Organisatie | Bodegraven-Reeuwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de commissie naamgeving openbare ruimte |
Citeertitel | Reglement voor de commissie naamgeving openbare ruimte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | naamgeving openbare ruimte |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2013 | Nieuwe regeling | 14-05-2013 Onbekend | Z-13-18464 |
In dit reglement wordt verstaan onder:
openbare ruimte: alle voor de openbare rij- of ander verkeer openstaande wegen, straten, paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, parken, bruggen, tunnels, viaducten, knooppunten en alle wateren die, al dan niet met enige beperking, voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen alle bouw- en kunstwerken die daar onderdeel van uitmaken;
Er is een commissie van advies aan burgemeester en wethouders voor naamgeving aan openbare ruimten, hierna te noemen de commissie.
De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan burgemeester en wethouders over:
De commissie vergadert slechts als tenminste twee leden, waaronder de voorzitter en/of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Artikel 9 Deskundigen en belanghebbenden
De voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen en/of belanghebbenden uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.
Artikel 12 Presentievergoeding
De leden van de commissie die als inwoner van Bodegraven-Reeuwijk zitting hebben in de commissie hebben recht op een presentievergoeding op grond van de verordening “Rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2012”
Bodegraven, 14 mei 2013.
Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,
de secretaris,
H.Romeijn MSc
de burgemeester,
mr. C. van der Kamp
Namen (waaronder straatnamen) zijn om meerdere redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in wijken, buurten en straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverleners als politie, brandweer, ambulance en posterijen, zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op alfanumerieke volgorde van straatnamen.
Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en dienen zij in de betreffende gemeente uniek te zijn. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Over het algemeen zal de commissie met straatnaamgeving bezig zijn. Onder naamgeving openbare ruimte wordt echter ook verstaan: namen voor bijvoorbeeld parken, (recreatie)plassen, bruggen, tunnels of gemeentelijke bouwwerken. Gelet op het belang van goede naamgeving en gezien de ingewikkeldheid daarvan, is de naamgeving opgedragen aan een adviescommissie en wel de “commissie naamgeving openbare ruimte”.
Een eenmaal gegeven naam is niet dan wel met moeite en vaak grote kosten te veranderen. Het is dus zaak om naamgeving zo weloverwogen mogelijk te doen, en te voorkomen dat een eenmaal gegeven naam in een later stadium minder gelukkig zou kunnen worden gevonden. Een eenmaal gegeven naam veranderen levert kosten op doordat de naam in alle administraties gewijzigd moet worden: bij de gemeente, maar ook bij alle betrokken aanwonenden: particulieren, bedrijven en verenigingen.
De gemeenteraad heeft in de verordening naamgeving openbare ruimte en nummeraanduiding (adressen) 2011 aan het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden toegekend met betrekking tot naamgeving van de openbare ruimte en nummering van objecten dan wel delen daarvan.
De commissie naamgeving openbare ruimte is een vaste commissie van advies, als bedoeld in artikel 84 van de gemeentewet en om die reden is de commissie door het college ingesteld. Bevoegdheden, benoeming, samenstelling en diversen zijn geregeld in het reglement voor de commissie naamgeving.
De commissie geeft niet alleen advies over de namen in de wijken, buurten en straten. Ook advies over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Dit laatste is mede noodzakelijk met het oog op het feit dat bouwondernemingen/projectontwikkelaars vaak zogenaamde projectnamen bedenken en publiceren. Deze projectnamen gaan soms een eigen leven leiden als een door de gemeente officieel vastgestelde naam. Een en ander betekent dat bouwondernemingen/projectontwikkelaars in het geval zij namen willen (laten) toekennen aan bouwprojecten, contact moeten opnemen met de commissie.
De leden beschikken over een brede belangstelling, alsmede affiniteit met de geschiedenis van Bodegraven-Reeuwijk en cultuur in de ruimste zin van het woord. Te denken valt bijvoorbeeld aan leden van het bestuur van de Historische Kring Bodegraven, leden van het bestuur van de Oudheidkamer Reeuwijk, de streekarchivaris etcetera.
Nadat burgemeester en wethouders een naam hebben vastgesteld wordt deze openbaar en bekendgemaakt middels plaatselijke publicatie.