Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Mandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein
CiteertitelMandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 160 Gemeentewet
  2. art. 171 Gemeentewet
  3. art. 3:60 Burgerlijk Wetboek
  4. afd. 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201401-01-2019nieuwe regeling

03-12-2013

Gemeenteblad 2013, 18

23256

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein

 

 

 

Zaaknummer: 23256

Mandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein

(inclusief volmacht en machtiging)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente IJsselstein, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende, dat met het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Montfoort de gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking is getroffen voor het vormen van een gemeenschappelijke ambtelijke organisatie, met als doel een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering van de door de colleges en burgemeesters opgedragen taken;

dat in artikel 4 van de gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking is bepaald, dat de gemeenten door UW Samenwerking een takenpakket laten uitvoeren, dat zich in ieder geval uitstrekt tot de volgende aspecten:

  • ·

    Strategische beleidsontwikkeling en beleidsvoorbereiding;

  • ·

    Uitvoering en in geval van op afstand geplaatste taken regie op uitvoering van het door de bevoegde gemeentelijke bestuursorganen vastgesteld beleid;

  • ·

    Synchronisatie van de ontwikkeling van de klantcontactcentra;

  • ·

    Huidige en toekomstige (door decentralisatie) aan de gemeenten opgedragen taken;

  • ·

    Gezamenlijke ontwikkeling naar regiegemeente;

dat zij in afzonderlijke mandaatbesluiten bepalen welke bevoegdheden die samenhangen met de taakgebieden zoals vorengenoemd opgedragen dienen te worden aan het bestuur van UW Samenwerking;

overwegende voorts, dat zij zoveel mogelijk de aan hen, uit welke hoofde dan ook, toekomende uitvoerings- en ondertekeningsbevoegdheden door middel van mandaat, volmacht of machtiging wensen op te dragen aan het bestuur van UW Samenwerking;

dat in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking is bepaald, dat de colleges en de burgemeesters in afzonderlijke mandaatbesluiten bepalen welke bevoegdheden opgedragen dienen te worden aan het bestuur van de UW Samenwerking;

overwegende, dat geattribueerde bevoegdheden aan onder andere de heffingsambtenaar, invorderingsambtenaar en commissie bezwaarschriften buiten dit mandaatbesluit vallen;

gelet op onder andere de gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, artikel 160 en 171 van de Gemeentewet, artikel 3:60 van het Burgerlijk Wetboek en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N :

I. De uitoefening van de taken en bevoegdheden die zijn vermeld in de bij dit besluit behorende mandatenlijst, op te dragen aan het dagelijks bestuur van UW Samenwerking;

II. Voor de uitoefening van de in de bij dit besluit behorende mandatenlijst genoemde bevoegdheden door de (onder)gemandateerde, de volgende instructie vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • -

    gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

  • -

    instructie: richtlijnen (per geval of algemeen) aan de (onder)gemandateerde over de uitoefening van gemandateerde bevoegdheid;

  • -

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;

  • -

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • -

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een in de mandatenlijst opgenomen functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • -

    mandatenlijst: het overzicht van door de mandaatgever aan de gemandateerde opgedragen bevoegdheden;

  • -

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2. Schakelbepaling volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit wordt met mandaat gelijkgesteld de verlening van een volmacht of machtiging.

Artikel 3. Ondermandaat

  • 1.

    Het is het dagelijks bestuur van UW Samenwerking toegestaan een gemandateerde bevoegdheid door te mandateren aan een lid van het dagelijks bestuur, aan de voorzitter of aan de algemeen directeur van UW Samenwerking.

  • 2.

    Het is de algemeen directeur toegestaan een aan hem gemandateerde bevoegdheid door te mandateren.

  • 3.

    Op het ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Beslissing- en ondertekeningmandaat, algemene regels

  • 1.

    Tenzij in de mandatenlijst anders is bepaald, omvat het mandaat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als het ondertekenen van de in mandaat genomen besluiten, alsmede van andere van de bestuursorganen uitgaande stukken zoals vermeld in de mandatenlijst.

  • 2.

    De gemandateerde neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de op die bevoegdheid van toepassing zijnde wetten, verordeningen, circulaires, beleidsregels of richtlijnen in acht.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, wordt het mandaat uitgeoefend met inachtneming van de specifieke voorwaarden en instructies die zijn vermeld in de mandatenlijst.

  • 4.

    Het bepaalde in het derde lid laat onverlet de bevoegdheid van de mandaatgever om algemene instructies of instructies voor een bepaald geval te geven, die bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid in acht moeten worden genomen.

  • 5.

    Het mandaat omvat tevens het verrichten van alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:

    • a.

      het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

    • b.

      het verzenden van ontvangstbewijzen;

    • c.

      het voeren van overige correspondentie;

    • d.

      het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

    • e.

      het verzorgen van bekendmakingen, kennisgevingen en andere publicaties.

Artikel 5 Uitzonderingen

  • 1.

    De gemandateerde maakt geen gebruik van de gemandateerde bevoegdheid indien:

    • a.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen / ondertekenen;

    • b.

      uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat deze het voorstel aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan wil voorleggen;

    • c.

      advies nodig is van andere organisatieonderdelen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten of niet tot dezelfde conclusie leiden;

    • d.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • e.

      het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

    • f.

      het besluit de uitoefening van een hardheidsclausule inhoudt.

  • 2.

    Indien één of meer van de in het eerste lid onder a. tot en met f. omschreven situaties zich voordoet, dan besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf.

Artikel 6 Bekendmaking

  • 1.

    Het mandaatbesluit en de daarbij behorende mandatenlijst worden na vaststelling bekendgemaakt door middel van publicatie van de zakelijke inhoud in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en op de website van de gemeente IJsselstein.

  • 2.

    Aan de medewerkers binnen het openbaar lichaam UW Samenwerking en binnen de gemeente worden het Mandaatbesluit en de bijbehorende mandatenlijst bekendgemaakt via het intranet.

Artikel 7 Actualiseren

Het Mandaatbesluit en de bijbehorende mandatenlijst worden elk jaar opnieuw beoordeeld op actualiteit, functionaliteit en efficiëntie en waar nodig aangepast. Deze jaarlijkse aanpassing zal overeenkomstig het voorgaande artikel worden bekendgemaakt.

Artikel 8 Intrekken oude regeling

De mandaatregeling gemeente IJsselstein 2011 en de daarbij behorende mandatenlijst wordt ingetrokken.

Artikel 9 Overgangsbepaling

Besluiten genomen op grond van een mandaatbesluit van een bestuursorgaan van de gemeente IJsselstein, blijven van kracht tot aan het moment waarop zij van rechtswege vervallen, worden ingetrokken of tot het moment waarop ter zake een nieuw besluit wordt genomen en van kracht wordt.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2014.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit UW Samenwerking van de gemeente IJsselstein.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 december 2013.

Burgemeester en wethouders van IJsselstein,

De secretaris, De burgemeester,

J.van Delden drs. P.C. van den Brink

De burgemeester van IJsselstein,

drs. P.C. van den Brink