Organisatie | Waterschap Brabantse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2014 voor waterschap Brabantse Delta |
Citeertitel | Treasurystatuut van waterschap Brabantse Delta |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2013 | 06-08-2019 | nieuwe regeling | 11-12-2013 Waterschapsblad | 13IT030589 |
De regelgeving over de financiën van waterschappen is in 2009 in lijn gebracht met de aangepaste Waterschapswet. In dit treasurystatuut wordt het beleidskader vastgelegd met betrekking tot de treasuryfunctie.
In de Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet FIDO) zijn kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie van decentrale overheden. De belangrijkste doelstellingen van deze wet zijn: het bevorderen van een solide financiering en kredietwaardigheid van de decentrale overheden, het beheersen van renterisico’s en het vergroten van transparantie.
Het treasurybeleid kent een tweetal kwalitatieve randvoorwaarden waaruit volgt dat zogenaamd bankieren door decentrale overheden, niet is toegestaan. De eerste voorwaarde is dat het aangaan van leningen en het uitzetten van middelen alsmede het verlenen van garanties, alleen zijn toegestaan voor de uitoefening van de publieke taak. De tweede houdt in dat uitzettingen en het gebruik van derivaten een prudent karakter dienen te hebben en niet gericht behoren te zijn op het genereren van inkomen in combinatie met het lopen van risico’s.
In verband met de vereisten van de Wet FIDO (zie bijlage 2) zijn er twee instrumenten op het gebied van treasury; allereerst het onderhavige treasurystatuut. In dit treasurystatuut is de beleidsmatige infrastructuur van de treasuryfunctie vastgelegd in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen richtlijnen en limieten. Het treasurystatuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk. Naast het treasurystatuut wordt er jaarlijks een treasuryparagraaf in zowel de begroting als in de jaarrekening opgenomen. Hierin worden de specifieke beleidsvoornemens en de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury besproken. Verder dient in de managementletters (voorzienbare) afwijkingen ten opzichte van deze voornemens aangegeven te worden.
Inmiddels is besloten dat in 2013 de decentrale overheden verplicht moeten schatkistbankieren zonder leenfaciliteit. Dit betekent dat overschotten van liquide middelen alleen bij het rijk kunnen worden uitgezet.
In het treasurystatuut worden allereerst het begrippenkader en de doelstellingen van de treasuryfunctie van het waterschap geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: risicobeheer, financiering en kasbeheer. Daarna komen de administratieve organisatie en interne controle van de treasuryfunctie aan de orde. Daarbij ligt het accent op de eenduidigheid omtrent de verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatie die noodzakelijk is om het gehele proces te beheersen.
Met de vaststelling van dit treasurystatuut wordt voldaan aan de verplichting zoals die is opgenomen in artikel 108 en 109 van de Waterschapswet.
PARAGRAAF 2.1 ALGEMENE BEGRIPPEN
Ten behoeve van de leesbaarheid van het treasurystatuut is het aantal technische termen in dit statuut beperkt.
HOOFDSTUK 3. DOEL VAN HET TREASURYSTATUUT
Het treasurystatuut (hierna: statuut) heeft tot doel een formeel kader te scheppen waar binnen de financiering- en beleggingsactiviteiten van waterschap Brabantse Delta dienen plaats te vinden. In het statuut moeten de vier elementen sturen, beheersen, verantwoorden en toezicht houden in hun samenhang, duidelijkheid en transparantie garanderen.
PARAGRAAF 3.2 ALGEMENE MISSIE VOOR TREASURY
De Algemene missie voor treasury van waterschap Brabantse Delta is het zo optimaal mogelijk uitvoeren van haar publieke taken. In algemene zin zal het financieel beleid dienen bij te dragen aan en ondersteuning te bieden voor het uitvoeren van deze missie. Meer specifiek zal de financiële continuïteit op korte en lange termijn gewaarborgd dienen te worden.
PARAGRAAF 3.3 HET TREASURYBELEID
Het treasurybeleid is erop gericht toegang te verkrijgen en te behouden tot de geld- en kapitaalmarkt om zo, binnen de financiële mogelijkheden van het waterschap, een optimaal rendement te verkrijgen dan wel de lasten zo veel mogelijk te reduceren.
Investeringen, deelnemingen en beleggingen die worden gedaan in het kader van de publieke taak, waarbij bewust risico’s worden aanvaard vallen buiten de kaders van dit statuut. In de voorkomende gevallen dient hiervoor steeds afzonderlijke besluitvorming plaats te vinden.
Meer gedetailleerd zijn de doelstellingen van het treasurybeleid:
HOOFDSTUK 4. DE ORGANISATIE VAN DE TREASURYFUNCTIE
PARAGRAAF 4.3 FUNCTIESCHEIDING
Door functiescheiding te creëren tussen besluitvormende, registrerende en controlerende functies wordt misbruik zoveel als mogelijk voorkomen. Naast de externe controle door de accountant aan het einde van het proces vindt ook tijdens de processen controle plaats naar de juistheid en legitimiteit. De controle van de accountant vindt plaats in het kader van de controle op de jaarrekening. Hiermee strekt de controle van de accountant zich uit over het gehele uitvoeringstraject. De invulling hiervan is in de verordeningen en artikel 109 Waterschapswet (verordening op de controle van het financieel beleid en beheer) neergelegd.
HOOFDSTUK 5. INSTRUMENTEN, RICHTLIJNEN EN VOORWAARDEN
Bij het gebruik van de voorgaande instrumenten moet men in ieder geval voldoen aan de onderstaande richtlijnen:
Inmiddels is besloten dat vanaf december 2013 de decentrale overheden verplicht moeten schatkistbankieren. Dit betekent dat overschotten van liquide middelen bij het rijk kunnen worden uitgezet. Het herziene wetsvoorstel (Wet FIDO) is uitgebreid met de mogelijkheid dat een overheid ook kan uitlenen aan medeoverheden.
De deelnemende instellingen houden hun publieke middelen aan op de eigen rekening-courant bij het ministerie van Financiën en ontvangen hiervoor van het ministerie van Financiën een rentevergoeding. De Staat handelt zelfstandig op de geld- en kapitaalmarkt. Zij handelt over het algemeen tegen betere condities dan die voor een instelling normaal gesproken gelden. Deze betere voorwaarden kunnen zelfs van toepassing zijn op het afsluiten van deposito's. Een tweede voordeel voor de instellingen is dat zij ook een risicoloos kasbeheer voeren.
Deelnemende instellingen regelen het betalingsverkeer via de eigen bank(en). Aan het einde van een werkdag wordt een eventueel negatief saldo op hun bankrekening(en) aangezuiverd vanaf de rekening-courant die de instelling heeft bij het ministerie van Financiën. Andersom wordt een positief saldo op deze bankrekening aan het einde van de dag juist afgeroomd ten gunste van de rekening-courant van de instelling bij het ministerie van Financiën. Met behulp van de internetfaciliteit schatkistbankieren kunnen houders van een rekening-courant actuele standen en mutaties raadplegen.
HOOFDSTUK 6. VOORBEREIDING EN VASTSTELLING VAN HET BELEID
*Voor de uitvoering van het treasurybeleid is operationele informatie nodig. De verschillende operationele informatiestromen zijn als volgt:
De aan het dagelijks bestuur gedelegeerde bevoegdheid tot het aangaan van geldleningen te mandateren aan de Senior adviseur financiële administratie en overigens onder de verplichting voor het aangaan van een geldlening goedkeuring te vragen aan het hoofd Financiën en de voorzitter van de voorbereidingscommissie financiële jaarstukken.
HOOFDSTUK 7. UITVOERING VAN HET BELEID
De Senior adviseur financiële administratie kan op basis van een door het dagelijks bestuur afgegeven mandaat financiële verplichtingen (geldleningen) namens het Waterschap Brabantse Delta aangaan. De Senior adviseur financiële administratie gaat deze verplichtingen aan in overleg met het hoofd Financiën, de portefeuillehouder en een medewerker van de afdeling Financiën.
HOOFDSTUK 8. TOETSING EN CONTROLE
PARAGRAAF 8.2 INTERNE CONTROLE
Controle op de uitvoering van het beleid vindt plaats middels de procedures van de administratieve organisatie (onderdeel van de financiële beheersverordening zoals bedoeld in artikel 108 lid 1 en 2 van de Waterschapswet) en de P&C-rapportage cyclus zoals eerder beschreven in 8.1.
De uitvoering van het beleid wordt getoetst en verantwoord in de treasuryparagraaf van de jaarrekening.
Bij het opstellen van de managementletters vindt bewaking en evaluatie van de treasuryparagraaf plaats.
De afdeling Financiën zal de uitvoering van het treasurybeleid volledig digitaal documenteren.
Om een correcte wijze van interne controle zeker te stellen, zullen de medewerkers, welke belast zijn met de controle-activiteiten, niet betrokken zijn bij het feitelijk administratief vastleggen van transacties en posities.
PARAGRAAF 8.3 EXTERNE CONTROLE
Het Waterschap Brabantse Delta zal alle maatregelen treffen die noodzakelijk zijn voor het (doen) uitvoeren van een effectieve externe controle, door een registeraccountant (artikel 109 lid 2 van de Waterschapswet).
De toetsing van de rechtmatigheid van de uitvoering van het treasurybeleid is object van de reguliere controle van de accountant.
Daarnaast zal het Waterschap Brabantse Delta de volgende informatie beschikbaar stellen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Driemaandelijks wordt een opgave verstrekt van de stand van het EMU-saldo op een voor het Centraal Bureau voor de Statistiek te bepalen wijze, zodat zij de informatie aan het Ministerie van Financiën kan presenteren. Deze informatie zal door de afdeling Financiën worden verzorgd.
In zijn algemeenheid geldt dat binnen het Waterschap Brabantse Delta bij het aangaan van geldleningen het 4-ogen principe gehanteerd wordt. Vanwege de snelheid waarmee de tarieven wijzigen zal het offerte traject en het aangaan van de lening ongeveer 1 uur in beslag nemen.
De procedurestappen zijn als volgt: