Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit |
Citeertitel | Organisatiebesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Externe bijlage | i249271.pdf |
Dit besluit vervangt het Organisatiebesluit vastgesteld op 23 oktober 2012, inwerkinggetreden op 1 oktober 2012, sindsdien gewijzigd.
Gemeentewet, artikel 160, lid 1 onder c
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 20-03-2016 | Wijziging art. 2, lid 1 en Organogram door samenvoeging teams Strategie en Concern in team Concernstaf | 16-12-2014 Gemeenteblad 2014, nr. 77442 | 2749 | |
01-01-2014 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 17-12-2013 Gemeenteblad 2013/4607, Roosendaalse Bode 29 december 2013 | RG/13-82651 |
Artikel 2 Structuur van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie van de gemeente Roosendaal wordt ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de benaming‘’team’’.
Dit zijn de volgende teams: Concernstaf, Maatschappij, Inkomen, Werk, WMO, Veiligheid Toezicht & Handhaving, Beheer, Openbare Werken, Ruimtelijke Ontwikkeling, Vergunningen, Administratie & Faciliteiten, Interne Dienstverlening & Communicatie, Informatie en Publiekszaken.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden algemeen directeur
De algemeen directeur is voorzitter van het Directieteam. Hij is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het Directieteam en het eerste en enige aanspreekpunt voor het college van burgemeester en wethouders ten aanzien van het algemene functioneren van de leden van het Directieteam. Hij voert hiertoe ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken met de directeuren.
Voor zaken die te maken hebben met het aangaan van risico’s en de integriteit van het bestuur en de organisatie, heeft de concerncontroller, met vooraf een meldingsplicht aan de gemeentesecretaris, de mogelijkheid zich rechtstreeks tot het college te wenden en te verlangen dat door de concerncontroller verstrekte informatie ter kennis wordt gebracht van de raad.
De concerncontroller adviseert na overleg met de algemeen directeur/gemeentesecretaris gevraagd en ongevraagd het college over de financiele rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het middelenbeleid, het middelenbeheer en de beleidsuitvoering. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits.
Ten aanzien van aangelegenheden waarin zulks gewenst wordt geacht geven burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van de ambtelijke organisatie bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming "bestuursopdracht". Burgemeester en wethouders stellen nadere regels voor de inrichting van bestuursopdrachten.
Artikel 12 Financieel management en organisatieopzet
Burgemeester en wethouders dragen binnen hun bevoegdheden zorg voor een adequaat financieel management. Dit dient gestoeld te zijn op de, overeenkomstig artikel 212 van de Gemeentewet, door de raad vast te stellen verordening op de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente Roosendaal.