Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne afhandeling klachten |
Citeertitel | Verordening interne afhandeling klachten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-10-2015 | art. 1.1 onder e, 2.4 onder b en c | 20-10-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 29-10-2015 | Geen | ||
01-01-2014 | 30-10-2015 | art. 2.2, 2.4, 2.7 en 3 | 26-11-2013 Regiobode, 04-12-2013 | Geen | |
08-03-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2014 | art. 1.1 en 2.4 | 28-02-2012 Regiobode, 07-03-2012 | Geen |
21-10-2010 | 12-03-2009 | 01-01-2012 | div. artikelen | 03-03-2009 Regiobode, 13-10-2010 | Geen |
01-07-2005 | 12-03-2009 | Nieuwe regeling | 28-06-2005 Regiobode | Geen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
gedraging: ieder handelen of nalaten jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon door een bestuursorgaan, de voorzitter of een lid van het bestuursorgaan. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan;
Hoofdstuk 2 Behandeling klachten
Artikel 2.5 Niet behandelen van een klacht
Een klacht wordt niet behandeld indien:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
De onderzoeker rapporteertschriftelijk aan burgemeester en wethouders. Aan de rapportage wordt een verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 2.6. gehecht. Indien de klacht een gedraging van de raad/een raadslid/een ambtenaar werkzaam op de griffie betreft wordt gerapporteerd aan de raad. De rapportage gaat vergezeld van een geanonimiseerd conceptbesluit.
Nadat de rapportage is uitgebracht, besluiten burgemeester en wethouders over de afdoening van de klacht. Indien de klacht een gedraging van de raad/een raadslid/een ambtenaar werkzaam op de griffie betreft, besluit de raad in dezelfde vergadering als waarin gerapporteerd is over afdoening van de klacht. De behandeling geschiedt niet in het openbaar, tenzij de raad bij meerderheid van stemmen anders besluit.
Het besluit wordt schriftelijk en gemotiveerd aan de klager medegedeeld. Klager wordt bij deze mededeling tevens gewezen op de mogelijkheid om zijn klacht in tweede instantie te laten onderzoeken door de Ombudscommissie. Een afschrift van het besluit wordt eveneens gezonden aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Toelichting Verordening interne afhandeling klachten
Het doel van de verordening is uitvoering geven aan de wettelijke regeling van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. De motieven voor de wettelijke regeling zijn onder meer:
De verordening is beperkt tot de praktische invulling van de wettelijke regeling op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, omdat de gemeente Rheden al geruime tijd een externe en onafhankelijke voorziening voor het afhandelen van klachten kent, namelijk de Ombudscommissie. De rol van deze commissie wordt zeer waardevol geacht en blijft ook gehandhaafd. De procedure rond de interne afhandeling klachten dient gezien te worden als een voorprocedure van de externe klachtbehandeling door de Ombudscommissie.
De verordening voorziet in een uitwerking van de procedure voor de interne afhandeling van klachten, zoals die op grond van de wettelijke regeling dwingend is voorgeschreven.
Aan de procedure is vormgegeven door onder meer het in het leven roepen van een klachtcoördinator en het aanwijzen van onderzoekers van de klacht.
Omdat de verordening voor de duidelijkheid en leesbaarheid grotendeels de tekst van de wet bevat wordt een artikelsgewijze toelichting hierbij niet nodig geacht.
Klachten hebben betrekking op de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid ten opzichte van de klager heeft gedragen. Een gedraging van een persoon die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt als een gedraging van dat bestuursorgaan aangemerkt. Klachten over beleid dan wel beleidsuitvoering in het algemeen of algemene wensen over het optreden c.q. beleid van een bestuursorgaan vallen buiten deze regeling. Klachten die betrekking hebben op gebreken in de uitvoering van gemeentelijke taken binnen de leefomgeving van burgers (zoals bijvoorbeeld kapotte lantaarnpalen, gaten in het wegdek en dergelijke) vallen eveneens niet onder de klachtenregeling. Dit soort zaken wordt omwille van een praktische en snelle oplossing van het gemelde gebrek rechtstreeks door de betrokken afdeling afgedaan.
Tenslotte blijven ook klachten met betrekking tot onderwijsaangelegen-heden van burgers en van het personeel van de gemeente Rheden (werkgever-werknemerrelatie) buiten toepassing van de regeling. Op deze klachten zijn separate regelingen van toepassing.
Een klachtprocedure is gericht op het verkrijgen van een rechtens niet bindend oordeel omtrent het handelen van een bestuursorgaan.
Het oordeel dat het bestuursorgaan over de klacht velt, is op zichzelf geen besluit en daarom ook niet vatbaar voor bezwaar en beroep.
Juist omdat een klacht betrekking heeft op een volgens de klager niet behoorlijke gedraging, is het van groot belang de behandeling van de klacht op een zorgvuldige wijze en binnen een redelijke termijn af te doen. Het sturen van een ontvangstbevestiging, het (snel) uitnodigen voor een gesprek en het uitgangspunt de klacht binnen zes weken af te doen, zijn procedureonderdelen van de regeling die de serieuze benadering van de klachtenbehandeling moeten benadrukken. De inhoudelijke toetsing van de klacht staat uiteraard voorop, maar de wijze van behandeling moet ook correct zijn wil de klager het gevoel hebben serieus genomen te worden. Met het oog op de privacy van de betrokken burgers worden klachten in beslotenheid behandeld.
De situatie kan zich voordoen, dat de onderzoeker op betrekkelijk informele wijze naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet kankomen, bijvoorbeeld door een telefoontje waarin hij of zij uitleg geeft. De regeling zou zijn doel voorbij schieten, indien de onderzoeker niet van deze mogelijkheid gebruik zou kunnen maken. De onderzoeker rapporteert in dat geval wel volgens de normale procedure aan burgemeester en wethouders of aan de raad, en stelt hen voor, de klager schriftelijk mee te delen dat de klacht naar tevredenheid is opgelost.