Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | GEDRAGSCODE BESTUURLIJKE INTEGRITEIT VOOR DE LEDEN VAN DE RAAD EN DE COMMISSIELEDEN-NIET-RAADSLEDEN VAN DE GEMEENTE OEGSTGEEST |
Citeertitel | GEDRAGSCODE BESTUURLIJKE INTEGRITEIT VOOR DE LEDEN VAN DE RAAD EN DE COMMISSIELEDEN-NIET-RAADSLEDEN VAN DE GEMEENTE OEGSTGEEST |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2013 | 02-11-2013 | intrekking | 31-10-2013 Oegstgeester Courant, 01-11-2013 | V114 | |
10-06-2004 | 02-11-2013 | nieuwe regeling | 27-05-2004 Oegstgeester Courant, 02-06-2004 | IZ-T26 |
Het handelen van een raadslid is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente, op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken. Een raadslid handelt hierbij zoveel mogelijk conform het programma van de partij op wiens lijst hij verkiesbaar was en conform het raadsprogramma, voorzover hij/zij zich hieraan heeft gecommitteerd.
Het handelen van een raadslid heeft een herkenbaar verband met de functie die hij/zij vervult in het bestuur.
Het handelen van een raadslid wordt gekenmerkt door onafhankelijkheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een raadslid is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is.
Op een raadslid moet men kunnen rekenen. Een raadslid houdt zich aan zijn/haar afspraken. Kennis, informatie en invloed, waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie beschikt, wendt hij/zij uitsluitend aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een raadslid is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.
Een raadslid voorkomt dat er door het verrichten van nevenwerkzaamheden vermenging optreedt van het publieke belang met het persoonlijk belang van het raadslid of dat van derden, waarmee het raadslid banden heeft, waardoor een zuiver en objectief besluiten of handelen in het publieke belang niet langer is gewaarborgd.
Onder raadslid wordt voor wat betreft de toepassing van deze gedragscode ook begrepen een commissielid-niet-raadslid.
Deze gedragscode geldt voor de leden van de gemeenteraad en (voorzover aangegeven) voor de commissieleden-niet-raadslid.
Een raadslid doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties, waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, voorzover hij uit hoofde van deze belangen zeggenschap uit kan oefenen in deze ondernemingen en/of organisaties. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.
Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt het raadslid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.
Een oud-raadslid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn/haar ambtstermijn/commissielidmaatschap uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente, tenzij de gemeenteraad anders besluit.
Een raadslid vervult geen nevenfuncties (al dan niet uit hoofde van zijn/haar ambt), waarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente.
Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar ambt beschikt. Hij/zij verstrekt geen geheime informatie.
Een raadslid houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur of wegens strijd met het openbaar belang. Een raadslid behandelt vertrouwelijke informatie als zodanig, dat wil zeggen laat deze niet bewust of onbewust uitlekken, bewaart de informatie zorgvuldig en voorkomt dat onbevoegde derden er kennis van kunnen nemen.
Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn/haar functie ontvangt, worden gemeld aan de voorzitter van de raad en geregistreerd. De registratie omvat de datum van de ontvangst, een omschrijving van het geschenk of de gift, de naam van de schenker en de geschatte waarde.
Indien een raadslid één keer per jaar per relatie geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan € 50 vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd. Geschenken en giften met een bijzonder karakter of ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis die genoemd bedrag en/of genoemde frequentie te boven gaan, mogen worden aanvaard.
Geschenken en giften als bedoeld onder 5.1 worden niet op het huisadres ont-vangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld in de raadsvergadering waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen. Geschenken en giften als bedoeld onder 5.2 worden bij voorkeur niet ontvangen op het huisadres.
Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.
Gemaakte kosten worden binnen een maand gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voorzover mogelijk binnen een maand afgerekend.
Een raadslid dat in het kader van zijn/ haar functie bij de gemeente het voornemen heeft een buitenlandse dienstreis te maken, heeft toestemming nodig van de gemeenteraad. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Het raadslid dat het voornemen van een reis meldt, verschaft informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap en de geraamde kosten.
Indien het evident is dat tegenover de uitnodiging voor een reis, werkbezoek, excursie e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden een concrete tegenprestatie wordt verwacht of dat het raadslid door in te gaan op de uitnodiging bij zijn/haar werkzaamheden voor de raad wordt beïnvloed, aanvaardt het raadslid de uitnodiging niet. Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken, excursies e.d. (in binnen- en buitenland) op kosten van derden worden altijd besproken in de vergadering van de gemeenteraad en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling. Het gemeentelijk belang van de reis (functionaliteit) is doorslaggevend voor de besluitvorming.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een raadslid is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming van de gemeenteraad betrokken.
Het anderszins meereizen van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming van de gemeenteraad betrokken.