Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013 |
Citeertitel | Verordening leges Cuijk 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën |
Verordening leges Cuijk 2013 is vastgesteld op 17 december 2012 en inwerking getreden op 19 december 2012. Bekendmaking in Maasdriehoek 18 december 2012
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2013 | 01-01-2014 | 1e wijziging van de verordening leges Cuijk 2013 | 22-04-2013 Maasdriehoek 30 april 2013 | onbekend |
De raad van de gemeente Cuijk;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2012;
gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
gelet op artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden voorts niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Cuijk in zijn openbare vergadering van 17 december 2012.
De raad voornoemd,
R.M. van der Weegen Mr. W.A.G. Hillenaar
griffier voorzitter
TOELICHTING
Nieuwe vrijstelling in de verordening (artikel 4, lid h van de verordening)
Screeningsorganisaties voor bevolkingsonderzoek willen graag in aanmerking voor vrijstelling van standplaatsheffingen. In de praktijk werden al geen leges geheven voor het innemen van een standplaats voor hun mobiele onderkomens. Dat wordt met het vaststellen van deze nieuwe vrijstellingsbepaling nu ook formeel geregeld.
Nieuwe tarieventabel 2013
Ten opzichte van de tarieventabel 2012 is een aantal wijzigingen aangebracht. Deze worden hierna toegelicht.
Derde stap verbetering kostendekking/stringenter toepassen profijtbeginsel.
Bij de begrotingssamenstelling zijn wij uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,25 %.
Dit percentage geldt in beginsel ook voor de legestarieven voor 2013. Wij hebben in de begroting 2011 maatregelen voorgesteld om de (toekomstige) begrotingstekorten op te vangen. Met deze maatregelen heeft uw raad ingestemd. De tarieven worden in drie stappen verhoogd. De derde stap en laatste stap is in deze tarieventabel verwerkt.
Overigens zijn niet alle tarieven met de in tabel 1 vermelde percentages verhoogd. Dat zijn legestarieven die door de rijksoverheid zijn voorgeschreven en als zodanig in de tarieventabel zijn overgenomen. Daarnaast heeft de rijksoverheid aan enkele legestarieven maxima gesteld.
Het gaat hierbij om de navolgende legestarieven voor:
De wettelijke tarieven die in de hogere wetgeving zijn opgenomen, zijn overigens leidend, ook als in de gemeentelijke tabel een ander tarief staat vermeld.
Tabel verloop kosten en opbrengsten 2010-2013
Bij de behandeling van de belastingmaatregelen 2012 is door een van de raadsfracties inzicht gevraagd in het verloop van niet alleen de opbrengsten maar van de kosten die door de legesopbrengsten moeten worden gedekt. En wel over de periode 2010 tot en met 2013.
Overige aanpassingen in de legestarieventabel
Titel 2, hoofdstuk 2 Burgerlijke stand (onderdeel 2.3.7 sloopactiviteiten)
Als gevolg van het op 1 april 2012 in werking getreden Bouwbesluit zijn sloopvoorschriften uit de Gemeentelijke Bouwverordening overgeheveld naar het Bouwbesluit. Voortaan kan iemand volstaan met een sloopmelding. Legesheffing voor het in behandeling nemen van een melding was al vanaf april 2012 niet meer mogelijk. In de praktijk is legesheffing dan ook achterwege gebleven. De tariefbepalingen zijn nu ook formeel aangepast aan deze nieuwe voorschriften.
In een aantal gevallen (slopen van monumenten of bouwwerken in een beschermd stads- of dorpsgezicht) blijft een omgevingsvergunning noodzakelijk en zijn dus nog steeds leges verschuldigd. Datzelfde geldt voor het slopen van een bouwwerk waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald.
Wijzigingen die eventueel nog later in 2013 moeten worden doorgevoerd
Langere geldigheid reisdocumenten en vervallen kosten van vermissing
De Rijksministerraad heeft in oktober 2012 ingestemd met het bij de Tweede Kamer indienen van een wijziging van de Paspoortwet. De belangrijkste wijziging is dat het het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart, als de aanvrager tenminste 18 jaar is, 10 jaar geldig worden. Dat was 5 jaar. Verder worden in de toekomst bij de aanvraag van een nieuw document geen extra kosten meer in rekening gebracht. Wanneer iemand zijn paspoort of identiteitskaart kwijtraakt. Het wetsvoorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. Met ingang van 1 januari 2013 verandert er daarom nog niets. Mogelijk kan deze maatregel in de loop van 2013 gaan gelden. Dan komen wij daarop terug.
Maximumtarief leges rijbewijs (titel 1, hoofdstuk 3)
In artikel 111 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt een nieuw zesde lid ingevoegd, waarin staat dat het in de plaatselijke verordening opgenomen rijbewijstarief bij algemene maatregel van bestuur kan worden gemaximeerd. De minister kan jaarlijks indexering toepassen.
Het maximumtarief zelf wordt opgenomen in een nieuw artikel 49a van het Reglement rijbewijzen. De hoogte van het maximumtarief is nog niet bekend. De eerste indicaties geven aanleiding te constateren dat het huidige tarief ad € 39,75 in het uiterste geval mogelijk enkele tientallen eurocenten te hoog is vastgesteld. Het aangekondigde maximumtarief voor een rijbewijs per 1 juli 2012 is niet doorgegaan. Het is niet duidelijk wanneer het maximumtarief dan wel ingaat. Daarvoor moet eerst het wetgevingsproces zijn afgerond. Het eerstvolgende vaste verandermoment is 1 januari 2013, maar ook die datum zal niet door het Kabinet worden gehaald.
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens | ||||
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens | ||||
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | ||||
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | ||||