Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | GEDRAGSCODE BESTUURLIJKE INTEGRITEIT VOOR DE BESTUURDERS DER GEMEENTE OEGSTGEEST |
Citeertitel | Gedragscode bestuurlijke integriteit voor de bestuurders der gemeente Oegstgeest |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2013 | 02-11-2013 | intrekking | 31-10-2013 Oegstgeester Courant, 01-11-2013 | V114 | |
10-06-2004 | 02-11-2013 | nieuwe regeling | 27-05-2004 Oegstgeester Courant, 02-06-2004 | IZ-T32 |
De raad van de gemeente Oegstgeest;
overwegende dat het bestuurlijk handelen door bestuurders der gemeente Oegstgeest van rechtswege nader gereglementeerd dient te worden, naast het reeds daaromtrent in de Gemeentewet bepaalde;
voorts overwegende dat de raad de mening is toegedaan dat separate gedragscodes voor raadsleden / commissieleden niet-raadsleden en bestuurders (burgemeester en wethouders) de verschillende rollen in het duaal bestuur beter tot hun recht laten komen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 april 2004, nr. 74/04;
gelet op de artikels 41 c tweede lid en 69 tweede lid van de Gemeentewet;
Het handelen van een collegelid is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een collegelid heeft een herkenbaar verband met de functie die het lid vervult in het bestuur.
Het handelen van een collegelid wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een collegelid is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van een collegelid en zijn of haar beweegredenen daarbij.
Op een collegelid moet men kunnen rekenen. Een collegelid houdt zich aan afspraken. Kennis, informatie en invloed, waarover uit hoofde van de functie wordt beschikt, wordt aangewend voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een collegelid is zodanig, dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.
Een collegelid voorkomt dat er door het verrichten van nevenwerkzaamheden vermenging optreedt van het publieke belang met het persoonlijk belang van het collegelid of dat van derden waarmee het collegelid banden heeft, waardoor een zuiver en objectief besluiten of handelen in het publieke belang niet langer is gewaarborgd.
In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het college. Betreft het de burgemeester dan vindt bespreking plaats in het college dan wel de raad, een en ander afhankelijk van de vraag of de rol van de burgemeester in het kader van zijn werkzaamheden voor het college dan wel voor de raad in het geding is.
Een oud-collegelid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente. Van deze werkzaamheden zijn uitgezonderd werkzaamheden als volksvertegenwoordiger of bestuurder (i.e. collegelid) van de gemeente Oegstgeest.
Een collegelid geniet geen vergoedingen, in welke vorm ook, voor werkzaam-heden, verricht in nevenfuncties die zij vervullen uit hoofde van het ambt, ongeacht of die vergoedingen ten laste van de gemeente komen of niet. Indien deze vergoedingen worden uitgekeerd, worden zij gestort in de gemeentekas.
Een collegelid houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur of wegens strijdigheid met het openbaar belang. Een collegelid behandelt vertrouwelijke informatie als zodanig, dat wil zeggen laat deze niet bewust of onbewust uitlekken, bewaart de informatie zorgvuldig en voorkomt dat onbevoegde derden er kennis van kunnen nemen.
Geschenken en giften die een collegelid uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. De registratie omvat de datum van de ontvangst, een omschrijving van geschenk of gift, de naam van de schenker en de geschatte waarde. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Uiteraard geldt een en ander niet voor een attentie als een bosje bloemen of een flesje wijn voor een spreekbeurt, opening en dergelijke.
Indien een collegelid één keer per jaar per relatie geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan € 50 vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het gestelde in het eerste lid worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd. Geschenken en giften met een bijzonder karakter of ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis, die genoemd(e) bedrag en/of frequentie te boven gaan, mogen worden aanvaard met instemming van het college.
Geschenken en giften als bedoeld onder 5.1 worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld in het college waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen. Geschenken en giften als bedoeld onder 5.2 worden bij voorkeur niet ontvangen op het huisadres.
Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.
Indien een collegelid in het kader van de uitoefening van het ambt het voornemen heeft een buitenlandse reis te maken, is daartoe toestemming nodig van het college. De gemeenteraad wordt van het besluit op de hoogte gesteld. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Indien het evident is dat tegenover de uitnodiging voor een reis, werkbezoek, excursie e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden een concrete tegenprestatie wordt verwacht of dat het collegelid door in te gaan op de uitnodiging bij de werkzaamheden ten behoeve van de gemeente wordt beïnvloed, aanvaardt het collegelid de uitnodiging niet.
Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken, excursies e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden worden altijd besproken in de vergadering van het college en o.m. getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Uitnodigingen voor lunch, diner of voorstelling op kosten van derden kunnen worden aanvaard, indien en voorzover: