Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Weert

Erfgoedverordening 2012 gemeente Weert

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Weert
Officiële naam regelingErfgoedverordening 2012 gemeente Weert
CiteertitelErfgoedverordening 2012 gemeente Weert
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpMonumenten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Monumentenwet 1988, art. 12
  3. Monumentenwet 1988, art. 14
  4. Monumentenwet 1988, art. 15
  5. Monumentenwet 1988, art. 38
  6. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, art. 2.1
  7. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, art. 2.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-201201-03-2014Nieuwe regeling

08-02-2012

Gemeenteblad, 15-02-2012

RAD-000582

Tekst van de regeling

Intitulé

Erfgoedverordening 2012 gemeente Weert

De raad der gemeente Weert;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12, 14, 15 en 38 van de Monumentenwet 1988 en de artikelen 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de “Erfgoedverordening 2012 gemeente Weert”.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Gemeentelijkmonument: een overeenkomstig deze verordening als beschermd gemeentelijk monument aangewezen

    • a.

      zaak die van algemeen belang is wegens zijn schoonheid, betekenis voor de wetenschap of cultuurhistorische waarde;

    • b.

      terrein dat van algemeen belang is wegens daar aanwezige zaken als bedoeld onder a;

  • 2.

    gemeentelijke monumentenlijst: de lijst waarop zijn geregistreerd de overeenkomstig deze verordening aangewezen beschermde monumenten en beschermde gemeentelijke stads- of dorpsgezichten;

  • 3.

    rijksmonument: onroerend monument of terrein, dat is ingeschreven in de ingevolge de Monumentenwet 1988 vastgestelde registers;

  • 4.

    monument met een religieuze bestemming: onroerend monument, dat eigendom is van een kerkgenootschap, kerkelijke gemeente of parochie of van een kerkelijke instelling en dat uitsluitend of voor een overwegend deel wordt gebruikt voor de uitoefening van de eredienst;

  • 5.

    commissie cultuurhistorie: de mede op basis van art.15 Monumentenwet 1988 ingestelde commissie, mede op basis van de specifieke bepalingen met betrekking tot de adviescommissie cultuurhistorie van het reglement op de adviescommissies aan burgemeester en wethouders, met als taak burgemeester en wethouders op verzoek of uit eigen beweging te adviseren over de toepassing van de Monumentenwet 1988, met uitzondering van artikel 11 lid 2 van deze wet, alsmede over de verordening en het monumentenbeleid;

  • 6.

    monumenten-welstandscommissie: de mede op basis van art.15 Monumentenwet 1988 ingestelde commissie met als taak burgemeester en wethouders op verzoek of uit eigen beweging te adviseren over aanvragen zoals bedoeld in artikel 11, lid 2 van de Monumentenwet 1988, bestaande uit de reguliere welstandscommissie, e.e.a. zoals aangegeven in art. 9.2. lid 1 van de bouwverordening van de gemeente Weert, uitgebreid met één extra lid, deskundig op het gebied van monumentenzorg;

  • 7.

    stads- en dorpsgezichten: groepen van onroerende zaken en terreinen die van algemeen belang zijn wegens hun schoonheid, hun onderlinge ruimtelijke of structurele samenhang dan wel hun wetenschappelijke of cultuurhistorische waarde en in welke groepen zich al dan niet één of meer monumenten bevinden;

  • 8.

    gemeentelijke stads- en dorpsgezichten: stads- en dorpsgezichten die overeenkomstig de bepalingen van deze verordening zijn aangewezen als gemeentelijk monument;

  • 9.

    gemeentelijke archeologische waardekaart:topografische kaart van het gemeentelijke grondgebied of delen van het grondgebied, waarop archeologische monumenten en archeologische waarden –en verwachtingsgebieden zijn aangegeven;

  • 10.

    landelijke Indicatieve Kaart van Archeologische Waarden:landelijke kaart met een schaal van 1:50.000, die op basis van geomorfologische gegevens, de kans weergeeft op de aanwezigheid van archeologische vindplaatsen, waarbij onderscheid wordt gemaakt in hoge, middelhoge, lage en zeer lage trefkans;

  • 11.

    provinciale Archeologische Monumentenkaart: topografische kaart van (delen van) het provinciale grondgebied, waarop archeologische monumenten en archeologische gebieden zijn aangegeven;

  • 12.

    provinciaal archeologisch aandachtsgebied: representatieve en relatief gave delen van de verschillende Limburgse cultuurlandschappen met een groot potentieel aan archeologische waarden

  • 13.

    archeologisch verwachtingsgebied: gebied aangegeven op de archeologische waardekaart, waarvan is aangegeven dat in bepaalde mate archeologische monumenten of informatie te verwachten zijn;

  • 14.

    hoge archeologische verwachtingswaarde: grote kans op het aantreffen van archeologische monumenten of informatie;

  • 15.

    middelhoge archeologische verwachtingswaarde: gemiddelde kans op het aantreffen van archeologische monumenten of informatie;

  • 16.

    lage archeologische verwachtingswaarde: kleine kans op het aantreffen van archeologische monumenten of informatie;

  • 17.

    plan van aanpak: plan dat weergeeft hoe een archeologische uitvoerder de vragen zoals omschreven in het programma van eisen denkt te gaan beantwoorden;

  • 18.

    programma van eisen: programma dat door burgemeester en wethouders wordt vastgesteld en waarmee kaders worden gesteld voor het ontwerp en de uitvoering van archeologisch onderzoek;

  • 19.

    gemeentelijke archeologische beleidskaart: kaart behorende bij de archeologische beleidsnota die uiteindelijk moet worden vertaald in een archeologische paragraaf van het bestemmingsplan;

  • 20.

    bevoegd gezag:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Hoofdstuk 2 Gemeentelijke monumenten, gemeentelijke stads- en dorpsgezichten en gemeentelijke archeologische verwachtingsgebieden

-

Artikel 2 Het gebruik van het monument

Bij de toepassing van de verordening wordt rekening gehouden met het gebruik van het monument, respectievelijk met onroerende zaken gelegen in een gemeentelijk stads- of dorpsgezicht en respectievelijk met terreinen gelegen in een archeologisch verwachtingsgebied.

Paragraaf 1. De aanwijzing tot gemeentelijk monument

Artikel 3 De aanwijzing tot gemeentelijk monument
  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen, al dan niet op verzoek van belanghebbenden, besluiten monumenten aan te wijzen als gemeentelijk monument met inachtneming van de gemeentelijke Monumentennota.

  • 2. Op de voorbereiding van een besluit tot aanwijzing als bedoeld in het eerste lid is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

  • 3. Voorafgaande aan de ter inzage legging van een ontwerpbesluit tot aanwijzing van een gemeentelijk monument dan wel afwijzing van een daartoe strekkend verzoek, wordt de commissie cultuurhistorie in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen.

  • 4. Voordat burgemeester en wethouders over de aanwijzing een besluit nemen, vragen burgemeester en wethouders advies aan de commissie cultuurhistorie. Deze adviseert schriftelijk binnen acht weken na ontvangst van het verzoek van burgemeester en wethouders. Bij overschrijding van deze termijn wordt de commissie geacht te hebben geadviseerd.

  • 5. Als belanghebbende als bedoeld in artikel 3:13 Algemene wet bestuursrecht wordt in ieder geval verstaan de eigenaar van een monument met een religieuze bestemming.

  • 6. Zienswijzen kunnen worden ingebracht door eenieder.

  • 7. Indien zienswijzen worden ingebracht naar aanleiding van een ontwerpbesluit wordt de commissie cultuurhistorie in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen. Lid 4 is van overeenkomstige toepassing.

  • 8. Als er sprake is van een ambtshalve besluit tot aanwijzing van een gemeentelijk monument, beslissen burgemeester en wethouders binnen zestien weken na de ter inzage legging van het ontwerpbesluit.

  • 9. Met ingang van de datum waarop de eigenaar van een monument het ontwerpbesluit tot aanwijzing als gemeentelijk monument ontvangt tot het moment dat de registratie als bedoeld in artikel 5 plaatsvindt, dan wel vaststaat dat het monument niet wordt geregistreerd, zijn de artikelen 7 tot en met 11 van overeenkomstige toepassing (voorbescherming).

  • 10. Monumenten die zijn ingeschreven in het register als bedoeld in artikel 6 van de Monumentenwet 1988, worden door burgemeester en wethouders niet als gemeentelijk monument aangewezen.

  • 11. Van monumenten, die na aanwijzing tot gemeentelijk monument worden ingeschreven in het register als bedoeld in artikel 6 van de Monumentenwet 1988, vervalt de aanwijzing tot gemeentelijk monument van rechtswege en wordt de registratie op de gemeentelijke monumentenlijst doorgehaald.

Artikel 4 Mededeling aanwijzingsbesluit

De aanwijzing als bedoeld in artikel 3, eerste lid, wordt medegedeeld aan degenen die als zakelijk gerechtigden in de kadastrale legger bekend staan.

Artikel 5 Registratie op de gemeentelijke monumentenlijst
  • 1. Burgemeester en wethouders registreren het gemeentelijk monument op de gemeentelijke monumentenlijst.

  • 2. De gemeentelijke monumentenlijst geeft de plaatselijke aanduiding, de kadastrale aanduiding, de datum van aanwijzing, de tenaamstelling en een beschrijving van het gemeentelijk monument aan.

  • 3. Burgemeester en wethouders maken de aanwijzing tot gemeentelijk monument op de in de gemeente gebruikelijke wijze bekend.

  • 4. De gemeentelijke monumentenlijst ligt ter gemeentesecretarie voor eenieder ter inzage.

Artikel 6 Wijzigen of intrekken van de aanwijzing
  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen ambtshalve of op verzoek van belanghebbenden een aanwijzing tot beschermd gemeentelijk monument wijzigen dan wel intrekken.

  • 2. Artikel 3, tweede tot en met negende lid, artikel 4 en 5 zijn van overeenkomstige toepassing.

Paragraaf 2. Instandhouding van gemeentelijke monumenten

Artikel 7 Instandhoudingsbepaling
  • 1. Het is verboden een gemeentelijk monument te beschadigen of te vernielen.

  • 2. Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van het bevoegd gezag of in strijd met bij zodanige vergunning gestelde voorschriften:

    • a.

      een gemeentelijk monument af te breken, te verstoren, te verplaatsen of in enig opzicht te wijzigen;

    • b.

      een gemeentelijk monument te herstellen, te gebruiken of te laten gebruiken op een wijze, waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht.

  • 3. Het verbod en de vergunningplicht, als bedoeld in het tweede lid, gelden niet indien burgemeester en wethouders nadere regels stellen met betrekking tot de wijze waarop werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd.

  • 4. Het bevoegd gezag verleent, met betrekking tot een monument met een religieuze bestemming, geen vergunning als bedoeld in het tweede lid, dan in overeenstemming met de eigenaar indien en voor zover het een vergunning betreft, waarbij wezenlijke belangen van de godsdienstuitoefening in het monument in het geding zijn.

Artikel 8 De schriftelijke aanvraag

Een aanvraag als bedoeld in artikel 4.2. Besluit omgevingsrecht voor een vergunning als bedoeld in artikel 7 en de daarbij te overleggen gegevens en bescheiden worden in drievoud ingediend.

Artikel 9 Termijnen advies
  • 1. Het bevoegd gezag zendt onmiddellijk een afschrift van de ontvankelijke aanvraag om vergunning voor een gemeentelijk monument aan de monumenten-welstandscommissie voor advies.

  • 2. Binnen 5 weken na de datum van verzending van het afschrift brengt de monumenten-welstandscommissie schriftelijk advies uit aan het college.

Artikel 10 Weigeringsgronden

De vergunning kan slechts worden verleend indien het belang van de monumentenzorg zich daartegen niet verzet. Bij de beslissing houdt het bevoegd gezag rekening met het gebruik van het monument.

Artikel 11 Intrekken van de vergunning

De vergunning kan door het bevoegd gezag worden ingetrokken indien:

  • a.

    blijkt dat de vergunning ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

  • b.

    de omstandigheden aan de kant van de vergunninghouder zich zodanig hebben gewijzigd, dat het belang van het monument zwaarder dient te wegen.

Paragraaf 3. Aanwijzing tot gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht

Artikel 12 Aanwijzing tot stads- of dorpsgezicht
  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen, al dan niet op verzoek van belanghebbenden, besluiten een stads- of dorpsgezicht aan te wijzen als gemeentelijk stads- of dorpsgezicht.

  • 2. Op de voorbereiding van een besluit tot aanwijzing als bedoeld in het eerste lid is artikel 3, lid 2 tot en met 8 van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De gemeentelijke monumentenlijst geeft de plaatselijke aanduiding, de datum van aanwijzing, de gebiedsaanwijzing van het beschermde stads- of dorpsgezicht en een beschrijving van de daarin vervatte cultuurhistorische waarden aan.

  • 4. De aanwijzing kan geen stads- of dorpsgezicht of een gedeelte daarvan betreffen, dat is aangewezen op grond van artikel 35 van de Monumentenwet 1988.

  • 5. De aanwijzing vervalt indien en voor zover artikel 35 van de Monumentenwet 1988 van toepassing wordt.

  • 6. Artikel 5, lid 1, 3 en 4 van deze verordening zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Bestemmingsplan
  • 1. De gemeenteraad stelt, ter bescherming van een aangewezen stads- of dorpsgezicht een bestemmingsplan vast als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening. Bij het besluit tot aanwijzing van een gemeentelijk stads- of dorpsgezicht kunnen burgemeester en wethouders een termijn noemen waarbinnen zij een ontwerp bestemmingsplan ter inzage leggen.

  • 2. Bij het besluit tot aanwijzing van een stads- of dorpsgezicht wordt door burgemeester en wethouders bepaald in hoeverre geldende bestemmingsplannen als beschermend plan in de zin van het eerste lid kunnen worden aangemerkt.

  • 3. Alvorens burgemeester en wethouders de gemeenteraad een voorstel inzake de vaststelling van een bestemmingsplan als bedoeld in het eerste lid doen, wordt de commissie cultuurhistorie gehoord.

  • 4. Lid 4 van artikel 3 is van overeenkomstige toepassing.

Paragraaf 4. Aanwijzing van terreinen en plaatsing op de gemeentelijke archeologische waardekaart.

Artikel 14 Aanwijzing tot archeologisch verwachtingsgebied
  • . Burgemeester en wethouders kunnen, al dan niet op verzoek van belanghebbenden, besluiten een terrein aan te wijzen als archeologisch verwachtingsgebied.

  • 1. Op de voorbereiding van een besluit tot aanwijzing als bedoeld in het eerste lid is artikel 3, lid 2 tot en met 9, van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De gemeentelijke archeologische waardekaart geeft de plaatselijke aanduiding, de kadastrale aanduiding, de datum van aanwijzing, de tenaamstelling en een beschrijving van het aangewezen archeologisch verwachtingsgebied aan.

  • 3. De aanwijzing kan geen monument betreffen dat is aangewezen op grond van artikel 3 van de Monumentenwet 1988 of artikel 3 van deze verordening.

  • 4. De aanwijzing vervalt indien en voor zover artikel 3 van de Monumentenwet 1988 dan wel artikel 3 van deze verordening van toepassing wordt.

  • 5. Artikel 5, lid 1, 3 en 4 van deze verordening zijn van overeenkomstige toepassing.

Paragraaf 5. Vergunning voor graaf- of andere werkzaamheden waarbij de grond geroerd wordt bij een gemeentelijk archeologische verwachtingsgebied

Artikel 15 Instandhoudingbepaling
  • 1. Het is verboden om zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2 lid 2 Wabo van het bevoegd gezag in een archeologisch monument, bedoeld in artikel 1, onder 1, sub b of een archeologisch verwachtingsgebied, bedoeld in artikel 1, onder 13, de bodem dieper dan 40 cm onder de oppervlakte te verstoren.

  • 2. Het verbod in lid 1 is niet van toepassing indien:

    • a.

      het een verstoring betreft van een archeologisch monument of archeologisch verwachtingsgebied als aangegeven op de provinciale Archeologische Monumentenkaart of de landelijke Indicatieve Kaart van Archeologische Waarden, en waarbij die verstoring plaatsvindt in:

      • -

        beschermd stadsgezicht Weert historische stadskern: bodemingrepen kleiner dan 50 m2 en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        terreinen met hoeven, kasteel-, kerk-, kloosterterreinen, schansen: bodemingrepen kleiner dan 50 m² en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        (water)molenlocaties en terreinen aangeduid op de provinciale Archeologische Monumentenkaart: bodemingrepen kleiner dan 50 m² en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        historische dorps- en gehuchtskernen: bodemingrepen kleiner dan 250 m2 en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        overige (bebouwde en ongebouwde) gebieden in zones met een hoge archeologische verwachtingswaarde: bodemingrepen kleiner dan 250 m2 en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        overige (bebouwde en ongebouwde) gebieden in zones met een middelhoge archeologische verwachtingswaarde: bodemingrepen kleiner dan 2500 m2 en niet dieper dan 40 cm;

      • -

        overige (bebouwde en ongebouwde) gebieden in zones met een lage archeologische verwachtingswaarde: geen onderzoeksplicht, tenzij een milieueffectrapportage (MER) is vereist, of indien het project valt onder de Wet Milieubeheer of Tracéwet;

      • -

        gebieden zonder archeologische verwachting of archeologisch vrijgegeven gebieden: geen onderzoeksplicht, tenzij MER-plichtig, of indien het project valt onder de Wet Milieubeheer of Tracéwet;

      In gebieden met meerdere verwachtingszones (hoog, middel-hoog en laag) gelden als uitgangspunt de voorwaarden behorend bij de hoogste waarde.

    • b.

      in het geldend bestemmingsplan bepalingen zijn opgenomen omtrent archeologische monumentenzorg.

    • c.

      in een wijzigingsplan, een uitwerkingsplan of nadere eisen als bedoeld in de artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening dan wel als er sprake is van een activiteit als bedoeld in artikel 2.12 eerste en tweede lid van de wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voorschiften zijn opgenomen omtrent archeologische monumentenzorg.

    • d.

      het college van burgemeester en wethouders nadere regels stelt met betrekking tot de uitvoering van werkzaamheden die leiden tot een verstoring van een archeologisch monument of archeologisch verwachtingsgebied als aangegeven op gemeentelijke archeologische waardekaart of de gemeentelijke beleidskaart, dan wel bij het ontbreken daarvan, de provinciale Archeologische Monumentenkaart of de landelijke Indicatieve Kaart van Archeologische Waarden;

Artikel 16 De schriftelijke aanvraag
  • 1. Een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 15 moet de volgende gegevens bevatten:

    • a.

      naam en adres van de aanvrager

    • b.

      locatie en omschrijving van de voorgenomen werkzaamheden

    • c.

      tijdsplanning

    • d.

      een rapport waarin de archeologische waarde van het te verstoren terrein naar het oordeel van het bevoegd gezag in voldoende mate is vastgesteld en waaruit blijkt dat:

      • -

        het behoud van de archeologische waarden in situ in voldoende mate kan worden geborgd; of

      • -

        indien behoud niet mogelijk is, de archeologische waarden ex situ zullen worden behouden;

      • -

        indien behoud niet mogelijk is, de archeologische waarden in voldoende mate zijn onderzocht conform de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie;

      • -

        in het geheel geen archeologische waarden aanwezig zijn.

    Het rapport dient tevens een eindconclusie te bevatten en de noodzakelijke vervolgstappen aan te geven.

  • 2. De aanvraag en de daarbij te overleggen gegevens en bescheiden worden in drievoud ingediend bij het bevoegde gezag.

Artikel 17 Voorschriften

Het bevoegd gezag kan aan de verlening van de vergunning voorschriften verbinden. Deze voorschriften kunnen betrekking hebben op:

  • a.

    de verplichting tot het treffen van technische maatregelen waardoor archeologische waarden in de bodem kunnen worden behouden;

  • b.

    de verplichting tot het doen van inventariserend veldonderzoek of een opgraving;

  • c.

    de verplichting de activiteit die tot bodemverstoring leidt, te laten begeleiden door een vergunninghoudende partij op het terrein van de archeologische monumentenzorg.

  • d.

    de wijze van uitvoeren van sloopwerkzaamheden.

Artikel 18 Weigeringsgronden

Het bevoegd gezag kan de aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 15 weigeren, indien de archeologische waarden die in het geding zijn naar het oordeel van het bevoegd gezag in situ behouden dienen te blijven.

Artikel 19 Intrekken van de vergunning

De vergunning kan door het bevoegd gezag worden ingetrokken indien:

  • a.

    blijkt dat de vergunning ten gevolge van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend;

  • b.

    de omstandigheden aan de kant van de vergunninghouder zich zodanig hebben gewijzigd, dat het belang van de archeologische waarden zwaarder dient te wegen.

Artikel 20 Opgravingen en begeleiding
  • 1. Indien binnen het grondgebied van de gemeente Weert archeologisch (voor)onderzoek wordt uitgevoerd in de zin van artikel 1 sub h Monumentenwet 1988, dient, onverminderd de overige bepalingen van deze wet:

    • a.

      burgemeester en wethouders een programma van eisen vast te stellen als bedoeld in artikel 1 onder 18, waarbij nadere regels worden gesteld ten aanzien van het onderzoek.

    • b.

      de verstoorder, voorafgaande aan het onderzoek, een plan van aanpak als bedoeld in artikel 1 onder 17 van deze verordening ter goedkeuring aan het bevoegd gezag te overleggen,

  • 2. In de nadere regels nemen burgemeester en wethouders bepalingen op met betrekking tot het toezicht op de feitelijke uitvoering van het plan van aanpak. Tijdens het onderzoek dienen aanwijzingen van burgemeester en wethouders in acht te worden genomen.

  • 3. Om te kunnen beoordelen of het plan van aanpak aan het programma van eisen en eventuele nadere regels voldoet, vragen burgemeester en wethouders advies aan een deskundige, zoals omschreven in de Wet op de Archeologische monumentenzorg.

Artikel 21 Overeenkomstige procedurebepalingen

De bepalingen uit de artikelen 8 t/m 11 zijn van overeenkomstige toepassing op de bepalingen uit artikel 20, eerste lid, onder b.

Hoofdstuk 3 Rijksmonumenten

Artikel 22 Vergunning

  • 1. Het bevoegd gezag zendt onmiddellijk een afschrift van de ontvankelijke aanvraag om vergunning voor een rijksmonument aan de monumenten-welstandscommissie.

  • 2. De monumenten-welstandscommissie adviseert schriftelijk over de aanvraag binnen 8 weken na de datum van verzending van het afschrift. Bij overschrijding van deze termijn wordt de monumenten-welstandscommissie geacht te hebben geadviseerd.

Hoofdstuk 4 Schadevergoedingen

Artikel 23 Schadevergoeding

  • 1. Het bevoegd gezag kent degene die in de vorm van een inkomensderving of een vermindering van de waarde van een onroerende zaak schade lijdt of zal lijden als gevolg van een hieronder onder a tot en met f genoemde oorzaak, op aanvraag een tegemoetkoming toe, voor zover de schade redelijkerwijs niet voor rekening van de aanvrager behoort te blijven en voor zover de tegemoetkoming niet voldoende anderszins is verzekerd.

    • a.

      de weigering van het bevoegd gezag een vergunning als bedoeld in artikel 7 te verlenen;

    • b.

      de voorschriften door het bevoegd gezag verbonden aan een vergunning als bedoeld in artikel 7;

    • c.

      de door burgemeester en wethouders nader te stellen regels als bedoeld in artikel 7, derde lid;

    • d.

      de door burgemeester en wethouders nader te stellen regels als bedoeld in artikel 15, tweede lid, onder d;

    • f.

      een aanwijzing als bedoeld in artikel 20, tweede lid, tweede volzin.

  • 2. Voor de behandeling van de aanvragen zijn de bepalingen van de verordening ter regeling van de procedure bij toepassing van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De aanvraag bevat een motivering, alsmede een onderbouwing van de hoogte van de gevraagde tegemoetkoming.

  • 4. Een aanvraag voor een tegemoetkoming in schade ten gevolge van een oorzaak als bedoeld in het eerste lid, moet worden ingediend binnen vijf jaar na het moment waarop de oorzaak, bedoeld in het eerste lid, onherroepelijk is geworden.

  • 5. Binnen het normale maatschappelijke risico vallende schade blijft voor rekening van de aanvrager. In ieder geval blijft voor rekening van de aanvrager:

    • a)

      van schade in de vorm van een inkomensderving: een gedeelte gelijk aan twee procent van het inkomen onmiddellijk voor het ontstaan van de schade;

    • b)

      van schade in de vorm van een vermindering van de waarde van een onroerende zaak: een gedeelte gelijk aan twee procent van de waarde van de onroerende zaak onmiddellijk voor het ontstaan van de schade;

    • c

      van schade in de vorm van verstoring van een monument waarvan hij weet dan wel redelijkerwijs moet vermoeden dat het een monument is, conform artikel 53 en 54 van de Monumentenwet.

  • 6. Met betrekking tot de voor tegemoetkoming in aanmerking komende schade betrekt het bevoegd gezag bij hun beslissing op de aanvraag in ieder geval:

    • a.

      de voorzienbaarheid van de schadeoorzaak;

    • b.

      de mogelijkheden van de aanvrager om de schade te voorkomen of te beperken.

  • 7. De indiener van de aanvraag is kosten verschuldigd zoals is aangegeven in lid 10 van dit artikel. Het bevoegd gezag wijst de indiener van de aanvraag op de verschuldigdheid van het recht en delen hem mee dat het verschuldigde bedrag binnen vier weken na de dag van verzending van zijn mededeling dient te zijn bijgeschreven op de rekening van het bevoegd gezag dan wel op de aangegeven plaats dient te zijn gestort. Indien het bedrag niet binnen deze termijn is bijgeschreven of gestort, verklaren zij de aanvraag niet-ontvankelijk, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.

  • 8. Indien op de aanvraag geheel of ten dele positief wordt beslist, stort het bevoegd gezag aan de indiener het door hem betaalde recht terug.

  • 9. Indien het bevoegd gezag een tegemoetkoming als bedoeld in lid 1 toekent, vergoedt het bevoegd gezag daarbij tevens:

    • a.

      de redelijkerwijs gemaakte kosten van rechtsbijstand en andere deskundige bijstand;

    • b.

      de wettelijke rente, te rekenen met ingang van de datum van ontvangst van de aanvraag.

  • 10. Voor de behandeling van de verzoeken en de daarvoor verschuldigde kosten zijn de bepalingen van de Procedureregeling planschadevergoeding zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 5 Strafbepalingen en toezicht

Artikel 24 Strafbepaling

Degene, die handelt in strijd met de artikelen 7 lid 3 of 15, lid 2 onder d, wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of een hechtenis van ten hoogste drie maanden.

Artikel 25 Toezichthouders

  • 1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast:

    • a.

      Met betrekking tot zakelijke monumenten als bedoeld in artikel 1, onder 1, sub a, de beleidsadviseur belast met monumenten;

    • b.

      Met betrekking tot monumentale terreinen als bedoeld in artikel 1, onder 1, sub b de beleidsadviseur belast met archeologie;

  • 2. Voorts zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening belast de bij besluit van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester aan te wijzen personen.

Hoofdstuk 6 Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 26 Intrekken oude regeling

De “Erfgoedverordening 2010 gemeente Weert “, vastgesteld 22 september 2010, wordt per 16 februari 2012 ingetrokken.

Artikel 27 Overgangsrecht

  • 1. De op grond van de onder artikel 26 ingetrokken Erfgoedverordening 2010 aangewezen en geregistreerde gemeentelijke monumenten, worden geacht aangewezen en geregistreerd te zijn overeenkomstig de bepalingen van deze verordening.

  • 2. Aanvragen om vergunning die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening worden afgehandeld met inachtneming van de in artikel 26 ingetrokken verordening.

Artikel 28 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 16 februari 2012.

Artikel 29 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Erfgoedverordening 2012 Gemeente Weert”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 februari 2012,

De voorzitter,

De griffier,