Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2006 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidies |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 25-02-2009 | Onbekend | 14-12-2005 Trompetter, 28-12-2005 | Gemeenteblad 2005/136 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder een:
Artikel 2 Reikwijdte algemene subsidieverordening
Deze verordening is van toepassing op alle subsidiebesluiten van de gemeente Sittard-Geleen, tenzij de raad anders bepaalt.
Artikel 3 Algemene uitgangspunten
In het algemeen worden slechts activiteiten gesubsidieerd die georganiseerd worden door instellingen die zijn gevestigd in de gemeente Sittard-Geleen. In bijzondere gevallen kan aan instellingen van buiten de gemeente subsidie worden verstrekt indien zij naar het oordeel van het college aantoonbaar activiteiten organiseren ten behoeve van de inwoners van de gemeente Sittard-Geleen.
Subsidies kunnen uitsluitend worden verstrekt ten behoeve van activiteiten waarbij niemand op grond van ras, godsdienst, geslacht, afkomst, seksuele voorkeur of anderszins wordt gediscrimineerd, tenzij deze subsidieverlening geschiedt met het doel een bestaande achterstand te verminderen of voor activiteiten in verband met de eigen taal en cultuur.
Hoofdstuk 3 De subsidieverlening
Artikel 6 Bevoegdheden en algemene uitgangspunten
Het college beslist op subsidieaanvragen, tenzij de raad deze bevoegdheid nadrukkelijk aan zich heeft voorbehouden; het college is bevoegd tot mandatering van de beslissing over te gaan. Het college beslist met inachtneming van de beleidsregels die door de raad of het college ter zake zijn vastgesteld.
Tenzij anders bepaald in beleidsregels als bedoeld in art. 3, lid 3, vindt een enkele subsidievaststelling plaats zonder dat daaraan een subsidieverlening vooraf is gegaan overeenkomstig artikel 4 : 43 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het college kan instellingen aanwijzen waarvoor deze procedure niet geldt.
Onverminderd de weigeringsgronden opgenomen in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan de subsidieverlening in elk geval worden geweigerd indien naar het oordeel van het college er een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
de aanvrager zelf in de kosten daarvan kan voorzien hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden of een combinatie daarvan, tenzij het bestuursorgaan van oordeel is dat de activiteiten dermate in het gemeentelijk belang zijn dat van dit beleidsuitgangspunt kan worden afgeweken. Onder middelen van derden moeten ook worden verstaan het eigen vermogen en het batig saldo dat ontstaat door giften e.d. van gelieerde rechtspersonen, donateurs of andere geldschieters;
Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de aanvrager
Artikel 13 Verplichtingen (voorwaarden)
Het college kan onverminderd het bepaalde in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht een instelling verplichtingen opleggen die betrekking hebben op:
Artikel 14 Accountantsverklaring
Het college wijst de instellingen aan die verplicht zijn jaarlijks uiterlijk 1 mei van het jaar volgend op het subsidiejaar, een accountantsverklaring te overleggen. Dit moet voldoen aan de eisen die het college stelt met betrekking tot de beoordeling van niet alleen de rechtmatigheid maar ook de doelmatigheid van de gesubsidieerde activiteiten. Het college kan terzake beleidsregels vaststellen. De artikelen 4:76, 4:78 tot en met 4:80 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 16 Medewerking aan onderzoeken van de lokale rekenkamer
Gesubsidieerde instellingen zijn krachtens art. 184 van de Gemeentewet alsmede op grond van art. 2, lid 2 van de Verordening Rekenkamercommissie Gemeente Sittard-Geleen 2006 verplicht hun medewerking te verlenen aan onderzoeken van de Rekenkamercommissie Sittard-Geleen.
Hoofdstuk 5 De subsidievaststelling
Artikel 17 De subsidievaststelling
De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag. Indien geen beschikking tot subsidieverlening is gegeven, bevat de beschikking tot subsidievaststelling zo mogelijk de aanduiding van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt.
Het college kan al dan niet op verzoek van een of meer bepalingen van deze verordening ontheffing verlenen.
Het college kan de artikelen die op de aanvraag en de verlening van de subsidie betrekking hebben geheel of gedeeltelijk buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover toepassing gelet op de belangen die worden gediend met deze verordening, leidt tot onduidelijkheid of onredelijkheid van overwegende aard.
Het door de gemeente gevoerde beleid wordt eenmaal per vijf jaar geëvalueerd en voor de eerste maal binnen twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening. Deze evaluatie vindt plaats in de vorm van een verslag dat het college zendt aan de gemeenteraad over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
Indien deze evaluatie daar aanleiding toe geeft worden de verordening en de beleidsregels als bedoeld in art. 3, lid 3 aangepast.
Artikel 23 Intrekking oude regelingen
Bij de inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken:
TOELICHTING BEHORENDE BIJ DE ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE SITTARD-GELEEN 2006
De keuze is gemaakt om de meeste bepalingen uit de subsidie-titel (titel 4.2) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) niet in de verordening op te nemen behalve enkele kernbepalingen.
Verder is gekozen voor een juridisch onderhoudsarme verordening. Voorts zal het inhoudelijk subsidierecht vorm worden gegeven via het stelsel van beleidsregels. Het primaat ligt, in het Kader van de Wet dualisering gemeentebestuur, bij het college van burgemeester en wethouders. Uiteraard behoudt de raad het budgetrecht, alsmede het recht om op hoofdlijnen het subsidiebeleid te bepalen.
2. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1, sub q subsidiebegrip
Uitgangspunt is de wettelijke definitie uit artikel 4:21 Awb.
Uit de Memorie van Toelichting van de Awb en uit jurisprudentie blijkt dat de volgende besluiten geen subsidiebesluiten zijn in de zin van de Awb:
De Algemene subsidieverordening (Asv) heeft als uitgangspunt dat die geldt voor alle subsidiebesluiten. Het college kan hierop een uitzondering maken.
De procedureregels gelden voornamelijk voor de professionele instellingen.
Het is de bedoeling dat voor de meeste instellingen de procedureregels sterk worden teruggedrongen. Alleen voor de professionele instellingen die het college aanwijst gelden extra verplichtingen.
Artikel 3: Algemene uitgangspunten
Artikel 3: Algemene uitgangspunten
lid 6: suppletie van werkloosheidsuitkeringen vindt niet plaats tenzij de oorzaak daarvan bij de gemeente ligt wegens intrekking of vermindering van subsidie en hierover met de betrokken instelling specifieke afspraken zijn gemaakt.
Artikel 6: De subsidieverlening
Het is de bedoeling dat de subsidiebesluiten worden genomen door het college binnen de budgetten die de raad verstrekt.
De Awb opent de mogelijkheid tot een sterke vereenvoudiging van de afdoening van aanvragen. Artikel 4:43 regelt de mogelijkheid om bij één en hetzelfde besluit de subsidie te verlenen en het bedrag daarvan vast te stellen. Conform spraakgebruik
wordt dit samengestelde besluit in de verordening aangeduid als ‘enkele subsidievaststelling’.
Bij de enkele subsidievaststelling hoeft er geen eindafrekening meer plaats te vinden.
In de Algemene subsidieverordening is deze vereenvoudigde procedure hoofdregel, maar het college is bevoegd daarvan af te wijken. In beleidsregels kan worden bepaald dat de subsidiëring in twee fases plaat vindt. In dat geval wordt eerst een besluit tot subsidieverlening genomen; de vaststelling vindt plaats nadat de aanvrager rekening en verantwoording heeft afgelegd. Het college kan ook, anders dan in beleidsregels, instellingen aanwijzen waarvoor de vereenvoudigde procedure niet geldt.
Indien de subsidie-ontvanger de verplichtingen niet of onvoldoende nakomt, biedt de Awb meer dan voldoende sanctiemogelijkheden in de artikelen 4:46 e.v.
Artikel 9: Subsidieovereenkomst
Uitgangspunt van de Awb is dat een subsidiebesluit bij beschikking wordt genomen. Daarnaast kan er een subsidieovereenkomst worden gesloten. Subsidiëren alleen op basis van een contract mag niet meer, tenzij de bijzondere wet dit toelaat.
Het subsidieplafond is bedoeld om te voorkomen dat er subsidiebedragen moeten worden betaald waarvoor geen of onvoldoende gelden beschikbaar zijn. Het budgetrecht blijft het primaat van de raad. Binnen die geldelijke kaders kunnen burgemeester en wethouders werken met subsidieplafonds en nader uit te werken verdelingscriteria.
De Awb kent twee soorten weigeringsgronden:
De raad heeft de bevoegdheid nadere weigeringsgronden op te nemen. Daartoe biedt dit artikel de juridische basis.
Art. 11 bepaalt: “de subsidieverlening kan in elk geval worden geweigerd indien….”, hetgeen wil zeggen dat de genoemde weigeringsgronden niet limitatief zijn. Het college kan derhalve ook weigeren op andere gronden.
De gevraagde subsidie kan bijvoorbeeld ook worden geweigerd:
Over het algemeen zullen instellingen (bestemmings)reserves moeten kunnen opbouwen. Dit wordt in het algemeen ook geaccepteerd en kan in bepaalde gevallen zelfs als voorwaarde worden gesteld. Er kunnen zich echter situaties voordoen dat de gevraagde subsidie niet meer in verhouding staat tot de opgebouwde reserves. In dat geval moet het mogelijk zijn om hiermee rekening te houden bij het vaststellen van de hoogte van de subsidie.
In feite is dit ook geregeld in art. 11 (inzake weigeringsgronden) sub c waarin is bepaald dat subsidie kan worden geweigerd wanneer de aanvrager zelf in de kosten van de activiteiten kan voorzien, bijvoorbeeld uit eigen middelen. Het verdient echter aanbeveling dit aspect in een afzonderlijk artikel te regelen, zodat het voor de aanvrager van subsidie duidelijk is wat in dit verband wordt bedoeld.
De Awb kent drie mogelijkheden tot het oplegen van verplichtingen (voorwaarden), nl.:
Artikel 18: Aanvraag tot vaststelling en de beslistermijn
Voor een toelichting op dit artikel wordt mede verwezen naar de toelichting bij artikel 6. Wanneer de procedure van de enkele vaststelling niet geldt, geldt de procedure in twee fases: eerst wordt een besluit tot subsidieverlening genomen, waarna, na afrekening, de subsidie wordt vastgesteld. In dat laatste geval is het onderhavige artikel mede van toepassing.
Het is niet nodig om in de ASV sanctiebepalingen op te nemen omdat de Awb daartoe voldoende juridische instrumenten heeft, te weten:
Dit is geregeld in de artikelen 4:48 t/m 4:51 Awb.
De Algemene wet bestuursrecht kent een aparte afdeling over betaling en terugvordering nl. 4.2.7. Kortheidshalve verwijzen we naar de wettekst.
Deze toelichting behoort bij de Algemene subsidieverordening gemeente Sittard-Geleen, vastgesteld in de openbare raadsvergadering op 14 december 2005
De voorzitter
De secretaris