Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Verordening op de Rekeningcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Rekeningcommissie
CiteertitelVerordening op de Rekeningcommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-201025-06-200815-07-2020div. artikelen

24-06-2008

Regiobode, 13-10-2010

Geen
08-02-200715-07-2020Nieuwe regeling

30-01-2007

Regiobode

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekeningcommissie

 

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van 21 november 2006;

gelet op artikel 82 van de gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening op de Rekeningcommissie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet.

  • b.

    Commissie: Rekeningcommissie.

  • c.

    Voorzitter: voorzitter van de Rekeningcommissie.

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders.

  • e.

    Rekeningcommissie: de Rekeningcommissie van de gemeente Rheden.

  • f.

    Raadsvolger: persoon die door de raad als raadsvolger is benoemd.

Artikel 2 Rekeningcommissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de Rekeningcommissie.

  • 2.

    De commissie bestaat uit minimaal vijf leden.

Artikel 3 Taak Rekeningcommissie

De commissie heeft tot taak aan de raad advies uit te brengen over:

  • -

    de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag;

  • -

    de andere stukken welke de raad krijgt voorgelegd in het kader van de planning- en controlcyclus, zoals begroting, bestuursrapportage, voorjaarsnota en kadernota.

  • -

    Daarnaast overlegt de commissie met het college over de opzet en het format van de stukken welke het college aan de raad voorlegt in het kader van de planning- en controlcyclus en over de afstemming van de verschillende onderzoeken binnen de gemeente, zoals onderzoeken op basis van artikel 213-a van de wet, de onderzoeken van de Rekenkamercommissie en de onderzoeken van de accountant.

Artikel 4 Benoeming leden
  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie uit zijn midden of uit de raadsvolgers.

  • 2.

    De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

  • 3.

    De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en vice-voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad of als raadsvolger terugtreedt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de commissie te vervullen.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de commissie.

  • 2.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 7 Werkwijze 

  • Algemeen

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig oordeelt.

  • 2.

    De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 3.

    De commissie neemt geen besluiten indien niet ten minste drie leden aanwezig zijn. Alle besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Indien sprake is van een minderheidsstandpunt wordt op verzoek melding gemaakt van dat standpunt en de desbetreffende argumentatie.

     

    Advies over jaarrekening en jaarverslag

  • 4.

    Het onderzoek van de commissie richt zich op de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van de inkomsten en uitgaven zoals deze blijken uit de jaarrekening en het jaarverslag. Met name wordt getoetst of in het verslag een relatie wordt gelegd met de in de begroting voor dat jaar vastgelegde doelstellingen en activiteiten.

    De commissie betrekt in haar onderzoek het verslag van de accountant.

  • 5.

    De commissie overlegt met de accountant over het controleplan. Daarnaast is de commissie bevoegd om op elk moment dat zij wenselijk acht in overleg te treden met de accountant.

  • 6.

    De commissie is bevoegd bij alle leden van het college en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van haar onderzoek. De leden van het college en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 7.

    Op basis van het onderzoek brengt de commissie advies uit aan de raad met betrekking tot de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag.

  • 8.

    Na vaststelling door de commissie wordt het advies zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden. Het college maakt haar zienswijze op het advies rechtstreeks kenbaar aan de raad.

     

    Advies over andere stukken in het kader van de planning- en controlcyclus

  • 9.

    De commissie brengt over de andere stukken, welke de raad krijgt voorgelegd, advies uit aan de raad indien zij dat nodig acht.

  • 10.

    De commissie overlegt op eigen verzoek of op verzoek van het college met het college over de opzet en het format van de p&c-stukken en de afstemming van de onderzoeken binnen de gemeente.

Artikel 8

Gereserveerd.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking daags nadat deze is vastgesteld.

Artikel 10 Slotartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de Rekeningcommissie.

 

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 24 juni 2008, nr. 4B

De Steeg, 24 juni 2008

De raad voornoemd,­

voorzitter.­

griffier.