Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Thuiswerkregeling gemeente Wijk bij Duurstede 2013 |
Citeertitel | Thuiswerkregeling 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 125 Ambtenarenwet juncto 160 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-11-2013 | 04-06-2019 | Onbekend | 12-11-2013 www.wijkbijduurstede.nl | Onbekend |
De werkgever stelt geen apparatuur, vergoeding en/of meubilair beschikbaar; de medewerker dient zelf te beschikken over een p.c., meubilair en alles wat nodig is om aan de ARBO vereisten te blijven voldoen.
De werknemer die thuis werkzaamheden verricht voor de gemeente heeft dezelfde verantwoordelijkheden op het gebied van naleving van het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente Wijk bij Duurstede als op de formele werkplek. Hij is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens en aangelegenheden betreffende de werkgever, haar personeelsleden en relaties die hem tijdens de uitoefening van de functie ter kennis komen en zal passende maatregelen nemen om die geheimhouding ook bij het thuiswerken te waarborgen.
De medewerker die verzoekt om incidenteel te mogen thuiswerken stemt het verzoek daartoe af met het afdelingshoofd c.q. de coördinator en verklaart te zullen handelen overeenkomstig de verplichtingen die ingevolge deze regeling gelden ten aanzien van structureel thuiswerken.
Het afdelingshoofd c.q. de coördinator registreert het verzoek.
Toelichting bij de Thuiswerkregeling 2013.
In de CAO 2009 – 2012 is geconstateerd dat er een toenemende behoefte is aan meer flexibele werkvormen zoals thuiswerken. Partijen zijn overeen gekomen dat elke gemeente een thuiswerkregeling opstelt.
Thuiswerken stelt eisen aan de ict-omgeving. Eisen waaraan in Wijk bij Duurstede naar verwachting eerst 2e helft van 2013 volledig kan worden voldaan.
Thuiswerken bij Gemeente Wijk bij Duurstede vindt – op verzoek van de medewerker - alleen plaats in de eigen woning en is daarmee een bijzondere vorm van het nieuwe werken. Iedere afdeling is vrij in en verantwoordelijk voor de organisatorische invulling van thuiswerken. Voor de afspraken tussen de leidinggevende en de medewerker, die wenst gebruik te maken van thuiswerken, is het van belang om het organisatie en afdelingbelang in overweging te nemen. Soberheid en doelmatigheid staan voorop bij de thuiswerkregeling.
De algemene spelregels zijn de volgende:
Thuiswerken wordt alleen op verzoek van de medewerker toegestaan, maar kan rechtens niet worden afgedwongen. De leidinggevende toetst de inpasbaarheid van thuiswerken aan de concrete situatie binnen de afdeling c.q. het cluster.
Gebruikmaking van de overeenkomst Thuiswerken 2013 is dwingend voorgeschreven zodra langer dan een maand volgens rooster thuis wordt gewerkt. In beginsel zijn de partijen vrij hoe afspraken in te vullen. De achterliggende gedachte is dat controleerbaar moet zijn neergelegd met welke doelen en onder welke voorwaarden tot thuiswerken is gekomen.
Thuiswerken vraagt van het management een andere manier van leidinggeven. De regeling gaat uit van werken vanuit vertrouwen en ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. Hierbij worden zo min mogelijk beleid en regels vastgelegd.
De sturing zal resultaatgericht moeten zijn. Dat laat overigens onverlet dat van de thuiswerkende medewerker discipline en productiviteit mag worden verwacht, en dat hij op (het nakomen van) afspraken mag worden aangesproken.
Gezien de huidige stand van techniek en de beperkte ICT mogelijkheden zullen afspraken moeten worden gemaakt hoe met thuiswerken om te gaan. Gedacht moet worden aan afspraken inzake (momenten van) beschikbaarheid, duur, gebruik van dossiers, email, etc. De hierboven genoemde afspraken zullen de afdeling de gelegenheid geven thuiswerken naar eigen inzicht te stroomlijnen.
Uit het ARBO-besluit blijkt dat het college verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de thuiswerk plek. Dat betekent dat die plek door het college dient te worden gecontroleerd op de voorwaarden die de ARBO-wet daaraan stelt. De controle van de werkplek dient in de afspraken met de thuiswerker te worden opgenomen. Immers, betreding van de woning is een inbreuk op de privacy, waarvoor de medewerker toestemming moet geven. De medewerker geeft in beginsel zelf aan de hand van een verklaring aan thuis over een adequate werkplek te beschikken; dat wil zeggen over een werkplek te beschikken die reeds aan de ARBO-vereisten voldoet. Deze verklaring ontslaat de gemeente weliswaar niet van haar plicht dit te controleren, maar maakt het mogelijk om met thuiswerken aan te vangen. Later dient echter wel controle op de werkplek plaats te vinden. Wijzigingen in de werkplek, waardoor niet meer aan alle ARBO-normen wordt voldaan leiden ertoe dat de toestemming om te thuiswerken zal worden ingetrokken, tenzij de medewerker maatregelen treft die zijn gericht op het herstellen van de werkplek zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. Daarover zal de medewerker zijn leidinggevende moeten informeren. De gemeente neemt de kosten van herstel niet voor haar rekening. De verklaring van de thuiswerker dat hij over een geschikte werkplek beschikt, maakt het mogelijk voorbij te gaan aan de verplichting van het college om een doelmatige zitgelegenheid en een doelmatig werkblad of een doelmatige werktafel ter beschikking te stellen (artikel 5.15 ARBO-besluit). Het tweede lid van dit artikel ontslaat het college namelijk van die verplichting, indien de thuiswerker reeds uit eigen hoofde over de bedoelde voorzieningen beschikt.
De leidinggevende zal altijd de gelegenheid hebben om toestemming om te thuiswerken te weigeren, indien hij van oordeel is dat de bezetting op de afdeling c.q. binnen het cluster te gering is om de dagelijkse voortgang van werkzaamheden te waarborgen. Hetgeen verder niet in de regeling is opgenomen is vatbaar voor overleg tussen bestuurder en ondernemingsraad. Op basis van de uitkomsten van dat overleg kunnen vervolgens afspraken worden gemaakt tussen leidinggevende en medewerker.
Naam medewerker______________________________________
Naam leidinggevende____________________________________
Afdeling______________________________________________
Aanvang thuiswerken:________Einde thuiswerken:________
Ondergetekende verklaart dat zij/hij:
Datum: _______________________________
Handtekening medewerker: ________________________________
Datum: __________________________________ Handtekening: ________________________________________
Na ondertekening van deze overeenkomst stuurt de leidinggevende een kopie naar de afdeling Bedrijfsvoering/Personeel & Organisatie.