Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Heeze-Leende

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Heeze-Leende
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2012 met ingang van 1 januari 2013. Datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 229, lid 1
  4. Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart, art. 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-12-201201-01-2014nieuwe regeling

10-12-2012

De Parel van Brabant,12-12-2012

nr. 12.69

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

De raad van de gemeente Heeze-Leende;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 november 2012, nr. 12.69;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffinf van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

  

besluit vast te stellen de:

 

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’ of 'etmaal': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag of etmaal als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a.    in behandeling nemen van een aanvraag om een verklaring omtrent inkomen en vermogen;

b.    afgifte van een collectevergunning;

c.    afgifte van een vergunning voor kledinginzamelingen;

d.    afgifte van een vergunning ten behoeve van activiteiten georganiseerd in het kader van ontwikkelingshulp.

e.    afgifte van een evenementenvergunning ten behoeve van culturele activiteiten die door instellingen worden georganiseerd die reeds door de gemeente Heeze-Leende worden gesubsidieerd.

f.    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

g.   het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van artikel 1.16.3, in het geval sprake is van het dienen van het algemeen belang. in het kader van de volksgezondheid.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur zoals een digitale kennisgeving via digitale media. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door uitreiking of toning van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan:

    -    indien de kennisgeving betrekking heeft op titel 2 van de tarieventabel, in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld en de tweede twee maanden later.

    - in de overige gevallen, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkom­stig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgeno­men bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • -

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • -

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • -

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • -

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • -

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De "Legesverordening 2012" vastgesteld op 19 december 2011en de "Eerste wijziging Legesverordening 2012", vastgesteld op 25 juni 2012 door de gemeenteraad van Heeze-Leende worden ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van in gang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 5. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2013".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad voornoemd, d.d. 10 december 2012

De voorzitter,

De griffier,

Tarieventabel leges

Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2013

Indeling tarieventabel

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15 Leegstandwet

Hoofdstuk 16 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 -vervallen-

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 -vervallen-

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving

Hoofdstuk 11 Archeologie

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Kinderopvang

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1 maandag t/m donderdag tijdens kantooruren met uitzondering van dinsdag van 10.00 – 10.30 uur vrijdag tot 12.30 uur 326,00
1.1.1.2maandag t/m donderdag buiten kantooruren en vrijdag vanaf 12.30 uur 443,00
1.1.1.3zaterdag tot 17.00 uur 540,00
1.1.1.4zaterdag vanaf 17.00 uur, zondag, een algemeen erkende feestdag en een dag waarop het gemeentehuis is gesloten 698,00
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk   
1.1.2.1 indien géén sprake is van een ceremonie56,00
1.1.2.2 indien sprake is van een ceremonie  
1.1.2.2.1maandag t/m donderdag tijdens kantooruren met uitzondering van dinsdag van 10.00 – 10.30 uur vrijdag tot 12.30 uur 326,00
1.1.2.2.2 maandag t/m donderdag buiten kantooruren en vrijdag vanaf 12.30 uur 443,00
1.1.2.2.3 zaterdag tot 17.00 uur 540,00
1.1.2.2.4 zaterdag vanaf 17.00 uur, zondag, een algemeen erkende feestdag en een dag waarop het gemeentehuis is gesloten 698,00
1.1.3 Het tarief bedraagt voor het wijzigen van een reeds bevestigde datum of tijdstip van: de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk 21,00
1.1.4 Het tarief bedraagt voor het annuleren van een reeds bevestigde datum van: een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk 21,00
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje 22,00
1.1.6Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 21,00
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,35
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) 50,35
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 50,35
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt 31,85
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1 41,90
1.2.3De tarieven genoemd in de subonderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in onderdeel 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 46,60
1.2.4Indien aan de aanvrager van een reisdocument reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met  40%

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 45,00
1.3.2Indien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met  40%
1.3.3De tarieven als genoemd in onderdelen 1.3.1 tot en met 1.3.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met 34,10

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens per verstrekking: 7,80
1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen179,00
1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen814,00
1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen1.103,00
1.4.2.3 tot het verstrekken van een overzicht van de persoonslijst op verzoek van de ingeschrevene/burger, anders dan bij eerste inschrijving (art. 60 GBA) 7,80
1.4.4 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2,27
1.4.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier 21,00

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet 7,80

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,23
 met een maximum per bericht van5,00
1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s22,50
1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier5,00
1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking 22,50
1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens 4,50

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting met toelichting 88,50
1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening met toelichting 88,50
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.2.1.1 op de verslagen van de openbare raadsvergaderingen en de verslagen van de openbare commissievergaderingen 83,50
1.7.2.1.2 op de agenda en de voorstellen van de raadsvergaderingen 40,80
1.7.2.1.3op de agenda en de stukken behorende bij de vergaderingen van de raadscommissies 40,80
1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van duplicaten van de algemene beschouwingen van de raadsfracties en het antwoord hierop van burgemeester en wethouders 34,70
1.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de gemeentelijke informatiebladen 37,70

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een afdruk van gegevens uit kadastrale stukken, middels kadaster-on-line, bij contante betaling, indien het betreft:  
1.8.1.1een hypothecair bericht object, per object:10,20
1.8.1.2een kadastraal bericht object, per object:10,20
1.8.1.3een kadastraal bericht persoon, per object:10,20
1.8.1.4een uittreksel kadastrale kaart:10,20
1.8.1.5een objectlijst, per object (eerste 20 gratis):0,80
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen 10,60
1.8.2.2 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 10,60
1.8.3indien er niet contant betaald wordt en er een rekening moet worden gestuurd wordt het overeenkomstig 1.8.1. tot en met 1.8.2. berekende bedrag verhoogd met 5,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn12,10
1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening7,80

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 21,00

 

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet 81,50
1.11.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander 31,60
1.11.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing 31,60
1.11.4voor een ontheffing voor de zondagavondopenstelling op basis van artikel 3 lid 4 Winkeltijdenwet juncto artikel 6 Verordening winkeltijden Heeze-Leende 500,00
1.11.5indien de, op grond van onderdeel 1.11.4, gevraagde ontheffing niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 75 % van de geheven leges verleend.  

 

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen,   
 voor één kansspelautomaat voor onbepaalde tijd204,00
 voor twéé kan spelautomaten voor onbepaalde tijd357,00
 Voor speelhallen voor een periode van twaalf maanden bedraagt: € 22,50 + het aantal speelautomaten x € 34,00  
1.12.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) 20,40

 

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1Reikwijdte en begripsbepaling  
1.13.1.1Dit hoofdstuk heeft betrekking op vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecom-aanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen.  
1.13.1.2Onder maagdelijk terrein wordt verstaan: nieuwbouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidlocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen waar geen infrastructuur aanwezig is.  
1.13.2Verkrijgen instemmingsbesluit Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
1.13.2.1een melding in verband met het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik van gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen: 353,25
1.13.2.1.1indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met: 1,70
1.13.2.1.2Indien de onder 1.13.2.1.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in of op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie van maagdelijk terrein als bedoeld in 1.13.1.2, per strekkende meter sleuf vermeerderd met    €    1,13
1.13.1.3De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecom-aanbieders: a. < 25 meter: b. ≥ 25 meter en ≤ 100 meter: en de variabele kosten per meter sleuf: c. > 100 meter wordt verwezen naar de bedragen genoemd in 1.13.3.1 en 1.13.3.1.1      € €     gratis 176,62 0,85    
1.13.3Verkrijgen vergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
1.13.3.1een aanvraag in verband met het verkrijgen van vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de APV, artikel 2:11 en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen: 353,25
1.13.3.1.1indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in/of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met: 1,70
1.13.3.1.2indien de onder 1.13.3.1.1 vermelde werkzaamheden worden verricht in/op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie van maagdelijk terrein als bedoeld in 1.13.1.2, per strekkende meter sleuf vermeerderd met:    €    1,13
1.13.2.3De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de nutsbedrijven (gas, water, elektra): a. < 25 meter: b. ≥ 25 meter en ≤ 100 meter: en de variabele kosten per meter sleuf: c. > 100 meter wordt verwezen naar de bedragen genoemd in 1.13.3.1 en 1.13.3.1.1      € €      gratis 176,62 0,85    

 

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1.tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 456,00
1.14.2.tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1. van de Regeling voertuigen 456,00
1.14.3.tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) Indien voor het in behandeling nemen van deze aanvraag medisch advies dient te worden gevraagd, wordt het genoemde tarief verhoogd met €   € 12,25   47,50
1.14.4.tot het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten ten behoeve van activitei-ten/evenementen op grond van artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeers-wet 1994 verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe kosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege de heffingsambtenaar is opgesteld.    €    35,70
1.14.5.tot het aanwijzen van verkeersregelaars ten behoeve van activiteiten-/evenementen op grond van de Regeling Verkeersregelaars 46,90
1.14.6.tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149.1. van de Wegenverkeerswet 1994 45,80

 

Hoofdstuk 15 Leegstandwet

1.15.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
1.15.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet 147,00
1.15.2Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid van de Leegstandwet 49,00

Hoofdstuk 16 Diversen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.16.1.1gewaarmerkte stukken: gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 5,30
1.16.1.2niet gewaarmerkte stukken: afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.16.1.2.1voor de eerste pagina0,65
1.16.1.2.2voor de tweede en elke volgende pagina0,20
1.16.1.3kaarten, tekeningen en fotokopieën daarvan: kaarten, tekeningen en fotokopieën daarvan, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of fotokopie van:  
formaat A4 of kleiner 2,55
groter dan formaat A4, doch kleiner dan formaat A2 6,10
formaat A2 of groter, doch kleiner dan formaat A0 9,70
formaat A0 of groter 12,90
1.16.1.4een beschikking of verklaring op aanvraag: een beschikking of verklaring op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 17,80
1.16.1.5stukken of uittreksels gemaakt op verzoek van aanvrager: stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 1,00
1.16.1.6een digitale gegevensdrager, per stuk11,10
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een papieren exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening 33,20

1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning :  
1.16.3.1voor het in gebruik nemen van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan of het innemen van een standplaats of het doen van uitstallingen op de weg, als bedoeld in artikel 2:10 Algemene plaatselijke verordening 87,00
 Indien de aanvraag als bedoeld in 1.16.3.1 betreft:  
1.16.3.1.1een vergunning op of aan de weg kleinschalig hiermee wordt bedoeld bewegwijzering zoals pijlen en bordjes om een route aan te geven ten behoeve van recreatieve tochten zoals mountainbike-, wandel- en fietstochten, waarbij de bordjes/pijlen niet langer dan 48 uur hangen. 17,50
1.16.3.1.2een vergunning op of aan de weg spandoek hiermee wordt bedoeld een spandoek ten behoeve van niet commerciële activiteiten zoals een collecte of evenement, waarbij het spandoek niet langer dan twee weken hangt. 17,50
1.16.3.2voor het innemen van een standplaats of het doen van uitstallingen op de weg, als bedoeld in artikel 5:17 Algemene plaatselijke verordening geldig voor:  
1.16.3.3a. een jaar voor 1 dagdeel per week b. een jaar voor 2 dagdelen per week c. een jaar voor 3 of meer dagdelen per week d. maximaal 1 maand en 1 tot 4 dagdelen per week e. maximaal 3 maanden en meer dan 4 dagdelen per week f. maximaal een week en een onbeperkt aantal dagdelen g. overige situaties per dag€ € € € € € €25,00 45,00 65,00 35,00 55,00 75,00 30,00
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.16.4.1tot het afgeven van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van café’s en dergelijke inrichtingen geldig voor één etmaal 30,60
1.16.4.2tot het afgeven van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van café’s en dergelijke inrichtingen geldig voor 1 nacht per week voor een periode van 12 maanden 122,40

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, op basis van de basislijst bouwkosten 2013, welke is opgesteld door het ROEB (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht). Indien de door de aanvrager opgegeven bouwkosten hoger zijn dan het hierboven genoemde bedrag op basis van de basislijst bouwkosten 2013, dan wordt onder bouwkosten verstaan het door de aanvrager opgegeven bedrag.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag die betrekking heeft op een bouwactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid onder a van de Wabo, om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: met een maximum van         € 50% 2.000,00
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  
2.2.2Voor het in behandeling nemen van een verzoek of aanvraag in verband met het verkrijgen van een schriftelijke bevestiging van het feit of een voorgenomen project in het kader van de Wabo al dan niet vergunnings-plichtig is, bedragen de kosten 180,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3.1.Bouwactiviteiten  
2.3.1.1   
2.3.1.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de bouwkosten:  
minder bedragen dan € 10.000,00:  350,00    
- € 10.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,00: 350,00
 vermeerderd met 3,23% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000,00 te boven gaan; 
 € 50.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,00: 1.642,00    
 vermeerderd met 2,82% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,00 te boven gaan; 
€ 100.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,00:  3.052,00    
  vermeerderd met 2,42% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 100.000,00 te boven gaan; 
   
 
€ 250.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,00: 6.682,00    
 vermeerderd met 2,01% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 250.000,00 te boven gaan;   
€ 500.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,00: 11.707,00    
 vermeerderd met 1,74% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan;  
 € 1.000.000,00 bedragen of meer: 20.407,00  
  vermeerderd met 1,61% van het bedrag waarmee die bouwkosten 1.000.000,00 te boven gaan. 
2.3.1.1.2In afwijking van het bepaalde in 2.3.1.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een bouwvergunning voor een civieltechnisch werk, zoals een brug, tunnel, viaduct, sluis en dergelijke, indien de bouwkosten:  
 - minder bedragen dan € 20.000,00: 350,00
  € 20.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,00: 350,00
  vermeerderd met 1,66% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 20.000,00 te boven gaan;  
 € 50.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,00: 848,00
  vermeerderd met 1,43% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,00 te boven gaan;  
 € 100.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,00: 1.563,00
  vermeerderd met 1,22% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 100.000,00 te boven gaan;   
 € 250.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,00: 3.393,00
  vermeerderd met 1,08% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 250.000,00 te boven gaan;  
 € 500.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,00: 6.093,00
  vermeerderd met 0,92% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan;  
  € 1.000.000,00 bedragen of meer: 10.693,00
  vermeerderd met 0,72% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 1.000.000,00 te boven gaan.  
    
 Extra welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor voor de tweede of meerdere keer een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:      € 160,00
    
 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:    € 729,00
    
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:      € 260,00
    
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:    € 1.045,00
    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik   
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  € 350,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  € 848,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 3.255,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):  € 910,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  €  340,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):      € 455,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):      € 455,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  € 455,00
2.3.3.9Indien voor de in 2.3.3 genoemde procedures een verzoek om vaststelling van een hoger geluidgrenswaarde dan de voorkeursgrenswaarde moet worden aangevraagd, worden de onder 2.3.3 vermelde bedragen verhoogd met:      €      500,00
2.3.3.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een principeverzoek tot wijzigen of afwijken van een bestemmingsplan:    € 800,00
    
2.3.4.1In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:    € 200,00
 Dit bedrag wordt vermeerderd met een toeslag zoals hieronder aangegeven:  
 indien de gebruiksoppervlakte van een bouwwerk:  
 - minder is dan 100 m2:140,00
 - 100 m2 is of meer; doch minder dan 500 m2: 1,365 per m2;  
 500 m2 is of meer; doch minder dan 2.000 m2: 700,00
  vermeerderd met 0,44 per m2 waarmee die oppervlakte de 500 m2 te boven gaat;  
 2.000 m2 is of meer; doch minder dan 5.000 m2: 1.500,00
  vermeerderd met 0,113 per m2 waarmee die oppervlakte de 2.000 m2 te boven gaat;  
 5.000 m2 is of meer; doch minder dan 45.000 m2: 2.000,00
  vermeerderd met 0,0385 per m2 waarmee die oppervlakte de 5.000 m2 te boven gaat;  
 - 45.000 m2 is of meer:3.500,00
2.3.4.2Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.4.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk voor een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken):  10% van legestarief onderdeel 2.3.4.1
 Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.4.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging danwel tot uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief indien het betreft: a. uitbreiding van een inrichting: het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.4.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding; b. gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 50% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.4.1 c. gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 50% van het legestarief vermeld onder 2.3.4.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte  
 Ontheffing verbod openvuur en roken a. een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5. tweede lid van de brandbeveiligingsverordening: b. een toestemming ingevolge artikel 3 aanhef en onderdeel c van het Besluit gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen voor het landen en opstijgen van een helikopter op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein:    €     €    45,00     45,00
 Opstijgen luchtballon een toestemming ingevolge artikel 4 aanhef en onderdeel b van het Besluit niet aangewezen luchtvaartterreinen voor het opstijgen van een luchtballon op een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein:      € 45,00
 Brandrapporten inlichtingen uit brandrapporten van plaatsgehad hebbende branden, alsmede inlichtingen over brandschade of andere vormen van hulpverlening door de brandweer:      € 12,00
 Het tarief, zoals vermeld onder 2.3.4.1, wordt verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe kosten, met betrekking tot brandpreventieadviezen, blijkende uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
    
2.3.5Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1.1indien het betreft een rijksmonument:  
2.3.5.1.1.1categorie kastelen/kerken/molens - restauraties boven € 1.000.000,00 - restauraties tot en met € 1.000.000,00  € €  1.135,00 570,00
2.3.5.1.1.2categorie boerderijen en woonhuizen - totale restauratie - (bestemmings-)wijzigingen  € €  910,00 225,00
2.3.5.1.2indien het betreft een gemeentelijk monument:  
2.3.5.1.2.1categorie kerken670,00
2.3.5.1.2.2categorie boerderijen en woonhuizen 335,00
2.3.5.1.2.3kleine objecten115,00
    
 Sloopactiviteiten   
2.3.6Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk::  
 - In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of  
 - met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of  
 - als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo, of  
 - in een beschermd stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, of  
 - als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo,  
 bedraagt het tarief:  
 - tot en met 50 m3150,00
 - van 51 m3 tot en met 100 m3300,00
 - van 101 m3 tot en met 500 m3 450,00
 - boven 500 m3600,00
    
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.7  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:          € 85,00
    
2.3.8Vervallen  
    
2.3.9Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:          € 80,00
    
2.3.10Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:        € 88,50
2.3.10.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998        € 88,50
    
2.3.11Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief    € 88,50
    
2.3.12Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.12.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:  86,50
2.3.12.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 86,50
2.3.12.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:        € 86,50
2.3.12.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.                € 86,50
    
2.3.13Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.13.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.13.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
    
2.3.14Beoordeling rapporten  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld:  
2.3.14.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 200,00
2.3.14.2voor de beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport 515,00
2.3.14.3voor de beoordeling van een luchtkwaliteitsonderzoeksrapport 515,00
2.3.14.4voor de beoordeling van een onderzoeksrapport externe veiligheid 515,00
    
2.3.15Advies  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:        € 85,00
    
2.3.16Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:   
2.3.16.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  € 165,00
2.3.16.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  € 165,00
    

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6, intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, echter voordat op de aanvraag is besloten, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  50%
    
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag schriftelijk is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:  40%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
    
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits de aanvraag om teruggaaf binnen 6 maanden na het weigerings-besluit schriftelijk is ingediend. De teruggaaf bedraagt:  50%
  van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
    
2.5.4Minimaal geheven bedrag ná teruggaaf  
 Ná teruggaaf is het resterende geheven bedrag minimaal:500,00
    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6  vervallen

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:    € 250,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening    € 3.130,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijzigings- of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b van de Wet ruimtelijke ordening    € 2.220,00
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan waarvan de aanvraag meeloopt met een gemeentelijk bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening       € 2.575,00
2.8.4Het tarief bedraagt voor het opstellen van een exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening  € 1.810,00
2.8.5Indien voor een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan, wijzigingsplan of uitwerkingsplan een rapport wordt beoordeeld:  
2.8.5.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 355,00
2.8.5.2voor de beoordeling van een akoestisch onderzoeksrapport 514,00
2.8.5.3voor de beoordeling van een luchtkwaliteitsonderzoeksrapport 514,00
2.8.5.4voor de beoordeling van een onderzoeksrapport externe veiligheid 514,00

Hoofdstuk 9  vervallen

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving

2.10.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk geldt de tekst van de woningwet en Wet ruimtelijke ordening zoals deze luidden op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wabo.  
2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet     37,5 %
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet         75%
 van de tarieven genoemd in subonderdeel 2.3.1.1  
2.10.4Met betrekking tot de aanvragen bedoeld in de onderdelen 2.10.2 en 2.10.3 zijn de subonderdelen 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.5 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat:  
2.10.4.1subonderdeel 2.3.3.1 toepassing vindt als artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, of artikel 3.38, vierde lid, van de Wetruimtelijke ordening wordt toegepast (binnenplanse wijziging of ontheffing; ontheffing binnen beheersverordening);  
2.10.4.2subonderdeel 2.3.3.2 toepassing vindt als artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (ontheffing van bestemmingsplan op grond van algemene maatregel van bestuur)  
2.10.4.3subonderdeel 2.3.3.3 toepassing vindt als artikel 3.10 of artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (projectbesluit of buitentoepassingverklaring beheersverordening);  
2.10.4.4subonderdeel 2.3.3.4 toepassing vindt als artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke ontheffing van bestemmingsplan)  
2.10.4.5subonderdeel 2.3.3.5 toepassing vindt als artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast (ontheffing van exploitatieplan).  

 

Hoofdstuk 11 Archeologie

2.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het schriftelijk verstrekken van adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen op basis van uurtarief    € 110,00
2.11.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Programma's van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, KNA 3.1    € 670,00
2.11.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek    € 220,00
2.11.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van offertes tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek    € 220,00
2.11.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek,   
2.11.5.1ex art. 39 lid 2 MW670,00
2.11.5.2ex art. 40 lid 1 MW890,00
2.11.5.3ex art. 41, lid 1 MW325,00
2.11.5.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van tweede versies van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek, ex art. 39 lid 2 MW, ex art. 40 lid 1 MW, ex art. 41, lid 1 MW (ongeacht het soort archeologisch onderzoek)        € 325,00

 

Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking

2.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:   € 150,00

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3, van de Drank- en Horecawet 357,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een reeds verstrekte vergunning 71,50
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 71,50
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 Algemene plaatselijke verordening 153,00
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld onder 3.1.1. en het gelijktijdig in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld onder 3.1.4. 459,00
3.1.6Indien de, op grond van dit hoofdstuk, gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend  

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een evenement :  
3.2.1.1 tot en met 1.000 bezoekers25,50
3.2.1.2 meer dan 1.000, doch 5.000 bezoekers of minder 71,50
3.2.1.3 meer dan 5.000 bezoekers255,00
3.2.1.4 tot het opnieuw inregelen en verzegelen van een muziekbegrenzer ten einde deze weer te laten voldoen aan de in de muziekvergunning gestelde voorwaarden 61,00

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of het wijzigen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:4. van de Algemene plaatselijke verordening      €      816,00

 

Hoofdstuk 4 Kinderopvang

4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen:  
4.1.1van kinderopvang, buitenschoolste opvang en gastouderbureau 765,00
4.1.2voor een voorziening van gastouderopvang (via gastouderbureau), indien alleen een papieren toets is benodigd 149,00
4.1.3voor een voorziening voor gastouderopvang (via gastouderbureau), indien zowel een papieren toets als een onderzoek door de GGD op locatie is benodigd 489,00
4.1.4voor een voorziening voor gastouderopvang (via gastouderbureau), indien alleen een onderzoek op locatie is benodigd 425,00

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde beschikking

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:   € 150,00

 

 

Behorende bij raadsbesluit van 10 december 2012

 

De griffier van gemeente Heeze-Leende,