Organisatie | Teylingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Drank- en horecaverordening Teylingen |
Citeertitel | Drank- en horecaverordening Teylingen 1e wijziging |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Drank- en horecaverordening Teylingen 1e wijziging.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2015 | Artikel 1 | 25-06-2015 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-59714.html, 03-07-2015 | 137282 | ||
14-11-2013 | 04-07-2015 | nieuwe regeling | 31-10-2013 De Teylinger, 13-11-2013 | 85509 |
Drank- en horecaverordening Teylingen
De raad der gemeente Teylingen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2013
gelet op artikel 4, 25b en 25d van de Drank- en horecawet, en
gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Drank- en Horecawet;
alcoholhoudende drank: de drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent uit alcohol bestaat (artikel 1, eerste lid van de wet);
zwak-alcoholhoudende drank: alcoholhoudende drank, met uitzondering van sterke drank (artikel 1, eerste lid van de wet);
sterke drank: de drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of meer volumeprocent uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn (artikel 1, eerste lid van de wet);
horecabedrijf: de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse (artikel 1, eerste lid van de wet);
inrichting: de lokaliteiten waarin het slijtersbedrijf of het horecabedrijf wordt uitgeoefend, met de daarbij behorende terrassen voor zover die terrassen in ieder geval bestemd zijn voor het verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse, welke lokaliteiten al dan niet onderdeel uitmaken van een andere besloten ruimte (in artikel 1, eerste lid van de wet);
slijtersbedrijf: de activiteit bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, al dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse of met het bedrijfsmatig verrichten van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen andere handelingen
paracommerciële rechtspersoon: een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf;
Afdeling 1: Bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen
Artikel 2 - Verbod verstrekken sterke drank
Het is verboden in paracommerciële inrichtingen sterke drank te verstrekken.
Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing op de aanvraag om ontheffingen als bedoeld in dit artikel.
Afdeling 2: Bepalingen voor reguliere horeca
Artikel 6 - Koppeling toegang aan leeftijden
Het in het eerste lid bepaalde geldt ook niet indien een persoon onder toezicht staat van een (pleeg)ouder of een voogd met een leeftijd van 21 jaar of ouder, dan wel vergezeld wordt door een andere persoon van 21 jaar of ouder, waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze functioneert als toezichthouder van de betreffende persoon.
De leeftijd van degene die wenst te worden toegelaten wordt bepaald op de in artikel 20, vierde lid van de wet bedoelde wijze.
Artikel 7 - Verbod “happy hours”
Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk wordt gevraagd.
De Drank- en Horecawet ordent de distributie van alcoholhoudende drank. Kern van de wet is dat alcoholgebruik kan leiden tot gezondheidsschade, overlast en ongevallen.
Om het alcoholgebruik onder jongeren zoveel mogelijk te helpen voorkomen, kent de Drank- en Horecawet al vanouds leeftijdsgrenzen. Aan jongeren onder de 16 jaar mag geen zwakalcoholhoudende drank (gedistilleerd met minder dan 15% alcohol, wijn en bier) worden verkocht. De leeftijdsgrens voor sterke drank (gedistilleerd met 15% alcohol of meer) ligt bij 18 jaar. Alle verstrekkers van alcohol dienen de leeftijd van jongeren vooraf vast te stellen.
Op 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en Horecawet (DHW) in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen zijn:
toezicht op de Drank- en Horecawet gaat over van de NVWA naar de gemeente.
de burgemeester wordt belast met de uitvoering van de Drank- en Horecawet.
bestuurlijke boete moet voor de Drank- en Horecawet in de organisatie worden geïmplementeerd.
sociale hygiëne eis geen verplichting meer bij aanvraag ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet.
De gemeente krijgt door de vernieuwing van de DHW meer mogelijkheden om op lokaal niveau zelf invulling te geven aan beleid en uitvoering, waardoor directer invloed kan worden uitgeoefend op problematiek rond drankverstrekking en -gebruik.
Artikel 4 van de wet verplicht gemeenten bij verordening regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging waaraan paracommerciële rechtspersonen zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende drank. Deze regels hebben betrekking op schenktijden en (het verbod op) privé-feesten.
De wet staat het gemeenten toe onderscheid te maken naar de aard van de paracommerciële rechtspersoon. In deze verordening worden drie soorten paracommerciële rechtspersonen onderscheiden:
paracommerciële rechtspersonen kunnen alleen alcohol schenken rondom activiteiten passend binnen de statutaire doelomschrijving alcohol mag worden verstrekt. Dit houdt voor paracommerciële inrichtingen die zich richten op activiteiten van sportieve aard in dat:
Onder een derby wordt verstaan een wedstrijd van het hoogste seniorenteam tegen een team uit de Duin- en Bollenstreek. Met Duin- en Bollenstreek worden de tien oorspronkelijke gemeenten/kernen bedoeld: Katwijk (Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg), Noordwijk, Noordwijkerhout, Lisse, Hillegom en Teylingen (Sassenheim, Voorhout en Warmond). Derby’s zijn wedstrijden waar meer publiek op afkomt. Eenmaal per jaar mag een derby worden afgesloten met een feest voor beide verenigingen. De verenigingen bepalen zelf rond welke wedstrijd dit feest wordt georganiseerd. Tijdens deze feestavond mag tot 23.00 uur alcohol worden geschonken.
Krachtens artikel 25a van de wet kan bij gemeentelijke verordening het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank worden verboden. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren is in dit artikel een verbod op het schenken van sterke drank opgenomen.
In lid 1 is bepaald dat paracommerciële inrichtingen geen bijeenkomsten mogen organiseren die concurrentie opleveren voor de reguliere horeca. Bijeenkomsten van persoonlijke aard hebben geen direct verband met de activiteiten van de instelling, zoals bruiloften, feesten, recepties, koffietafels, condoleances enz. Ook niet als het wordt georganiseerd door of vanwege een lid van de vereniging. Met bijeenkomsten gericht op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de behorende paracommercieel rechtspersoon zijn betrokken, wordt bijvoorbeeld bedoeld: vergadering politieke partijen, goede doelenorganisatie, bijeenkomst projectontwikkelaar met info over geplande bouwactiviteiten.
Er zijn verenigingen die geen eigen accommodatie hebben. Verenigingen met een eigen accommodatie mogen op grond van lid 2 deze beschikbaar stellen aan andere verenigingen zodat deze een verenigingsgerelateerd bijeenkomst kunnen organiseren. Tijdens deze bijeenkomsten mag alcohol worden geschonken door de verhurende vereniging. Vanuit de verhurende vereniging bezien gaat het feitelijk om een bijeenkomst van persoonlijke aard, vanuit de hurende vereniging gaat het echter om een verenigingsgerelateerde activiteit.
Voorwaarde voor de verhurende vereniging is dat het verhuren van de ruimte geen hoofdactiviteit wordt en niet de voornaamste bron van inkomsten wordt.
Voor de hurende vereniging geldt als voorwaarde dat ze in Teylingen zijn gevestigd en een maatschappelijk belang hebben(lid 3). Met dit laatste wordt bedoeld dat ze vanuit hun doelstelling burgers met elkaar verbinden en de sociale interactie versterken. Het ontwikkelen van een teamspirit, het streven naar gezamenlijke doelen en de samenwerking binnen een team zorgen voor hechte vriendschappen en dragen bij aan de (sociale) ontwikkeling van jongeren. Verenigingen die meer zijn gericht op oudere inwoners dragen bij aan het onderhouden van sociale contacten en voorkomen dat inwoners in een isolement raken.
Ingevolge de wet mag aan jongeren onder de 16 jaar geen alcoholhoudende drank worden verstrekt. Met name in het nachtelijke uitgaansleven blijkt dit soms een moeilijk handhaafbare bepaling. Artikel 25b van de wet geeft daarom gemeentebesturen de bevoegdheid om voor de aanwezigheid (toegang) van personen in horeca-inrichtingen minimumleeftijdsgrenzen vast te stellen. Uit het oogpunt van veilig uitgaan is het gewenst dat wordt voorkomen dat zeer jeugdigen met (overmatig) alcoholgebruik worden geconfronteerd. Vandaar dat in lid 1 is opgenomen dat voor de toelating van personen in horecalokaliteiten en op terrassen na 23.00 uur een minimum leeftijd van 16 jaar geldt.
Met dit artikel wordt voorkomen dat prijsacties zoals “2 voor de prijs van1”, arrangementen (onbeperkt drinken voor € 15,--)of “ladies night” (vrouwen drinken gratis) in de plaatselijke horeca worden georganiseerd.