Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel laadpalen elektrisch vervoer Sint-Michielsgestel 2013 |
Citeertitel | Beleidsregel laadpalen elektrisch vervoer Sint-Michielsgestel 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | laadpaal |
Externe bijlagen | Afbeelding 1 Afbeelding 2 Afbeelding 3 Afbeelding 4 |
Geen
Onbekend
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2013 | Nieuwe regeling | 03-12-2013 De Brug, 19-12-2013 | B&W-besluit 03-12-2013, punt 10 |
1.Parkeren en laden op particulier terrein of publiek toegankelijk privaat terrein
De gemeente heeft hier geen zeggenschap en er is geen aanvraag noodzakelijk.
2.Parkeren en opladen op openbaar terrein en particulier laadpunt op particulier terrein
3. Parkeren op openbaar terrein en particulier laadpunt op openbaar terrein
4. Parkeren op openbaar terrein en publiek laadpunt op openbaar terrein
Voorwaarde 1, categorie 2, 3 en 4:
Bij een hoge parkeerdruk is kort parkeren gewenst. Er zijn dan twee mogelijkheden: geen medewerking verlenen aan het langdurig laden van elektrische voertuigen of een maximale laadtijd bepalen. Geef de maximale laadtijd op of bij de laadpaal aan en zorg voor een elektronisch waarborg.
Voorwaarde 2, categorie 2, 3, en 4:
Iedere gebruiker van het laadpunt moet met een pas of andere voorziening toegang tot het laadpunt kunnen krijgen.
Laadkabels voor het opladen van elektrisch vervoer mogen niet liggen op of hangen boven openbaar terrein dat niet gebruikt wordt voor het parkeren of laden van elektrisch vervoer. Dus ook niet op of boven andere parkeerplaatsen.
Voorwaarde 3, categorie 3 en 4:
Ondergrondse kabels die ten behoeve van een elektrische laadpaal worden aangelegd op openbaar terrein moeten worden gemeld (de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION)). Dit kan via externe link: Klic-online of via telefoonnummer 0800-0080.
Voorwaarden 4 en 5, categorie 2, 3 en 4:
Elke laadpaal moet voorzien zijn van twee laadpunten om twee elektrische voertuigen tegelijkertijd te kunnen laden. De laadpaal moet zich dus bevinden binnen een afstand van 1 meter van de scheiding van deze twee parkeerplaatsen. De laadplaats moet al in gebruik zijn voor 2 parkeerplaatsen . Of het moet een bestemming hebben die 2 parkeerplaatsen toelaat. Alleen in uitzonderlijke gevallen kan een laadplaats met één parkeerplaats toegestaan worden.
Voorwaarde 6, categorie 3 en 4:
In CROW-publicatie 336 “Oplaadpunten voor elektrische auto's in de openbare ruimte” (CROW/Agentschap NL, oktober 2013) staan richtlijnen voor de uitvoering van openbare laadplaatsen voor elektrisch vervoer. Hierin staan bepalingen ten aanzien van de locatie en inrichting, bebording.
Voorwaarde 7, categorie 3 en 4:
Bij een positieve beschikking op een verzoek voor een laadpaal in categorie 3 en 4 stelt het college van burgemeester en wethouders een overeenkomst op met de aanvrager. Hierin staan de afspraken over de plaatsing, het onderhoud, beheer en verwijdering van de laadpaal met toebehoren. Nadat de aanvrager deze overeenkomst heeft ondertekend en geretourneerd kan tot plaatsing worden overgegaan.
Bij onvoldoende gebruik van een laadpaal in categorie 3 en 4 heeft het college van burgemeester en wethouders het recht om de laadpaal en toebehoren te laten verwijderen door de aanvrager dan wel eigenaar van de laadpaal. Er is in ieder geval sprake van onvoldoende gebruik als er minder dan 100 uur elektrisch vervoer is geladen gedurende 2 jaar. Het gebruik van de laadpaal moet elektronisch aangetoond kunnen worden. Daarnaast kunnen er andere redenen om de laadpaal door de aanvrager te laten verwijderen of verplaatsen (bijvoorbeeld een wegreconstructie).