Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Bergen 2013 |
Citeertitel | Klachtenregeling Bergen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling Bergen (L.)
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2013 | Nieuwe regeling | 18-06-2013 Maas en Niersbode, 2013, 29 | 18-06-2013 |
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 mei 2013;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat de ondernemingsraad van Bergen op 22 april 2013.met de Klachtenregeling
De klachtencoördinator stuurt binnen twee weken aan klager een ontvangstbevestiging. In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe het verloop van de procedure zal zijn. Degene over wie de klacht is ingediend, krijgt de klacht, de meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.
Artikel 3 Indiening van de klacht
Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtbehandeling. Desgewenst verleent de klachtencoördinator aan klager medewerking bij het op schrift stellen van de klacht.
Artikel 4 Behandeling van de klacht
De gemeentesecretaris onderzoekt de klacht, tenzij de klacht tegen hem gericht is en hoort klager of diens gemachtigde en de persoon over wie is geklaagd. Van dit horen stelt hij een verslag op. Een kopie van dit verslag wordt gezonden aan klager, aan de persoon over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator.
a.Indien een klacht betrekking heeft op de gemeentesecretaris, behandelt de burgemeester de klacht.
b.Indien een klacht betrekking heeft op de burgemeester behandelt de loco-burgemeester de klacht.
c.Indien een klacht betrekking heeft op het college van burgemeester en wethouders of een lid ervan behandelt de burgemeester de klacht, tenzij deze zelf onderwerp is van de klacht, in welk geval lid b van toepassing is.
d.Indien een klacht betrekking heeft op de gemeenteraad, een raadscommissie en de griffier behandelt de voorzitter van de gemeenteraad de klacht.
Artikel 6 Verwijzing Nationale Ombudsman
Het bestuursorgaan deelt klager in de brief als bedoeld in artikel 4, vierde lid mee dat, indien klager niet tevreden is over de behandeling van zijn klacht, hij zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Bergen op 18 juni 2013.
M.H.E. Pelzer
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Bergen op 18 juni 2013.
De secretaris, De burgemeester
Drs. J.C.T. Bakens, M.H.E. Pelzer
Aldus vastgesteld door de raad van Bergen van Bergen op 18 juni 2013.
De griffier, De voorzitter
W.P.G.M. Scheepens, M.H.E. Pelzer