger voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politieke ambtsdragers in een breder perspectief.

Dienstbaarheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uitmaken.

Functionaliteit

Het handelen van een politieke ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.

Onafhankelijkheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

Openheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politieke ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.

Betrouwbaarheid

Op een politieke ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

Zorgvuldigheid

Het handelen van een politieke ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen. Politieke ambtsdragers bejegenen ook elkaar respectvol, onverminderd hun verantwoordelijkheid elkaar op goede grond aan te spreken op het niet naleven van deze gedragscode.

De waarden en normen, die met deze kernbegrippen zijn aangeduid, vormen de toetssteen voor het handelen van de politieke ambtsdragers.

 

Deel II

Gedragscode politieke ambtsdragers

  • 1.

    Algemene bepalingen

    • 1.1 Deze gedragscode geldt voor politieke ambtsdragers van de gemeente Lingewaard. Politieke ambtsdragers zijn de bestuurders en de gekozen volksvertegenwoordigers.

      1.2 In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is vindt bespreking plaats door het college van burgemeester en wethouders of door de gemeenteraad. Ingeval geen sprake is van een individuele interpretatie maar van een meer algemene uitleg, vindt bespreking plaats door de gemeenteraad.

      1.3 De code is openbaar en voor iedereen makkelijk toegankelijk.

    • 1.4 Een politieke ambtsdrager ontvangt bij zijn aantreden een exemplaar van de code.

    • 1.5 Een politieke ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

  • 2.

    Belangenverstrengeling

    • 2.1 Een politieke ambtsdrager doet aan het college of de raad, afhankelijk waar hij deel van uitmaakt, opgave van zijn (financiële) belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

    • 2.2 Een politieke ambtsdrager voorkomt bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties verstoring en de schijn van verstoring van eerlijke concurrentieverhoudingen.

    • 2.3 Een oud-politiek ambtsdrager is het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

    • 2.4 Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politieke ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de beraadslaging en besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

    • 2.5 Een politieke ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente onthoudt zich van deelname aan de beraadslaging en besluitvorming over de betreffende opdracht.

      2.6 Een politieke ambtsdrager die een functie vervult bij een organisatie die subsidie of andere financiële bijdragen van de gemeente ontvangt, onthoudt zich van deelname aan de beraadslaging en besluitvorming over voorstellen die raken aan het belang van deze organisatie.

      2.7 Een politieke ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die in de weg kunnen staan aan een integere invulling van zijn ambt.

       

  • 3.

    Informatie

    • 3.1 Een politieke ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

    • 3.2 Een politieke ambtsdrager houdt geen informatie achter.

    • 3.3 Een politieke ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

    • 3.4 Een politieke ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

    • 3.5 Een politieke ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

  • 4.

    Geschenken, diensten en uitnodigingen

    • 4.1 Een politieke ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten, zaken of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

    • 4.2 Een politieke ambtsdrager die geschenken en giften uit hoofde van zijn functie ontvangt, meldt deze aan het bestuursorgaan waarvan hij deel uitmaakt.

    • 4.3 Een politieke ambtsdrager die geschenken en giften uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50,- vertegenwoordigen doet deze onverwijld toekomen aan de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50,- of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.

    • 4.4 Een politieke ambtsdrager ontvangt geen geschenken of giften op het huisadres. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politieke ambtsdrager dit aan het bestuursorgaan waarvan hij deel uitmaakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

    • 4.5 Een politieke ambtsdrager accepteert geen aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen.

    • 4.6 Een politieke ambtsdrager maakt aan het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt melding van uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

  • 5.

    Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse reizen en voorzieningen

    5.1 Een politieke ambtsdrager declareert uitgaven uitsluitend als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Bij het doen van uitgaven betracht hij gepaste soberheid. Een uitgave is alleen functioneel indien zij voortvloeit uit de functie en daarmee een belang van de gemeente is gediend.

    • 5.2 Een politieke ambtsdrager declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.

    • 5.3 Een politieke ambtsdrager houdt zich bij zijn declaraties aan de hiervoor door het college vastgestelde administratieve regels.

    • 5.4 Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken, waaronder mede begrepen een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES eilanden, of die is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, vraagt vooraf toestemming van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad van haar besluitvorming op de hoogte indien het toestemming aan een bestuurder betreft.

    • 5.5 Een politieke ambtsdrager is het uitsluitend toegestaan om ten laste van de gemeente de partner te laten meereizen naar en in het buitenland wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee is gediend. Het bestuursorgaan waarvan de politieke ambtsdrager deel uitmaakt betrekt het meereizen van de partner bij de besluitvorming.

    • 5.6 Een politieke ambtsdrager is het niet toegestaan om anderszins derden te laten meereizen naar en in het buitenland op kosten van de gemeente. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan, maar wordt wel per geval bij de besluitvorming van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt betrokken.

    • 5.7 Een politieke ambtsdrager is het toegestaan om een buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden te verlengen, mits dit is betrokken bij de besluitvorming van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de politieke ambtsdrager.

      6. Voorzieningen

    • 6.1 Een politieke ambtsdrager is het gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen als bijvoorbeeld computers of communicatiemiddelen voor privédoeleinden niet toegestaan.

7. Vermoeden van integriteitschendin

7.1 Een politieke ambtsdrager die vermoedt dat een andere politiek ambtsdrager zich schuldig maakt aan overtreding van de gedragscode of anderszins aan een integriteitschending, doet daarvan melding aan de burgemeester. De burgemeester voert een verkennend onderzoek uit en brengt daarvan verslag uit aan de indiener. De burgemeester kan besluiten het presidium of de raad te informeren over de uitkomst van zijn onderzoek.

7.2 Indien het vermoeden betrekking heeft op de burgemeester meldt de politieke ambtsdrager dit aan het presidium of bij de Commissaris van de Koning.

de intrekking van de oude en de inwerkingtreding van de nieuwe gedragscode te bepalen op .

 

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering

van 2013.

 

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

 

w.g. Th.G.L. Greep w.g. M.H.F. Schuurmans-Wijdeven