Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roermond

Instructie behandeling klachten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoermond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie behandeling klachten
CiteertitelInstructie behandeling klachten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de instructie voor de behandeling van klachten, zoals vastgesteld op 5 juni 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-05-200702-10-2013nieuwe regeling

15-05-2007

Trompetter, 15-05-2007

15 mei 2007

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie behandeling klachten

Burgemeester en wethouders van Roermond,

De burgemeester van Roermond,

gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

mede gelet op het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur;

b e s l u i t e n :

  • 1.

    in te trekken de op 25 juni 2002 vastgestelde instructie voor de behandeling van klachten en

  • 2.

    vast te stellen de volgende:

Instructie voor de behandeling van klachten

Artikel 1. Registratie

  • 1.

    Elke ingediende klacht over een gedraging van een ambtenaar, een bestuurder of een bestuursorgaan wordt door de afdeling Kabinet en Communicatie geregistreerd en voorgelegd aan degene die de klacht op grond van artikel 2 behandelt.

  • 2.

    Een klacht kan ook mondeling worden ingediend; een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld indien klager daar uitdrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste weergave van de klacht.

Artikel 2. Klachtenbehandelaar

  • 1.

    Een klacht wordt namens het college van burgemeester en wethouders behandeld door:

    • a)

      Een sectordirecteur indien het een gedraging van een ambtenaar van zijn/haar sector betreft;

    • b)

      De gemeentesecretaris indien het een gedraging van een sectordirecteur en een concerncontroller betreft;

    • c)

      De commandant van de brandweer indien het een gedraging van een ambtenaar van de brandweer betreft;

    • d)

      De burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris of de commandant van de brandweer betreft.

  • 2.

    Een klacht wordt behandeld door de burgemeester indien het een gedraging van de gemeenteraad, een commissie of het college van burgemeester en wethouders betreft.

  • 3.

    Een klacht wordt behandeld door de loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

Artikel 3. Kennisgeving beslissing

In verband met het door de burgemeester op te stellen burgerjaarverslag stelt de klachtenbehandelaar hem/haar in kennis van de bevindingen van het onderzoek en van zijn/haar beslissing op de klacht, alsmede van de eventuele gevolgen die aan de afhandeling van de klacht zijn of zullen worden verbonden. De klachtenbehandelaar informeert tevens de gemeentesecretaris en de portefeuillehouder personeel en organisatie.

Artikel 4. Citeerartikel

Deze instructie kan worden aangehaald als “instructie behandeling klachten”.

Roermond, 15 mei 2007.

Burgemeester en wethouders van Roermond,

de secretaris

de burgemeester