Organisatie | Ferwerderadiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Publieke Gezondheids- en Veiligheidsregio 's Fryslân |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Publieke Gezondheids- en Veiligheidsregio 's Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
De gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsdienst Fryslân, artikel 34, lid 2.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | nieuwe regeling | 16-09-2010 Geen. | 13/52.10 |
HET ALGEMEEN BESTUUR VAN HULPVERLENINGSDIENST FRYSLÂN
de raden en de burgemeesters van de gemeenten Achtkarspelen, Ameland, het Bildt, Boarnsterhim, Bolsward, Dantumadeel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Franekeradeel, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Heerenveen, Kollumerland c.a., Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Lemsterland, Littenseradiel, Menaldumadeel, Nijefurd, Ooststellingwerf, Opsterland, Schiermonnikoog, Skarsterlân, Smallingerland, Sneek, Terschelling, Tytsjerksteradiel, Vlieland, Weststellingwerf, Wûnseradiel en Wymbritseradiel, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
beëindiging van de participatie in de gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsdienst Fryslân;
de colleges van burgemeesters van de gemeenten Achtkarspelen, Ameland, het Bildt, Boarnsterhim, Bolsward, Dantumadeel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Franekeradeel, Gaasterlân-Sleat, Harlingen, Heerenveen, Kollumerland c.a., Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Lemsterland, Littenseradiel, Menaldumadeel, Nijefurd, Ooststellingwerf, Opsterland, Schiermonnikoog, Skarsterlân, Smallingerland, Sneek, Terschelling, Tytsjerksteradiel, Vlieland, Weststellingwerf, Wûnseradiel en Wymbritseradiel,
wijziging van de gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsdienst Fryslân en komt te luiden als volgt:
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 2 Het openbaar lichaam
Het gebied waarvoor deze regeling geldt betreft het gezamenlijke grondgebied van de deelnemende gemeenten.
Ingevolge artikel 8, lid 1, van de Wgr is het openbaar lichaam een rechtspersoon. Hierdoor kan het openbaar lichaam zelfstandig deelnemen aan het rechtsverkeer en bijvoorbeeld overeenkomsten aangaan. De regio treedt op als rechtsopvolger van Hulpverleningsdienst Fryslân.
Artikel 12 Wgr schrijft voor dat een openbaar lichaam de volgende drie bestuursorganen heeft: een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter. Overeenkomstig het artikel 24 Wgr kunnen er adviescommissies worden ingesteld.
Hoofdstuk 2 BELANGEN, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Overeenkomstig artikel 19, lid 1 van de wet, sluiten het bestuur van de regio, het regionaal college en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in zijn hoedanigheid van beheerder van het Korps landelijke politiediensten een convenant met het oog op samenwerking bij branden, rampen en crises. Een convenant dat betrekking heeft op de door de Koninklijke marechaussee uitgeoefende politietaak, bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder c, van de Politiewet 1993, wordt gesloten met de Minister van Defensie. Het convenant heeft in ieder geval betrekking op de meldkamerfunctie, de informatievoorziening en informatie-uitwisseling, het multidisciplinair oefenen en de operationele prestaties van de politie bij rampen en crises.
Artikel 10, lid 1 t/m 3, Wgr schrijft voor dat de gemeenschappelijke regeling het belang of de belangen waarvoor ze wordt aangegaan, vermeldt. Onder ‘belang’ wordt verstaan het beleidsterrein waarop wordt samengewerkt.
Artikel 5.1 Taken Brandweer Fryslân
De verantwoordelijkheid van Brandweer Fryslân voor de uitvoering van de taken a. en b. in het vorige lid genoemd omvat in ieder geval de uitvoering van de taken opgenomen in artikel 4 lid 1 van de Brandweerwet 1985 zoals deze luidde op 31 december 2009, alsmede de met de gemeenten als collectief overeengekomen taken naar de situatie op 31 december 2009. Voor de gemeenten die de taken en bevoegdheden van de brandweer overdragen aan het algemeen bestuur van de regio, voert Brandweer Fryslân de taken onder a. en b. in het vorige lid genoemd volledig uit.
Gelet op artikel 26, lid 1 van de wet kunnen gemeenten besluiten de gemeentelijk brandweer in stand te houden.
Artikel 5.4 Taken gemeenschappelijke meldkamer
Het convenant, bedoeld in artikel 4, tweede lid van deze regeling, bevat met betrekking tot de meldkamerfunctie in ieder geval afspraken over de locatie, het beleid en beheer, de financiën, de prestaties, de ondersteunende systemen en de samenwerking van politie met brandweer, geneeskundige hulpverlening en ambulancevervoer in de meldkamer zoals bedoeld in artikel 35, lid 4 van de wet.
Artikel 5.5 Taken Gemeentelijke Processen
De in lid 1 genoemde taken worden uitgevoerd onder leiding van de overeenkomstig artikel 36 van de wet aangewezen functionaris.
In de artikelen 5.1, 5.2 en 5.4 zijn de functies benoemd overeenkomstig de wet. Opgemerkt wordt dat een wijziging van de Wet Publieke Gezondheid wordt voorbereid waarin de directeur Publieke Gezondheid wordt genoemd als de functionaris die eindverantwoordelijk is voor de operationele leiding van de GGD en de GHOR. Ook is de verwachting dat er sprake zal zijn van een hoofd in de gemeenschappelijke meldkamer voor het Noorden.
De dienstverlening geschiedt op basis van een overeenkomst tussen de regio en de gemeente(n) en/of derden die het aangaat(n). In deze overeenkomst wordt neergelegd welke prestaties de regio zal leveren, de kosten die daarvoor in rekening worden gebracht en de voorwaarden waaronder tot dienstverlening wordt overgegaan en de beëindiging daarvan.
Hoofdstuk 3 HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 8 Taken en bevoegdheden algemeen bestuur
Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts zo dikwijls de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt, of - binnen een termijn van drie weken nadat het schriftelijk verzoek is gedaan - indien tenminste 1/5 deel van het aantal leden dat onder opgaaf van de te behandelen onderwerpen schriftelijk verzoeken.
Het algemeen bestuur nodigt ten minste eenmaal per jaar de bij mogelijke rampen en crises in de regio betrokken partijen uit voor een gezamenlijk overleg over de risico’s in de regio.
Gelet op artikel 9, lid 1 van de gemeenschappelijke regeling hulpverleningsdienst Fryslân, waarin wordt gesproken over 7 leden, is in deze regeling in artikel 9, lid 1 gekozen voor 1/5 deel van de leden.
Artikel 15 Rol van de voorzitter bij bovenlokale rampen en crises
De voorzitter roept een regionaal beleidsteam bijeen, dat bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten die betrokken zijn of dreigen te worden bij de ramp of crisis, alsmede uit de hoofdofficier van justitie. De voorzitter van elk direct betrokken waterschap wordt uitgenodigd deel uit te maken van het beleidsteam.
De voorzitter wijst een regionaal operationeel leider aan, die is belast met de leiding van een regionaal operationeel team, dat bestaat uit leidinggevenden van de betrokken diensten. De regionaal operationeel leider neemt deel aan de vergaderingen van het regionaal beleidsteam. De voorzitter van de regio nodigt voorts de functionarissen wier aanwezigheid in verband met de omstandigheden van belang is, uit deel te nemen aan de vergaderingen.
Tenzij de vereiste spoed zich daartegen verzet, neemt de voorzitter geen besluiten met toepassing van de in het eerste lid genoemde artikelen dan nadat hij het regionaal beleidsteam daarover heeft geraadpleegd. Een burgemeester kan in het regionaal beleidsteam schriftelijk bezwaar doen aantekenen, indien hij van mening is dat een voorgenomen besluit het belang van zijn gemeente onevenredig schaadt.
Artikel 16 Verantwoording aan de gemeenteraad
De voorzitter brengt na afloop van een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis, in overeenstemming met de burgemeesters die deel uitmaakten van het regionaal beleidsteam, schriftelijk verslag uit aan de raden van de getroffen gemeenten over het verloop van de gebeurtenissen en de besluiten die hij heeft genomen. Hij vermeldt daarbij of een burgemeester gebruik heeft gemaakt van de bevoegdheid schriftelijk bezwaar aan te tekenen.
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen bij verordening, overeenkomstig artikel 24 van de Wgr commissies van advies instellen.
Hoofdstuk 10 BEPALINGEN BETREFFENDE ONDERSTEUNING EN BIJSTAND BRANDWEER
Artikel 27 Ondersteuning en bijstand
Alle omstandigheden in een gemeente met een gemeentelijke brandweer, die het verlenen van ondersteuning en/of bijstand aan de regio of andere gemeenten zouden kunnen bemoeilijken of onmogelijk maken, moeten door of vanwege de brandweercommandant van de betreffende gemeente onverwijld ter kennis worden gebracht van de regio.
Hoofdstuk 11 FINANCIЁLE BEPALINGEN
Artikel 28 Administratie en controle
Het algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen, met inachtneming van de artikelen 212 tot en met 215 van de Gemeentewet.
Artikel 29 Meerjarig financieel kader
Het dagelijks bestuur biedt jaarlijks voor 1 januari de colleges en de raden een ontwerp financieel kader aan voor het tweede daarop volgende dienstjaar, alsmede voor ten minste drie op dat dienstjaar aansluitende jaren. In dit kader worden de ontwikkelingen met betrekking tot de opgedragen taken beschreven en de financiële consequenties daarvan aangegeven. Dit kader is daarmee de opmaat voor de op te stellen begroting en meerjarenraming.
Artikel 30 Begroting en meerjarenraming
Het dagelijks bestuur biedt jaarlijks een ontwerpbegroting voor het volgend dienstjaar, alsmede een meerjarenraming voor ten minste drie op dat dienstjaar aansluitende jaren aan. De ramingen in de ontwerpbegroting en de meerjarenraming worden toegelicht. Zowel de ontwerpbegroting als de meerjarenraming worden twee maanden voordat zij aan het algemeen bestuur worden aangeboden door het dagelijks bestuur toegezonden aan de colleges en de raden.
Artikel 31 Bijdragen van de gemeenten
In de begroting wordt aangegeven welke bijdrage elke deelnemende gemeente verschuldigd is voor het jaar waarop de begroting betrekking heeft. Voor zover daarover bij specifieke taken geen afwijkend besluit is genomen door het algemeen bestuur , wordt als verdeelsleutel gehanteerd het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is.
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen jaar en het jaarverslag, daarbij gevoegd de accountantsverklaring, bedoeld in artikel 213, derde lid van de Gemeentewet, het verslag van bevindingen, bedoeld in artikel 213, vierde lid van de Gemeentewet, en de verslagen, bedoeld in artikel 213a, tweede lid van de Gemeentewet jaarlijks vóór 1 april ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan onder gelijktijdige toezending aan de colleges en de raden van de gemeenten.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de regio en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.