Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Buurtbudget 2014 |
Citeertitel | Subsidieregeling Buurtbudget 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De Subsidieregeling Buurtbudget 2012, zoals vastgesteld op 20 december 2011 wordt ingetrokken.
De bepalingen van de subsidieregeling zoals bedoeld in het tweede lid, blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die subsidieregeling zijn verleend.
nvt
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-08-2023 | artikel 1, 3 | 04-07-2023 | 1789488 | ||
18-12-2013 | 05-08-2023 | Gewijzigde artikelen | 03-12-2013 Stadsberichten, 18 december 2013 | 4541242 |
De Algemene Subsidieverordening 2013 (ASV) is op 26 maart door de gemeenteraad vastgesteld. Deze nieuwe verordening maakt het wenselijk om de Subsidieregeling Buurtbudget 2012 op een aantal punten te wijzigen.
Sinds de vaststelling van de Subsidieregeling Buurtbudget 2012 is er sprake van een geheel nieuwe verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en bewonersorganisaties bij de verstrekking van buurtbudget. Daarom is in de eerste helft van 2013 samen met alle betrokkenen een evaluatie opgesteld. Ook deze evaluatie leidt tot een aantal wijzigingsvoorstellen.
Het vaststellen van het subsidieplafond en de bijbehorende verdeelregels voor de Subsidieregeling Buurtbudget is een bevoegdheid van de raad, hiervoor is een raadsvoorstel opgesteld dat separaat aan het college is aangeboden. Het vaststellen van de subsidieregeling is een bevoegdheid van het college.
De Subsidieregeling Buurtbudget heeft tot doel initiatieven van bewoners te ondersteunen die de leefbaarheid en de sociale cohesie in de wijken vergroten teneinde de betrokkenheid en participatie van bewoners te versterken.
Met de vaststelling van de gewijzigde subsidieregeling buurtbudget wordt beoogd:
Bij het aansluiten bij de ASV is gelet op het voorkomen van dubbele vastlegging van regelgeving: waar de ASV of de Algemene wet bestuursrecht in voorzien, is dit niet nogmaals opgenomen in de subsidieregeling Buurtbudget.
Om beter aan te sluiten bij de nieuwe ASV worden daarnaast de volgende wijzigingen voorgesteld:
1.2 Vermindering van het aantal regels
Naar aanleiding van de evaluatie van de subsidieregeling buurtbudget 2012 wordt voorgesteld om te laten vervallen:
a) de voorwaarde dat de bewonersinitiatieven die met buurtbudget worden ondersteund plaats moeten hebben binnen het gebied;
b) de verplichting van een halfjaarlijks overzicht van de uitgaven.
In 2012 ontstond discussie over initiatieven die niet in de wijk zelf plaatsvonden, omdat dit volgens de huidige regeling niet zou mogen. Dit zou dus betekenen dat bijvoorbeeld vanuit Nieuwland geen buurtbudget mag worden toegekend aan het Dorpsfeest van Hoogland, of Zielhorst mag niet bijdragen aan de clowntjeshof en Vathorst mag niet bijdragen aan de dorpsdagen in Hooglanderveen. Bij de evaluatie werd vanuit de betrokkenen naar voren gebracht dat de stichtingen/verenigingen zelf als criteria hanteren:
Conclusie was dat in de subsidieregeling had moeten staan dat het geld ‘voor’ de wijk moet worden besteed, terwijl nu in de regeling staat ‘in’ de wijk. Dit laatste moet komen te vervallen.
Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld door de raad. De raad besluit ook over de verdeelregels.
In de begroting is structureel een bedrag opgenomen voor de subsidieregeling Buurtbudget. Behalve Buurtbudget ten behoeve van activiteiten, zijn in de subsidieregeling ook organisatiekosten voor werkgroepen Buurtbudget en WBT’s – onder voorwaarden- subsidiabel gemaakt.
Voor de komende jaren gaat het om de volgende bedragen:
Dekking van de subsidie vindt plaats uit de in de begroting opgenomen posten binnen programma 4: Zorg, Welzijn en Wijkontwikkeling, programmaonderdeel Wijkontwikkeling.
Duurzaamheid maakt geen apart onderdeel uit van de subsidieregeling. Een algemene bepaling over duurzaamheid is opgenomen in de ASV, artikel 21 ‘Niet doelgebonden verplichtingen’. Met dit artikel kan het college in de beschikking verplichtingen opleggen met betrekking tot de wijze waarop de activiteit wordt verricht.
Na intrekking van de Subsidieregeling Buurtbudget 2012 en vaststelling van de Subsidieregeling Buurtbudget 2014 zal de landelijke database overheid.nl en de website van de gemeente worden geactualiseerd.
Het college legt binnenkort een raadsvoorstel voor aan de raad over de in 2014 te hanteren verdeelregels.
De subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking. Na de vaststelling door ons college wordt de subsidieregeling bekend gemaakt.
De bewonersgroepen die de afgelopen jaren subsidie hebben ontvangen op basis van deze subsidieregeling informeren we per mail over de wijzigingen.
Subsidieregeling Buurtbudget 2014
Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. Bijlage
Subsidieregeling Buurtbudget 2014
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen de nota d.d. 3 december 2013 (reg. nr. 4541242);
overwegende dat het gewenst is aanvullende regels te geven voor de subsidieverstrekking ten behoeve van de kosten van bewonersinitiatieven;
overwegende dat het gewenst is de Subsidieregeling Buurtbudget 2012 zoals vastgesteld op 20 december 2011 aan te passen in verband met de inwerkingtreding van de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2013;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2013 (ASV);
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 5 Eisen aan de aanvraag
a.in het gebied bekendheid wordt gegeven aan het buurtbudget;
b.de bewonersorganisatie zal zorgen voor toetsing van de initiatieven;
c.de bewonersorganisatie zal zorgen voor transparantie naar de initiatiefnemers;
Artikel 6 Toetsingscriteria van de aanvraag
De subsidie ten behoeve van de activiteiten die vallen binnen het toepassingsbereik, zoals neergelegd in artikel 2, eerste lid van de regeling, kan worden toegekend als de bewonersorganisatie initiatieven ondersteund:
HOOFDSTUK 4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het college kan van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
TOELICHTING SUBSIDIEREGELING BUURTBUDGET 2014
De voorwaarden die in de ASV opgenomen gelden onverkort voor subsidies die in het kader van de subsidieregeling Buurtbudget 2014 worden aangevraagd, tenzij in deze regeling een afwijking of aanvulling is opgenomen.
Bij organisatiekosten moet worden gedacht aan kosten van administratie (telefoon, kantoorartikelen, kopiëren, eventuele vrijwilligersvergoeding voor personen die zich (bovenmatig) inspannen voor de bewonersorganisatie of het WBT mits conform de regels van de Belastingdienst), representatie en vergaderkosten.
Voor bewoners organisaties kan aanvullend worden gedacht aan eventuele inhuur van professionele ondersteuning bij de boekhouding, jaarlijkse bijdrage aan de Kamer van Koophandel, aansprakelijkheidsverzekering bestuursleden.
Het kan voorkomen in een wijk dat het WBT niet alleen actief is in de rol van ‘Netwerken op inhoud’ en/of ‘Netwerken op proces’, maar zelf de bewonersorganisatie is zoals bedoeld in de subsidieregeling Buurtbudget 2012. In dat geval kunnen zij zowel subsidie aanvragen voor organisatiekosten van de bewonersorganisatie als voor organisatiekosten van het WBT.
In de aanvraag moet de bewonersorganisatie aangeven op welke wijze het proces van werving en selectie van initiatieven transparant tegenover alle bewoners in het gebied zal worden georganiseerd (artikel 5 sub 2). Wanneer dit proces niet op een transparante wijze wordt georganiseerd kan artikel 7 sub d weigeringsgrond zijn.
Dit artikel geldt in het algemeen, maar in het bijzonder voor initiatieven die een ingreep in de openbare ruimte inhouden. In dat geval is altijd toetsing door de gemeente nodig en moeten afspraken zijn gemaakt over beheer en onderhoud. De bewonersorganisatie mag geen initiatief steunen als dit niet gebeurd is.
Dit artikel geldt in het algemeen, maar in het bijzonder voor initiatieven die een ingreep in de openbare ruimte inhouden. In dat geval is aantoonbaar breed draagvlak van bewoners in de nabije omgeving vereist, door initiatiefnemer(s) zelf te organiseren en aan te tonen. De bewonersorganisatie mag een initiatief niet steunen als dit niet gebeurd is.