Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Besluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2013
CiteertitelBesluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Met ingang van de datum inwerkingtreding van dit besluit vervalt het Besluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefverordening van Pijnacker-Nootdorp 2013, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-11-201304-12-2018nieuwe regeling

12-11-2013

Telstar, 20-11-2013

13INT06185 BBV13.0209

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2013

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

overwegende dat voor het beheer van de archiefbewaarplaats en het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen voorschriften moeten worden vastgesteld;

gezien het advies van de afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering d.d. 12 november 2013;

gelet op artikel 7 van de Archiefverordening Pijnacker-Nootdorp 2013;

besluit:

vast te stellen het Besluit Informatiebeheer Pijnacker-Nootdorp 2013.

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

  • 1.

    Dit besluit verstaat onder:

    • a.
    • b.

      het besluit: Archiefbesluit 1995

    • c.

      archiefregeling: Archiefregeling

    • d.

      archiefverordening: de in de artikelen 30, eerste lid, 32 tweede lid van de wet bedoelde verordening, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad d.d. 12 september 2013;

    • e.

      documenten: de in de wet in artikel 1, onder c, bedoelde archiefbescheiden;

    • f.

      beheer van documenten: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

    • g.

      informatiebestand: documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden;

    • h.

      informatievoorziening: het beheren, bewaren, ontsluiten en verstrekken van in de documenten en documentatie van de gemeente vastgelegde gegevens, kennis en informatie.

    • i.

      gemeentearchivaris: de volgens artikel 32 van de wet benoemde functionaris

    • j.

      algemeen directeur: de volgens artikel 102 van de Gemeentewet aangestelde gemeentesecretaris of diens plaatsvervanger.

    • k.

      informatie structuurplan: een plan waarin is vastgelegd op welke wijze de toegankelijkheid van informatie is georganiseerd, is ingedeeld en de informatie is gerangschikt.

    • l.

      selectielijst: de lijst als bedoeld in artikel 5 van de wet

    • m.

      proceseigenaar: hoofd van de afdeling

  • 2.

    Hoofdstuk 3 van de Archiefregeling is mede van toepassing op documenten die op grond van de voor de gemeente geldende selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen, tenzij waar dit in dit besluit anders is bepaald.

HOOFDSTUK II DE ARCHIEFBEWAARPLAATS

Artikel 2

  • 1.

    De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaats is de bewaarplaats van de gemeente Delft

  • 2.

    In deze archiefbewaarplaats kunnen zich, naast overgebrachte documenten, ook documenten met een afwijkend openbaarheidsregime, zoals aangegeven in de door de gemeentearchivaris bijgehouden depotstaat, bevinden.

Artikel 3

De gemeentearchivaris is belast met het beheer van de naar de archiefbewaarplaats overgebrachte documenten en documentaire verzamelingen.

Artikel 4

De gemeentearchivaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats documenten en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.

Artikel 5

  • 1.

    Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de gemeentearchivaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde documenten en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen. De gemeentearchivaris verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

  • 2.

    Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentearchivaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de in de archiefbewaarplaats berustende archieven en verzamelingen. De gemeentearchivaris verstrekt daaruit aan een ieder die dat verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

  • 3.

    De kosten voor het in het voorgaande lid beschrevene worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de gemeenteraad van Delft bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Artikel 6

De gemeentearchivaris kan nadere regels stellen over de raadpleging van de documenten en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking worden gesteld.

Artikel 7

De gemeentearchivaris brengt eenmaal per jaar verslag uit aan burgemeester en wethouders over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats.

HOOFDSTUK III VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DE INFORMATIEVOORZIENING

Artikel 8

Als beheereenheid in de zin van dit besluit wordt aangewezen: de ambtelijke organisatie ter ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9

De directeuren zijn verantwoordelijk voor het beheer van de informatie betreffende werkprocessen van de beheereenheden die onder hun verantwoordelijkheid vallen. Deze verantwoordelijkheid kan gemandateerd worden aan de proceseigenaar.

Artikel 10

  • 1.

    Het feitelijk beheer van informatie wordt opgedragen aan de afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering;

  • 2.

    De uitvoerende werkzaamheden worden opgedragen aan het team Documentaire Informatievoorziening;

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan, met advies van de in lid 1 benoemde feitelijk beheerder en met instemming van de gemeentegemeentearchivaris, als uitzondering op lid 1, een andere organisatorische eenheid aanwijzen die het feitelijk beheer uitvoert.

Artikel 11

  • 1.

    De feitelijk beheerder en directeuren stemmen met elkaar af op welke wijze het beheer van informatie plaatsvindt;

  • 2.

    De feitelijk beheerder wordt om advies gevraagd bij:

    • a.

      opheffing, samenvoeging of splitsing van een gemeentelijk orgaan of beheereenheid of overdracht van één of meer taken aan een ander overheidsorgaan of rechtspersoon;

    • b.

      bouw, verbouw, inrichting of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

    • c.

      verandering van de plaats van bewaring van informatie;

    • d.

      ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem.

HOOFDSTUK IV GOEDE, GEOORDENDE EN TOEGANKELIJKE STAAT

Artikel 12

  • 1.

    De feitelijk beheerder stelt, in overleg met directeuren, een informatie structuurplan op.

  • 2.

    Het informatie structuurplan bevat ten minste een overzicht van de bij de proceseigenaren in gebruik zijnde informatiesystemen en bevat de gegevens genoemd in artikel 19 van de Archiefregeling.

Artikel 13

De directeuren dragen er zorg voor dat de informatie op dusdanige wijze en met dusdanige materialen tot stand komt dat de materiële houdbaarheid ten minste in overeenstemming is met bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 14

De ordening van informatie geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek die is vastgelegd in het informatie structuurplan.

Artikel 15

  • 1.

    Uit het informatiesysteem blijkt te allen tijde waar de informatie zich bevindt of wanneer deze is overgebracht, uitgeleend, vernietigd of vervreemd.

  • 2.

    Van informatie wordt vastgelegd wanneer deze is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welk werkproces het betrekking heeft, de samenhang met andere informatie, wat de status en het ontwikkelingsstadium van deze informatie is en wanneer en aan wie welk exemplaar is verzonden.

  • 3.

    Van verzonden informatie wordt een minuut bewaard.

  • 4.

    Van informatie worden kenmerken zodanig vastgelegd dat deze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kan worden teruggevonden en binnen redelijke termijn leesbaar is.

Artikel 16

  • 1.

    Iedere medewerker heeft toegang tot die informatie die voor de uitvoering van zijn werkprocessen nodig is.

  • 2.

    De algemeen directeur kan nadere regels stellen ten aanzien van de beveiliging van informatie.

Artikel 17

  • 1.

    De algemeen directeur draagt zorg voor geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

  • 2.

    Raadpleging en uitlening van documenten die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3.

    Aan het verlenen van toestemming als bedoel in het tweede lid, kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden verbinden.

Artikel 18

  • 1.

    De feitelijk beheerder draagt zorg voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van informatie voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2.

    In geval van selectie voor vernietiging wordt informatie voorzien van een kenmerk dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3.

    Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden.

  • 4.

    In afwijking van de Archiefregeling worden van op termijn vernietigbare digitale documenten op zijn minst de volgende gegevens vastgelegd: een beschrijving van het bestand, van het overheidsorgaan dat het heeft opgemaakt en ontvangen, het betreffende werkproces, begin- en einddatum en indien van toepassing de relatie met voor blijvende bewaring in aanmerking komende bestanden.

  • 5.

    Van vernietigbare digitale documenten worden alle in artikel 17 van de Archiefregeling opgesomde gegevens geregistreerd indien de toepassingsprogrammatuur, het platform of besturingsprogrammatuur wordt vervangen voordat de bewaartermijn verstrijkt.

HOOFDSTUK V PROCEDURES

Artikel 19

De feitelijk beheerder draagt er zorg voor – voor zover van toepassing – zorg voor de opstelling van procedures voor documentverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 20

  • 1.

    De feitelijk beheerder kan een voorstel doen om informatie te laten vervangen door reproducties als bedoeld in artikel 6, lid 1 van het Archiefbesluit.

  • 2.

    De feitelijk beheerder stelt een risicoanalyse op.

  • 3.

    De proceseigenaar wordt in kennis gesteld van het voornemen tot vervanging van informatie die op zijn proces betrekking heeft. De proceseigenaar kan binnen drie weken zijn op- en/of aanmerkingen kenbaar maken bij de beheerder.

  • 4.

    Vervanging behoeft advies van de gemeentearchivaris.

  • 5.

    De directeur geeft opdracht tot vervanging.

  • 6.

    De feitelijk beheerder draagt vervolgens zorg voor de daadwerkelijke vervanging en vernietiging van de vervangen informatie.

Artikel 21

  • 1.

    De feitelijk beheerder stelt jaarlijks een concept verklaring van vernietiging op. Daarin is opgenomen een beschrijving van de informatie die voor vernietiging in aanmerking komt alsmede op basis van welk voorschrift bij of krachtens wet selectie voor vernietiging plaatsvindt.

  • 2.

    De proceseigenaar wordt in kennis gesteld van het voornemen tot vernietigen van informatie die op zijn proces betrekking heeft. Hij kan binnen drie weken zijn op en/of aanmerkingen bij de beheerder kenbaar maken.

  • 3.

    Vernietiging behoeft goedkeuring van de gemeentearchivaris.

  • 4.

    De algemeen directeur geeft opdracht tot vernietiging.

  • 5.

    De feitelijk beheerder draagt vervolgens zorg voor daadwerkelijke vernietiging van de informatie. Hiervan wordt een proces-verbaal gemaakt dat wordt toegevoegd aan de verklaring.

Artikel 22

  • 1.

    Bij overbrenging van informatie als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem ontsloten informatie betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor de raadpleging, overgebracht.

  • 2.

    De feitelijk beheerder stelt in overleg met de gemeentearchivaris een concept verklaring van overbrenging op. Daarin is opgenomen een beschrijving van de informatie die voor overbrenging naar de archiefbewaarplaats in aanmerking komt.

  • 3.

    De proceseigenaar wordt op de hoogte gebracht van het voornemen tot overbrenging van informatie die op zijn werkproces betrekking heeft. Hij kan binnen drie weken zijn op- en/of aanmerkingen bij de beheerder kenbaar maken.

  • 4.

    De algemeen directeur geeft opdracht tot overbrenging en tekent samen met de gemeentearchivaris het proces-verbaal van overbrenging.

  • 5.

    De feitelijk beheerder draagt vervolgens zorg voor daadwerkelijke overbrenging van de informatie. Hiervan wordt een proces-verbaal gemaakt dat wordt toegevoegd aan de verklaring.

Artikel 23

  • 1.

    De feitelijk beheerder kan een voorstel doen om informatie ter beschikking te stellen. De feitelijk beheerder stelt een concept verklaring op. Daarin is opgenomen de grond van de ter beschikking stelling en een beschrijving van de informatie die ter beschikking wordt gesteld.

  • 2.

    De proceseigenaar wordt op de hoogte gebracht van het voornemen tot ter beschikking stelling van informatie die op zijn werkproces betrekking heeft. Hij kan binnen drie weken zijn op- en/of aanmerkingen kenbaar maken.

  • 3.

    Ter beschikking stelling behoeft advies van de gemeentearchivaris.

  • 4.

    De directeur geeft de opdracht tot ter beschikking stelling.

  • 5.

    De feitelijk beheerder draagt vervolgens zorg voor daadwerkelijke ter beschikking stelling van de informatie. Hiervan wordt een proces-verbaal gemaakt dat wordt toegevoegd aan de verklaring.

  • 6.

    De gemeentearchivaris ontvangt een afschrift van de verklaring tot ter beschikking stelling.

HOOFDSTUK VII SLOTBEPALINGEN

Artikel 24

Vastgesteld in de vergadering van 12 november 2013.

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg

TOELICHTING

Dit Besluit informatiebeheer is gebaseerd op artikel 7 van de Archiefverordening Pijnacker-Nootdorp 2013. Met dit besluit wordt beoogd de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van documenten, het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van documenten te regelen. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale documenten als op papieren documenten. Het begrip documenten is gerelateerd aan het archiefrechtelijk begrip documenten. Het besluit bevat bepalingen betreffende de verantwoordelijkheid voor het beheer, de archiefvorming en ordening en betreffende het beheer van documenten met inbegrip van e-mail en webformulieren. Het houdt nadrukkelijk rekening met het beheer van digitale informatiebronnen. Het is aangepast aan de geactualiseerde Archiefregeling.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1

Onder e en g, documenten en informatievoorziening: definitie van deze begrippen is vooral opgenomen om ten aanzien van specifieke aspecten van digitale documenten regels te kunnen stellen.

Artikel 2

De uitvoering van vele overheidstaken ligt vast in uiteindelijk vernietigbare documenten. Deze dienen ter verantwoording van het beleid en de democratische controle daarop, alsmede in het belang van de rechtszekerheid van de gemeente, de andere overheidsorganen en de burger gedurende de bewaartermijn in geordende en toegankelijke staat te worden gehouden. Dit geldt zowel voor de klassieke papieren documenten als voor de digitale. Het is daarom van het grootste belang dat ook uiteindelijk voor vernietiging in aanmerking komende documenten gedurende hun termijn van bewaring onder dezelfde regels vallen als de voor blijvende bewaring in aanmerking komende.

Andere medewerkers dan die van de documentaire informatievoorziening zijn niet op de hoogte van de wettelijke regels over het beheer van voor vernietiging in aanmerking komende documenten. Voorts is niet altijd vooraf duidelijk welk gedeelte van de documenten voor blijvende bewaring dan wel voor vernietiging in aanmerking komt. Ook om deze reden dienen deze bescheiden onder de werking van dit besluit te vallen.

Aangezien voor vernietiging in aanmerking komende documenten, en vooral digitale documenten niet werkelijk aan alle eisen van de digitale duurzaamheid zoals omschreven in de Archiefregeling behoeven te beantwoorden, zijn daarvoor op de terzake doende plaatsen in dit besluit uitzonderingen gemaakt, vooral in artikel 17 van dit besluit.

Artikel 4

De wet draagt de gemeentearchivaris het beheer van de archiefbewaarplaats op, maar schept geen regeling ten aanzien van documentaire verzamelingen. Dit artikel draagt het beheer van uit de cultureel en historisch oogpunt gevormde documentaire verzamelingen eveneens op aan de gemeentearchivaris.

Artikel 5, derde lid

De wet verschaft een ieder het recht van of uit documenten, die in een archiefbewaarplaats berusten, afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen te maken of op zijn kosten te doen maken. Deze verordening regelt complementair, dat de gemeentearchivaris in dit verband de nodige dienstverlening kan verrichten.

Artikel 6

Dit artikel bedoelt de juridische basis te zijn voor een bezoekersreglement voor het gebruik van de studiezaal.

Artikel 8

Ten minste die onderdelen, die belast zijn met zelfstandige uitvoering van taken en zelfstandig documenten registreren, ordenen en beheren worden hier als beheereenheid aangemerkt.

Artikel 15, eerste lid

De bepaling in dit artikel heeft een algemene strekking, maar is specifiek van belang voor digitale informatiesystemen, waarin selectie en vernietiging dikwijls in de systemen is ingebouwd, zonder met de wettelijke voorschriften betreffende selectie en vernietiging rekening te houden.

Artikel 15, tweede lid

In tegenstelling tot traditionele registratiebepalingen schrijft dit artikel niet voor hoe registratie van documenten dient plaats te vinden. Voorgeschreven wordt alleen het resultaat. Voortschrijdende technische ontwikkelingen leiden daarom niet automatisch tot de noodzaak dit artikel te wijzigen. Gezien het arbeidsintensieve karakter van registratie worden in het derde lid belangrijke uitzonderingen gemaakt op de plicht tot registratie.

De regeling vereist niet dat ook de functionarissen betrokken bij de behandeling van een zaak of werkproces worden geregistreerd. Om de behandelingen en werkprocessen te reconstrueren en aan andere wettelijke bepalingen te voldoen is dat echter wel noodzakelijk.

Artikel 15, derde lid

Een minuut is de vastgestelde versie van een document, waarnaar de uitgaande versie wordt opgemaakt. Een minuut bestaat in de praktijk veelal uit een kopie, die door middel van kenmerken is geauthentiseerd. Deze bepaling van algemene strekking dient ook in een digitale omgeving te worden nagevolgd.

Artikel 16, tweede lid

De opstelling van de procedures wordt aan het hoofd van de beheereenheid overgelaten, omdat deze het best in staat is de relaties met de verschillende werkprocessen te leggen. Wijziging in die werkprocessen of in de technische ondersteuning daarvan door middel van informatiesystemen kan op deze wijze leiden tot snelle en eenvoudige aanpassing van de procedures.

Artikel 17

Dit artikel beoogt te voorkomen, dat documenten, ten aanzien waarvan uitzonderingsgronden van de Wet openbaarheid van bestuur worden gehanteerd, in strijd daarmee openbaar gemaakt worden of door ondeskundig beheer verloren gaan.

Artikel 18, eerste lid

De bepaling, dat de selectie in een zo vroeg mogelijk stadium dient plaats te hebben, is van algemene strekking. De bepaling is echter specifiek van belang ten aanzien van digitale informatiesystemen. Wanneer in de conceptiefase daarvan geen rekening wordt gehouden met de selectie eisen, kan dit tot onherstelbaar verlies van informatie leiden.

Artikel 19

De opstelling van de procedures wordt aan de feitelijk beheerder overgelaten, omdat deze het best in staat is de relaties met de verschillende werkprocessen te leggen. Wijziging in die werkprocessen of in de technische ondersteuning daarvan door middel van informatiesystemen kan op deze wijze leiden tot snelle en eenvoudige aanpassing van de procedures.

Artikel 20 en artikel 23

Bij vervanging en ter beschikking stelling dient als gevolg van het bepaalde in het Archiefbesluit 1995 rekening te worden gehouden met culturele en historische aspecten. De gemeentearchivaris heeft ook bij deze processen een belangrijke rol.

Artikel 21

Deze lijst is enerzijds noodzakelijk als onderdeel van de in artikel 8 van het Archiefbesluit 1995 bedoelde verklaring, en dient anderzijds om de toezichthouder een toetsingsinstrument te verschaffen voor het correct toepassen van de selectielijst.

Artikel 22, eerste lid

Voor het op lange termijn toegankelijk houden van vooral digitale informatie, zijn naast de gegevens ook de programmatuur, documentatie en apparatuur noodzakelijk. Wanneer dit nodig is, dienen ook deze te worden overgebracht. Van toepassing is ook de Archiefregeling.