Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Aanbestedingen gemeente Winsum |
Citeertitel | Klachtenregeling Aanbestedingen gemeente Winsum |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Aanbestedingswet 2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-12-2013 | Nieuwe regeling | 26-11-2013 De Wiekslag, 03-12-2013 | Onbekend |
Klachtenregeling Aanbestedingen gemeente Winsum
Het bieden van een kader voor de afhandeling van klachten met als doel te bevorderen dat klachten snel en laagdrempelig worden afgehandeld.
De gemeente Winsum heeft de klachtencoördinator, welke is gepositioneerd op de afdeling Middelen, sectie BJZ, aangewezen om te fungeren als Klachtenmeldpunt.
Wat is een klacht in de zin van deze Klachtenregeling:
Een klacht is een schriftelijke melding van een onderneming die belang heeft bij de aanbesteding waarin de klager gemotiveerd aangeeft dat hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan.
Klachten dienen betrekking te hebben op aspecten van aanbestedingen die binnen de werking van de Aanbestedingswet vallen. De aanbestedingen kunnen Europees ofnationaal zijn. Onder nationale aanbestedingen worden ook meervoudige onderhandseaanbestedingen begrepen.
Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid. Klachten kunnen wel aan de orde stellen dat een bepaald handelen of nalaten van de aanbestedende dienst in een concrete aanbesteding in strijd is met wettelijke bepalingen of met andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden. Ook kan geklaagd worden over optreden dat inbreuk maakt op een of meer van de voor aanbestedingen geldende beginselen van transparantie, non-discriminatie, gelijke behandeling en proportionaliteit.
Vragen en verzoeken met betrekking tot aanbestedingsdocumenten dienen te worden gesteld aan de contactpersoon van de betreffende aanbesteding ten behoeve van de Nota van Inlichtingen.
Wanneer kan een klacht worden ingediend
De klager dient zijn klacht zo spoedig mogelijk in te dienen zodat de klacht nog binnen de lopende aanbesteding kan worden afgehandeld. Indien een klacht niet binnen de lopende aanbesteding kan worden afgehandeld kan het oordeel omtrent de klacht enkel nog gebruikt worden ter lering voor toekomstige aanbestedingen. Een klacht heeft geen schorsende werking op de aanbestedingsprocedure.
Alleen een belanghebbende bij een specifieke aanbesteding kan een klacht indienen. Onder belanghebbenden vallen ondernemers die direct belang hebben bij het verwerven van een overheidsopdracht.
De volgende categorieën belanghebbenden kunnen onderscheiden worden:
• onderaannemers van (potentiële) inschrijvers,
• brancheorganisaties en klachtenloketten van ondernemers.
Onderaannemers kunnen een klacht indienen voor zover ze niet klagen over de relatiehoofdaannemer - onderaannemer.
Anoniem klagen kan niet. Wel kan een brancheorganisatie op eigen titel bezwaren metbetrekking tot een aanbestedingsprocedure, die bij een of meer ondernemers van de branche leven, als klacht indienen.
De klacht dient schriftelijk te worden ingediend; e-mailcommunicatie wordt niet als zodanig aangemerkt. In deze schriftelijke klacht moet duidelijk blijken waarover wordt geklaagd en hoe het knelpunt volgens de klager verholpen zou kunnen worden. De klacht bevat verder de dagtekening, naam en adres van de klager en de aanduiding van de aanbesteding.
Het klachtenmeldpunt bevestigt per omgaande de ontvangst van de klacht en stelt demelder op de hoogte van het verdere proces van de afhandeling van de klacht.In de bevestiging wordt aangegeven dat de aanbestedende dienst er van uitgaat dat deondernemer kiest voor een afhandeling via de standaard klachtafhandeling bijaanbesteden. Ook wordt aangegeven dat als de ondernemer wil dat de klachtenprocedure in de zin van titel 9.1 van de Awb wordt toegepast, hij dit moet laten weten.
Het klachtenmeldpunt coördineert het inhoudelijk onderzoek binnen de eigen organisatie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling waarop de aanbesteding betrekking heeft en vindt, rekening houdend met de planning van de betreffende aanbestedingsprocedure, zo spoedig mogelijk en voortvarend plaats. De samenstelling van het klachtenmeldpunt kan daarom per aanbesteding verschillen.
Als het inhoudelijk onderzoek uitwijst dat de klacht gegrond of gedeeltelijk gegrond is en er corrigerende en/of preventieve maatregelen dienen te worden getroffen, dan wel uitwijst dat de klacht ongegrond is, adviseert het klachtenmeldpunt dit aan het college van burgemeester en wethouders die op de klacht beslist.