Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels kleine binnenspeeltuinen |
Citeertitel | Beleidsregels kleine binnenspeeltuinen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-11-2013 | nieuwe regelgeving | 12-11-2013 Elektronisch Gemeenteblad week 48 - 27 november 2013 | 12112013 |
Binnenspeeltuin: een inpandige speelplaats met speelvoorzieningen.
Gardenz: het gebied dat is aangewezen als huis- en tuinboulevard gelegen tussen de Mauritsweg/Einighauserweg, Urmonderbaan en het Hof van Limburg.
Veiligheidszone: zone die of gebied dat is aangewezen vanwege het beperken van het risico voor gevaar voor mensen in verband met het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor, over de weg of door buisleidingen of vanwege een inrichting aangewezen op grond van het Besluit externe veiligheid inrichtingen of het Besluit Risico’s Zware Ongevallen, hieronder begrepen de Veiligheidszone Chemelot en de Spoorzone.
Vergunning: een vergunning als bedoeld onder artikel 2:12 lid 1 onder a onder 20 Wabo.
2 Een vergunning wordt geweigerd indien het verzoek betrekking heeft:
3 A. Een vergunning kan worden verleend indien:
B. In afwijking van hetgeen is vermeld onder lid 2 onder c kan een vergunning worden verleend indien:
De beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.
De beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels kleine binnenspeeltuinen.”
Bij de gemeente zijn enkele verzoeken binnengekomen voor het vestigen van een binnenspeeltuin. In de gemeente ontbreekt een binnenspeeltuin. De gemeente staat in beginsel positief tegenover dergelijke initiatieven.
De vestiging van een binnenspeeltuin is niet in de bestemmingsplannen voorzien. Binnen de kaders van het ruimtelijk beleid ligt het vestigen van een binnenspeeltuin het meest voor de hand op sport –en leisurelocaties, zoals met name Glanerbrook en het Fortunastadion en omgeving.
Minder gewenst, dan bij leisurelocaties , is de vestiging van een binnenspeeltuin op bedrijventerreinen, in woonwijken of stadscentra.
Ongewenst is de vestiging van binnenspeeltuinen binnen gebieden waarvoor expliciet beleid is opgesteld, zoals bijvoorbeeld beleid dat in het kader van externe veiligheid is vastgesteld. Op grond van dat beleid is het ongewenst om kwetsbare objecten of beperkt kwetsbare objecten toe te staan, zeker waar het een zo kwetsbare groep als jonge kinderen betreft.
Tevens moet hieronder de retailstructuurvisie worden begrepen. In die visie is Gardenz aangewezen als de locatie voor grootschalige winkels binnen de branches tuin en woninginrichting en grootschalige DHZwinkels. Om deze concentratiewens niet te frustreren is het noodzakelijk om de nog beschikbare ruimte voor grootschalige winkels beschikbaar te houden.
Om enige duidelijkheid te verschaffen is het gewenst om beleidsregels vast te stellen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de beleidsregels beperkt zijn tot die gevallen die betrekking hebben op een maximaal bedrijfsvloeroppervlak tot 1500 m2. Tot 1500 m2 geldt immers de reguliere procedure.
Verzoeken die een groter vloeroppervlakte betreffen vallen niet onder de beleidsregels. Voor die verzoeken is een projectafwijkingsbesluit nodig. Als handvat worden ook voor die grotere initiatieven dezelfde criteria gehanteerd. Deze criteria gelden tot de nieuwe structuurvisie is vastgesteld.
De Wabo onderscheidt twee voorbereidingsprocedures; de reguliere en de uitgebreide.
Regel bij het bepalen van de te volgen procedure (regulier of uitgebreid) is dat alles de reguliere voorbereidingsprocedure volgt, tenzij anders is bepaald. In artikel 3.10 staat expliciet aangegeven wanneer de uitgebreide voorbereidingsprocedure moet worden gevolgd.
Omdat art. 2.12 Wabo (de binnenplanse en buitenplanse afwijkingen) niet in artikel 3.10 Wabo wordt genoemd, betekent dit simpelweg dat deze planologische afwijkingsmogelijkheden onder de reguliere voorbereidingsprocedure vallen.