Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractie-ondersteuning gemeente Zutphen 2013 |
Citeertitel | Verordening fractie-ondersteuning gemeente Zutphen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2013 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 02-12-2013 Zutphense Koerier, 18-12-2013 | 2013-0147 |
Verordening fractie-ondersteuning gemeente Zutphen 2013
Afdeling 2 Financiële bijdrage
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden, wordt de financiële bijdrage verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de verkiezingen hebben plaatsgevonden, wordt de financiële bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Afdeling 3 Tussentijdse wijzigingen
Bij splitsing van een fractie wordt het vaste bedrag per raadslid als bedoeld in artikel 2 tweede lid onder b. naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken raadsleden en naar evenredigheid van het aantal in dat jaar resterende volledige maanden door de oorspronkelijke fractie verrekend met de nieuwe fractie(s).
Afdeling 4 Administratie en verantwoording
Het niet verantwoorde deel en het onderbenutte saldo van de verantwoordingen van de financiële bijdrage over de periode gelegen tussen de twee laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen dienen uiterlijk 15 dagen na de meest recente gemeenteraadsverkiezingen te zijn teruggestort in de gemeentekas van de gemeente Zutphen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen, gehouden op 2 december 2013
De voorzitter, de griffier
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De financiële fractie-ondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op een gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied ontvangen zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding.
In een eerdere bezuinigingsronde in 2006 het is vaste bedrag van € 3000,- is gehalveerd tot € 1500,- is. In 2012 is tijdens de besluitvorming over de Kerntakendiscussie besloten deze bedragen per 2012 te verlagen tot € 940,- voor elke fractie en € 150,- per raadslid, om daarmee de opgelegde taakstellende bezuiniging op het Programma bestuur te halen.
Bepaalt aan wie de uitbetaling plaatsvindt.
De fractie wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de beschikbaar gestelde financiële middelen. Uiteraard is het daarbij de bedoeling dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat, kan inhoudelijk niet erg gedetailleerd geregeld worden waar de middelen wel aan besteed mogen worden en wordt volstaan met het nomen van een aantal doelen waarvoor de bijdrage in ieder geval niet gebruikt mag worden. Met deze bepaling wordt onder andere verboden dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk zouden kunnen aanvullen vanuit deze financiële bijdrage. Ook uitgaven die gefinancierd moeten worden op grond van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden mogen niet uit de fractiebijdrage betaald worden.
Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk geacht. Fracties moeten vrij zijn in de keuze van de personen die hen ondersteunen.
Bevat een regeling voor het vaststellen van de fractievergoeding na verkiezingen en indien zich gedurende de raadsperiode wijzigingen in de fractiesamenstelling voordoen. Omdat bij aanvang van het jaar al niet meer beïnvloedbare financiële verplichtingen kunnen zijn aangegaan is ervoor gekozen om het vaste bedrag per fractie niet te herverdelen gedurende het jaar, maar alleen het bedrag per raadslid naar evenredigheid van het resterende deel van het jaar te verdelen.
Wanneer een raadslid uit een fractie stapt in de vierde maand van het jaar resteren en nog acht volledige maanden, waardoor hij recht heeft op 8/12 van € 150,- = € 100,- uit het oorspronkelijke fractiebudget. Hij heeft verder geen recht op een deel van het aan de fractie beschikbaar gestelde budget van € 940,-.
Dit artikel regelt dat de fracties een deugdelijke administratie bij moeten houden van de besteding van de fractievergoeding, zodat controle door bijvoorbeeld de accountant op de besteding mogelijk is.
Bepaald staat dat jaarlijks verantwoording moet plaatsvinden en op welk moment dat dient te gebeuren. In de Presidiumvergadering van 21 september 2009 is afgesproken dat hoe deze verantwoording vorm dient te worden gegeven. Hiertoe is nu een 'Verantwoordingsformulierfractiebijdrage' beschikbaar waarbij doorlopend genummerde originele gedateerde bonnen en facturen dienen te worden gevoegd.
Ook is op verzoek van het Presidium nu geregeld wat dient te gebeuren met gelden die niet besteed of verantwoord zijn en ook dat niet ieder jaar wordt afgerekend, maar aan het einde van een raadsperiode.
Het Presidium acht het niet ondenkbaar dat een journalist via een WOB verzoek een keer inzage vraagt in de verantwoording van de bestedingen en wil dat dan duidelijkheid kan worden gegeven.