Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunnik

Gedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en commissieleden niet zijnde raadslid gemeente Bunnik

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunnik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en commissieleden niet zijnde raadslid gemeente Bunnik
CiteertitelGedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en commissieleden niet zijnde raadslid gemeente Bunnik
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is ingetrokken op 28 november 2013 en vervangen door de gedragscode voor de leden van de gemeenteraad van de gemeente Bunnik 2013.

Datum inwerkingtreding van deze regeling bij benadering.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-10-200328-11-2013Nieuwe regeling

30-10-2003

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode bestuurlijke integriteit raadsleden en commissieleden niet zijnde raadslid gemeente Bunnik

 

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.1

    Deze gedragscode geldt voor raadsleden en commissieleden niet zijnde raadslid, verder te noemen raads- of commissielid.

  • 1.2

    In gevallen waarin deze code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het seniorenconvent.

  • 1.3

    De code is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 1.4

    Raads- en commissieleden ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code en verklaren door ondertekening zich hieraan te zullen houden.

Artikel 2 Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 2.1

    Een raads- of commissielid doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt, voorzover er sprake is van een aanmerkelijk belang. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2.2

    Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt het raads- of commissielid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 2.3

    Een oud-raads of oud-commissielid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn raadslidmaatschap, dan wel zijn commissielidmaatschap uitgesloten van het tegen betaling verrichten van werkzaamheden voor de gemeente zoals bedoeld in artikel 15 gemeentewet, met uitzondering tot het aangaan van een dienstverband in loondienst.

  • 2.4

    Een raads- of commissielid dat familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich overeenkomstig artikel 28 Gemeentewet lid 1 van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 2.5

    Een raads- of commissielid neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beinvloeden.

Artikel 3 Nevenfuncties

  • 3.1

    Een raads- of commissielid vervult geen (neven)functies waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 3.2

    Een raads- of commissielid maakt melding van al zijn nevenfuncties waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is. Deze gegevens worden openbaar gemaakt en zijn door derden te raadplegen.

Artikel 4 Informatie

  • 4.1

    Een raads- of commissielid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn raads/commissielidmaatschap beschikt.

  • 4.2

    Een raads- of commissielid maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van informatie die is verkregen in zijn hoedanigheid van raads- of commissielid.

Artikel 5 Aannemen van geschenken

  • 5.1

    Geschenken die een raads- of commissielid uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld bij en geregistreerd door de griffier.

Artikel 6 Declaraties

  • 6.1

    Een raads- of commissielid declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 6.2

    Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.

  • 6.3

    Gemaakte kosten worden binnen maximaal drie maanden gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand afgerekend.

  • 6.4

    De griffier is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve afhandeling van declaraties.

  • 6.5

    In geval van twijfel over een declaratie wordt deze ter besluitvorming aan het seniorenconvent voorgelegd.

Artikel 7 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan, tenzij dit voor andere burgers ook mogelijk is.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 oktober 2003

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter