Organisatie | Coevorden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad en de Politieke Markt Coevorden 2012 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werrkzaamheden van de gemeenteraad en de Politieke Markt Coevorden 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen bestuur en organisatie |
Externe bijlage | Werkprocessen |
Deze regeling vervangt de verordening op de raadscommissies Coevorden 2008, het reglement van orde voor de gemeenteraad 2008 en de spelregels Politieke Markt Coevorden 2009.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-11-2013 | 24-12-2015 | art. 5, lid 7 sub 2 | 17-09-2013 www.coevorden.nl/bekendmakingen 04-11-2013 | van het seniorenconvent van 28 juni 2013, bijlagenr. 1054 |
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad en de Politieke Markt Coevorden 2012
De raad van de gemeente Coevorden;
Gelezen het voorstel van het Seniorenconvent, bijlagenr. 944;
gelet op artikel 16 en 82 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening:
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De gemeenteraad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.
Artikel 5. Het seniorenconvent
Het seniorenconvent kan besluiten dat bepaalde aangelegenheden openbaar gemaakt worden;
Het seniorenconvent laat openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.
De agendacommissie bestaat uit de voorzitter en de eerste plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, de voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van de politieke kamers 1 en 2.
Indien de voorzitters van de politieke kamers 1 en 2 uitsluitend uit vertegenwoordigers van de collegepartijen bestaan wijzen de niet-collegepartijen gezamenlijk een vertegenwoordiger in de agendacommissie aan.
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de gemeenteraad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de gemeenteraad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de gemeenteraad wil voeren.
Hoofdstuk 3. taak en samenstelling kamers
Indien een onderwerp meerdere Kamers aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke politieke kamers besproken, tenzij de agendacommissie beslist dat een gezamenlijke vergadering van de politieke kamers wordt belegd of de politieke kamer die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Artikel 11. Samenstelling politieke kamers 1 en 2
De fracties vaardigen één woordvoerder per fractie per onderwerp af om bij de geagendeerde onderwerpen in de politieke kamers 1 en 2 aanwezig te zijn en daarover het woord te voeren.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De voorlopige agenda voor de gemeenteraad en de agenda voor de politieke kamers 1 en 2, en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, juncto artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden van de gemeenteraad verzonden.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda voor de vergadering van de gemeenteraad opstellen.
Deze wordt met de daarbij behorende stukken aan de leden van de gemeenteraad verzonden, en openbaar gemaakt.
Artikel 17. Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de gemeenteraad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2. Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal van de gemeenteraad tekent ieder lid van de gemeenteraad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 23. Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen in de gemeenteraad aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de gemeenteraad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 24. Verslag en besluitenlijst
De besluitenlijst van de vergaderingen van gemeenteraad bevat ten minste:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de gemeenteraad te doen, indien het concept besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Bij de gemeenteraad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de gemeenteraad, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt aan de leden van de gemeenteraad toegezonden en op de lijst van ingekomen stukken op de agenda van politieke kamer 1, 2 en de gemeenteraad geplaatst.
1.De gemeenteraad kan nadere regels vaststellen voor het gebruik van het spreekrecht van de leden en de overige aanwezigen.
Artikel 28. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Paragraaf 3. Plenair debat in de gemeenteraad
Artikel 29. Oordeelsvorming in de gemeenteraad
Op verzoek van een lid van de gemeenteraad of op voorstel van de voorzitter kan de gemeenteraad besluiten de oordeelsvorming voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad.
De oordeelsvorming wordt hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
De voorzitter concludeert aan het eind van de oordeelsvorming of: - het voorstel ter besluitvorming door kan naar de gemeenteraad; - het voorstel terug dient te komen in Kamer 1, 2 of het oordeelsvormend deel van de gemeenteraad; - het voorstel voor nader beraad in handen gesteld wordt van het college.
Artikel 30. Deelname aan de beraadslaging door anderen
De gemeenteraad kan bepalen dat anderen dan de in de vergadering van de gemeenteraad aanwezige leden van de gemeenteraad, de wethouder, de secretaris, de griffier en de voorzitter deelnemen aan de beraadslaging.
Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of één der leden van de gemeenteraad genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.
Paragraaf 4. Besluitvorming in de gemeenteraad
De vergadering stelt op voorstel van voorzitter de agenda vast om te besluiten over onderwerpen die volgen uit: - het oordeelsvormend deel van de gemeenteraad; - eerdere bespreking in een van vergaderingen van de gemeenteraad of de politieke kamers van de PMC; - een voorstel van de agendacommissie om zonder bespreking in kamer 1 en 2 als hamerstuk ter besluitvorming te agenderen. Artikel 32. Stemverklaring
Paragraaf 5. Procedures bij stemmingen
Artikel 34. Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 36. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 37. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 5. Rechten van leden
Artikel 39. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. In bijzondere gevallen kan mondelinge beantwoording plaats vinden. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De schriftelijke antwoorden van het college worden op de lijst ingekomen stukken geplaatst. Vragensteller kan, bij de behandeling daarvan in politieke kamer 1 of 2 en bij mondelinge beantwoording in dezelfde gemeenteraadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen, nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord.
Het lid van de gemeenteraad dat tijdens de rondvraag vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp 24 uur voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met de agendacommissie weigeren een onderwerp tijdens de rondvraag aan de orde te stellen indien het onderwerp in de gemeenteraad op dezelfde dag aan de orde komt.
Ieder lid van de gemeenteraad kan in de gemeenteraad bij voorkeur bij aanvang, doch uiterlijk tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de gemeenteraad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk en ondertekend bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter – met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde amendement- oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Artikel 44. Initiatiefvoorstel
De agendacommissie plaatst het voorstel na toepassing van het bepaalde in lid 6 op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de politieke kamer 1 of 2, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de gemeenteraad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De interpellatie wordt gehouden indien het verzoek daartoe wordt gesteund door tenminste een vijfde deel van de gemeenteraad.
De gemeenteraad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 6. Begroting en rekening
Artikel 48. Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de gemeenteraad, op voorstel van het seniorenconvent, vaststelt.
Artikel 49. Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de gemeenteraad, op voorstel van het seniorenconvent, vaststelt.
Hoofdstuk 7. Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 50. Verslag en verantwoording
Een lid van de gemeenteraad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de gemeenteraad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende kamer.
Wanneer een lid van de gemeenteraad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de gemeenteraad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 46, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 8. Besloten vergadering
Op een besloten vergadering van gemeenteraad zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De besluitenlijst, dan wel het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de gemeenteraad een besluit over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Artikel 54. Opheffing geheimhouding
Indien de gemeenteraad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 55. Besloten vergaderingen politieke kamers 1 en 2
Dit hoofdstuk is van overeenkomstige toepassing op vergaderingen van de politieke kamers 1 en 2, met dien verstande dat voor “de gemeenteraad” wordt gelezen “de politieke kamer” , voor “griffier” wordt gelezen “de griffier of de aangewezen griffiemedewerker” en voor “artikel 25 eerste lid “ wordt gelezen “artikel 86, eerste lid”.
Hoofdstuk 9. Toehoorders en pers
Artikel 57. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare gemeenteraadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
De besluiten van de gemeenteraad d.d. 13 maart 2007, nr. 6e en de gemeenteraad d.d. 3 juli 2007, nr. 3c worden aangemerkt als besluit ingevolge artikel 2, lid 5 van deze verordening.
De agendacommissie evalueert de werking van deze verordening twee jaar na inwerkingtreding en rapporteert aan de gemeenteraad over de doeltreffendheid en de effecten daarvan.
Op basis van de gehouden evaluatie adviseert het seniorenconvent over wijzigingen in deze verordening.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de gemeenteraad op voorstel van de voorzitter.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad en de Politieke Markt Coevorden 2012”.
Op dat tijdstip vervallen de verordening op de raadscommissies Coevorden 2008, het reglement van orde voor de gemeenteraad 2008 vastgesteld bij raadsbesluit van 8 april 2008 en de bij raadsbesluit d.d. 13 oktober 2009 vastgestelde spelregels, van toepassing op het functioneren van de Politieke Markt Coevorden.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 juli 2012