Griffier
De raad van de gemeente Ferwerderadiel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 juni 2008, nummer
7/22.08;
gelet op de brief van het Presidium uit de raad van Leeuwarderadeel, de
discussie in de vergadering van het Presidium d.d. 3 april 2008 en de brief
van de voorzitter van de Rekenkamercommissie Ferwerderadiel d.d. 16 januari
2008;
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
besluit:
- 1.
in te trekken de door de raad in zijn vergadering van 16 februari
2006 vastgestelde “Verordening op de Rekenkamercommissie
Ferwerderadiel”;
- 2.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: Rekenkamercommissie;
- b.
voorzitter: voorzitter van de Rekenkamercommissie;
- c.
Rekenkamercommissie: de Rekenkamercommissie van de gemeente
Ferwerderadiel
Artikel 2 Rekenkamercommissie
- 1.
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt
aangeduid als de Rekenkamercommissie.
- 2.
De Rekenkamercommissie bestaat uit 3 externe leden.
Artikel 3 Benoeming leden
- 1.
De raad benoemt de leden van de Rekenkamercommissie uit externen.
- 2.
De leden worden voor een periode van 2 jaar aangewezen.
- 3.
De Rekenkamercommissie benoemt de voorzitter. De voorzitter draagt
zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het
leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en
werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De
voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en
met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het
langstzittende externe lid op als voorzitter dan wel, als de overige
leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste externe
lid in jaren.
- 4.
Voorafgaand aan de benoeming van de leden van de Rekenkamercommissie
pleegt de raad overleg met de Rekenkamercommissie.
Artikel 4 Onverenigbare betrekkingen en eed
Ten aanzien van de externe leden zijn de artikelen 81f en 81g Gemeentewet
van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit
- 1.
De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op
non-activiteit.
- 2.
Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:
- a.
- b.
bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met
het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie.
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke
uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk
een uitspraak een maatregel is opgelegd die
vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke
uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van
faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft
verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
- 3.
De externe leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad
worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend
ongeschikt zijn hun functie te vervullen.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de
Rekenkamercommissie
- 1.
De externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de
vergaderingen van de Rekenkamercommissie.
- 2.
De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het
budget van de Rekenkamercommissie.
- 3.
De in 1 bedoelde vergoeding bedraagt per bijgewoonde vergadering €
160,00 voor de voorzitter en € 125,00 voor de overige leden. De
aangegeven bedragen betreffen het prijspeil 2006 en worden jaarlijks
geïndexeerd volgens de Regeling geldelijke voorzieningen ten behoeve
van de leden van de raad en commissies. De door de leden gemaakte
reiskosten worden vergoed volgens de bij de gemeente gebruikelijke
regeling.
Artikel 7 Ambtelijk secretaris.
- 1.
De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de
Rekenkamercommissie.
- 2.
De secretaris staat de Rekenkamercommissie bij de uitvoering van
haar taken terzijde.
- 3.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de
Rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken
worden verricht.
- 4.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging
en de vorming van dossiers.
- 5.
Voor de ambtelijk secretaris gelden dezelfde onverenigbare
betrekkingen als voor de leden. De commissie kan maximaal dezelfde
vergoedingen toekennen als voor de externe voorzitter.
Artikel 8 Reglement van orde
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere
werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter
kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
- 1.
De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert
de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de
commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.
- 3.
De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het
instellen van een onderzoek. De Rekenkamercommissie bericht de raad
binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien
de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij
daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 10 Werkwijze
- 1.
De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering,
begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar
vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te
informeren.
- 3.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en
bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in
te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.
De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente
zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie
gestelde termijn te verstrekken.
- 4.
De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van
procedu-rele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
- 5.
De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn
openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet
Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad
worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
- 6.
De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 7.
Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met
inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus
inschakelen.
- 8.
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een
door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun
zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar
te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede)
voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder
wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
- 9.
Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de
nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van
betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van
een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad
aangeboden.
Artikel 11 Budget
- 1.
De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de
begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve
van de uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de
kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen aan de externe leden;
- b.
- c.
interne onderzoeksmedewerkers;
- d.
externe deskundigen die eventueel door de
Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;
- e.
eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor
de uitoefening van haar taak;
- f.
maximaal 20% van het beschikbaar gestelde budget mag worden
besteed aan vergaderkosten (a en b).
- 3.
De Rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget
uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad. Verantwoording
vindt tweemaal per jaar plaats.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de derde dag na de
bekendmaking.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de
Rekenkamercommissie Ferwerderadiel 2008”.