Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingverordening WWB en WIJ |
Citeertitel | Handhavingverordening WWB en WIJ |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Handhavingverordening WWB, zoals in werking getreden op 1 januari 2007.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 oktober 2009.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | 01-07-2010 | intrekking | 10-06-2010 Trompetter, 22-06-2010 | 2010/044/2a | |
11-11-2009 | 01-10-2009 | 01-07-2010 | nieuwe regeling | 22-10-2009 Trompetter 03-11-2009 | 2009/084/1d |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE ROERMOND,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 september 2009,
raadsvoorstelnummer 2009/84/1;
gezien het advies van de cliëntenraad WWB van 18 september 2009;
gezien het advies van de commissie voor Financiën van 6 oktober 2009;
gelet op de artikelen 8a van de Wet werk en bijstand (WWB) en artikel 12 onder c van de Wet investeren in jongeren (WIJ);
overwegende dat het noodzakelijk is om bij verordening regels te stellen met betrekking tot de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB en de WIJ;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Programmabegroting en productbegroting
In het kader van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede oneigenlijk gebruik van de wet, wordt jaarlijks zorg gedragen voor de beschrijving van de ontwikkeling van de hoogwaardige handhaving in de programmabegroting en productbegroting.
In de jaarverantwoording zal het college de raad informeren over de resultaten op het gebied van preventie en repressie ter voorkoming van misbruik van de WWB en de WIJ.
Bij het ten onrechte ontvangen van bijstand of inkomensvoorziening ten gevolge van het schenden van de inlichtingenplicht alsmede bij misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet verlaagt het college de bijstand of de inkomensvoorziening, conform hetgeen hierover is bepaald in de Afstemmingsverordening WWB en Afstemmingsverordening WIJ.
Artikel 5 Opschorten, herzien en intrekken van bijstand, werkleeraanbod en inkomensvoorziening
Burgemeester en wethouders maken gebruik van hun bevoegdheid inzake het opschorten, het herzien en het intrekken van de bijstand als bedoeld in artikel 54 van de WWB en artikel 21 en 40 van WIJ .
Artikel 6 Nadere regels terugvorderen en verhalen van kosten van bijstand en inkomensvoorziening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Roermond in zijn openbare vergadering van 22 oktober 2009
De griffier
J.Vervuurt
De voorzitter
H.M.J.M.van Beers
Toelichting bij de Handhavingsverordening WWB en WIJ
Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 8 lid 1 onder a van de WWB en artikel 12 lid 1 onder c van de WIJ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de WWB en WIJ.
Het vaststellen van handhavingsregels is verplicht gesteld om het onderwerp handhaving onder de aandacht van de gemeenteraad te brengen en te houden. Het algemene doel van deze verplichting is een bewustwording van de gemeenteraad van handhaving in het algemeen en fraudebestrijding in het bijzonder. De gemeente moet zelf bepalen op welke wijze dit handhavingsbeleid wordt ingevuld. De WWB en WIJ bepalen dat de gemeenteraad de kaders voor het eigen handhavingsbeleid op hoofdlijnen vaststelt in een handhavingsverordening. Mede gelet op de grote verwantschappen tussen de wetten WWB en de WIJ is het handhavingsbeleid in één verordening opgenomen.
De term handhaving wordt gehanteerd in plaats van fraudebestrijding omdat handhaving een ruimer begrip is. Handhaving heeft betrekking op álle aspecten van het voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van in dit geval bijstandsuitkeringen en inkomensvoorzieningen voor jongeren. Fraude verstoort deze balans en is derhalve maatschappelijk onaanvaardbaar. Het ideaalbeeld is dat burgers spontaan regels begrijpen en naleven. Dit is echter niet de realiteit van alle dag. De inspanningen van de overheid moeten wel gericht zijn op stimulering van deze spontane naleving. Daar waar dit niet lukt, wordt repressief opgetreden. Handhaving betreft alle activiteiten van de overheid die er op gericht zijn dat regels worden nageleefd. In het geval van de WWB en WIJ gaat het erom dat misbruik en oneigenlijk gebruik van de bijstand, werkleeraanbod en inkomensvoorziening zoveel mogelijk wordt voorkomen. Handhavingsbeleid bestaat uit preventief en repressief beleid.
Preventie is een belangrijk onderdeel van handhaving, immers, voorkomen is beter dan genezen. Voorkomen moet worden dat mensen de wet misbruiken, dan wel oneigenlijk gebruiken. Preventie is ook belangrijk bij de poortwachtersfunctie: nagegaan moet worden of degene die inkomensondersteuning vraagt inderdaad recht heeft op een bijstandsuitkering of inkomensvoorziening, en of de hoogte hiervan correct kan worden vastgesteld.
Repressie heeft betrekking op de activiteiten die verricht worden nadat het misbruik is vastgesteld: het verlagen van de uitkering of inkomensvoorziening wanneer de uit de wet voortvloeiende verplichtingen niet zijn nagekomen en het terug- en invorderen van ten onterecht uitbetaalde bedragen. Een goed handhavingsbeleid is onontbeerlijk voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering.
Hoogwaardig handhaven betreft een mix van preventieve en repressieve maatregelen om in een zo vroeg mogelijk stadium en op basis van maatwerk misbruik van de bijstand of inkomensvoorziening tegen te gaan.
Het gaat hierbij om duidelijke voorlichting, optimale dienstverlening, zorgvuldige controle en maatwerk bij fraudeopsporing. Bij maatwerk in fraudeonderzoek kan gedacht worden aan onderzoek op basis van risicoprofielen of een thematisch onderzoek. Ten slotte gaat het om actieve terugvordering en incasso van teveel verstrekte bijstand of een inkomensvoorziening en eventueel afstemming door een tijdelijke verlaging van deze uitkeringen, of verhaal van kosten van de uitkering of inkomensvoorziening.
De begrippen die in deze verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijvingen in de WWB en de WIJ.
Artikel 2 Programmabegroting en productbegroting
In de programmabegroting besteedt de raad jaarlijks aandacht aan de speerpunten van het handhavingsbeleid. In de productbegroting vertaalt het college dit beleid in meetbare resultaten.
Dit artikel behoeft geen toelichting .
In dit artikel wordt verwezen naar de samenhang met de afstemmingsverordening WWB en de afstemmingsverordening WIJ.
Artikel 5 Nadere regels opschorten, herzien en intrekken van bijstand, werkleeraanbod en inkomensvoorziening
In genoemde artikelen is de bevoegdheid neergelegd om het recht op bijstand, werkleeraanbod of inkomensvoorziening op te schorten, indien de belanghebbende de voor de verlening van bijstand of inkomensvoorziening van belang zijnde gegevens of de gevraagde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien op andere wijze onvoldoende medewerking is verleend. Ook regelt dit artikel de bevoegdheid tot herzien en intrekken van de bijstand. Voor de bevordering van de rechtszekerheid, is het wenselijk deze bevoegdheid in regels nader uit te werken. Daarbij zal onder meer moeten worden aangegeven wanneer het recht op bijstand, werkleeraanbod en inkomensvoorziening wordt opgeschort. Het stellen van nadere regels behoort op basis van jurisprudentie met betrekking tot de WWB tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 6 Nadere regels terugvorderen en verhalen van kosten van bijstand en de inkomensvoorziening
In genoemde artikelen is de bevoegdheid neergelegd om kosten van bijstand of inkomensvoorziening terug te vorderen en te verhalen.
In de beleidsregel Herziening, terugvordering en verhaal WWB en de beleidsregel Herziening, terugvordering en verhaal WIJ worden nadere regels gesteld over het terugvorderen en verhalen van kosten van bijstand en inkomensvoorziening en onder welke voorwaarden van terugvordering of verdere terugvordering wordt afgezien.
Daarnaast wordt in een heronderzoeksplan nader uitgewerkt hoe de gemeente periodieke onderzoek doet naar de invorderingsmogelijkheden.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
De WIJ treedt met ingang van 1 oktober 2009 in werking zodat deze nieuwe Handhavingsverordening aan deze datum is gekoppeld.