Overheidsorganisatie | Gemeente IJsselstein |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van de Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014 |
Citeertitel | Verordening Afvalstoffenheffing 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belastingen, retributies en heffingen |
Geen
artikel 229 van de gemeentewet
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2014 | nieuwe verordening | 19-12-2013 Zenderstreeknieuws 31 december 2013 | zaaknummer 21508 | |
01-01-2014 | 01-01-2015 | nieuwe verordening | 19-12-2013 Zenderstreeknieuws, 31-12-2013 | zaaknummer 21508 |
De raad van de gemeente IJsselstein;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 2013, zaaknummer 19629
Gelet op artikel 229 van de gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer,
BESLUIT:
vast te stellen de:
Verordening op de heffing en de invorderingAfvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2014.
(verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2014)
Krachtens deze verordening worden geheven:
een afvalstoffenheffing;
reinigingsrechten.
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof afval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.
1. Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.
1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2. Indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, is de belasting, bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat, voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,-.
4. Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
5. Belastingbedragen van minder dan € 5,- worden niet geheven.
6. Het bepaalde in het vijfde lid vindt geen toepassing indien het totaal van de op één biljet verenigde aanslagen meer bedraagt dan € 5,-.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de volgende termijn twee maanden later.
In afwijking van het eerste lid geldt dat betaling via automatische incasso in acht termijnen mogelijk is, mits wordt voldaan aan de daaraan verbonden en in het Incassoreglement van Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) opgenomen voorwaarden.
De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
De ‘verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2013’ van 20 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de bekendmaking.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.
Deze verordening wordt aangehaald als ‘verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2014’.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente IJsselstein, gehouden op 19 december 2013.
de griffier, de voorzitter,
J.A.M. Kleene drs. P.C. van den Brink
Bijgevoegd, de tarieventabel afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014
Tarieventabel behorende bij de ‘verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2014’
Algemeen
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
1.De belasting bedraagt per perceel per 1 januari van het belastingjaar, of indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht:
1.1. per maand €9,75
2. per belastingjaar €117,00
indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, wordt gebruikt door twee of meer personen wordt het overeenkomstig berekende bedrag vermeerderd met:
2.1. per maand € 9,02
2.2. per jaar met € 108,24
2.het achterlaten van afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde
plaats, indien het betreft:
Asbest, (vrijgesteld van kosten, ivm risico volksgezondheid) nihil
grond, per m3 € 10,00
puin, per m3 €6,00
4 bouw- en sloopafval, per m3 € 26,00
Bielzen, per m3 € 30,00
dakbedekking, per m3 €34,00
gips, per m3 €18,00
het achterlaten van dode honden en katten op een daartoe van gemeentewege ingevolge de destructieverordening aangewezen verzamelplaats,
2.8.1 per kat € 3,85
2.8.2 per hond tot een schofthoogte van 35 centimeter € 5,25
2.8.3 per hond boven een schofthoogte van 35 centimeter € 11,80
2.9 voor het verstrekken van een toegangspas Ondergrondse Containers restafval:,
2.9.1 1e verstrekking van toegangspas gratis
2.9.2 vervangende toegangspas, (bij o.a verlies), per pas €25,00
2.10 het beschikbaar stellen, het gebruik en het ledigen van rolcontainers danwel het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen, uitgezonderd de aan maatschappelijke instellingen door de gemeente beschikbaar gestelde containers voor het inzamelen van oud papier, per container per keer € 24,95
Behoort bij raadsbesluit van 19 december 2013.
de griffier,
J.A.M. Kleene