Organisatie | Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Beleidsregel bijzondere bijstand 2014 |
Citeertitel | Beleidsregel bijzondere bijstand 2014 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 07-09-2017 | nieuwe regeling | 11-12-2013 Onbekend | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
sociaal minimum: de op de leef- en woonsituatie van toepassing zijnde bijstandsnorm zoals bedoeld in artikel 20 tot en met 24 WWB inclusief de van toepassing zijnde verhoging of verlaging zoals bedoeld in artikel 25 tot en met 29 WWB, inclusief reservering vakantiegeld. Indien artikel 20 van deze beleidsregel van toepassing is, wordt onder het sociale minimum verstaan de som van de algemene bijstand en de bijzondere bijstand;
Hoofdstuk 2 Algemeen: aard van de bijzondere bijstand, de draagkracht, de aanvraag en de hoogte van de bijstand
Artikel 2 Aard van de bijzondere bijstand
Het gaat bij de verstrekking van bijzondere bijstand om bijstand die wordt verstrekt indien bijzondereomstandigheden in het individuele geval leiden tot noodzakelijke kosten van het bestaan, waarin hetinkomen niet voorziet, die niet gedekt worden door een voorliggende voorziening en die niet uit de
Bijzondere bijstand wordt verleend met inachtneming van de draagkracht van de belanghebbende enzijn gezin.
Artikel 5 Draagkrachtpercentages
Als draagkracht wordt in aanmerking genomen 35% van het netto, maandelijks besteedbaar inkomen voor zover dit inkomen meer is dan 110% van de bijstandsnorm. Verdient iemand minder dan 110%, dan wordt aangenomen dat hij geen draagkracht heeft om de kosten waarvoor hij bijstand aanvraagt, zelf te betalen.
In geval van een periodieke verstrekking, of een incidentele verstrekking na de inkomenswijziging, kan een verhoging van inkomen leiden tot verlaging, of zelfs stopzetting, van de bijstand gedurende de rest van het draagkrachtjaar. Ook bij een nieuwe aanvraag voor incidentele bijzondere bijstand is de inkomensvermeerdering van invloed. In het omgekeerde geval kan een verlaging van het inkomen ook leiden tot wijziging in de draagkracht.
Hoofdstuk 3 Medische kosten, hulpmiddelen en sociaal noodzakelijke kosten
Hoofdstuk 4 Bijzondere financiële regelingen
Artikel 12 Kosten beschermingsbewind en onder curatele stelling
De salariskosten van beschermingsbewind en van een curator kunnen voor bijzondere bijstand in aanmerking komen.
Artikel 13 Suppletie op de aflossing bij leningen
Als er sprake is van een door het dagelijks bestuur noodzakelijk geachte lening bij een gemeentelijke kredietbank, waarbij het termijnbedrag (aflossing plus rente) hoger is dan de in de bijstandsnorm begrepen aflossingscapaciteit van 6% van het sociale minimum, kan het dagelijks bestuur suppletie in de vorm van bijzondere bijstand verstrekken.
Artikel 14 Eigen bijdrage rechtsbijstand
De kosten van de eigen bijdrage rechtsbijstand, minus het kortingsbedrag van het juridisch loket, komen in aanmerking voor bijzondere bijstand indien de belanghebbende een toevoeging heeft gekregen op grond van de Wrb en de kosten niet op andere wijze vergoed kunnen worden.
Hoofdstuk 6 Woonlasten, verhuiskosten en inrichtingskosten
Indien een belanghebbende vanuit een niet verwijtbare inkomensloze situatie beschikt overonvoldoende draagkracht voor de betaling van de inrichtingskosten en redelijkerwijs niet heeft kunnen reserveren (sparen of lenen) voor deze kosten, komt hij in aanmerking voor bijzondere bijstand voor deze kosten. Voorzover het gaat om een noodzakelijke verhuizing.
Artikel 16 Woonkostentoeslag als bijzondere bijstand
Indien een eigen woning wordt bewoond of een huurwoning wordt bewoond waarbij geenaanspraak gemaakt kan worden op een (volledige) bijdrage op grond van de Wht kan debelanghebbende gedurende maximaal een jaar in aanmerking voor een woonkostentoeslag. Deze periode van één jaar kan verlengd worden indien bijzondere omstandigheden daartoe noodzaken.
Indien het dagelijks bestuur overgaat tot bijstandsverlening als bedoeld in het vorige lid wordt aanbelanghebbende, op grond van artikel 55 WWB, de verplichting opgelegd om actief op zoek tegaan naar passende goedkopere woonruimte en deze te accepteren, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten.
Er bestaat geen recht op bijzondere bijstand als een beroep kan worden gedaan op een toereikende voorliggende voorziening zoals de Wmo, de werkgever (bijvoorbeeld als krachtens de CAO of een individuele arbeidsovereenkomst een tegemoetkoming in verhuiskosten betaald wordt door de werkgever) of een lening bij een (krediet)bank.
Hoofdstuk 7 Jong meerderjarigen
Artikel 18 Jong meerderjarigen
Een aanvraag voor bijzondere bijstand voor levensonderhoud voor jong meerderjarigen wordt,analoog aan artikel 41 lid 4 van de WWB, niet eerder ingediend dan vier weken na de meldings datum als bedoeld in artikel 44 Wwb en wordt niet eerder dan vier weken na die melding door het dagelijks bestuur in behandeling genomen.
.Indien het dagelijks bestuur heeft vastgesteld dat er recht op bijzondere bijstand bestaat op grond van dit artikel wordt deze, analoog aan artikel 44 lid 1 van de WWB, toegekend vanaf de dag waarop dit recht is ontstaan, voor zover deze dag niet ligt voor de dag waarop de belanghebbende zich heeft gemeld om deze bijstand aan te vragen.
Hoofdstuk 8 Categoriale bijstand
Artikel 19 Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ)
De deelnemer aan de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering heeft een inkomen dat op de aanvraagdatum van het aanvraagjaar niet hoger is dan 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm en heeft een vermogen niet hoger dan de toepasselijke vermogensgrens zoals is bedoeld in artikel 34 van de wet.
Artikel 21 De wijze van betalen
De betaling van de bijzondere bijstand vindt uitsluitend plaats op de volgende wijze:
Artikel 22 Onvoorziene omstandigheden en kennelijke hardheid
Het dagelijks bestuur handelt overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dat voor een of meerbelanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens specifieke individuele situaties onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen uitgangspunten en doelen.
Bijlage: verstrekkingenlijst bij Beleidsregel bijzondere bijstand 2014
Algemeen Uitgangspunt voor de verstrekkingen is de Prijzengids Nibud.
Niet alle noodzakelijke kosten worden vergoed. Een deel van de kosten blijft voor rekening van de belanghebbende. Voor 2013 blijven de volgende kosten voor rekening van cliënt:
€ 410,00 op jaarbasis voor de noodzakelijke tandheelkundige hulp
€ 200,00 voor de eigen bijdrage van een uitneembare volledige gebitsprothese
€ 750,00 (eenmalig) voor noodzakelijke orthodontistische hulp
Bij het vaststellen van de hoogte van de bijstand wordt geen rekening gehouden met een vergoeding die door de CAZ wordt verstrekt. Deze kan worden gebruikt om de noodzakelijke kosten, die voor eigen rekening blijven, te dekken. Kan een klant vanuit een andere verzekering, regeling of bron een hogere vergoeding voor tandartskosten krijgen dan de hierboven genoemde bedragen, dan geldt uiteraard dat het meerdere als voorliggende voorziening, en wordt op de bijstandverlening in mindering gebracht.
Art.14 Eigen bijdrage rechtsbijstand
De korting op de eigen bijdrage is € 52,- als eerst het Juridisch Loket bezocht wordt en zij betrokkene doorverwijzen naar een advocaat. De eigen bijdrage is inkomensafhankelijk. Voor personen- en familierecht gelden afwijkende eigen bijdragen.
De inkomensnormen voor de eigen bijdrage is te vinden op de website van de Raad voor rechtsbijstand. http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechtsbijstandverlener,Inkomensgrenzen.html
De hoogte van de te verstrekken bijzondere bijstand wordt bepaald aan de hand van de richtprijzen zoals vermeld in de NIBUD-Prijzengids voor afzonderlijke gebruiksartikelen en voor een volledige woninginrichting de geïndexeerde bedragen op basis van het oude Prijzenboekje van Divosa 1998. In overleg met de cliënt kan overigens heel goed naar een goedkopere oplossing worden verzocht. Te denken valt bijvoorbeeld aan krijgen/lenen van familie/kennissen, kopen op marktplaats en kringloopwinkels. Het gaat hier om bijstand in de vorm van een geldlening, die juist voor deze groep cliënten, die geen reserveringsruimte hebben, een extra belasting is.
Bij de hoogte van de noodzakelijke kosten wordt gekeken naar het aantal personen binnen het gezin. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen minderjarige en meerderjarige kinderen. De bijstand voor duurzame gebruiksgoederen wordt verleend in de vorm van borgtocht en suppletie.
Bij een echtscheiding/verlating is het uitgangspunt dat reeds gedeeltelijk wordt voorzien in de inrichtingskosten middels de boedelscheiding.
Voor 2013 gelden de volgende bedragen (index 1,7%):
Art. 18 Bijstand voor 18-21 jarigen
18 tot 21 jarige alleenstaande:
Aanvulling tot het normbedrag voor levensonderhoud voor een alleenstaande zoals bedoeld in artikel 21 lid a van de WWB.
18 tot 21 jarige in inrichting:
Aanvulling tot de hoogte van de norm voor een in een inrichting verblijvende 21-jarige alleenstaande zoals genoemd in art. 23 WWB lid 1 en aangevuld met de toeslag zoals genoemd in art. 23 lid 2 WWB.
18 tot 21 jarige alleenstaande ouder:
Aanvulling ter hoogte van het sociale minimum voor een 21-jarige alleenstaande ouder.
Let op: de vakantietoeslag wordt alleen berekend over de norm voor de algemene bijstand en niet over de aanvulling via de bijzondere bijstand.
Artikel 19 Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ)
Omdat er sprake is van groepsdeelname krijgen de deelnemers korting op de premie. Deze korting wordt jaarlijks door de zorgverzekeraars vastgesteld. Daarnaast vergoedt het dagelijks bestuur aan de deelnemers van de collectieve aanvullende verzekering maandelijks een bedrag van € 20,00.
Toelichting bij de Beleidsregel bijzondere bijstand 2014
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Begrippen die in de Wet werk en bijstand (WWB) voorkomen en zijn gedefinieerd hebben in dezebeleidsregel dezelfde betekenis. Ten aanzien van een aantal andere begrippen is in deze beleidsregeleen definitie gegeven.
Artikel 2 Aard van de bijzondere bijstand
Door bijzondere omstandigheden kan het voorkomen dat in het individuele geval de uitkeringsnorm ofhet inkomen niet (volledig) toereikend is ter voorziening in bepaalde bijzondere noodzakelijke kosten.
Voor zover de belanghebbende geen beroep kan doen op een voorliggende voorziening en debetreffende uitgaven noodzakelijk zijn en evenmin uit de eigen middelen kunnen worden voldaan, kanbijzondere bijstand worden verleend.
Het maatwerkprincipe geldt, wat betekent dat uit de bijzondere individuele omstandigheden denoodzaak van de kosten moet blijken en dat in elke specifieke situatie een zorgvuldige afweginggemaakt dient te worden, rekening houdende met de individuele omstandigheden van debelanghebbende. Om uniformiteit in de werkwijze te bevorderen zijn enkele veel voorkomende
kostensoorten nader omschreven in de artikelen 10 tot en met 19 van deze beleidsregel.
Voor de verlening van bijzondere bijstand is het geen vereiste dat men een bijstandsuitkering voorlevensonderhoud ontvangt. Bijzondere bijstand is toegankelijk voor iedereen met een laag inkomen.
Bepalend is de draagkracht van de belanghebbende(n). Is er sprake van geen of slechts een beperktedraagkracht, dan kan aanspraak op bijzondere bijstand bestaan voor specifieke kosten, die niet uit hetregulier inkomen of uit de algemene bijstand kunnen worden voldaan.
De bijzondere noodzakelijke kosten moeten de draagkracht te boven gaan.
Artikel 4 Vaststelling van de draagkracht
De middelen en het vermogen zoals genoemd in de artikelen 31 tot en met 34 WWB worden tot deaanwezige draagkracht gerekend. Het vermogen, voor zover dat het de grens van het vrij te laten
vermogen niet te boven gaat, wordt buiten beschouwing gelaten. Het vermogen, voor zover dat meerbedraagt dan de genoemde normen in artikel 34 lid 3 WWB, dient eerst aangewend te worden voor debetaling van de bijzondere noodzakelijke kosten, alsmede spaargeld/contanten/saldi voor algemene noodzakelijke kosten. Voorbeelden van deze kosten zijn: de aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoederen, kosten in verband met een schuldsanering, verhuizing of woninginrichting en kosten voor de aanschaf van een babyuitzet.
Een uitzondering wordt gemaakt voor de langdurigheidstoeslag. De langdurigheidstoeslag wordtalleen tot de draagkracht gerekend als het gaat om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen
zoals genoemd in artikel 51 van de WWB. De langdurigheidstoeslag is namelijk in het leven geroepenvoor huishoudens die al meerdere jaren moeten rondkomen van een minimuminkomen en daardoormoeilijk kunnen reserveren voor onverwachte uitgaven, zoals duurzame gebruiksgoederen. Daarom is
het dagelijks bestuur van mening dat de langdurigheidstoeslag ingezet kan worden voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen. Het dagelijks bestuur maakt hierbij gebruik van de beleidsruimte die artikel 35 WWB biedt.
In het geval de belanghebbende geen beroep kan doen op een langdurigheidstoeslag, voorziet artikel51 WWB in de regelgeving met betrekking tot de verlening van bijzondere bijstand voornoodzakelijkeduurzame gebruiksgoederen. Om deze reden is in deze beleidsregel hiervan geen nadere uitwerkingopgenomen.
Lid 4: Het inkomen kan worden verminderd in verband met buitengewone uitgaven. Er kan slechts van buitengewone uitgaven sprake zijn voor zover voor die uitgaven geen tegemoetkoming wordt verleend. Als buitengewone uitgaven die van invloed zijn op het inkomen (voordat een draagkrachtpercentage wordt toegepast), worden de volgende kosten aangemerkt:
op het in aanmerking te nemen inkomen worden niet de aflossingen voor schulden, beslag etc. in mindering gebracht. Betreft het een aflossing in het kader van een schuldsaneringstraject via bureau Schuldhulpverlening of WSNP-traject, dan wordt er van uitgegaan dat de klant niet over draagkracht beschikt. Dit betekent dus dat er daadwerkelijk moet worden afgelost en dat alleen aanmelden voor een schuldsaneringstraject niet voldoende is.
Artikel 5 Draagkrachtpercentages
Als draagkracht wordt in aanmerking genomen 35% van het netto, maandelijks besteedbaar inkomen voor zover dit inkomen meer is dan 110% van de bijstandsnorm. Dit verschil dient aangewend te worden voor de betaling van de uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten. Voor zover deze kosten niet voldaan kunnen worden uit de aanwezige draagkracht, bestaat aanspraak op bijzondere bijstand.
Voor bijzondere bijstand voor woonlasten en inrichtingskosten en aanvullende bijstand voor de kostenvan levensonderhoud van jong meerderjarigen zoals beschreven hoofdstukken 7 en 8 geldt dat ersprake is van draagkracht zodra de toepasselijke norm overschreden wordt.
Bij het vaststellen van de draagkracht ten behoeve van een aanvraag voor incidentele bijzonderebijstand wordt de draagkracht, in beginsel, op basis van 12 maanden berekend. Deze periode kan gemotiveerd afwijkend worden vastgesteld. Te denken valt bijvoorbeeld aan kosten waarvan de hoogte per 1 januari wijzigen. Op praktische gronden kan dan besloten worden om het draagkrachtjaar afwijkend vast te stellen. De berekende draagkracht wordt vervolgens in mindering gebracht op de noodzakelijke kosten. De draagkracht kan worden aangepast bij een aanzienlijke inkomstenwijziging. Hieronder verstaan we inkomstenwijzigingen van 20% of meer, of een daling van het inkomen naar 110% van de bijstandsnorm of lager. Beperkte wijzigingen in de draagkracht kunnen om uitvoeringsredenen buiten beschouwing worden gelaten.
Bij het vaststellen van de draagkracht ten behoeve van een aanvraag voor periodieke bijzonderebijstand wordt de draagkracht per maand berekend, afgestemd op het aantal maanden waarop deverstrekking betrekking heeft. De berekende maandelijkse draagkracht wordt vervolgens maandelijksin mindering gebracht op de kosten van de noodzakelijke kosten.
Voor belanghebbenden die van de RDWI een bijstandsuitkering ontvangen is het duidelijk dat de draagkracht nihil is. Er zal dan ook geen draagkrachtberekening plaats hoeven te vinden.
Bij huishoudens met een ander (laag) inkomen wordt het inkomen afgezet tegen het van toepassingzijnde draagkrachtpercentage.
De draagkracht wordt voor een periode van een jaar vastgesteld. Betreft de bijzondere bijstand een eenmalige incidentele verstrekking, dan is dit in beginsel definitief. Dit is in het belang van de rechtszekerheid en de uitvoeringspraktijk. Gaat het echter om een periodieke verstrekking, of een incidentele verstrekking na de inkomenswijziging, dan kan een verhoging van inkomen leiden tot verlaging, of zelfs stopzetting, van de bijstand gedurende de rest van het draagkrachtjaar. Ook bij een nieuwe aanvraag voor incidentele bijzondere bijstand is de inkomensvermeerdering van invloed. In het omgekeerde geval kan een verlaging van het inkomen ook leiden tot wijziging in de draagkracht. Bij wijziging van het inkomen wordt de hogere of lagere draagkracht, in beginsel, berekend over het resterende deel van het draagkrachtjaar. Dit betekent dat een wijziging in de draagkracht niet van invloed is op een eerder genomen beslissing.
Artikel 7 Vaststellen maandinkomen
Indien ten tijde van de aanvraag vaststaat dat de financiële omstandigheden van de aanvrager binnende draagkrachtperiode van 12 maanden aanmerkelijk zullen veranderen, kan de draagkracht in deloop van het draagkrachtjaar dienovereenkomstig worden aangepast. De belanghebbende zal door
het overleggen van bewijsstukken moeten aantonen in hoeverre de draagkracht zal verminderen oftoenemen door de gewijzigde omstandigheden.
Lid 3: als redelijke termijn kan een periode van 3 maanden gezien worden, tenzij uit SUWI of andere gegevens blijkt dat een ruimere periode genomen moet worden om tot een betrouwbaar gemiddelde inkomensvaststelling te komen.
Artikel 8 De wijze en het tijdstip van aanvragen
Bijzondere bijstand wordt op aanvraag verstrekt. In bijzondere situaties, bijvoorbeeld bij zeer ernstige
ziekte, geestelijk onvermogen, calamiteiten of andere door het dagelijks bestuur te bepalen situaties kan de bijzondere bijstand ambtshalve worden verstrekt.
Een aanvraag voor bijzondere bijstand kan worden ingediend uiterlijk binnen 12 maanden ná dedatum van de factuur of een ander betalingsbewijs waaruit de kosten en het tijdstip dat deze gemaaktzijn blijken.
Voor de kosten zoals genoemd in hoofdstuk 7 en 8 van deze beleidsregel dient de bijstand vooraf teworden aangevraagd. Voor bijzondere bijstand voor levensonderhoud voor jong meerderjarigen zoalsgenoemd in artikel 20 van deze beleidsregel geldt, analoog aan de bepalingen van artikel 41 lid 4 en
artikel 44 lid 1 van de WWB voor het aanvragen van algemene bijstand door jongeren tot 27 jaar, eenwachtperiode van vier weken voordat de bijstand kan worden aangevraagd.
Artikel 9 De hoogte van de bijstand
In dit artikel worden de uitgangspunten beschreven aan de hand waarvan de hoogte van de bijstandwordt berekend.
Lid 1: De maximale hoogte van de bijzondere bijstand wordt vermeld in de bij deze beleidsregelhorende verstrekkingenlijst. In beginsel sluit het dagelijks bestuur bij het bepalen van de hoogte van de bijstand aan bij de vastgestelde (geïndexeerde) prijzen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Het Nibud is een onafhankelijke stichting die adviseert en informeert over financiën van huishoudens.
De gebruikelijke prijzen van een groot aantal kostensoorten worden jaarlijks gepubliceerd in deprijzengids Nibud. Voor een aantal kostensoorten worden afwijkende bedragen gehanteerd, omdat dedoor Nibud gehanteerde bedragen niet in verhouding staan tot de bijstandswet als bestaansminimum
of omdat deze kostensoorten ontbreken in de prijzengids.
Lid 2: In verband met het uitgangspunt dat de WWB in het stelsel van bestaansvoorzieningen deplaats inneemt van het laatste vangnet, speelt het begrip voorliggende voorziening eenbepalende rol. Volgens artikel 15 van de WWB bestaat er geen recht op bijstand voor zover eenberoep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening die, gezien haar aard en doel,
wordt geacht voor de belanghebbende toereikend en passend te zijn. De bijzondere bijstandin het kader van de WWB mag het beleid, dat gevoerd wordt bij voorliggende voorzieningenniet doorkruisen. Het recht op bijstand strekt zich evenmin uit tot de kosten die in devoorliggende voorziening als niet noodzakelijk worden aangemerkt.
Lid 3: Een besparing van kosten die algemeen gebruikelijk zijn, wordt op de bijzondere bijstand inmindering gebracht. Een voorbeeld hiervan is het eigen aandeel in de kosten van eenmaaltijdvoorziening. Immers, iedereen heeft kosten in verband met voeding. De kosten van eenmaaltijd behoren tot de algemene kosten van het bestaan. Het wordt daarom billijk geacht datbelanghebbenden, die aangewezen zijn op een maaltijdvoorziening, zelf een eigen aandeel betalen inde kosten hiervan.
Artikel 10 Medische kosten en hulpmiddelen
Een van de beginselen van de bijstandswet is dat er geen recht bestaat op bijstand voor zover eenberoep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening die, gezien haar aard en doel, wordtgeacht voor de belanghebbende toereikend en passend te zijn. Het recht op bijstand strekt zich
evenmin uit tot kosten die in de voorliggende voorziening als niet noodzakelijk worden aangemerkt.
De AWBZ, en de Zvw vergoeden noodzakelijke kosten die verband houden met
(para)medische behandelingen. In principe zijn deze regelingen toereikend en passend waardoor ergeen recht op bijstand bestaat. Kosten die vanuit de WMO vergoed kunnen worden, komen niet voor bijzondere bijstand in aanmerking. Dit kunnen hulpmiddelen zijn of kosten die voortvloeien uit een medische noodzaak.
Voorafgaand aan de vaststelling van deze beleidsregel voerde de RDWI buitenwettelijk beleid met betrekking tot de verstrekking van bijzondere bijstand voor medische kosten. Uit een overweging van billijkheid wordt nog steeds buitenwettelijk beleid voor de tandartskosten gevoerd. Onder tandartskosten wordt deze beleidsregel verstaan de kosten van ‘mondzorg’: tandheelkundige zorg door een tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist. Uitsluitend die kosten voor mondzorg die op medische gronden noodzakelijk zijn, komen voor bijstandsverlening in aanmerking. Ook preventieve behandelingen, zoals de periodieke controle en het vullen van gaatjes, worden als medisch noodzakelijk gezien. Kosten die gemaakt worden uit esthetische overwegingen worden niet als noodzakelijk aangemerkt. Het bleken van tanden, orthodontistische hulp, kronen, bruggen en implantaten vallen in het algemeen hieronder en komen niet voor bijstandsverlening in aanmerking. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk. Bijvoorbeeld als door middel van een brug voorkomen kan worden dat er gezonde tanden getrokken moeten worden of als de renovatie van het gebit noodzakelijk is om de kansen op werk te vergroten.
Het is aan de klant zelf om aan te tonen dat deze bijzondere en noodzakelijke kosten moet maken.
De kosten voor mondzorg die een belanghebbende moet maken, komen op grond van deze beleidsregel voor bijstandsverlening in aanmerking conform de hiervoor gestelde normbedragen in deverstrekkingenlijst.
In het derde lid worden voorbeelden van kosten genoemd ten gevolge van ziekte of gebrek waarbij
geen voorliggende voorziening aan te wijzen is, maar die toch aan te merken zijn als bijzondere
noodzakelijke kosten van het bestaan. Na een objectieve indicatie van een medisch deskundige kanhiervoor bijzondere bijstand worden verstrekt.
Artikel 11 Sociaal noodzakelijke kosten
Kostensoorten waarbij sprake is van een sociale noodzaak en waarvoor geen voorliggendevoorziening voorhanden is, kunnen als bijzonder worden aangemerkt en komen in beginsel voorbijstand in aanmerking, mits ook aan de andere criteria voor bijzondere bijstandsverlening is voldaan.
Volstaan wordt met deze algemene formulering omdat het specifieke situaties betreft die moeilijk inalgemene regelgeving vast te leggen zijn. Aanvragen om bijzondere bijstand voor dit soort kostenvragen om een individuele beoordeling, rekening houdend met de omstandigheden van de
belanghebbende en/of het gezin. Voorbeelden van sociaal noodzakelijke kosten: de reiskosten voor het bezoeken van familieleden bij opname in een ziekenhuis, verpleeginstelling of detentie, uitvaartkosten, in uitzonderlijke gevallen eenmalig indien de eerste LBIO-bijdrage aantoonbaar niet door aanvrager betaald kan worden, een fiets voor statushouders, inkomensachteruitgang voormalige alleenstaande ouders, een babyuitzet. Bij schulden indien er sprake is van dringende redenen. Er kunnen aan de bijstandsverlening extra voorwaarden worden opgelegd, zoals het meewerken aan een schuldregeling, waaronder de mogelijkheid van inkomensbeheer.
Artikel 12 Kosten beschermingsbewind en onder curatele stelling
De Kantonrechter stelt de beloning van de bewindvoerder of curator meestal bij beschikking vast. Dit kan in de beschikking tot curatele of bij latere beschikking. Het komt ook voor dat het tarief niet in de beschikking is opgenomen maar dat de Kantonrechter de tarieven van het kantoor van de bewindvoerder of curator heeft goedgekeurd. Hierbij wordt doorgaans uitgegaan van de tarieven die door het Landelijk Overleg Kantonrechters (LOK) zijn vastgesteld.
Alleen als de tarieven afwijkend van de hoofdregel (5%) zijn vastgesteld, hetzij bij individuele beschikking van de Kantonrechter, hetzij door goedkeuring van de tarieven van de bewindvoerder door de Kantonrechter, is sprake van uit bijzondere omstandigheden voorvloeiend noodzakelijke kosten van het bestaan en kunnen ten aanzien van de hoogte van de bijstand de van toepassing zijnde tarieven van het LOK worden gehanteerd.
Het komt ook voor dat de griffier van het Kantongerecht een individuele declaratie van het kantoor van de bewindvoerder of curator goedkeurt door middel van een stempel en een akkoord. Dit betreft doorgaans extra kosten die een curator op basis van een onderbewindgestelde in rekening brengt.
Indien er sprake is van bewindvoering in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen(WSNP) kan geen bijzondere bijstand verleend worden voor de hiermee gepaard gaande kosten. De WSNP is opgenomen in de Faillissementswet (FW). De FW voorziet al in het al dan niet toekennen van voorschotten en het salaris van de WSNP-bewindvoerder .
Voor budgetbeheer geldt de dienstverlening van bureau Schuldregeling van de uitvoeringsorganisatie Regionale Sociale Dienst als voorliggende voorziening.
Artikel 13 Suppletie op de aflossing bij leningen
In de meeste gevallen zal de bijzondere bijstand voor een lening bij de kredietbank in de vorm van een borgstelling worden afgegeven. Suppletie is een aanvulling op de afloscapaciteit waardoor er een hogere lening kan worden afgesloten. Suppletie voor een lening bij de kredietbank zal het in de praktijk verstrekt worden aan asielzoekers die na een verblijf in een AZC reguliere huisvesting krijgen en daarvoor inrichtingskosten of kosten voor duurzame gebruiksgoederen hebben. Zij zijn niet in staat geweest om te reserveren en gezien hun positie is dit hen ook niet te verwijten. Door de bijzondere bijstand in de vorm van suppletie te verstrekken kan de lening bij de kredietbank in drie jaar worden afgelost en kunnen betrokkenen een goede start maken. Een eenmaal vastgestelde suppletie wordt niet aangepast bij normwijzigingen gebaseerd op halfjaarlijkse indexering van de bijstandsnormen. Alleen bij een wijziging van de norm, toeslag of verlaging als gevolg van verandering van leefvorm, bijvoorbeeld van gehuwde naar alleenstaande ouder, of als gevolg van het verkrijgen een hogere norm als gevolg van het gaan behoren tot een andere leeftijdscategorie, vindt een herberekening van de hoogte van de suppletie plaats. Ook vindt er een herberekening plaats indien er sprake is van een aanzienlijke inkomenswijziging van 20% of meer.
Artikel 14 Eigen bijdrage rechtsbijstand
Het Juridisch Loket helpt met de verheldering van de vraag en geeft gratis juridisch advies. Als het nodig is, verwijst het Juridisch Loket door naar de juiste persoon of instantie die verder kan helpen. Blijkt rechtsbijstand nodig, dan komt men voor een korting op de eigen bijdrage in aanmerking als vooraf een juridisch advies is gevraagd via het Juridisch Loket. Daarom wordt er geen vergoeding verstrekt voor de korting op de eigen bijdrage, ongeacht of betrokkene ook daadwerkelijk het Juridisch loket bezocht heeft. Wel komen de reiskosten om naar het juridisch loket te gaan in aanmerking voor bijzondere bijstand.
Er bestaat recht op bijzondere bijstand voor de kosten van de eigen bijdrage voor rechtsbijstandindien deze kosten noodzakelijk zijn. De noodzakelijkheid wordt aangenomen als er een advocaat istoegevoegd op grond van de Wet op de rechtsbijstand. In een aantal gevallen wordt de eigen bijdrageterugbetaald (bijvoorbeeld bij de kostenveroordeling van de tegenpartij is dit verdisconteerd in deforfaitaire vergoeding bij veroordeling van de tegenpartij in de kosten. Omgekeerd geldt dat, indien het verzoek om toevoeging van een advocaat door de Raad voor de Rechtsbijstand is afgewezen, de procedure in beginsel niet noodzakelijk is. Een beroep op de rechtsbijstandverzekering van een belanghebbende kan een voorliggende voorziening zijn.
In principe behoren de inrichtingskosten tot de algemene kosten van bestaan waarin een belanghebbende moet voorzien door reservering vooraf of gespreide betaling achteraf door middel van het aangaan van een lening bij bijvoorbeeld de Kredietbank.
In de praktijk is er echter een aantal situaties aan te wijzen waarin een belanghebbende niet geachtkan worden in staat te zijn geweest om voor deze kosten te reserveren en dit ook niet verwijtbaar is.
Het gaat dan met name om asielzoekers die na een verblijf in een AZC reguliere huisvesting krijgen ofpersonen met een medische noodzaak om te verhuizen. Een financiële noodzaak kan zijn dat het dagelijks bestuur aan betrokkene de voorwaarde heeft opgelegd om te gaan verhuizen. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn bij de verstrekking van een woonkostentoeslag. In deze gevallen is het dagelijks bestuur van mening dat strikte toepassing van het voorgaande niet redelijk is. In deze en vergelijkbare gevallen kan bijstand worden verstrekt voor genoemde kosten in de vorm van suppletie.
Artikel 16 Woonkostentoeslag als bijzondere bijstand
Met betrekking tot verzoeken voor bijzondere bijstand voor een woonkostentoeslag dient eenonderscheid gemaakt te worden tussen de bewoners van een huurwoning en een woning ineigendom. Bij een huurwoning is de hoogte van de woonkostentoeslag gelijk aan de gemistehuurtoeslag. Bij een eigen woning wordt de hoogte van de woonkostentoeslag bepaald aan de handvan een huurwoning met vergelijkbare woonlasten en de daarbij gemiste huurtoeslag.
Aan de bijstandsverlening wordt de verplichting verbonden dat belanghebbende op zoek gaat naar passende woonruimte. Hieronder wordt verstaan een woning waarvan de woonlasten uit het beschikbaar staande inkomen voldaan kunnen worden eventueel aangevuld met een bijdrage op grond van de Wht. Indien de woning een eigen woning betreft dient men de woning zo spoedig mogelijk te koop aan te bieden. De woonkostentoeslag wordt maximaal toegekend voor de periode van een jaar, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten. Bijvoorbeeld als een goedkoper redelijk woonalternatief, gelet op medische en sociale omstandigheden, niet voorhanden is.
Voor wat betreft het recht op bijzondere bijstand, behoren de kosten in verband met verhuizing tot de incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Deze kunnen worden voldaan uit een inkomen ter hoogte van de toepasselijke uitkering algemene bijstand door middel van reservering dan wel gespreide betaling achteraf of het afsluiten van een lening. Dit betekent dat er in beginsel geen bijstandsverlening mogelijk is voor deze kosten.
Een verhuizing kan onder omstandigheden noodzakelijk zijn. Als de noodzaak van de verhuiskosten is vastgesteld, moet worden beoordeeld of deze voortkomen uit bijzondere omstandigheden waarin belanghebbende verkeert. Aangezien het hier gaat om kosten die kunnen worden voldaan uit een inkomen op bijstandsniveau door te reserveren of hiervoor een lening af te sluiten, moet voor de beoordeling hiervan worden gekeken of zich in het individuele geval bijzondere omstandigheden voordoen op grond waarvan het reserveren voor deze kosten of het sluiten van een lening niet mogelijk is. Hiervan kan sprake zijn indien de verhuizing onvoorzienbaar was. Heeft men de beschikking over saldi/spaargeld/contanten, dan kan dit aangemerkt worden als gereserveerd bedrag. Daarbij is niet van belang of dit vermogen lager is dan de vermogensgrens. Een vermogensvrijlating is hier niet van toepassing. Ook bij cliënten die een bijstanduitkering ontvangen dient te worden vastgesteld of er ’spaargeld’ aanwezig is waarmee in de kosten kan worden voorzien. In principe wordt de bijstand in de vorm van een borgstelling verleend. Is het niet verwijtbaar dat betrokkene niet heeft kunnen reserveren, dan wordt de bijstand om niet verstrekt. Dit zal het geval zijn bij asielzoekers die na een verblijf in een AZC reguliere huisvesting krijgen. De waarborgsom zal altijd in de vorm van een geldlening worden verstrekt, omdat men de waarborgsom na het verlaten van de woning terug krijgt als de woning weer in een goede staat wordt opgeleverd.
Artikel 18 Jong meerderjarigen
De jong meerderjarige zal primair een beroep moeten doen op de onderhoudsverplichting die op zijnouder of ouders rust. Het dagelijks bestuur onderzoekt actief in hoeverre de ouders aan hun onderhoudsverplichting kunnen voldoen en welke omstandigheden een uitzondering op deze regel van onderhoudsplicht rechtvaardigen. De aanvrager zal dus objectief moeten aantonen dat de ouders niet in staat zijn of niet voornemens zijn om de jongmeerderjarige in het levensonderhoud teondersteunen. Het dagelijks bestuur kan zelf ook contact opnemen met de ouders.
In de artikelen 41 en 44 van de WWB is geregeld dat jongeren tot 27 jaar een wachttijd hebben vanvier weken voordat zij een uitkering kunnen aanvragen voor algemene bijstand voor levensonderhoud.
In deze vier weken dient de jongere op zoek te gaan naar werk en/of opleiding. Voor bijzonderebijstand voor levensonderhoud is, analoog aan de wettelijke bepalingen, in deze beleidsregel eenvergelijkbare regeling opgenomen.
Artikel 19 Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ)
Iedere inwoner van de in de RDWI deelnemende gemeente heeft de mogelijkheid een collectieve aanvullende verzekering (caz verzekering) af te sluiten bij Agis zorgverzekeringen of bij zorgverzekeraar Menzis. Omdat er sprake is van groepsdeelname, krijgen de deelnemers korting op de premie. Daarnaast verstrekken de gemeenten een tegemoetkoming in de premie.
Artikel 20 De wijze van verstrekken
In elk besluit aan belanghebbende zal het dagelijks bestuur moeten aangeven in welke vorm zij de bijstand gaat verlenen, te weten om niet, in de vorm van een geldlening, suppletie of op borgtocht.
Uitgangspunt is dat de bijstand om niet wordt verleend, tenzij de WWB of deze beleidsregel andersvoorschrijft.
Artikel 21 De wijze van betalen
Om uniformiteit te bewaren is in dit artikel beschreven op welke wijze tot betaling overgegaan kanworden. In het 4e lid wordt bijvoorbeeld onder derden verstaan een bewindvoerder, een curator, een schuldeiser of de aanbieder van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor minima.
Artikel 22 Onvoorziene omstandigheden en kennelijke hardheid
In het geval dat strikte toepassing van deze beleidsregels zouden leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kan daar ten gunste van de belanghebbende van worden afgeweken.
Artikel 23 Inwerkingtreding en citeertitel
In dit artikel is de inwerkingtreding en citeertitel geregeld evenals de intrekking van de voorgaandebeleidsregel.