Organisatie | Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement cameratoezicht gemeentehuis Cuijk |
Citeertitel | Privacyreglement cameratoezicht gemeentehuis Cuijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
geen
Wet bescherming persoonsgegevens
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2013 | nieuwe regeling | 03-01-2013 Maasdriehoek 8 januari 2013 | onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Cuijk,
er bij de toegangen tot het gemeentehuis van Cuijk zich een drietal camera’s bevinden,
Het bepaalde in de wet bescherming persoonsgegevens, het bepaalde in de gemeentewet en het bepaalde in de Politiewet 1993,
Artikel 2 Beheer van de persoonsregistratie
De verantwoordelijke voor deze persoonsregistratie is het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Cuijk. De verantwoordelijke heeft de zeggenschap over de persoonsregistratie. Het college wijst een beheerder aan voor de persoonsregistratie. De beheerder draagt zorgt voor de naleving van de in dit privacyreglement gestelde regels en beheert alle gegevens en beelden. Het verstrekken van de gegevens, zoals bedoeld in artikel 8, dient in overleg te gebeuren met een jurist van de gemeente Cuijk.
Artikel 3 Doel van de persoonsregistratie
Doel van de persoonsregistratie is het vastleggen van persoonsgegevens ter ondersteuning van:
1. het beveiligen van het personeel, werkzaam voor de gemeentelijke organisatie, alsmede overige personen die zich in de betreffende gebouwen, op de terreinen en/of in de betreffende bedrijfsruimten bevinden;
2. het beveiligen van de bezittingen tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid in of op de betreffende locatie, kan ontstaan;
3. de opsporing van personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit in het gebouw en of op het terrein. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van het strafbare feit;
4. de opsporing van personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van een onrechtmatige daad. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van de onrechtmatige daad.
Artikel 4 Categorieën van personen opgenomen in de persoonsregistratie
De persoonsregistratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over:
1. de ambtenaren en andere personen in dienst van of werkzaam voor de gemeentelijke organisatie;
2. de personen die zich in het gebouw, op het terrein of in de bedrijfsruimte bevinden en zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit en/of het plegen van een onrechtmatige daad;
3. overige personen die zich ten tijde van het afspelen van het bij lid 2 van dit artikel vermeld voorval in of op de genoemde locatie bevinden en daar al dan niet getuige van zijn geweest
Artikel 5 Soorten van vastgelegde gegevens en wijze van verkrijging
De persoonsregistratie bevat wat betreft de in artikel 4 vermelde personen de volgende gegevens:
a) videobeelden van de persoon;
b) datum en tijd indicatie van de opname;
De bovengenoemde gegevens worden verkregen uit het camerabewakingssysteem dat zich bevindt in en aan het gemeentehuis van de gemeente Cuijk.
Artikel 6 Verwijdering en vernietiging van vastgestelde persoonsgegevens
Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie, worden automatisch van het videosysteem verwijderd. De gebruikte techniek hierbij is volgens het ‘first-in, first-out’ principe. De duur waarop gegevens worden bewaard is afhankelijk van:
- het aantal camera’s waarvan de beelden worden opgeslagen;
- de beeld verversingsfrequentie (frame rate) waarmee deze beelden worden opgeslagen;
- de kwaliteit van het beeldmateriaal dat afhankelijk is van de mate van compressie van de gegevens;
- de lichtwaarde omstandigheden en daarmee samenhangend de keuze voor opname monochroom of in kleur.
De bovenstaande gegevens kunnen per locatie verschillen omdat zij bij de projectie worden afgestemd op het doel: de kwaliteit van de beveiliging en de mogelijkheid tot reconstructie van incidenten. De nieuw op te nemen beelden overschrijven het oudste beeldmateriaal. Hiermee wordt dit overschreven materiaal onherstelbaar vernietigd en daarmee verder onbruikbaar. De configuratie wordt zodanig ontworpen dat beeldmateriaal tenminste 7 dagen zal worden bewaard. Na maximaal 12 dagen is sprake van onherstelbare vernietiging van de registratie;
Artikel 7 Toegang tot de registratie
Directe en indirecte (het raadplegen van de opgeslagen beelden) toegang tot de registratie hebben:
a) de beheerder en diens vervanger;
b) het cluster juridische zaken in overleg met de beheerder;
c) de medewerkers van de receptie hebben uitsluitend toegang in de zin van het live uitlezen van de beelden tijdens de werkzaamheden bij de receptie;
d) opsporingsambtenaren van politie of justitie in verband met ingestelde onderzoeken naar strafbare feiten, na verzoek aan de beheerder;
e) voor het uitvoeren van systeembeheeractiviteiten: de door de beheerder aangewezen ICT-medewerkers behorende tot de gemeente en de door de beheerder aangewezen onderhoudsfirma’s, mits de beheerder dit toegang protocolleert.
Voorts hebben toegang tot de registratie na een gerede verdenking van diefstal of andere onregelmatigheden die vallen onder de in artikel 3 genoemde beveiligingsdoeleinden:
a) functionarissen werkzaam voor of namens de verantwoordelijke, belast met het instellen van civielrechtelijke vorderingen tegen de in de registratie opgenomen personen;
b) de burgemeester en de gemeentesecretaris;
c) de betrokkene, uitsluitend op verzoek bij het cluster juridische zaken en uitsluitend tot de gegevens die betrekking hebben op zijn persoon en uitsluitend indien dit mogelijk is zonder dat de bescherming van andere personen kan worden geschaad.
Artikel 8 Verstrekking van persoonsgegevens aan derden
Het cluster juridische zaken beslist of de beheerder gegevens kan verstrekken, indien dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift dan wel geschiedt met toestemming van de betrokkene. De verstrekking van deze gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift geheimhouding is geboden.
Iedereen die betrokken is bij de verwerking van de registratie, is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behoudens voor zover doelstelling van de registratie dan wel enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.