Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Stimuleringsregeling Baan Bonus Regio West-Brabant 2013-2014 |
Citeertitel | Stimuleringsregeling Baan Bonus Regio West-Brabant 2013-2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Bestrijding werkloosheid binnen de regio West -Brabant |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2013 | nieuwe regeling | 18-11-2013 | 41447 |
Het college Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda
Baan Bonus De subsidie die werkgevers bij het college kunnen aanvragen bij het in dienst nemen van een werkloze jongere, een jongere die een opleiding volgt, een arbeidsgehandicapte of een oudere persoon woonachtig in de regio West-Brabant
IOAW Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
Wajong Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten
WIA Wet werk en inkomen naar vermogen
WAO Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
Arbeidsgehandicapte persoon van 27 jaar en ouder tot de pensioengerechtigde leeftijd die door ziekte of beperking een belemmering heeft bij het verkrijgen of verrichten van arbeid en woonachtig in de regio West-Brabant
Jongere persoon < 27 jaar woonachtig in de regio West-Brabant
Oudere persoon van 55 jaar en ouder tot de pensioengerechtigde leeftijd en woonachtig in de regio West-Brabant
Werkgever De contractuele wederpartij die de werkloze persoon een arbeidsovereenkomst biedt of de jongere die een opleiding volgt een leerarbeidsovereenkomst biedt
Arbeidsovereenkomst Een arbeidsovereenkomst van tenminste 6 maanden met een omvang van minimaal 32 uur per week.
Leerarbeidsovereenkomst Een arbeidsovereenkomst van tenminste 6 maanden met een omvang van minimaal 24 uur per week en voorzien van een scholings- of praktijkovereenkomst
Uitzendbeding Bepaling dat een arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de inlener van de werknemer afziet van de diensten van de werknemer.
Regio West-Brabant Dit betreft de volgende gemeenten:
Werkendam, Steenbergen, Zundert, Alphen-Chaam, Breda, Oosterhout,
Geertruidenberg, Tholen, Roosendaal, Etten-Leur, Moerdijk, Halderberge, Drimmelen, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Baarle-Nassau, Aalburg, Rucphen.
Hoofdstuk 2 Algemeen en criteria
Artikel 2:1 Algemene bepalingen
Het college kan een Baan Bonus verstrekken aan werkgevers die jongeren, ouderen en arbeidsgehandicapten uit de regio West-Brabant een uitbreiding aanbieden op een arbeidsovereenkomst van minder dan 32 uur. Inclusief de uitbreiding dient de omvang van de arbeidsovereenkomst minimaal 32 uur per week te bedragen.
Hoofdstuk 5 Uitbetaling en vaststelling Baan Bonus
Artikel 5:2 Vaststelling en uitbetaling en terugvordering van de Baan Bonus
Het college stelt de subsidie betaalbaar én besluit tot vaststelling na overlegging van de in artikel 5:1 genoemde stukken. De hoogte van de subsidie wordt afgestemd op het werkelijke aantal maanden of gedeelten van maanden waarover de in de (leer)arbeidsovereenkomst opgenomen aantal uren ook daadwerkelijk loon is betaald door de werkgever.
Het college kan, in bijzondere gevallen een of meerdere artikelen van deze nadere regels buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
STIMULERINGSREGELING BAAN BONUS REGIO WEST-BRABANT 2013-2014
Deze stimuleringsregeling heeft tot doel om loonkostensubsidies aan werkgevers te verstrekken en daarmee jongeren < 27 jaar, ouderen en arbeidsgehandicapten ten minste werkervaring op te laten doen en bij voorkeur op weg te helpen naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt.
Het beleidskader voor deze regeling is het Actieplan voorkomen en bestrijden jeugdwerkloosheid West-Brabant 2013-2014 Jeugdwerkloosheid@West-Brabant.
De gelden welke worden gebruikt om een Baan Bonus aan werkgevers te verstrekken zijn ontvangen op basis van een door de regio West-Brabant ingediende subsidieaanvraag bij de provincie Noord-Brabant. Daarnaast zijn gelden van het ministerie van SZW ontvangen in het kader van het bovengenoemde actieplan.
De gemeente Breda is namens de regio uitvoerder van deze subsidieregeling.
De huidige stimuleringsregeling is zodanig van opzet dat deze ook voor mogelijke extra gelden in het kader van het ESF gebruikt kan worden.
In dit artikel wordt een aantal begrippen verduidelijkt, welke in de stimuleringsregeling wordt gehanteerd.
In de Algemene wet bestuursrecht staat dat subsidieverstrekking moet zijn gebaseerd op een wettelijk voorschrift. Deze eis komt voort uit de wens van de wetgever, dat de rechtszekerheid van de subsidieaanvrager en -ontvanger voldoende is gewaarborgd. Hiermee wordt tevens een doelmatige besteding van overheidsuitgaven nagestreefd.
Mogelijk onzorgvuldig of willekeurig handelen van het overheidsorgaan of nalatigheid van de subsidieontvanger is immers beter te toetsen aan de hand van een regeling dan aan de hand van een op zichzelf staand besluit van een bestuursorgaan.
Voor gemeenten betekent dit, dat de subsidieverstrekking moet zijn gebaseerd op een verordening van de raad (artikel 4:23 eerste lid Awb). Deze verordening (Algemene subsidieverordening Breda 2011) moet de essentiële elementen van het proces van subsidieverstrekking bevatten, zoals een omschrijving of aanduiding van de te subsidiëren activiteiten, de bevoegdheid tot het vaststellen van een subsidieplafond en de bijbehorende verdelingsmaatstaf.
Subsidieverstrekking op basis van alleen beleidsregels is niet mogelijk vanwege het ontbreken van de wettelijke grondslag. Er is altijd een verordening nodig. De huidige Bredase verordening bevat alleen algemene regels omtrent subsidieverstrekking. Om die reden is een uitwerking in nadere regels van subsidieverlening op dit specifieke beleidsterrein noodzakelijk.
De ASV is volledig toegeschreven op de Bredase praktijk terwijl onderhavige subsidieregeling van toepassing is op de gehele regio West-Brabant. Vanwege een eenduidige behandeling van de
subsidieaanvragen in het kader van deze nadere regels is de Bredase verordening op alle aanvragen van toepassing en daarmee blijven de verordeningen van de overige gemeenten in de regio buiten werking.
Voor zover onverkorte toepassing van de ASV een goede uitvoering van onderhavige subsidieregeling in de weg staat is ervoor gekozen om die specifieke artikelen van de ASV buiten werking te stellen. Dit is afzonderlijk in deze subsidieregeling vermeld.
Onderhavige subsidieregeling wordt vanuit verschillende geldstromen gefinancierd. Per geldstroom zijn specifieke doelgroepen benoemd, welke ook onderscheiden dienen te blijven. De rijksmiddelen kunnen slechts ingezet worden voor de jeugdigen tot 27 jaar.
Om een optimale inzet van middelen te realiseren blijven de middelen van de provincie volledig vrij inzetbaar en uitwisselbaar t.b.v. de drie doelgroepen jongeren < 27 jaar, ouderen > 55 jaar en arbeidsgehandicapten.
Hoofdstuk 2 Algemeen en criteria
Artikel 2:1 Algemene bepalingen
Vanuit het algemene doel van deze stimuleringsregeling, jongeren < 27 jaar, ouderen en arbeidsgehandicapten ten minste werkervaring op te laten doen en bij voorkeur op weg te helpen naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt, kan een werkgever alleen dan in aanmerking komen voor een Baan Bonus als er een arbeidsovereenkomst van minimaal 32 uur per week gedurende tenminste 6 maanden wordt gesloten. Zeker voor zover het werkloze jongeren betreft is dit de minimaal noodzakelijk omvang van een arbeidsovereenkomst om duurzaam uit de uitkering te komen/blijven.
Om deze reden stimuleren we ook de uitbreiding van kleine baantjes naar een baan van minimaal 32 uur gedurende tenminste 6 maanden. Op die manier wordt ernaar gestreefd om werkgevers te stimuleren om werknemers een meer duurzame plek op de arbeidsmarkt te bieden.
Daarnaast is geconstateerd dat jongeren die een opleiding volgen lang niet altijd een leerarbeidsovereenkomst van minimaal 32 uur hebben. Om ook deze groep jongeren tegemoet te komen is het in het kader van de opleiding mogelijk om een Baan Bonus te ontvangen bij een leerarbeidsovereenkomst van minimaal 24 uur.
Ter voorkoming van de besteding van het beperkte budget van de Baan Bonus t.b.v. een of maar enkele werkgevers is het aantal per werkgever aan een maximum van drie Baan Bonussen gebonden. Daarbij geldt wel het uitgangspunt dat het maximum van drie per vestiging geldt. Als bijvoorbeeld een winkelketen in de regio mensen uit de doelgroep wil aannemen, wordt het subsidiemaximum verbonden aan de locatie waar de werknemer aan het werk gaat.
Artikel 2:2 Criteria voor de Baan Bonus regio West-Brabant
Er is bewust voor gekozen om een inschrijving bij het UWV van de aanstaande werknemer niet verplicht te stellen. Een werkgever heeft immers meerdere bronnen dan het UWV om personeel te werven. Bovendien is een inschrijving bij het UWV geen strikte voorwaarde om een baan te verwerven.
Er is tevens bewust voor gekozen om de jongeren op een andere wijze te benaderen dan de ouderen of de arbeidsgehandicapten. Jongeren zijn nieuw op de arbeidsmarkt en hebben vaak nog maar weinig tot geen arbeidservaring. Voor zover een jongere in de periode van drie maanden direct voorafgaand aan het
sluiten van de arbeidsovereenkomst op tenminste een dag geen inkomsten uit arbeid heeft kunnen verwerven, kan de werkgever voor deze jongere een Baan Bonus aanvragen. Ter controle dient de werkgever die een Baan Bonus aanvraagt , op het aanvraagformulier op te nemen dat hij dit bij de betreffende jongere is nagegaan.
De oudere of de arbeidsgehandicapte ontvangt op het moment van aanvraag tenminste gedurende drie maanden een uitkering ingevolge de WW, WIA, WAO, WWB, Wajong, IOAW, IOAZ;
Hoofdstuk 3 Aanvragen van de subsidie
Artikel 3:1 Subsidieaanvrager en bij aanvraag in te dienen gegevens
Op basis van opgedane ervaringen met eerdere stimuleringsregelingen is de keuze gemaakt om bij de aanvraag te volstaan met een volledig ingevuld aanvraagformulier, waarbij nog geen feitelijke bewijsstukken behoeven te worden overgelegd. Op deze wijze kunnen werkgevers het sluiten van de arbeidsovereenkomst direct laten samenhangen met het toekennen van een Baan Bonus.
Vooralsnog is er maar een beperkt bedrag beschikbaar voor deze stimuleringsmaatregel. Om die reden worden de aanvragen in volgorde van binnenkomst per dag in behandeling genomen. Indien het subsidieplafond voortijdig bereikt wordt, zullen de overige aanvragen afgewezen worden.
Hoofdstuk 4 Beoordeling van de aanvraag
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda is uitvoerder van deze regeling namens alle gemeenten binnen de regio West-Brabant. Daarmee wordt voor de gehele regio een eenduidige werkwijze bereikt.
Hoofdstuk 5 Uitbetaling en vaststelling Baan Bonus
Artikel 5:1 Indiening stukken werkgevers
Voor zover subsidie wordt verleend, dient deze ook feitelijk vastgesteld te worden. Het huidige systeem van de Algemene Subsidie Verordening Breda 2011 geeft aan dat subsidies van maximaal € 5.000,- direct bij verlening worden vastgesteld. Met de bepalingen in dit artikel wordt hiervan bewust afgeweken.
Aan de werkgever wordt de mogelijkheid geboden om op zeer eenvoudige wijze een aanvraag in te dienen maar de verantwoording van de door de gemeente ontvangen subsidies van provincie en Rijk vereisen diverse verplichtingen.
Door de subsidie bij feitelijke uitbetaling tevens vast te stellen wordt enerzijds een eenvoudige werkwijze gerealiseerd en wordt anderzijds voldaan aan de subsidieverplichtingen van de gemeente aan provincie en Rijk.
Artikel 5:2 Vaststelling en uitbetaling Baan Bonus aan werkgevers
Met deze bepalingen wordt de hoogte van de te betalen Baan Bonus steeds afgestemd op de feitelijk gewerkte uren. Daarmee wordt het doel van de regeling optimaal gerealiseerd.