Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ferwerderadiel

Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ferwerderadiel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De “Verordening op de heffing en invordering van leges 2013” van 20 december 2012, nr. 57j, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2014, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan, dan wel waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van deze wetten, nog moeten worden toegepast.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2014nieuwe regeling

20-12-2012

Gemeenteblad, t.w. Sawn Stjerren Nijs

11/57.12
22-12-201101-01-2013nieuwe regeling

15-12-2011

Gemeenteblad, t.w. Sawn Stjerren Nijs dd. 21-12-2011

8/56.11
23-12-201001-01-2012nieuwe regeling

16-12-2010

Nieuwe Dockumer Courant dd. 22 december 2010

8/66.10
01-10-201001-01-2011nieuwe regeling

16-09-2010

Gemeenteblad, t.w. Sawn Stjerren Nijs dd. 22 september 2010

9/48.10
01-01-201001-01-2011nieuwe regeling

22-12-2009

Nieuwe Dockumer Courant dd. 22-12-2009

12/61.09

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Ferwerderadiel;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 november 2012, nummer 11/5712;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaar (Stb.2011.440);

besluit:

vast te stellen de navolgende

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. dag:de periode van 00.00 - 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
b. week:een aangesloten periode van zeven dagen;
c. maand:het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
d. jaar:het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
e. kalenderjaar:de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4

Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5

Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7

Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8

Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9

Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10

Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

a.van zuiver redactionele aard zijn;
b.een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
 o1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);
 o2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
 o3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
 o4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);
 o5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);
 o6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);
 o7. hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12

Overgangsrecht

De “Verordening op de heffing en invordering van leges 2012 van 15 december 2011 nr.56 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13 genoemde datum van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan, dan wel waarop de wettelijke voorschriften zoals deze luidden voor inwerkingtreding van deze wetten, nog moeten worden toegepast.

Artikel 13

Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013

Artikel 14

Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2013.

ALDUSvastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Ferwerderadiel van 20 december 2012
   
   
   
   
   
 ,voorzitter.
   
   
   
 ,griffier.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2013 (eerste wijziging)

Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen en eigen verklaringen CBR
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het kiezersregister (n.v.t.)
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (n.v.t.)
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandswet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (n.v.t.)
Hoofdstuk 14Venten en standplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (n.v.t.)
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Ontheffing sluitingsuur horecagelegenheden
Hoofdstuk 18Telecommunicatie
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20Naturalisatie en optie
Hoofdstuk 21Diversen

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Teruggaaf
Hoofdstuk 5Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5Geluidhinder
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in het gemeentehuis te Ferwert bedraagt het tarief op:  
 a.maandag t/m vrijdag150,00
 b.op zaterdag, zondag of op een algemeen erkende christelijke of nationale feestdag 375,00
1.1.2Voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in de kerk te Hegebeintum, bedraagt het tarief op maandag t/m zaterdag 150,00
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in een door B. en W. toegestane eenmalige huwelijkslocatie 250,00
1.1.4Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een door B. en W. toegestane eenmalige huwelijkslocatie 250,00
1.1.5Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje bedraagt:    
 a.voor een getypt / geprint exemplaar20,00
 b.voor een gekalligrafeerd exemplaar30,00
1.1.6Voor het beschikbaar stellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie bedraagt het tarief per getuige 12,00
1.1.7In afwijking van het bepaalde in 3.1 onder a, worden - ter voldoening aan artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand (Wet van 23 april 1879, Stbl. 72) - geen leges geheven, indien de huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie plaatsvindt in het gemeentehuis te Ferwert op maandag om 15.00 uur.  
1.1.8Het tarief voor het verstrekken van een uittreksel of afschrift van een akte van de burgerlijke stand bedraagt:.12,10
1.1.9Het tarief voor het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid bedraagt:.21,7
1.1.10Het tarief voor het verstrekken van een meertalig uittreksel van de burgerlijke stand of attestatie de vita bedraagt:12,10

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 1.2.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,00
 1.2.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort, bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort) 50,00
 1.2.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 50,00
 1.2.4tot het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor personen in de leeftijd t/m 13 jaar 21,50
 1.2.5tot het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder 41,50
 1.2.6tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met 17,50
 1.2.7De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.3 en 1.2.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,50

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 1.2.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,00
 1.2.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort, bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort) 50,00
 1.2.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stbl. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 50,00
 1.2.4tot het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor personen in de leeftijd t/m 13 jaar 21,50
 1.2.5tot het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder 41,50
 1.2.6tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met 17,50
 1.2.7De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.3 en 1.2.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen en eigen verklaringen CBR

1.3Rijbewijzen en eigen verklaringen CBR    
 1.3.1voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 37,50
 1.3.2tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een geldigheidsduur, korter dan 10 jaar 26,00
 1.3.3tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met 17,50
 1.3.4De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.3.1 en 1.3.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,50
 1.3.5Het tarief voor het verstrekken van een eigen verklaring CBR bedraagt 26,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie per-soonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking7,50
 1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
   1.4.2.2.1voor 25 verstrekkingen115,00
   1.4.2.2.2voor 100 verstrekkingen450,00
   1.4.2.2.3voor 500 verstrekkingen1.805,00
   1.4.2.2.4voor 1.000 verstrekkingen3.610,00
 1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het “wekelijks” verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente 881,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.  
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aan- vraag:  
 1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking7,50
 1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
   1.4.4.2.1voor 25 verstrekkingen115,00
   1.4.4.2.2voor 100 verstrekkingen450,00
   1.4.4.2.3voor 500 verstrekkingen1.805,00
   1.4.4.2.4voor 1.000 verstrekkingen3.610,00
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier 14,20
1.4.6In afwijking van het bepaalde in 1.4.2 en 1.4.4 bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens ten behoeve van een wetenschappelijk of filantropisch doel, per verstrekking 0,70
1.4.7In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, 7e lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2,27
1.4.8Het tarief bedraagt voor het maken van een selectie uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:    
 1.4.8.1indien 1 - 50 personen worden geselecteerd28,40
 1.4.8.2indien 50 – 150 personen worden geselecteerd56,80
 1.4.8.3indien 150 – 850 personen worden geselecteerd113,00
 1.4.8.4indien meer dan 850 personen worden geselecteerd227,20
 1.4.8.5ten behoeve van schoolbesturen, in verband met het maken van een prognose van de te verwachten leerlingen 7,05
1.4.9Het tarief voor het maken van een leeftijdsopbouwstatistiek bedraagt  20,00
1.4.10Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
 1.4.10.1een attestatie de vita7,50
 1.4.10.2een bewijs van Nederlanderschap7,50
 1.4.10.3een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 7,50

Hoofdstuk 5 Vertrekkingen uit het Kiezersregister (n.v.t.)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (n.v.t.)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
 1.7.1.1 een exemplaar van de gemeentebegroting met memorie van toelichting, wanneer uit voorraad leverbaar 70,00
 1.7.1.2een exemplaar van de gemeenterekening35,00
1.7.2Het tarief bedraagt:    
 1.7.2.1ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
   een exemplaar van de agenda met bijbehorende voorstellen voor een raadsvergadering, per vergadering, per pagina 0,50
 1.7.2.2ter zake van het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
 1.7.2.3op de agenda met bijbehorende voorstellen van de openbare raadsvergaderingen:    
   1.7.2.3.1afgehaald 55,00
   1.7.2.3.2toegezonden95,00
1.7.3Het tarief bedraagt ter zake van het vertalen van Friestalige stukken in het Nederlands voor belangstellenden per pagina6,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8Het tarief bedraagt voor het opvragen van gegevens via de geautomatiseerde kadastrale vastgoedbalie:  
 1.8.1per kadastraal bericht inclusief afdruk op A4 formaat (per object)2,90
 1.8.2per hypothecaire inzage inclusief afdruk op A4 formaat (per object)2,90
 1.8.3per uittreksel kadastrale kaart, afgedrukt op A4 formaat2,90

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
 1.9.2voor een gehandicaptenparkeerkaart23,00
 1.9.3legalisatie van een handtekening6,00
 1.9.4waarmerken kopie3,00
 1.9.5elke niet elders in dit tarief genoemde verklaring omtrent een bepaald persoon6,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier of gedeelte daarvan 15,00
1.10.2Onverminderd het in 1.10.1 bepaalde bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
 1.10.2.1een afschrift of een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, met uitzondering van afschriften of uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand, per pagina of een deel daarvan 4,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet60,00
1.11.2tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet60,00

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet60,00
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet60,00

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (n.v.t.)

Hoofdstuk 14 Venten en standplaatsen

1.14Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de artikelen 5.1.5 of 5.18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel (venten of innemen standplaats) bedraagt het tarief, indien de vergunning geldig is voor:    
 1.14.1een dag15,00
 1.14.2een week20,00
 1.14.3een maand40,00
 1.14.4zes maanden 105,00
 1.14.5een jaar 210,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (n.v.t.)

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kansspelvergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen 15,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen:    
 1.16.2.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
 1.16.2.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meerdere speelautomaten, voor de eerste speelautomaat 56,50
 1.16.2.3en voor iedere volgende speelautomaat34,00

Hoofdstuk 17 Ontheffing sluitingsuur horecagelegenheden

1.17Het tarief bedraagt voor het verlenen van ontheffing van het verplichte sluitingsuur als bedoeld in artikel 2.30 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel: 15,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet 57,70
1.18.2het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de aanbieder van het netwerk.29,70

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 1.19.1tot het verkrijgen van een invalidenparkeerplaats op kenteken 50,00
 1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen 35,00
 1.19.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 35,00
 1.19.4tot het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de uitvoering van werkzaamheden of het houden van evenementen op of nabij de openbare weg, per gelegenheid 25,00

Hoofdstuk 20 Naturalisatie en optie

1.20Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een procedure tot verkrijging van het Nederlanderschap door:  
 1.20.1optie; enkelvoudig 173,00
 1.20.2optie; gemeenschappelijk94,00
 1.20.3optie: medeopterende minderjarige21,00
 1.20.4naturalisatie; enkelvoudig standaard810,00
 1.20.5naturalisatie; gemeenschappelijk; standaard1035,00
 1.20.6naturalisatie; enkelvoudig verlaagd603,00
 1.20.7naturalisatie; gemeenschappelijk verlaagd828,00
 1.20.8naturalisatie; meenaturaliserende minderjarige119,00

Hoofdstuk 21Diversen

1.20.1Het tarief bedraagt voor de afgifte of productie ten behoeve van een aanvraag van:  
 1.21.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen; - tot 10 kopieën van schriftelijke stukken: - voor 11 tot 20 kopieën - voor 20 of meer kopieën, per kopie € € nihil 4,60 0,40
 1.21.2stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina of gedeelte 4,60
 1.21.3een kopie of afdruk van een kaart of tekening, berekend per m2 (A0)8,15

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
 2.1.1.1aanlegkosten:  
   de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamhe-den geheel of gedeelte- lijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
 2.1.1.2bouwkosten:  
   “Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV1989) voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.”  
 2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde beteke-nis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrek-king hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
 2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
   2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 200.000,00 bedragen: 75,00
     vermeerderd met: van de bouwkosten  2,50%
   2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 200.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen: 1.100,00
     vermeerderd met: van de bouwkosten  2%
   2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 1.000.000,00 of meer bedragen:3.650,00
     vermeerderd met: van de bouwkosten   1,75%
     met een maximum van:150.000,00
 Extra welstandstoets
 2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen op initiatief van aanvrager in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: 40,00
 Beoordeling aanvullende gegevens
 2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die op initiatief van aanvrager worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:   5%
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:   1%
 van de aanlegkosten, met een minimum van:100,00
 en een maximum van:500,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 103,00
 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 250,00
 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 2.471,00
 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) 328,00
 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 103,00
 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 328,00
 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 328,00
 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 103,00
 2.3.3.9 indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast 250,00
 2.3.3.10 indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast 250,00
2.3.4N.v.t.    
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 300,00
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten    
 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 157,00
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief; 95,00
2.3.8Aanleggen of veranderen weg    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening en/of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 140,00
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening en/of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 65,00
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 65,00
2.3.11Handelsreclame    
 2.3.11.1 Voor een vergunning tot het aanbrengen of hebben van handels-reclame als bedoeld in artikel 4.15 van de Algemene plaatselijke verordening Ferwerderadiel: indien het advies van de welstands-commissie “Hûs en Hiem” is ingewonnen 110,00
 2.3.11.2indien geen advies is ingewonnen als bedoeld onder 2.3.11.1 70,00
 2.3.11.3 indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt dan wel een gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt 25% van de bovengenoemde leges in rekening gebracht, met dien verstande dat de kosten van “Hûs en Hiem” immer dienen te worden betaald.     
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
 2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 500,00
 2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 500,00
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: 500,00
2.3.14Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het ver-richten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 140,00
 2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verorde-ning of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 140,00
   2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevings-vergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning be-draagt het tarief: 140,00
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een be-schikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voort-vloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activi-teiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een be-schikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voort-vloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activi-teiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
2.3.16Beoordeling bodemrapport    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, bedraagt het tarief: 140,00
2.3.17Verstrekken bodeminformatie door middel van Nazca-i    
    32,50
2.3.18Advies    
  Een recht, vermeld in deze titel wordt, ongeacht het feit of een aanvraag resulteert in de afgifte van een vergunning of vrijstelling, verhoogd met het bedrag van de ten behoeve van de aanvraag gemaakte extra kosten van advisering. Het extra recht dat op grond hiervan geheven wordt, is gelijk aan het bedrag dat de adviserende organisatie de gemeente hiervoor in rekening zal brengen.    
2.3.19Verklaring van geen bedenkingen    
 2.3.19.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevings-vergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
   2.3.19.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 500,00

Hoofdstuk 4 Teruggaaf

2.4Weigering, intrekking, niet-behandeling, niet-gebruik en overdracht  
 2.4.1Indien een omgevingsvergunning niet wordt verleend, dan wel de aanvraag daartoe na het in behandeling nemen van die aanvraag doch vóór het verlenen ervan, wordt ingetrokken, wordt 50% van het verschuldigde tarief als bedoeld in die artikelen van de tarieventabel in rekening gebracht, met een minimum van 23,00
 2.4.2Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning niet in behandeling wordt genomen wegens ongenoegzaamheid der stukken wordt een bedrag geheven ter hoogte van 25% van het verschuldigde tarief als bedoeld in die artikelen.  
 2.4.3Indien van een verleende omgevingsvergunning of toestemming geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges tot een minimum dat verschuldigd blijft van: 30,00
 2.4.4Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op realisering van een activiteit in afwijking van een eerder ingediende omgevingsvergunningsaanvraag, waarvoor reeds een vergunning is verleend waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges in mindering gebracht op het bedrag dat verschuldigd is voor genoemde opvolgende aanvraag, met dien verstande dat deze laatstbedoelde leges niet minder zullen bedragen dan: 30,00
   Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden geoordeeld wordt, dat van een nieuw plan sprake is.  
 2.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot overschrijving van een verleende vergunning of toestemming 30,00
 2.4.6Een bedrag, minder dan € 23,00, wordt niet teruggegeven.  

Hoofdstuk 5 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening1.626,00
2.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening549,80

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde beschikking

2.6Vergunningen, ontheffingen (algemeen): voor de afgifte van een door B. en W., de burgemeester of een namens hen door een ambtenaar ingevolge een algemeen verbindende regeling verleende vergunning of ontheffing, waarvan het tarief niet elders in deze titel is opgenomen, bedraagt het tarief60,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet 60,00
3.1.2 Indien ingevolge artikel 4 van de Drank- en Horecawet het voornemen tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, bekend gemaakt moet worden in één of meer plaatselijke of regionale bladen, wordt het onder 3.1.1 genoemde tarief verhoogd met240,00
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet, indien de ontheffing geldig is voor:    
 3.1.3.1één dag15,00
 3.1.3.2twee dagen20,00
 3.1.3.3drie tot zeven dagen40,00
3.1.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel bedraagt het tarief 35,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement, als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel (evenementenvergunning), indien het betreft:  
 3.2.1een regulier evenement zonder verhoogd risicoprofiel35,00
 3.2.2een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel85,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning voor een seksinrichting120,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet60,00

Hoofdstuk 5 Geluidhinder

3.5.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 4.6, tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel (Overige geluidhinder) bedraagt het tarief, indien de vergunning geldig is voor:    
 3.5.1.1een dag15,00
 3.5.1.2een week20,00
 3.5.1.3een maand40,00
 3.5.1.4zes maanden105,00
 3.5.1.5een jaar 210,00
3.5.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 4.3, van de Algemene Plaatselijke Verordening Ferwerderadiel bedraagt het tarief: 120,00

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligings-verordening300,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking

3.7Vergunningen, ontheffingen (algemeen): voor de afgifte van een door B. en W., de burgemeester of een namens hen door een ambtenaar ingevolge een algemeen verbindende regeling verleende vergunning of ontheffing, waarvan het tarief niet elders in deze titel is opgenomen, bedraagt het tarief60,00

Behoort bij raadsbesluit van 20 december 2012 nr. 57.

Mij bekend,

De griffier van de gemeente Ferwerderadiel,