Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hulst

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hulst
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2012, laatstelijk vastgesteld d.d. 20-12-2012; tarieventabel legesverordening 2014 opgenomen aan eind van deze tekst; voor inwerkingtreding is de 1e wijziging tarieventabel Legesverordening vastgesteld door burgemeester en wethouders, d.d. 24-12-2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2;
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1;
  3. Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart, art. 1;

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-01-201401-01-201401-01-2014Tarieventabel onder Algemene Dienstverlening: Titel 1/Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

24-12-2013

Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, d.d 01-01-2014

besluitenlijst B&W d.d. 24-12-2013
01-01-201401-01-2014Nieuwe regeling

31-10-2013

Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, d.d 06-11-2013

Rb2013/56L

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Hulst;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2013;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

(Legesverordening 2014)

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2: Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse

    identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3: Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht./

Artikel 4: Vrijstellingen

Artikel 4: Vrijstellingen Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergun- ning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende kadastrale gegevens door en het verstrekken van afdrukken van deze gegevens aan ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    het in behandeling nemen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5: Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze

    verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een project-

    uitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis en Herstelwet bedraagt het tarief de

    som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het

    in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing,

    of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het

    project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit sterkt ter vervanging van deze besluiten, zoals

    bedoeld in artikel 2.10 derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een de tarieventabel genoemde

    eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6: Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7: Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. Voor de betaling van de in het eerste lid, letter b bedoelde betalingstermijn kan een

    machtiging tot automatische incasso worden afgegeven.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8: Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 9: Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar,

indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand;

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie

      persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10: Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 12: Overgangsrecht

1.De ”Legesverordening 2012” vastgesteld op 22 december 2011, wordt ingetrokken met ingang vande in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van

toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2014”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 oktober 2013.

De Raadsvoorzitter, De Raadsgriffier,

Tarieventabel Legesverordening 2014.    
Indeling tarieventabel    
       
       
Titel 1Algemene dienstverlening    
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand    
 Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap    
1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:    
1.1.1.1 op maandag tussen 09.00 en 10.00 uur in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst Nihil  
1.1.1.2op woensdag en donderdag tussen 09.00 en 10.00 in de trouwzaal van het Stadskantoor te Hulst € 139,05  
1.1.1.3op andere dagen dan genoemd in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie € 309,00  
1.1.1.4op zaterdag met dien verstande dat de locatie NH kerkje te Kloosterzande wordt gezien als reguliere trouwlocatie € 654,05  
1.1.1.5op locatie OLV Kapellebrug van maandag tot en met vrijdag € 628,30  
1.1.1.6op locatie OLV Kapellebrug op zaterdag € 654,05  
1.1.1.7op aangewezen locaties anders dan genoemd in 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.6 € 813,70  
       
 Omzetting huwelijk/partnerschap    
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte € 42,40  
       
 Voltrekking huwelijk/registratie partnerschap    
1.1.3 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 370,80  
       
 Omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk    
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 42,40  
       
 Trouwboekje/partnerschapsboekje    
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.1.5.1 een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering € 18,75  
1.1.5.2 een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering € 42,20  
       
 Wijziging huwelijk/geregistreerd partnerschap    
1.1.6Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een huwelijksdatum:    
1.1.6.1vanaf de 2e wijziging binnen 1 maand voor de huwelijksdatum € 26,50  
1.1.6.2vanaf de 2e wijziging tot 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap € 26,50  
       
 Annulering huwelijk/geregistreerd partnerschap    
1.1.6.3binnen de periode van 3 maanden voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap € 48,90  
1.1.6.4binnen de periode van 1 maand voor het plaats vinden van het huwelijk/partnerschap    
       
 Naspeuringen    
1.1.7 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,50  
       
 Akten burgerlijke stand    
1.1.8 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
       
 Getuigen    
1.1.9Het tarief voor het gebruik maken van een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, voor het als getuige aanwezig zijn bij de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap bedraagt € 31,80  
       
 Meebrengen eigen BABS (buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand)    
1.1.10Het tarief voor het benoemen en beëdigen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van een dag € 157,55  
       
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten    
1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 Gewoon paspoort    
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,35
       
 Zakenpaspoort    
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 50,35
       
 Faciliteitenpaspoort    
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 50,35
       
       
1.2.1.4Nederlandse identiteitskaart    
 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:    
1.2.1.4.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 31,85  
1.2.1.4.2In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.1.4.1€ 41,90
       
 Spoedlevering reisdocument    
1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 46,60
       
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen    
1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot    
1.3.1.1het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 38,45  
1.3.1.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 35,10  
       
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens    
 Definitie verstrekking GBA-gegevens    
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.    
       
 Verstrekking GBA-gegevens    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 7,85  
       
 Definitie verstrekking niet-GBA-gegevens    
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.    
       
 Verstrekking niet-GBA-gegevens    
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 7,85  
       
 Verstrekking aan afnemers    
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens    
       
 Naspeuringen    
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,50  
       
 Bewijs van Nederlanderschap    
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reisdocument € 7,85  
       
 Bewijs van opneming GBA    
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de GBA op beveiligd papier € 7,85  
       
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:    
1.5.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.5.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,23  
 met een maximum per bericht van € 5,00  
1.5.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50  
1.5.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 5,00  
1.5.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50  
1.5.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.    
1.5.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 5,00  
       
Hoofdstuk 6 Bestuursstukken    
 Vervallen    
       
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie    
1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.7.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.7.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 7,35  
1.7.1.1.2 in formaat A3 € 7,35  
       
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:    
1.7.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 14,05  
1.7.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 14,05  
1.7.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 14,05  
1.7.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 14,05  
1.7.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 14,05  
1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:    
1.7.3.1 Het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 14,05  
1.7.3.2 het relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie € 14,05  
       
1.7.3.3 het adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 14,05  
1.7.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens van een lopende    
 aanvraag voor een omgevingsvergunning of verleende omgevings-vergunning    
 tot het verstrekken van een fotokopie van een document, zoals aanvraag-    
 formulier, bouwkundige tekening, situatietekening, rapporten behorende bij de aanvraag    
1.7.4.1in formaat A3, A4 of kleiner, per bladzijde € 0,45  
1.7.4.2in formaat A2, A1, A0 of groter, per blad € 10,00  
1.7.4.3 in digitaal bestand, voor zover en alleen als de aanvraag digitaal is ontvangen € 2,05  
       
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken    
1.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,05
1.8.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn € 6,95  
1.8.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 6,95  
1.8.4Vervallen    
       
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief    
 Naspeuringen gemeentearchief    
1.9.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,50  
       
 Afschriften e.d. gemeentearchief    
1.9.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:    
1.9.2.1 een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A1 of A0 formaat € 10,00  
1.9.2.2een afschrift, uittreksel of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op andere formaten kleiner dat A1 € 0,45  
       
Hoofdstuk 10 Leegstandwet    
1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.10.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 98,85  
1.10.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet € 49,40  
       
Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet    
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 Ontheffing Winkeltijdenwet    
1.11.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 20,30  
       
 Overdacht ontheffing aan derden    
1.11.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 7,35  
       
 Wijziging ontheffing    
1.11.3tot het wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing € 13,55  
       
Hoofdstuk 12 Kansspelen    
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
1.12.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 56,50  
1.12.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, ten hoogste € 22,50  
 en vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van ten hoogste € 34,00  
1.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 7,05  
       
Hoofdstuk 13 Telecommunicatie    
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 173,00  
1.13.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met € 1,05  
1.13.1.2indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met € 1,05  
1.13.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 173,00  
1.13.1.4indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.13.2Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer    
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
 Ontheffing ex art. 87 RVV 1990    
1.14.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 19,90  
1.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 19,90  
       
 Gehandicaptenparkeerkaart    
1.14.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 13,35  
       
 Wedstrijden op de weg    
1.14.4tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor lokale activiteiten € 16,20  
1.14.5tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994 voor bovenlokale activiteiten € 108,15  
       
 Vervoer gevaarlijke stoffen    
1.14.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag :    
1.14.6.1tot het verkrijgen van een enkelvoudige ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) € 74,15  
1.14.6.2tot het verkrijgen van een verzamelontheffing als bedoeld in artikel 22 van de wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs) € 222,45  
       
Hoofdstuk 15 Diversen    
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,45  
1.15.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:    
1.15.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat € 0,45  
1.15.2.2.2per pagina op papier van een ander formaat € 0,90  
1.15.2.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 10,30  
1.15.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afdruk, formaat A4 of A3, van een gedeelte van de gemeentelijke digitale geografische kaart ten behoeve van het indienen van een milieumelding voor het tijdelijk opslaan van vaste meststoffen € 5,60  
       
 Hoefdieren binnen de bebouwde kom    
1.15.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van hoefdieren binnen de bebouwde kom ex artikel 2:81, derde lid van de algemene plaatselijke verordening € 27,00  
       
 Ontheffing voor het in werking hebben van een geluidsapparaat, recreatietoestel of bouwmachine    
1.15.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in de open lucht in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten ex artikel 4:7 van de algemene plaatselijke verordening geldig voor:    
1.15.5.1een dag € 6,20  
1.15.5.2meer dan een dag € 30,60  
       
 Ontheffing recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein    
1.15.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ex artikel 5:58 van de algemene plaatselijke verordening voor het buiten een kampeerterrein houden van nachtverblijf € 98,85  
       
 Ontheffing Landschapsverordening Zeeland    
1.15.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing voor werkzaamheden in verband met het aanvragen van een ontheffing als bedoeld in de Landschapsverordening € 20,35  
       
       
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning    
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen    
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1Aanlegkosten:    
 de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
       
2.1.1.2bouwkosten:    
 Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. De bouwkosten worden berekend op basis van de het ‘Overzicht bouwkosten ten behoeve van de berekening voor de bouwleges-toets’ van januari 2011. Dit overzicht is als bijlage bij de verordening gevoegd. In gevallen waarin dit overzicht niet voorziet worden de bouwkosten bepaald op basis van de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.    
       
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
       
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principe-verzoek    
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of voor de beoordeling van een principe-verzoek om tot een formele aanvraag te komen voor een procedure op grond van 3.1 (bestemmingsplan), artikel 3.6, eerste lid, onder a (wijzigen bestemmingsplan), artikel 3.6 eerste lid, onder b (uitwerken bestemmingsplan van de Wet ruimtelijke ordening: € 152,95  
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning    
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief van de bouwkosten:1,25%  
       
 Welstandstoets    
2.3.1.2Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a, van de Wabo en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt, indien hierover het advies van de welstandscommissie hoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:    
 € 43,25 Indien bouwkosten minder dan    
  € 4.000,-- bedragen;    
 € 82,00 + 2 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 4.000,--    
  tot € 25.000,-- bedragen;    
 € 112,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 25.000,--    
  tot € 120.000,-- bedragen;    
 € 160,00 + 1,10 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 120.000,--    
  tot € 230.000,-- bedragen;    
 € 323,00 + 0,60 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten van € 230.000,--    
  tot € 455.000,00 bedragen;    
 € 593,00 + 0,25 ‰ van de bouwkosten Indien bouwkosten € 455,000,-- of    
  meer bedragen.    
       
 Welstandstoets reclame-aanvraag    
2.3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een reclame-aanvraag uit een oogpunt van welstand door het ingevolge artikel 48 van de Woningwet aangewezen deskundig college: € 44,50  
       
 Afronding    
2.3.1.4Voor de berekening van de leges worden de uitkomsten van de vermenigvuldigingen van het in onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2 genoemde percentage of promillages met de bouwkosten naar boven afgerond op een veelvoud van: € 2,50  
       
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
2.3.1.5.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 98,85  
2.3.1.5.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 98,85  
       
 Archeologisch onderzoek    
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor archeologisch (bodem-) onderzoek is vereist, met een bedrag voor archeologisch (bodem-) onderzoek dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.    
 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.6 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Advies agrarische commissie    
2.3.1.7Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de Agrarische Adviescommissie Zeeland, met een bedrag voor de door dit adviesorgaan te maken advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.    
 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.7 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Advies commissie Nieuw Economische Dragers    
2.3.1.8Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan dat ter beoordeling dient te worden voorgelegd aan de commissie Nieuw Economische Dragers (NED), met een bedrag voor de door dit adviesorgaan te maken advieskosten dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager is medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld.    
 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.8 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Beoordeling aanvullende gegevens    
2.3.1.9Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen per het te toetsen onderdeel: € 98,85  
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 3,6‰  
 van de aanlegkosten, met een minimum van: € 30,90  
 en een maximum van: € 515,00  
2.3.2.2Het overeenkomstig onderdeel 2.3.2.1 berekende bedrag wordt verhoogd met € 772,00 indien de aanvraag betrekking heeft op een aanlegactiviteit waarvoor advies van landschaps- en/of natuurbeschermingsdeskundigen wordt ingewonnen.    
       
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.2.2Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.    
       
 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
2.3.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 154,50  
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 309,00  
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):    
2.3.3.3.1Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 1.690,20  
2.3.3.3.2Zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 2.519,35  
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 659,20  
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 824,00  
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 824,00  
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 824,00  
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 824,00  
2.3.3.9Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie € 113,30  
       
 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
2.3.4Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 154,50  
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 309,00  
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):    
2.3.4.3.1Bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 1.690,20  
2.3.4.3.2Zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 2.519,35  
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 659,20  
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 824,00  
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 824,00  
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 824,00  
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 824,00  
2.3.4.9Publicatiekosten in het Zeeuws- Vlaamse advertentieblad, per publicatie € 113,30  
       
 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
2.3.5Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1. onder d, van de Wabo bedraagt het tarief:    
2.3.5.1indien het vloeroppervlak minder dan 100 m² bedraagt: € 384,00    
2.3.5.2indien het vloeroppervlak tussen 100 m² en 500 m² bedraagt: € 272,00 + € 1,12 per m²    
2.3.5.3indien het vloeroppervlak tussen 500 m² en 2.000 m² bedraagt: € 627,00 + € 0,42 per m²    
2.3.5.4indien het vloeroppervlak tussen 2.000 m² en 5.000 m² bedraagt: € 1.277,00 + € 0,11 per m²    
2.3.5.5indien het vloeroppervlak tussen 5.000 m² en 50.000 m²bedraagt: € 1.687,00 + € 0,028 per m²    
2.3.5.6indien het vloeroppervlak meer dan 50.000 m²: € 2.572,00 + € 0,011 per m²    
       
 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
2.3.6Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 159,10  
2.3.6.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 159,10  
2.3.6.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 159,10  
       
 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
2.3.7Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 63,65  
       
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.7.1Onderdeel 2.3.1.5 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.5 zelf toepassing vindt.    
       
 Aanleggen of veranderen weg    
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:9 van de van de algemene plaatselijke verordening van Hulst een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 98,85  
       
 Uitweg/inrit    
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 98,85  
2.3.9.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.9.1 wordt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag om een omgevingsvergunning, verhoogd met de door dit adviesorgaan ingediende advieskosten met inachtneming van periodieke prijsstijgingen    
       
 Kappen    
2.3.10Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 98,85  
       
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.11Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 98,85  
2.3.12Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 98,85  
       
 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
2.3.13Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: € 98,85  
       
 Andere activiteiten    
2.3.14Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 98,85  
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 98,85  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunnuing. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 98,85  
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Omgevingsvergunning in twee fasen    
2.3.15Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
 Advies    
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en Wethouders is opgesteld.    
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.17Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 309,00  
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en wethouders is opgesteld    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
Hoofdstuk 4 Vermindering    
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
       
Hoofdstuk 5 Teruggaaf    
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:    
 -een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.    
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:    
 -een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.    
       
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen twee jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat:    
 -een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.    
       
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges    
 met dien verstande dat:    
 -een bedrag van minder dan € 15,00 niet wordt teruggegeven;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend voor leges van welstandstoezicht als bedoeld in onderdeel 2.3.1.2 en 2.3.1.3;    
 -er geen teruggaaf wordt verleend van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 (Advies) en 2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen.    
2.5.4Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
       
2.5.5Teruggaaf als gevolg van het niet ontvankelijk verklaren, het niet in behandeling nemen of het buiten behandeling stellen van van de aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Teruggaaf van gevorderde leges vindt plaats indien: de aanvraag tot het verkrijgen van de in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk genoemde vergunningen en toestemmingen buiten behandeling worden gesteld op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, nadat reeds werkzaamheden voor de aanvraag zijn verricht, wordt teruggaaf verleend van 50% van de volgens onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 van deze tabel gevorderde leges, met dien verstande dat van het gevorderde bedrag ten minste overblijft € 00,00.    
       
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning    
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: € 98,85  
       
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning in het geval de bouwkosten niet meer bedragen dan € 100.000,00 € 100,00  
2.7.1In het geval de bouwkosten € 100.000,00 of meer bedragen; 1 promille van de bouwkosten.    
       
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten    
2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening    
2.8.1bij aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 1.690,20  
2.8.2zonder aanlevering van de ruimtelijke onderbouwing door de aanvrager: € 2.519,35  
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening: € 824,00  
       
Hoofdstuk 9 Hogere grenswaarde ex artikel 83 Wet geluidhinder    
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van toestemming tot het bouwen in afwijking van het bepaalde in artikel 83 van de Wet geluid: € 757,05  
       
Hoofdstuk 10 Opvragen milieu-informatie, Ruimtelijke ordening en Bouwen pakket    
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van informatie welke vervolgens voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt:    
2.10.1voor een pakket milieu-informatie, per pakket: € 49,40  
2.10.2voor een pakket informatie Ruimtelijke Ordening en Bouwen, per pakket: € 49,40  
       
Hoofdstuk 11 Principeverzoek bestemmingswijzigingen    
 Vervallen    
       
Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking    
2.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 98,85  
       
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
Hoofdstuk 1 Horeca    
3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
3.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 182,30  
3.1.2 een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 10,80  
3.1.3 een aanvraag tot het op grond van de Drank- en Horecawet op de vergunning bijschrijven van een leidinggevende € 73,10  
3.1.4een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7 van de Drank- en Horecaverordening € 43,65  
3.1.5Een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening € 197,75  
3.1.6Een aanvraag tot het op grond van een exploitatieverordening ex artikel 2:25 van de algemene plaatselijke verordening bijschrijven van een leidinggevende € 73,10  
3.1.7Een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet € 98,85  
       
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten    
3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:22, van de algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:    
3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel € 108,15  
3.2.1.2een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester geen advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is € 27,00  
3.2.1.3een middelgroot evenement zoals omschreven in de ‘evenementennota 2005’, waarbij naar het oordeel van de burgemeester wel advies van Veiligheidsregio Zeeland en / of politie nodig is € 54,05  
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:22 van de algemene plaatselijke verordening € 49,40  
       
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven    
3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3, van de algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:    
3.3.1.1 voor een seksinrichting € 1.030,00  
3.3.1.2voor een escortbedrijf € 645,80  
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de algemene plaatselijke verordening:    
3.3.2.1voor een seksinrichting € 255,20  
3.3.2.2voor een escortbedrijf € 255,20  
3.3.3wijziging van een inrichting als gevolg van een uitbreiding of verbouwing € 587,10  
       
Hoofdstuk 4 Exploitatievergunning voor een speelgelegenheid    
3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van    
3.4.1een exploitatievergunning voor een speelgelegenheid ex artikel 2:37 van de algemene plaatselijke verordening € 197,75  
       
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening    
3.5.1 Het tarief bedraagt voor inrichtingen als bedoeld in artikel 1 van de Brandveiligheidsverordening € 192,60  
 vermeerderd met een toeslag indien de oppervlakte bedraagt:    
3.5.1.1minder dan 100 m²: € 133,90  
3.5.1.2 van 100 m² tot 500 m²:€ 82,40  
  plus € 1,12 per m² gebruiks-oppervlakte;
3.5.1.3 van 500 m² tot 2.000 m²:€ 448,05  
  plus € 0,42 per m² gebruiks- oppervlakte;
3.5.1.4 van 2.000 m² tot 5.000 m²: € 1.117,55  
  plus € 0,11 per m² gebruiks- oppervlakte;
3.5.1.5 van 5.000 m² tot 50.000 m²: € 1.539,85  
  plus € 0,028 per m² gebruiksoppervlakte;
3.5.1.650.000 m² of meer: € 2.451,40  
  plus € 0,011 per m² gebruiksoppervlakte.
       
Hoofdstuk 6 Wet BIBOB    
3.6 Het tarief bedraagt voor het aanvragen van:    
3.6.1een Bibob advies aan het Ministerie voor aanvragen als bedoeld in onderdeel 3.1.1, 3.2.1, 3.3.1, 3.3.2 en 3.4.1 € 515,00  
       
Hoofdstuk 7 Ventvergunningen    
3.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.7.1.1tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen venten in de gemeente ex artikel 5:15 van de algemene plaatselijke verordening voor:    
3.7.1.1.1een week of korter € 11,30  
3.7.1.1.2een maand of korter doch langer dan een week € 22,65  
3.7.1.1.3een jaar of korter doch langer dan een maand € 90,80  
       
Hoofdstuk 8 Gastouderopvang    
3.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen:    
3.8.1van een buitenschoolse opvang/kindercentrum/gastouderbureau/peuterspeelzalen € 1.226,70  
3.8.2Van een gastouderopvang € 654,05  
       
Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
3.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking per uur € 98,85  
       
       
Behorende bij raadsbesluit van 31 oktober 2013    
       
De Raadsgriffier,