Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Steenbergen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Steenbergen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147 
  2. Gemeentewet, art. 156 tweede lid, aanhef en onderdeel h 
  3. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b 
  4. wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart, art. 1 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-201330-04-2014nieuwe regeling

19-12-2013

Steenbergse Courant

BM1302647

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Steenbergen;

In behandeling genomen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 november 2013

Gelet op:

artikel 147 Gemeentewet

de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit:

vast te stellen de volgende verordening

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges kan kwijtschelding worden aangevraagd voor leges die geheven worden op basis van de artikelen 1.15.3 en 1.15.4.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit basisadministratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 13 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013’ van 20 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2013.

Steenbergen, 19 december 2013

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
1.1.1.1Locatie Buiten de Veste maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 405,--;
1.1.1.1.1Locatie Buiten de Veste zaterdagen€ 705,--;
1.1.1.1.2Locatie Buiten de Veste zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd GoedeVrijdag€ 1.405,--;
1.1.1.2.1Locatie Nieuw-Vossemeer maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 175,--;
1.1.1.2.2Locatie Nieuw-Vossemeer zaterdagen€ 310,--;
1.1.1.2.3Locatie Nieuw-Vossemeer zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€ 615,--;
1.1.1.3.1Vrije locatie maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 475,--;
1.1.1.3.2Vrije locatie zaterdagen€ 565--;
1.1.1.3.3Vrije locatie zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€ 775,--;
1.1.1.4.1Locatie Kaaistraat maandag vanaf 10:30 uur€ 570,--;
1.1.1.4.2Locatie Kaaistraat dinsdag t/m vrijdag€ 670,--;
1.1.1.4.3Locatie Kaaistraat zaterdagen€ 970,--;
1.1.1.4.4Locatie Kaaistraat zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€ 1.985,-
1.1.2Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 
1.1.2.1Locatie Buiten de Veste maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 405,--;
1.1.2.1.1Locatie Buiten de Veste zaterdagen€ 705,--;
1.1.2.2.2Locatie Buiten de Veste zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd GoedeVrijdag€ 1.405,--;
1.1.2.2.1Locatie Nieuw-Vossemeer maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 175,--;
1.1.2.2.2Locatie Nieuw-Vossemeer zaterdagen€ 310,--;
1.1.2.2.3Locatie Nieuw-Vossemeer zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€ 615,--;
1.1.2.3.1Vrije locatie maandag vanaf 10:30 uur t/m vrijdag€ 475,--;
1.1.2.3.2Vrije locatie zaterdagen€ 565,--;
1.1.2.3.3Vrije locatie zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€ 775,--;
1.1.2.4.1Locatie Kaaistraat maandag vanaf 10:30 uur€ 570,--;
1.1.2.4.2Locatie Kaaistraat dinsdag t/m vrijdag€670,--;
1.1.2.4.3Locatie Kaaistraat zaterdagen€970,--;
1.1.2.4.4Locatie Kaaistraat zondag of op een algemeen erkende feestdag in de zin van de Algemene Termijnen wet, uitgezonderd Goede Vrijdag€1.985,--
1.1.2.5.1Bij inzet van gemeentepersoneel als getuige bij de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap ( per getuige)€ 25,--;
1.1.2.5.2Voor het wijzigen van een reeds gemaakte reservering voor een huwelijkslocatie en/of wijziging van reeds gereserveerde huwelijksdatum of partnerschapregistratie€ 50,--;
1.1.2.5.3Voor het eenmalig benoemen van een ambtenaar die als trouwambtenaar is bij een andere gemeente:€ 111,--;
1.1.3Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of ineen registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 148,-- meer dan de in artikel 1.1.1 genoemde tarieven 
1.1.4Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 148,-- meer dan de in artikel 1.1.1 genoemde tarieven 
1.1.5Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van: 
1.1.5.1een trouwboekje of een partnerschapsboekje€ 34,05;
1.1.6Voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op locatie Buiten de Veste bedraagt het tarief: 
1.1.6.1Op maandag, om 9:30 uur en 10:00 uur, op een nader te bepalen ruimte met maximaal 16 genodigden naast het bruidspaar€ 80,--;
1.1.6.2Op maandag, om 9:00 uur en 9:15 uur, in de spreekkamer, zonder genodigden en zonder getuigen. Het tarief van artikel 1.1.6.2 wordt niet verhoogd met het tarief van artikel 1.1.2.5.1.€ nihil;
1.1.7[gereserveerd] 
1.1.7.1[gereserveerd] 
1.1.7.2[gereserveerd] 
1.1.7.3[gereserveerd] 
1.1.7.4[gereserveerd] 
1.1.8Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 18,55;
1.1.9Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,50;
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 51,50 ;
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 51,50;
1.2.1.4[gereserveerd] 
1.2.1.5[gereserveerd] 
1.2.1.6Tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder en reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met € 13,-- per vermist document. 
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet: 
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt€ 32,50;
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1€ 42,50;
1.2.2.3De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag€48,--;
1.2.2.4Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts een keer per reisdocument berekend. 
1.2.2.5[gereserveerd] 
1.2.2.6Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een Europees medisch paspoort€ 5,00;

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,00;
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering,verhoogd met€ 34,00 ;
1.3.3Tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder en rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges, verhoogd met€13,00;
1.3.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een eigen verklaring de ter zake verschuldigde leges te verhogen met€3,30 ;
1.3.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het afgeven van een eigen verklaring de ter zake verschuldigde leges te verhogen met€ 3,00 ;

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: 
1.4.2.1.1per verstrekking aan de balie€ 7,00;
1.4.2.1.2per verstrekking per post€ 9,30;
1.4.2.1.3per verstrekking digitaal€ 6,00;
1.4.2.2[gereserveerd] 
1.4.2.2.1[gereserveerd] 
1.4.2.2.2[gereserveerd] 
1.4.2.2.3[gereserveerd] 
1.4.2.2.4[gereserveerd] 
1.4.2.2.5[gereserveerd] 
1.4.2.3[gereserveerd] 
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen. 
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: 
1.4.4.1.1per verstrekking aan de balie€ 7,00;
1.4.4.1.2per verstrekking per post€ 9,30;
1.4.4.1.3per verstrekking digitaal€ 6,00;
1.4.4.2[gereserveerd] 
1.4.4.2.1[gereserveerd] 
1.4.4.2.2[gereserveerd] 
1.4.4.2.3[gereserveerd] 
1.4.4.2.4[gereserveerd] 
1.4.4.2.5[gereserveerd] 
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 22,69
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€2,27
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 18,50;
   
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een persoonslijst (in andere gevallen dan waarin dit kosteloos moet)€ 9,00;

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 .1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 13,00;

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina€ 0,25;
 met een maximum per bericht van€ 5,05;
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s€ 25,20;
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,05;
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€ 25,20;
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 5,05;

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een afschrift van programmabegroting€ 14,40;
1.7.1.2een afschrift van de jaarverslag/jaarrekening€ 14,40;
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag€ 14,40;
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.2.1tot het verstrekken van: 
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag/besluitenlijst van een raadsvergadering, per pagina€ 0,10;
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,10;
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.2.2.1op de verslagen/besluitenlijsten van de raadsvergaderingen€ 26,20;
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 26,20;
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1tot het verstrekken van: 
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,10;
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina€ 0,10;
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 13,10;
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie€ 13,10;
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.4.1een afschrift van een gemeentelijke verordening, voor zover in deze verordening niet anders bepaald, per pagina€ 0,10;
1.7.5indien de in dit hoofdstuk genoemde abonnementen worden afgesloten, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld. 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier€ 18,55;
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting:€ 11,20;
1.8.3Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart€ 11,20;
1.8.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.4.1tot het verstrekken van een fotokopie, voor de eerste pagina€ 0,60;
 vermeerderd voor elke pagina met€ 0,15;
 In formaat A4 of kleiner per bladzijde€ 0,15;
 In formaat A3€ 0,25;
1.8.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm² lichtdruk€ 0,10;
1.8.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988€ 13,70;
1.8.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988€ 13,70;
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.5.1om informatie uit het Kadastraal register via Kadastraal On-line: 
 - de door het Kadaster in rekening gebrachte legeskosten 
 - voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen een toeslag per kwartier€ 18,55;
1.8.6om toelichting op het ter inzage verleende dossier, per kwartier€ 18,55;
1.8.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.8.7.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€ 12,80;
1.8.7.2het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 12,80;

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals dit is opgenomen in artikel 39 lid 2 van de Wet Justitiele Gegevens 
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 7,00;
1.9.2.1[gereserveerd] 
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 6,50;
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 7,00;
1.9.5Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie geldt het tarief zoals dit is opgenomen in het Besluit Naturalisatiegelden 2002, of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 19,20;
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, voor de eerste pagina€ 0,60;
 vermeerderd voor elke pagina met€ 0,10;
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 9,00;

Hoofdstuk 11 Marktstandplaatsen

1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Marktverordening gemeente Steenbergen 2013: 
1.11.1.1tot het verlenen van een vast-standplaatsvergunning (artikel 3, eerste lid):€74,-- ;
1.11.1.2Tot het overschrijven van een vaste-standplaatsvergunning op naam van een ander (artikel 9):€74,--

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 148,--;
1.12.2voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenverordening€ 148,--;
1.12.3tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 148,--;
1.12.4tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing€ 148,--;

Hoofdstuk 13 Kansspelen

1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.13.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspeelautomaat€ 56,50;
1.13.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspeelautomaten€ 90,50
1.13.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 4 jaar€226,--;
1.13.1.4voor twee kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 4 jaar€362,--;
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 38,20;

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie/Nutsvoorzieningen

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.14.1Voor het afgeven van een instemmingbesluit voor het leggen, in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen binnen het grondgebied van de Gemeente voor trajecten tot een lengte van 500 meter€ 482,--;
1.14.1Voor het afgeven van een instemmingbesluit voor het leggen, in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen binnen het grondgebied van de Gemeente voor trajecten vanaf een lengte van 500 meter ; 
 €0,65 per strekkende meter vermeerderd met het tarief van artikel 1.14.1 
1.14.1.1Het in behandeling nemen van een melding voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard€114--;

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 39,80;
1.15.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 39,80;
1.15.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 68,--;
1.15.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 61,20;
1.15 .4tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in de Regeling gehandicaptenparkeerkaart€ 39,70;

Hoofdstuk 16 Leegstandswet

1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.16.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 111,--;
1.16.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet€ 93,--;

Hoofdstuk 17 Diversen

1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.17.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 1,30;
1.17.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor de eerste pagina€ 1,30;
 vermeerderd voor elke volgende pagina met€ 0,10;
1.17.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.17.1.1 en 1.17.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 0,10 per dm2; 
1.17.1.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 5,95;
1.17.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €1,30 vermeerderd met € 4,90 indien de bovengenoemde stukken of uittreksels per post worden verstrekt 
1.17.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing voor het buiten een kampeerterrein plaatsen van kampeermiddelen (art. 4:18 Algemene plaatselijke verordening)€ 74,--;
1.17.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een stookontheffing (art.5:34 Algemene plaatselijke verordening)€ 111,--;
1.17.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.17.4.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het gebruiken van openbare plaatsen zoals de weg (art.2:10 Algemene plaatselijke verordening)€ 74,--;
1.17.4.2tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking stellen van vuurwerk (art. 2:72 Algemene plaatselijke verordening)€ 259.--;
1.17.4.3tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen: per dag (art.5:8 Algemene plaatselijke verordening)€ 74,--;
1.17.4.4tot het verkrijgen van een ontheffing voor het plaatsen of hebben van kampeermiddelen e.a.: per dag (art.5:6 Algemene plaatselijke verordening)€ 74,--;
1.17.4.5tot het verkrijgen van een ontheffing voor parkeren van reclame voertuigen: per dag: (art.5:7 Algemene plaatselijke verordening)€ 74,--;
1.17.4.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag welke op grond van de Algemene plaatselijke verordening wordt verstrekt, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:€ 74,--;
1.17.4.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag welke op grond van de Algemene plaatselijke verordening wordt verstrekt, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:€ 67,--;
1.17.4.7tot het verkrijgen van een vergunning of een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:15 en 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening (ventvergunning of een standplaatsvergunning) 
1.17.4.7.1per dag waarvoor vergunning wordt verleend€ 18,50;
1.17.4.7.2per week of minder waarvoor vergunning wordt verleend, doch meer dan één dag€ 37,10;
1.17.4.7.3per maand of minder waarvoor vergunning wordt verleend, doch meer dan één dan week€ 55,60;
1.17.4.7.4per jaar of minder waarvoor vergunning wordt verleend, doch meer dan één maand€ 111,--;
1.17.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen (collecteren artikel 5:13 APV)€ 18,50;
1.17.4.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen (collecteren artikel 5:13 APV)€ 17,--;
1.17.4.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een (doorlopende) vergunning voor het inzamelen van geld of goederen welke een keurmerk bezitten van het CBF€ 74,--;
1.17.4.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing ‘overige geluidshinder’ (artikel 4:6 APV)€ 111,--;

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Ter vaststelling van de voornoemde raming van de kosten worden gehanteerd de Reed Business Information (voorheen Elsevier en Misset) taxatieboekjes voor woningen, agrarische bouwwerken en bedrijfspanden, alsmede de samengestelde eenheidsprijzenlijst, gebaseerd op genoemde taxatieboekjes, een en ander inclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is. Getoetst wordt of het plan in overeenstemming is met het geldende bestemmingsplan of in afwijking van het bestemmingsplan voorstelbaar is en voldoet aan de bepalingen zoals gesteld in het welstandsbeleidsplan. Indien het voor de behandeling van het vooroverleg noodzakelijk is om extern advies in te winnen voor de toetsing aan de welstandscriteria, wordt het tarief verhoogd met het bedrag dat wordt berekend overeenkomstig art. 2.3.1.2 (hoofdstuk 3) van deze verordening. € 169,--;
 Indien na beoordeling van het vooroverleg blijkt dat een voorgenomen project vergunningsvrij is, worden geen leges in rekening gebracht. 
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:15%
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. 
 Indien na beoordeling van de conceptaanvraag blijk dat het project vergunningsvrij is, worden geen leges in rekening gebracht. 
 Indien binnen één jaar na beoordeling van de conceptaanvraag een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend, wordt er teruggaaf van leges voor de conceptaanvraag verleend op de leges voor de aanvraag omgevingsvergunning. 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief : 
2.3.1.1.1 indien de bouwkosten: a. minder bedragen dan € 12.500,- - €318,-- b. wanneer de bouwkosten € 12.500,-- of meer bedragen € 318,-- vermeerderd met 25,8‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 12.500,-- te boven gaan.  
2.3.1.1.2 In afwijking van het gestelde onder 2.3.1.1 bedraagt het tarief indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder a, van de Wabo en het betreft kassenbouw: a. minder bedragen dan € 12.500,- € 318,-- b. wanneer de bouwkosten €12.500,- of meer bedragen € 318,-- vermeerderd met 22,7‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 12.500,- te boven gaan.  
2.3.1.1.3De overeenkomstig 2.3.1 tot en met 2.3.1.1.2 berekende bedragen worden naar beneden afgerond op gehele euro’s. 
   
 Welstandstoets 
2.3.1.2 Het van toepassing zijnde tarief op grond van hoofdstuk 3 wordt verhoogd in verband met een toetsing aan welstandscriteria indien de bouwkosten: a. € 1,--tot en met € 500.000,-- met 0,08% van de bouwkosten met een minimum van € 48,-- b.€ 500.001,-- tot en met € 1.000.000,-- met € 479,-- c.€ 1.000.001,-- tot en met € 1.500.000,-- met € 584,-- d.€ 1.500.001,-- tot en met € 2.000.000,-- met € 689,-- e.€ 2.000.001,-- tot en met € 2.500.000,-- met € 796,-- f.€ 2.500.001,-- tot en met € 5.000.000,-- met € 959,-- g.€ 5.000.001,-- tot en met € 7.500.000,-- met €1.211,-- h.€ 7.500.001,-- tot en met € 10.000.000,-- met €1.458,-- i.€ 10.000.001,-- tot en met € 12.500.000,-- met €1.709,-- j.€ 12.500.001,-- tot en met € 15.000.000,-- met €1.958,-- k.€ 15.000.001,-- tot en met € 17.500.000,-- met €2.208,-- l.€ 17.500.000,-- of meer met €2.500,--  
2.3.1.2.1Het in 2.3.1.2 berekend bedrag wordt naar beneden afgerond op gehele euro’s. 
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€802,--;
   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:20%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€334,--;
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.2.1 wordt indien de aanvraag van een aanlegvergunning: 
2.3.2.2krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch inventariserend onderzoek wordt beoordeeld , verhoogd met€900,--;
2.3.2.3krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een programma van eisen van opgraving wordt beoordeeld, verhoogd met€1.240,--;
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€450,-;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€450,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€8.530,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€615,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€450,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€450,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€450,--;
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€615,--;
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€615,--;
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€8.775,--;
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€615,--;
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€615,--;
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€615,--;
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€615,--;
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.5.1indien het gebruiksoppervlak van het bouwwerk minder dan 100 m² bedraagt:€667,--;
2.3.5.2 indien het gebruiksoppervlak van het bouwwerk 100 m² of meer bedraagt, doch minder dan 500 m²: €963,--;
2.3.5.3 indien het gebruiksoppervlak van het bouwwerk 500 m² of meer bedraagt, doch minder dan 1.000 m²: €1.334,--;
2.3.5.4 indien het gebruiksoppervlak van het bouwwerk 1.000 m² of meer bedraagt, doch minder dan 1.500 m²: €1.482,--;
2.3.5.5indien het gebruiksoppervlak van het bouwwerk 1.500 m² of meer bedraagt: 23 uu€1.705,--;
 Vermeerderd met € 148,-- voor elke 500 m² of gedeelte daarvan boven de 2.000 m² 
2.3.5.6Voor het aanpassen van een bestaande omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel wordt veranderd of wordt vergroot, worden de leges slechts berekend over het gebruiksoppervlak dat wordt vernieuwd, dan wel wordt veranderd of vergroot, vermeerderd met het gebruiksoppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n), met een maximum van tweemaal het gebruiksoppervlak van de ruimten die worden vernieuwd, veranderd of vergroot. 
2.3.5.7Voor het aanpassen van een bestaande omgevingsvergunning, die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor een veranderd gebruik, zonder dat sprake is van een verbouwing of anderszins, wordt de leges slechts berekend over het gebruiksoppervlak dat wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, vermeerderd met het gebruiksoppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n) die worden vernieuwd, veranderd of vergroot 
   
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€371,--;
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€371,--;
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€667,--;
   
 Aanleggen of veranderen weg 
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€115,--;
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€115,--;
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de gemeentelijke bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€197,--;
   
   
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:€197,--;
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:€197,--;
   
2.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: €197,--;
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€408,--;
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft€408,--;
   
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€380,--;
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€949,--;
   
2.3.17Advies 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€1.780,--;
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

Hoofdstuk 4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, en nog niet is verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:50%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:20%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
2.5.4 Teruggaaf als gevolg van het verder buiten behandeling laten van een aanvraag omgevingsvergunning Als een aanvraag om omgevingsvergunning verder buiten behandeling wordt gelaten vanwege een onvolledige aanvraag, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges: 75% met een minimum bedrag van € 148,-;
2.5.5Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 15,- wordt niet teruggegeven. 
2.5.6 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend  
2.5.7 Teruggaaf als gevolg van het vergunningsvrij zijn van een voorgenomen project als bedoeld in de Wabo. Indien na beoordeling van de aanvraag omgevingsvergunning blijkt dat een voorgenomen project vergunningsvrij is, worden geen leges in rekening gebracht.  

Hoofdstuk 6 Overschrijven omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning :€ 37,--;

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 8.250,--;
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 3.250,--

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen€ 296,--;

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 of artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 371,--;
3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 of artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 334,--;
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding tot het wijzigen van een leidinggevende op een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (artikel 30a van de Drank- en Horecawet)€185,--;
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 of artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet€ 74,--;
3.1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 of artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet€ 67,--;
3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een verlof voor het verstrekken van alcoholvrije dranken (art.5.1 van de Drank- en Horecaverordening) € 148,--;
3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing van de inrichtingseisen voor een verlofbedrijf art.5.2 van de Drank- en Horecaverordening € 148,--;
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van stukken in het kader van artikel 3 van de Wet Bibob (juncto artikel 27 van de Drank en Horecawet) door het Landelijk Bureau Bibob€ 500,--;
3.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf (art. 2:28 Algemene plaatselijke verordening)€ 371,--;
3.1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijziging van de exploitatievergunning voor een horecabedrijf (art. 2:28 Algemene plaatselijke verordening)€ 185,--;

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning)€ 148,--;
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een digitale aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning)€ 133,--;
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een (snuffel)markt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening€ 74,--;

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie of wijziging van een seksinrichting of escortbedrijf (art. 3:4 Algemene plaatselijke verordening)€ 371,--;

Hoofdstuk 4 Inrichtingen

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie of wijziging van een inrichting zoals bedoeld in artikel 2:40a Algemene plaatselijke verordening ( in artikel 2:40c Algemene plaatselijke verordening);€ 371,--;

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligings-verordening 2012: 
3.5.1.1 Indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een inrichting, niet zijnde een bouwwerk, ten behoeve van een evenement, dan wel indien het een tent of ander tijdelijk bouwsel betreft €74,--;

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 74,--;
3.6.2Het tarief bedraagt voor het voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, peuterspeelzaal of gastouderbureau of (voorziening voor) bieden van gastouderopvang€282,--;