Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol voortgangsgesprekken burgemeester Gemeente Weert. |
Citeertitel | Protocol voortgangsgesprekken Burgemeester gemeente Weert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Personeel en organiatie |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-07-2008 | 21-01-2016 | Nieuwe regeling | 02-07-2008 Onbekend | Onbekend |
De raad van de gemeente Weert,
Overwegende dat het in het kader van de (her)benoeming van een burgemeester en bij een waarnemend burgemeester wenselijk is om op zorgvuldige wijze de visie van de gemeenteraad op het functioneren van de burgemeester te bepalen,
Gezien het initiatiefvoorstel van het presidium d.d.
Vast te stellen het “Protocol voortgangsgesprekken Burgemeester gemeente Weert”.
Met een waarnemend burgemeester wordt periodiek een voortgangsgesprek gevoerd. De frequentie wordt door het presidium bepaald aan de hand van de waarnemingstermijn.
De voortgangsgesprekken met de burgemeester worden gevoerd door twee door het presidium aangewezen fractievoorzitters, bij voorkeur een fractievoorzitter van een coalitiefractie en een fractievoorzitter van een oppositiefractie uit de gemeenteraad van Weert. Zij bereiden het gesprek samen voor.
De fractievoorzitters, die het gesprek met de burgemeester voeren, raadplegen de andere fractievoorzitters en kunnen de loco-burgemeester raadplegen als referenten vóór het gesprek. In het voortgangsgesprek wordt dit aan de burgemeester gemeld. De burgemeester kan op de inbreng van eventuele referenten reageren. De loco-burgemeester kan zijn zienswijze geven omtrent het functioneren van de burgemeester als collegevoorzitter.
De bij de selectie van de burgemeester gehanteerde profielschets dient als leidraad bij het voortgangsgesprek. Daarnaast kunnen ook nog andere functiecriteria aan de orde komen.
De griffier maakt een document met daarin de conclusies en afspraken uit het voortgangsgesprek en legt dit voor reactie voor aan de fractievoorzitters die hebben deelgenomen aan het gesprek. Indien zij met de inhoud instemmen, ondertekenen zij het document voor akkoord.
Het door de fractievoorzitters voor akkoord getekende document met conclusies en afspraken wordt voor een reactie naar de burgemeester gezonden.
Indien de burgemeester zich kan vinden in het document inclusief de conclusies en afspraken, ondertekent deze het verslag voor akkoord.
Verschilt de burgemeester met de fractievoorzitters die het gesprek met de burgemeester hebben gevoerd van inzicht over het document dan kan het rapport met wederzijds goedvinden op onderdelen worden aangepast.
Indien partijen niet tot overeenstemming komen omtrent de inhoud van het document, ondertekent de burgemeester niet voor akkoord, maar voor gezien. De burgemeester kan dan een eigen annotatie bijvoegen.