Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de
griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door
de raad aan haar zijn gedelegeerd;
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de
raad behorende besluiten en regelingen.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden
uit de raad;
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden
benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de
raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de
functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.
- 4.
De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd
om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en
optreden als extern adviseur.
Artikel 3. Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie,
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijkevoor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met
het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 5. Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door
de leden zoals bedoeld in artikel 2;
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6. Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke
vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de
werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid
van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel
daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien,
kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de
werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts
als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo
vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9. Verantwoording
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel
7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en
bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 11. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn
bekendmaking.
Artikel 12. Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening
werkgeverscommissie'.
BESLUIT DELEGATIE WERKGEVERSCHAP RAAD AAN WERKGEVERSCOMMISSIE
Artikel 1
Aan de door de gemeenteraad ingestelde werkgeverscommissie de bevoegdheden
te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze
wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften
en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de
bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als
disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid
(instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier)
en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de
griffie) van de Gemeentewet, behoudens het vaststellen en wijzigen van de
arbeidsvoorwaardenregeling;
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2013
Artikel 3
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatiebesluit werkgeverschap
raad’.
BESLUIT VASTSTELLING ARBEIDSVOORWAARDENREGELING GRIFFIE
Artikel 1
De arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Ten Boer, vastgesteld op
14-12-1994 laatstelijk gewijzigd op 14-09-2013over te nemen en vast te
stellen ten behoeve van de griffier en de medewerkers van de griffie;
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2013
Artikel 3
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Arbeidsvoorwaardenregeling griffie
gemeente Ten Boer.’