Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012
CiteertitelReglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Grondslagen

1.Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
  3. Geen
  4. Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-201302-02-2017nieuwe regeling

07-12-2013

Gemeenteblad, 2013, 74

13/03/2012//26

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012

 

 

 

Afdeling Dienstverlening

 

Reglement klachtbehandeling

gemeente Tilburg 2012

Algemeen

Artikel 1 Klachtbehandeling

  • 1.

    Klachten worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 "Klachtbehandeling" van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012 geldt ter aanvulling op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    Het Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012 is niet van toepassing op klachten gericht tegen de griffie, de raad en raadsleden.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • 1.

    Ambtenaar: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;

  • 2.

    Afdeling: een organisatorisch onderdeel van de gemeente.

  • 3.

    Afdelingshoofd: hoofd van de afdeling.

  • 4.

    Directeur: lid van de directie.

  • 5.

    Klachtencoördinator: een door het college aangewezen persoon die namens haar is belast met de behandeling van klachten.

Klachten over ambtenaren

Artikel 3 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend tegen:

  • 1.

    ambtenaren;

  • 2.

    afdelingshoofden;

  • 3.

    directeuren;

Artikel 4 Bevoegdheid

  • 1.

    Indien de klacht betrekking heeft op een ambtenaar dan handelt het afdelingshoofd van de afdeling Dienstverlening de klacht af.

  • 2.

    Indien de klacht betrekking heeft op een afdelingshoofd, dan handelt de algemeen directeur /gemeentesecretaris de klacht af.

  • 3.

    Indien de klacht betrekking heeft een directeur, dan handelt de burgemeester de klacht af.

Artikel 5 Procedure behandeling klacht

  • 1.

    Klachten gericht tegen ambtenaren - waaronder afdelingshoofden - worden ter behandeling en advisering voorgelegd aan een klachtencoördinator.

  • 2.

    Klachten gericht tegen een lid van de directie worden behandeld overeenkomstig artikel 9.

Artikel 6 Zorgplicht

Ambtenaren werken mee aan een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

Klachtenover bestuurders

Artikel 7 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend tegen:

  • 1.

    het college;

  • 2.

    een collegelid;

  • 3.

    een door het college ingestelde commissie;

  • 4.

    een lid van een door het college ingestelde commissie;

  • 5.

    de burgemeester.

Artikel 8 Bevoegdheid

  • 1.

    Indien de klacht betrekking heeft op het college, een lid daarvan of op een door het college ingestelde commissie of een lid daarvan, dan handelt het betreffende bestuursorgaan de klacht af.

  • 2.

    Indien de klacht betrekking heeft op het bestuursorgaan burgemeester dan handelt de loco-burgemeester de klacht af.

Artikel 9 Procedure behandeling klacht

Indien het een klacht betreft als bedoeld in artikel 5, tweede lid, en artikel 7 dan wordt de klacht voorgelegd aan een commissie.

Artikel 10 De commissie

Het college stelt een commissie in die belast is met het behandelen van en adviseren over een klacht jegens het college, een lid daarvan of een door het college ingestelde commissie of een lid daarvan dan wel de burgemeester.

Artikel 11 Samenstelling commissie

1.De commissie bestaat uit:

Drie onafhankelijke leden, die niet behoren tot of ondergeschikt zijn aan het gemeentebestuur.

  • 2.

    Het college benoemt uit het midden van de commissie een voorzitter.

  • 3.

    Het college benoemt uit het midden van de commissie een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    Het college benoemt tevens een plaatsvervangend lid.

  • 5.

    Door de algemeen directeur/gemeentesecretaris wordt een medewerker benoemd die als secretaris fungeert.

Slotbepalingen

Artikel 12

Nationale ombudsman

  • 1.

    Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling kan hij zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.

  • 2.

    Van deze mogelijkheid wordt de klager bij de afdoening van de klacht in kennis gesteld.

Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als "Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012".

  • 2.

    Zij treedt in werking op de eerste dag na haar afkondiging.

Toelichting

Algemeen

Het "Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2012" (verder: Reglement) geeft weer hoe er in de dagelijkse praktijk van de gemeente Tilburg omgegaan wordt met klachten. Het is een flexibel reglement dat ter aanvulling geldt op de landelijke wetgeving. Het reglement biedt de mogelijkheid om klachten snel en accuraat af te handelen en waarborgt daarnaast een uniforme werkwijze. In het Reglement is een centrale rol weggelegd voor de klachtencoördinator.

Het afdelingshoofd Dienstverlening geeft op basis van het onderzoek van de klachtencoördinator een oordeel over de klacht. In die gevallen waarin de klacht gericht is tegen een lid van de directie wordt er een zwaardere procedure doorlopen. Het onderzoek wordt dan in handen gesteld van de burgemeester. Indien het een klacht betreft gericht tegen een bestuurder wordt een commissie ingeschakeld.

De Nationale ombudsman is een fervent voorstander van een informele afdoening van klachten. De gemeente Tilburg sluit zich aan bij deze aanpak en zal dan ook altijd proberen om in goed overleg met de klager te komen tot een informele oplossing van het probleem. Het Reglement staat niet in de weg aan een dergelijke aanpak.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Met betrekking tot de leden 1 en 2 het volgende. Op 1 juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Dit hoofdstuk bevat minimumeisen voor een goede behandeling door bestuursorganen van klachten over overheidsoptreden. Bestuursorganen hebben de vrijheid om extra voorschriften in eigen regelingen op te nemen. Het onderhavige reglement is een voorbeeld van een dergelijke regeling.

De procedure aangaande de in het derde lid genoemde klachten gericht tegen de griffie, de raad dan wel raadsleden is neergelegd in het Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007.

Artikel 2

De definities opgenomen in de leden 1 tot en met 3 zijn specifiek van toepassing op de Tilburgse gemeentelijke organisatie.

Artikel 3

Onderscheid wordt gemaakt tussen klachten die zijn gericht tegen medewerkers van de gemeente, zoals ambtenaren, waaronder afdelingshoofden en directieleden, en medewerkers met wie een arbeidscontract is gesloten en klachten die zijn gericht tegen bestuurders. De artikelen 3 tot en met 6 hebben betrekking op klachten over medewerkers.

Artikel 4

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht. Dit artikel is opgenomen om duidelijk in beeld te hebben wie er in de praktijk de verantwoordelijkheid draagt voor de afhandeling van welke klacht.

Artikel 5

De behandeling van een klacht door de klachtencoördinator bestaat ondermeer uit het registeren van de klacht en het horen van betrokkenen. Uiteindelijk adviseert hij het afdelingshoofd Dienstverlening over de klacht. Het wordt onwenselijk geacht om in het geval van een klacht tegen een lid van de directie de behandeling ervan op te dragen aan een ondergeschikte, zijnde een klachtencoördinator. Derhalve is er voor gekozen om de behandeling van dergelijke klachten neer te leggen bij een commissie bestaande uit onafhankelijke derden.

Artikel 6

Het artikel bevat de algemene verplichting voor ambtenaren om zorg te dragen voor een behoorlijke klachtbehandeling . Hoewel algemeen geformuleerd is het verlenen van medewerking aan de klachtbehandeling niet vrijblijvend.

Artikel 7

Zie de toelichting bij artikel 3.

Artikel 8

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht. In de praktijk is er een regierol weggelegd voor de secretaris van de commissie om de procedure van behandeling van een klacht in goede banen te leiden. De loco-burgemeester is krachtens dit Reglement bevoegd een klacht aangaande de burgemeester af te handelen.

Artikel 9

Voor de praktische uitvoering van de behandeling van klachten maakt het bestuursorgaan, in de gevallen genoemd in artikel 7, gebruik van een door het college ingestelde externe commissie.

Artikel 10

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 11

Voor de behandeling van klachten is het van groot belang dat de behandelaars onafhankelijk zijn en formeel zijn benoemd. Door de benoeming van een plaatsvervangend voorzitter als ook lid is de samenstelling van de commissie (beter) gewaarborgd. De secretaris maakt geen onderdeel uit van de commissie. Laatstgenoemde fungeert ter ondersteuning van de commissie.

Artikel 12

De gemeente Tilburg is sinds 2003 aangesloten bij de Nationale ombudsman. Is de klager ontevreden over de wijze waarop de gemeente de klacht heeft afgehandeld, dan kan een klacht daarover worden voorgelegd aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Dit moet gebeuren binnen één jaar, gerekend vanaf de datum van berichtgeving op de klacht door het bestuurorgaan. De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen.

Artikel 13

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.