Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenraad WWB |
Vastgesteld door | Gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Werk en Bijstand, artikel 47
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 11-07-2005 KernPUNTEN, 22-04-2008 | 14-6-2005, nummer 679 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 juni 2005, nummer 679;
overwegende dat de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB);
vast te stellen de volgende “Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand”
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon, jonger dan 65 jaar, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij de Centrale organisatie werk en inkomen en die geen recht heeft op een uitkering op grond van de wet, de Werkloosheidswet, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, de Algemene nabestaandenwet dan wel op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt (artikel 6, sub a van de wet);
Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het beleid, de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de afdeling Sociale Zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam cliëntenraad WWB.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
De cliëntenraad heeft tot taak het behartigen van collectieve belangen van Dalfsense ingezetenen, die in aanraking komen met de uitvoering van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsgeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het bijzondere bijstandsbeleid, het minimabeleid en het kwijtscheldingsbeleid.
De Wet werk en bijstand (WWB) schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand tot stand gekomen.
Minimaal dient te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een WWB uitkering, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een ANW uitkering of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Wet werk en bijstand en/of bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de cliëntenraad ook ongevraagd kan adviseren. Er wordt gesproken over een cliëntenraad omdat met het amendement op artikel 47 de cliëntenparticipatie in de Wet werk en bijstand in lijn is gebracht met de Wet Suwi. In deze wet is sprake van cliëntenraden.
Er is gekozen voor een mix van cliënten en vertegenwoordigers. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. Benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar, met een mogelijkheid tot herbenoeming. Voor die termijnen is gekozen teneinde enige continuïteit te garanderen. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.
Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap
Een belangrijk uitgangspunt van de WWB is arbeidsreïntegratie van uitkeringsgerechtigden.
In dit artikel wordt onder meer geregeld dat het lidmaatschap eindigt wanneer het lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is. Hierdoor blijft de binding met de doelgroep optimaal gewaarborgd.
Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de cliëntenraad zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te kunnen voorbereiden op hun taak.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenraad adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de cliëntenraad daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden.
In dit artikel wordt verder het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden toegevoegd aan de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd. Het college is vervolgens verplicht om een gemotiveerde reactie te geven op het advies van de cliëntenraad.
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de cliëntenraad individuele klachten en bezwaarschriften behandeld. De gemeente heeft hiervoor een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie.
Decliëntenraad wordt actief voorzien van informatie.
De vakafdeling informeert, via de voorzitter, over actuele landelijke ontwikkelingen op het terrein van de Wet werk en bijstand en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De cliëntenraad kan ook beschikken over een eigen budget voor de eigen activiteiten.
In dit artikel wordt de wijze van vergaderen en de voorbereiding beschreven. De vergaderingen zijn als regel openbaar. Verder staat beschreven hoe de agenda van een vergadering van de cliëntenraad tot stand kan komen. Er vindt periodiek overleg plaats met de vakwethouder.
Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming
In dit artikel wordt beschreven hoe de cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten kan nemen. De cliëntenraad kan besluiten nemen over alle zaken als genoemd in artikel 5 van de verordening. De besluiten worden schriftelijk kenbaar gemaakt aan het college.
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer meerdere faciliteiten noodzakelijk blijken.
De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.
Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
Artikel 8 Beraadslaging en besluitvorming
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap
Artikel 5 Taken en bevoegdheden