Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Beleidsregels subsidieverstrekking 2010
Beleidsregels voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sportaccommodaties
Beleidsregels voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sociaal culturele accommodaties
Stimuleringsregeling kwaliteitsgericht bouwen en gezond wonen 2008
Stimuleringsregeling voor energiebesparing bestaande bouw 2008
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-06-2010 | 23-05-2013 | Nieuwe regeling | 31-05-2010 Huis-aan-Huis, 24-06-2010 | Raadsstuk 2010/36 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
budgetovereenkomst: een overeenkomst ter uitvoering van een besluit tot subsidieverlening tussen college en de subsidieontvanger waarin afspraken zijn opgenomen met betrekking tot producten, prestaties en activiteiten die worden uitgevoerd in relatie tot het subsidiebedrag dat voor een vastgesteld tijdvak is verleend.
De raad is bevoegd jaarlijks een subsidieplafond vast te stellen en aan te geven hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Het plafond wordt voor aanvang van het tijdvak waarvoor het beschikbaar is, bekend gemaakt. Indien het subsidieplafond dreigt te worden overschreden, vindt verdeling plaats volgens de verdelingsgronden beschreven in het betreffende beleidskader.
Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.
Hoofdstuk 2 De aanvraag om subsidie
Indien de aanvraag niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in deze verordening, wordt een hersteltermijn gehanteerd. De instelling krijgt de gelegenheid de aanvraag aan te vullen tot de uiterste inleverdatum zoals vermeld in artikel 10 of, indien deze termijn (bijna) verstreken is, tot twee weken na dagtekening van het verzoek om de aanvraag aan te vullen.
Hoofdstuk 3 De subsidieverlening
Artikel 15 Subsidieverplichtingen
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of dat niet of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Hoofdstuk 4 Vaststelling van de subsidie
Artikel 16 Aanvraag tot vaststelling
Het college legt subsidieontvangende instellingen de volgende verplichtingen op:
- variabele subsidiebedragen: instellingen dienen uiterlijk 1 oktober volgend op het boekjaar een inhoudelijk en/of financieel verslag in bij het college. Instellingen die gesubsidieerd worden op basis van inhoudelijke gegevens dienen een inhoudelijk verslag in. Instellingen die gesubsidieerd worden op basis van financiële gegevens dienen een financieel verslag in.
Instellingen die een incidentele subsidie, een subsidie uit het Welzijnsfonds of een subsidie uit het Reclamefonds ontvangen, dienen binnen twaalf weken na afloop van de activiteit verantwoordingsgegevens in bij het college. Per aanvraag wordt beoordeeld welke verantwoordingsgegevens noodzakelijk zijn voor de definitieve vaststelling.
Artikel 17 Vaststellingsbesluit
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in lid 6. genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Wanneer de aanvraag tot vaststelling qua verslaglegging niet voldoet aan de vereisten zoals die gesteld zijn in de wet en het hierboven opgenomen artikel 17 wordt een hersteltermijn gehanteerd. De instelling krijgt de gelegenheid de aanvraag tot vaststelling aan te vullen tot de uiterste inleverdatum zoals vermeld in artikel 16 of, indien deze termijn (bijna) verstreken is, tot twee weken na dagtekening van het verzoek om de aanvraag aan te vullen.
Artikel 21 Ontheffing, buiten toepassing laten van (delen van) de verordening
Het college is bevoegd om in individuele gevallen ontheffing te verlenen van een of meer bepalingen in deze verordening en krachtens deze verordening gegeven voorschriften.
Artikel 22 Bijzondere gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet of niet voldoende voorziet beslist het college.
Artikel 24 Overgangsbepalingen
Op de reeds verleende budgetsubsidies en structurele subsidies voor 2009 en 2010 blijven de bepalingen van toepassing zoals die zijn opgenomen in de verordening bedoeld in artikel 23, tweede lid. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor de artikelen gericht op het vaststellen van de subsidiebedragen. Hiervoor gelden de nieuwe regels zoals genoemd in artikel 16 en 17 van de verordening bedoeld in artikel 23, eerste lid.
Op een aanhangig beroep- of bezwaarschrift, betreffende een subsidieverlening of subsidievaststelling, dat voor of na het tijdstip bedoeld in artikel 23, eerste lid is ingekomen binnen de voordien geldende beroepstermijn, wordt beslist met toepassing van de verordening bedoeld in artikel 23, tweede lid.
op de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Subsidiëring is in beginsel slechts mogelijk op grond van een wettelijk voorschrift. Door de aanwezigheid van een wettelijke grondslag wordt de rechtszekerheid van de subsidieaanvrager en de subsidieontvanger gewaarborgd. Dit betekent voor de gemeentelijke praktijk dat subsidieverstrekking op een verordening gebaseerd dient te zijn. In dit artikel wordt aangegeven dat de verordening geldt voor alle gemeentelijke subsidies tenzij andere verordeningen van toepassing zijn: de Algemene Subsidieverordening is derhalve niet van toepassing indien hiervan bij of krachtens een bijzondere subsidieregeling wordt afgeweken.
Artikel 3 Rechtspersoonlijkheid/rechtsbevoegdheid
Het eerste lid bepaalt dat een subsidie in principe alleen aan rechtspersonen (zoals stichtingen en verenigingen) wordt verleend. Met het stellen van deze eis bestaat enige zekerheid over de levensvatbaarheid van initiatieven en over de continuïteit, terwijl controleerbaar is wie de subsidieontvanger mag vertegenwoordigen. Lid 2 bepaalt dat het college kan bepalen dat ook natuurlijke personen in bijzondere gevallen in aanmerking kunnen komen voor een subsidie. Van deze mogelijkheid kan gebruik worden gemaakt bij bijvoorbeeld kleinschalige (bewoners)initiatieven met een eenmalig karakter.
Dit artikel geeft een niet-limitatieve opsomming van een aantal algemeen geldende gronden om een subsidieaanvraag te weigeren.
Met het vaststellen van een subsidieplafond worden de aanspraken op subsidies beperkt tot een bepaald maximum bedrag. Hierdoor wordt een openeinderegeling voorkomen.
Dit artikel bepaalt de subsidievormen die de gemeente Olst-Wijhe hanteert.
Artikel 9 Van toepassing verklaring afdeling 4.2.8 van de wet
Indien dit bij wettelijk voorschrift of bij de subsidieverlening is bepaald, behoeft de subsidieontvanger de toestemming van het bestuursorgaan voor:
het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
HOOFDSTUK 2 DE AANVRAAG OM SUBSIDIE
Artikel 10 Tijdstip indiening aanvraag
In artikel 10 worden regels gesteld over de termijnen waarbinnen een aanvraag moet worden ingediend. Het eerste lid, punt a bepaalt de datum voor het indienen van een aanvraag voor een nieuwe budgetsubsidie of nieuwe structurele subsidie. Deze datum houdt verband met de besluitvorming in het kader van de begrotingscyclus van de gemeente. Bij een nieuwe aanvraag is er vaak geen budget beschikbaar en zal er een integrale afweging door de gemeenteraad moeten plaatsvinden bij de begrotingsbehandeling. De overige punten onder het eerste lid bepalen de overige indieningstermijnen.
Het derde lid bepaalt dat wanneer een aanvraag niet op tijd is ingediend, het college de aanvraag buiten behandeling kan laten. De aanvrager wordt zo snel als redelijkerwijs mogelijk is van dit besluit in kennis gesteld. Indien de aanvraag onvolledig is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld de aanvraag te completeren. Als de gegevens binnen de gevraagde termijn niet zijn verstrekt, kan het college besluiten de aanvraag buiten behandeling te laten.
Dit artikel regelt de bescheiden welke door de aanvrager dienen te worden overlegd. Bij het indienen van bescheiden gaat het enerzijds om gegevens die de aanvraag met argumenten onderbouwen en anderzijds om gegevens die het college nodig heeft om zich een goed beeld van de betrokken belangen te kunnen vormen.
HOOFDSTUK 3 DE SUBSIDIEVERLENING
Dit artikel verschaft de subsidieaanvrager duidelijkheid over de termijn waarbinnen het college een besluit neemt op een aanvraag voor een subsidie.
Artikel 15 Subsidieverplichtingen
HOOFDSTUK 4 VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE
Artikel 16 Aanvraag tot vaststelling
Het eerste lid bepaalt de termijn waarbinnen de aanvraag tot vaststelling van de subsidie moet worden ingediend.
Het tweede lid geeft aan dat bij subsidies tussen de € 50.000,-- en € 150.000,-- een beoordelingsverklaring van getrouwheid van de accountant geëist wordt. Een beoordelingsverkarling is vooral bedoeld voor organisaties met veel omzet en activa maar weinig personeel. Bij deze organisaties zijn te weinig mensen om een goede functiescheiding tussen bevoegdheden te hebben waardoor er geen zekerheid is omtrent de werking van de administratieve organisatie. Bij subsidies hoger dan € 150.000,-- wordt een uitgebreidere verklaring geëist, namelijk een accountantsverklaring. Deze accountantsverklaring mag gericht zijn op de jaarrekening en hoeft niet specifiek op de subsidieverstrekking gericht te zijn.
Reden hiervoor is dat de gemeente de betreffende organisaties goed kent (korte lijnen) en periodiek contact heeft. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Artikel 17 Vaststellingsbesluit
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijf jaren zijn verstreken sedert de dag waarop zij is bekendgemaakt dan wel, in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan.
Artikel 19 Vaststelling subsidie bij onvolledige aanvraag
Dit artikel geeft aan in welk geval een subsidie zonder (volledige) aanvraag van de subsidieontvanger kan worden vastgesteld.
Dit artikel geeft regels over de bevoegdheid tot het verlenen van voorschotten. Met de verlening van voorschotten wordt vooruit gelopen op de betaalbaarstelling van het subsidiebedrag zelf. Voor de praktijk is voorschotverlening van groot belang, omdat de gesubsidieerde activiteit veelal niet kan worden verricht als niet vooraf gelden ter beschikking zijn gesteld. Voorschotverlening of de weigering daartoe is een beschikking in de zin van de wet. Zoveel mogelijk zal een dergelijke beschikking gecombineerd worden met de verlenings- of vaststellingsbeschikking.
1.De subsidie kan lager worden vastgesteld indien:
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering d.d. 31 mei 2010.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Artikel 3 Rechtspersoonlijkheid/rechtsbevoegdheid
Artikel 4 Algemene voorwaarden
Artikel 9 Van toepassingverklaring afdeling 4.2.8 van de wet
Hoofdstuk 2 De aanvraag om subsidie
Artikel 10 Tijdstip indiening aanvraag
Hoofdstuk 3 De subsidieverlening
Artikel 13 Meerjarige subsidie
Artikel 15 Subsidieverplichtingen
Hoofdstuk 4 Vaststelling van de subsidie
Artikel 16 Aanvraag tot vaststelling
Artikel 17 Vaststellingsbesluit
Artikel 19 Vaststelling subsidie bij onvolledige aanvraag
Artikel 21 Ontheffing, buiten toepassing laten van (delen van) de verordening
Artikel 22 Bijzondere gevallen