Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerhugowaard

Inkoop- en Aanbestedingsbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerhugowaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInkoop- en Aanbestedingsbeleid
CiteertitelInkoop- en Aanbestedingsbeleid
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbeleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Aanbestedingswet 2012

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-11-2013nieuwe regeling

24-09-2013

Heerhugowaards Nieuwsblad d.d. 19-11-2013

RB2013118

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en Aanbestedingsbeleid

Nr.RB2013118

 

de Raad van de gemeente Heerhugowaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 juni 2013

 

gelet op de Aanbestedingswet 2012

 

b e s l u i t

 

Het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid (Raad 2008-11 d.d. 15-1-2008) in te trekken;

Het voorliggende inkoop- en aanbestedingsbeleid vast te stellen.

 

Heerhugowaard, 24 september 2013

 

De Raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

INHOUDSOPGAVE

  • 1.

    DEFINITIES

  • 2.

    GEMEENTELIJKE DOELSTELLINGEN

  • 3.

    JURIDISCHE UITGANGSPUNTEN

  • 3.

    1 Algemeen juridisch kader

  • 3.

    2 Uniforme documenten

  • 3.

    3 Algemene beginselen bij Inkoop

  • 3.

    4 Grensoverschrijdend belang

  • 3.

    5 Mandaat en volmacht

  • 3.

    6 Afwijkingsbevoegdheid

  • 4.

    ETHISCHE EN IDEËLE UITGANGSPUNTEN

  • 4.

    1 Integriteit

  • 4.

    2 Duurzaam inkopen

  • 4.

    3 Innovatie

  • 5.

    ECOMOMISCHE UITGANGSPUNTEN

  • 5.

    1 Product- en marktanalyse

  • 5.

    2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

  • 5.

    3 Lokale economie en MKB

  • 5.

    4 Samenwerkingsverbanden

  • 5.

    5 Bepalen van de inkoopprocedure

  • 5.

    6 Raming en financiële budget

  • 5.

    7 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

  • 6.

    ORGANISATORISCHE UITGANGSPUNTEN

  • 6.

    1 Inkoopproces

  • 6.

    2 Inkoop in de organisatie

  • 6.

    3 Verantwoordelijken

Inleiding

Ingegeven door de zogenaamde Bouwfraude, die landelijke bekendheid heeft gekregen, en de Richtlijnen over aanbesteden vanuit Europa, is sinds 2004 meer en meer de noodzaak ontstaan om beleid te maken met betrekking tot inkopen en aanbesteden. Zodoende heeft ook gemeente Heerhugowaard in 2008 haar eerste beleid geformuleerd en vastgesteld. Vanaf die tijd is niet alleen in den lande, maar ook in gemeente Heerhugowaard, het fenomeen Inkoop en Aanbesteden een onderwerp van toenemende belangrijkheid geworden.

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Aanbestedingswet op 1 april 2013 is een landelijke mijlpaal bereikt die direct doorwerkt in gemeentelijk beleid. De VNG heeft hierin een initiatief genomen door een model Inkoop- en Aanbestedingsbeleid voor gemeenten te schrijven, waardoor de meeste gemeenten een herkenbaar en met elkaar vergelijkbaar beleid hebben. Het document dat nu voor u ligt is dan ook op het model van de VNG gebaseerd en is aangevuld met wat specifiek Heerhugowaards is.

Algemeen

De Gemeente spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de Inkoop- en aanbestedingspraktijk. De Gemeente hanteert daarbij de volgende speerpunten:

 

  • ·

    Voldoende kennis van inkoop en aanbesteding in de organisatie bij de betrokken medewerkers

  • ·

    Het verlagen van de interne kosten van inkoop en aanbestedingen

  • ·

    Regionale samenwerking met gemeenten

  • ·

    100% Duurzame inkoop

     

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkoop in de Gemeente plaatsvindt. De Gemeente leeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 2). Aangezien Inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient de Gemeente continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit beleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de Gemeente.

Daarnaast gaat de Gemeente bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van:

  • 1.

    Juridische uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de relevante regelgeving? (zie verder hoofdstuk 3)

  • 2.

    Ethische en ideële uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de maatschappij en het milieu in haar inkoopproces? (zie verder hoofdstuk 4)

  • 3.

    Economische uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de markt en Ondernemers? (zie verder hoofdstuk 5)

  • 4.

    Organisatorische uitgangspunten: hoe koopt de Gemeente in? (zie verder hoofdstuk 6)

     

1.Definities

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

ContractantDe in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

DienstenDiensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

GemeenteDe Gemeente de gemeente Heerhugowaard, zetelend Parelhof 1 te Heerhugowaard.

Inkoop(Rechts)handelingen van de Gemeente gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

LeveringenLeveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

OfferteEen aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

OfferteaanvraagEen enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

OndernemerEen ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

WerkenWerken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet

 

2.Gemeentelijke doelstellingen

De Gemeente wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

  • a.

    RechtmatigendoelmatigInkopenzodatgemeenschapsgeldenop controleerbareen verantwoordewijzewordenaangewenden besteed.De Gemeente leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt de Gemeente efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de gemeentelijke middelen staan centraal. De Gemeente houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

  • b.

    Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkoop. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluit- vorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Gemeente en de Contractant. De Gemeente spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

  • c.

    Inkopentegendemeestoptimale(integrale)prijskwaliteit verhouding.Bij het Inkopen van Werken, Leveringen en Diensten kan de Gemeente ook interne en andere (externe) gemeentelijke kosten betrekken in de afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

  • d.

    Eencontinuepositievebijdrage leveren aanhetgeheleprestatieniveauvandeGemeente Inkoop moet tenslotte ondersteunend zijn aan het gehele prestatieniveau van de Gemeente en daar direct en voortdurend aan bijdragen. De concrete doelstellingen van Inkoop zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.

  • e.

    DeGemeentestelteenadministratievelastenverlichting voorzowel zichzelfals voorOndernemers voorop. Zowel de Gemeente als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. De Gemeente verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan de Gemeente hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). De Gemeente maakt, waar mogelijk, gebruik van de uniforme ‘eigen verklaring’.

  • f.

    DitInkoop-enaanbestedingsbeleidsluitaanophet algemenebeleidvandeGemeente.

 

Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, ethische en ideële, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.

 

3.Juridische uitgangspunten

 

3.1 Algemeen juridisch kader

 

DeGemeenteleeftderelevantewet-enregelgevingna.Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door de Gemeente restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:

  • ·

    Aanbestedingswet: dit nieuwe wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen 2004/18/EG en 2004/17/EG (‘Aanbestedingsrichtlijnen’) en Richtlijn 2007/66/EG (‘Recht beschermings richtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheidsopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

  • ·

    Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

  • ·

    Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor overeenkomsten.

  • ·

    Gemeentewet: het wettelijke kader voor gemeenten.

 

3.2 Uniforme documenten

De Gemeente streeft er naar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. De Gemeente past bij de betreffende Inkoop in ieder geval toe:

  • ·

    Aanbestedingsreglement werken 2012 (‘ARW 2012’);

  • ·

    Richtsnoeren Leveringen en Diensten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

  • ·

    Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten

  • ·

    Gids Proportionaliteit

 

3.3 Algemene beginselen bij Inkoop.

a Algemenebeginselenvanhetaanbestedingsrecht.De Gemeente neemt bij overheidsopdrachten en concessie overeenkomsten boven de (Europese) drempelwaarden en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de (Europese) drempelwaarden met een duidelijk grensoverschrijdend belang de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

  • ·

    Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

  • ·

    Non-discriminatie: Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

  • ·

    Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

  • ·

    Proportionaliteit(evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De Gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

  • ·

    Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de Gemeente.

 

b Algemenebeginselenvanbehoorlijkbestuur

3.De Gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

 

3.4 Grensoverschrijdend belang

Voorafgaand aan Inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past de Gemeente de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarbij buiten Nederland gevestigde Ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.

 

Of een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.

 

Voor overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal de Gemeente een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal de Gemeente op TenderNed of op een andere gebruikelijke wijze bekendmaken.

 

3.5 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de Gemeente. Dit is weergegeven in het schema van artikel 5.5. De Gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging

 

3.6 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

In het bijzonder gebruikt de Gemeente een ontheffingsformulier, waarbij de betrokken portefeuillehouder, in geval zich gronden voordoen betreffende een beperkt aantal bijzondere situaties , bevoegd is - na advisering van de Inkoopadviseur - te besluiten een andere aanbestedingsprocedure te volgen dan op grond van het beleid (artikel 5.5) is voorgeschreven. Het ontheffingsformulier is als bijlage aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid toegevoegd.

 

4.Ethische en ideële uitgangspunten

  • 4.

    1 Integriteit

    • a

      DeGemeentesteltbestuurlijkeenambtelijkeintegriteit voorop.De Gemeente heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes van de Gemeente. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

    • b

      DeGemeentecontracteertenkelmetintegereOndernemers.De Gemeente wil enkel zaken doen met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’.

  • 4.

    2 Duurzaam Inkopen

    • a

      Bij Inkopen neemt de Gemeente milieuaspecten in acht.De Gemeente heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. De Gemeente streeft er naar om 100% duurzaam in te kopen. Duurzaam Inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het inkoopproces. Dit komt o.a. tot uitdrukking door het volgende:

• Bij de product- en marktanalyse inventariseert de Gemeente welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

• In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden duurzaamheidscriteria opgenomen.

• De Gemeente kan kiezen om digitaal in te kopen (E-procurement, gebruik van e-mail etc.).

• De Gemeente zal de aangeboden duurzame oplossingen monitoren. Op deze wijze kan zij een duurzame oplossing inbedden in de eigen organisatie van de Gemeente en haar werkwijze.

 

Met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn door Agentschap.nl zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ opgesteld. Het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) heeft bijvoorbeeld de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam Inkopen’.

 

De Gemeente Heerhugowaard heeft het Manifest professioneel duurzaam inkopen ondertekend op 20 december 2012. De daarin weergegeven ambities maken integraal onderdeel uit van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en is hieraan als bijlage toegevoegd.

 

bInkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats.Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsreïntegratie, arbeidsomstandigheden en – indien passend – social return. De Gemeente heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Zij stimuleert daarom - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van arbeidsgehandicapten in het arbeidsproces. Daarnaast worden Werken, Leveringen en/of Diensten geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.

 

In het bijzonder streeft de gemeente naar het toepassen van social return bij aanbestedingen die in regionaal verband plaatsvinden.

 

4.3 Innovatie

De Gemeente moedigt – daar waar mogelijk – innovatiegericht Inkopen (en aanbesteden) aan. Bij innovatiegericht Inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de Gemeente ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing, maar ook om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’.

 

5.Economische uitgangspunten

 

5.1 Product- en marktanalyse

 

Inkoopvindtplaatsopbasisvaneen voorafgaandeproduct-en marktanalyse,tenzijditgeletopdewaardeofdeaardvande opdrachtnietwordtgerechtvaardigd.De Gemeente acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsulatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.

 

  • 5.

    2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

    • a

      DeGemeenteachteentegroteafhankelijkheidvanOndernemers nietwenselijk.De Gemeente wil daarom onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. De Gemeente moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkoop (waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

    • b

      DeGemeentekiest voordemeestaangewezenondernemersrelatie.Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van de Gemeente door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. De Gemeente kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

       

  • 5.

    3 Lokale economie en MkB

    • a

      DeGemeenteheeftoog voordelokaleeconomie,zonderdatdittot enigerlei vormvandiscriminatievanOndernemersleidt.In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de Gemeente moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop.

    • b

      DeGemeenteheeftoog voorhetmidden-enkleinbedrijf(MkB).Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De Gemeente houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan de Gemeente doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

       

5.4 Samenwerkingsverbanden

De Gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkoop. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving.

 

5.5 Bepalen van de inkoopprocedure

De Gemeente zal - met inachtneming van de Gids Proportionaliteit - bij de onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren, tenzij blijkt dat dit niet aansluit bij het type Inkoop en het karakter van de markt waarin de Ondernemers opereren. In dat laatste geval kan de Gemeente ook kiezen voor een andere procedure, aangezien het voor bepaalde Inkopen niet te kwantificeren is in een vast bedrag.

 

(Bedragen zijn exclusief BTW)

 

 

Werken

Leveringen

en Diensten

Mandaat aanbesteding

Mandaat financieel

opmerking

Enkelvoudig onderhands

Tot €50.000

Tot €25.000

Budgethouder

Budgethouder

1 offerte

Meervoudig onderhands

Vanaf €50.000 tot €1.500.000

Vanaf €25.000 tot €150.000

Sectordirecteur

Sectordirecteur

2-5 offertes

Nationaal

Vanaf €1.500.000 tot Europees drempelbedrag

Vanaf

€150.000 tot Europees drempelbedrag

Sectordirecteur

Sectordirecteur

 

Europees

Vanaf Europees drempelbedrag

Vanaf Europees drempelbedrag

College

College

 

  • ·

    Bij de sector Stadsbeheer hebben projectverantwoordelijken een mandaat om meer- en minderwerk opdrachten te verstrekken tot een bedrag van € 3.000,=

  • ·

    Bij een Europese aanbesteding geldt dat de Sectordirecteur bevoegd is voorlopig te gunnen onder voorbehoud van definitieve gunning door het College. De sectordirecteur is na het definitieve gunningsbesluit van het College bevoegd de overeenkomst rechtsgeldig te ondertekenen.

     

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt aan één Ondernemer een offerte.

 

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt ten minste aan twee en ten hoogste aan vijf Ondernemers een Offerte.

 

Nationaal aanbesteden

Onder de Europese drempelbedragen zal de Gemeente nationaal aanbesteden. De Gemeente zal voorafgaand aan de opdrachtverlening een aankondiging plaatsen.

 

Europees aanbesteden

Vanaf de Europese drempelbedragen zal de Gemeente in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving.

 

5.6 Raming en financiële budget

Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De Gemeente wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

5.7 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De Gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de Gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). De Gemeente wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

 

6.Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.

 

stap

fase inkoopproces

toelichting

1

Voortraject

·Bepalen van inkoopbehoefte

·Bepalen van het aanbod (bijv. product- en marktanalyse)

·Raming en bepalen van het financiële budget

·Keuze Offerteaanvraag

2

Specificeren

·Opstellen van eisen en wensen

·Omschrijven van de opdracht

·Opstellen Offerteaanvraag

3

Selecteren

·Eventuele voorselectie geïnteresseerde Ondernemers

·Bekendmaking opdracht via verzenden van de Offerteaanvraag, bijv. TenderNed en/of de website

·Offertes evalueren

·Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving)

• Gunning aan winnende Ondernemer

4

Contracteren

·Tekenen (raam)overeenkomst met (winnende) Contractant

·Registreren getekende overeenkomst

·• Informeren afgewezen Ondernemers

5

Bestellen

·Uitvoeren van de opdracht

·Eventueel met het doen van bestellingen

6

Bewaken

·Bewaken termijnen

·Controleren nakoming afgesproken prestaties

·Tijdige betaling facturen

7

Nazorg

·Beheren van de overeenkomst, bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd

·Evalueren overeenkomst met Contractant

6.2 Inkoop in de organisatie

Inkoop is decentraal georganiseerd.

 

6.3 Verantwoordelijken

Inkoop wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De portefeuillehouder Inkoop is verantwoordelijk voor Inkoop. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Inhoudsopgave

I ALGEMEEN

  • ·

    Artikel 1 Definities

  • ·

    Artikel 2 Toepasselijkheid

  • ·

    Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

II UITVOERING OVEREENKOMST

  • ·

    Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

  • ·

    Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

  • ·

    Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie

  • ·

    Artikel 7 Geheimhouding

  • ·

    Artikel 8 Intellectueel eigendom

  • ·

    Artikel 9 Wijziging Overeenkomst

  • ·

    Artikel 10 Uitrusting en materialen

  • ·

    Artikel 11 Tijdstip van nakoming

  • ·

    Artikel 12 Toerekenbare tekortkoming

  • ·

    Artikel 13 Niet toerekenbare tekortkoming

  • ·

    Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering

  • ·

    Artikel 15 Boete

  • ·

    Artikel 16 Toepasselijk recht en geschillen

III FINANCIËLE BEPALINGEN

  • ·

    Artikel 17 Prijzen, meerwerk en minder werk

  • ·

    Artikel 18 Facturering en betaling

IV BEPALINGEN BETREFFENDE DE LEVERINGEN VAN GOEDEREN

  • ·

    Artikel 19 Leveringen

  • ·

    Artikel 20 Verpakking en transport

  • ·

    Artikel 21 Overdracht van eigendom en risico

V BEPALINGEN BETREFFENDE HET VERRICHTEN VAN DIENSTEN

  • ·

    Artikel 22 Diensten

  • ·

    Artikel 23 Personeel van Contractant

VI BIJZONDERE BEPALINGEN VAN TOEPASSING OP AUTOMATISERING

  • ·

    Artikel 24 Definities

  • ·

    Artikel 25 Toepasselijkheid

  • ·

    Artikel 26 Bijlage

  • ·

    Artikel 27 Levering

  • ·

    Artikel 28 Omstandigheden

  • ·

    Artikel 29 Wijzigingen

  • ·

    Artikel 30 Acceptatietest

  • ·

    Artikel 31 Reserveonderdelen

  • ·

    Artikel 32 Eigendom

  • ·

    Artikel 33 Intellectueel Eigendom

  • ·

    Artikel 34 Software waarop een licentie wordt verleend

VI EINDE OVEREENKOMST

  • ·

    Artikel 35 Opzegging

  • ·

    Artikel 36 Ontbinding

  • ·

    Artikel 37 Vernietiging

I Algemeen

Artikel 1 Definities

Aflevering:

het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Gemeente

Contractant:

de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente

Diensten (Dienst):

de door de Contractant te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Gemeente, niet zijnde werken of leveringen

Gemeente:

de gemeente Heerhugowaard, zetelend Parelhof 1te Heerhugowaard

Goederen:

alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek

Leveringen (Levering):

de door de Contractant op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente te leveren Goederen

Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek

Offerteaanvraag:

een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet1 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG

Overeenkomst:

al hetgeen tussen de Gemeente en de Contractant is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen

Partijen/Partij:

de Gemeente en/of de Contractant

Personeel van Contractant:

de door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn

Prestatie:

de te verrichten Leveringen en/of Diensten

Werkdag:

kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de Gemeente aangewezen brugdagen

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 2.

    1 Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de Offerteaanvraag en Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

  • 2.

    2 Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien Partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

  • 2.3.

    Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

  • 2.4.

    Door het indienen van de Offerte wijst de Contractant uitdrukkelijk de toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden af.

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

  • 3.1.

    De Gemeente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voorzover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Gemeente zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 3.2.

    De Offerte van de Contractant heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

  • 3.3.

    Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Gemeente een kopie van dit besluit over.

  • 3.4.

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 3.5.

    Alle handelingen die de Contractant verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Contractant.

II Uitvoering overeenkomst

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

  • 4.1.

    De Contractant zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in nauwe samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Contractant.

  • 4.2.

    De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.

  • 4.3.

    Slechts met voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Gemeente, kan de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan derden.

  • 4.4.

    De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.

  • 4.5.

    De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Gemeente krijgt opgelegd.

  • 4.6.

    De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijn de voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.

  • 4.7.

    De Contractant draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden tussen de Contractant en de Gemeente bij de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 4.8.

    Slechts voor zover de Contractant expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

  • 5.1.

    De Gemeente zal op verzoek van de Contractant alle inlichtingen en gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

  • 5.2.

    De Gemeente zal zich inspannen zoals een goed opdrachtgever betaamt en zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie

  • 6.1.

    De Contractant garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, doch niet uitsluitend, veiligheid, gezondheid en milieu.

  • 6.2.

    De Gemeente is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Contractant verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de Gemeente bepaalde Prestaties schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 7.1.

    Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

  • 7.2.

    Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

  • 7.3.

    Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 7.4.

    De Contractant is verplicht om op eerste verzoek van de Gemeente Personeel van Contractant een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

Artikel 8 Intellectueel eigendom

  • 8.1.

    Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IErechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten bij de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De Contractant draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – om niet over aan de Gemeente. De Contractant zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.

  • 8.2.

    Onder resultaat als bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt verstaan al hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de Contractant daarbij gebruik maakt van enige bijdrage van de Gemeente en/of derden.

  • 8.3.

    De Contractant doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand gebrachte auteursrechtelijke werken.

  • 8.4.

    Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de Contractant geen gebruiksrecht met betrekking tot enig resultaat van de Overeenkomst.

  • 8.5.

    De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Contractant openbaar gemaakt werk. De Contractant erkent dit voorbehoud.

  • 8.6.

    De Contractant garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

  • 8.7.

    In het geval van aanspraken van derden zal de Contractant alles in het werk stellen om in overleg met de Gemeente te bewerkstelligen dat de Gemeente het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

  • 8.8.

    In het geval van aanspraken van derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringverplichting geldt, zal de Contractant alle schade van de Gemeente vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

Artikel 9 Wijziging Overeenkomst

  • 9.1.

    De Gemeente is bevoegd om de Overeenkomst schriftelijk te wijzigen en/of aan te vullen, na overleg met en instemming van de Contractant over de gevolgen van de wijziging of aanvulling.

  • 9.2.

    In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en billijkheid.

Artikel 10 Uitrusting en materialen

  • 10.1.

    De Contractant zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken - niet van de Gemeente afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 10.2.

    De Contractant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 11 Tijdstip van nakoming

  • 11.1.

    De Contractant is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

  • 11.2.

    De Contractant stelt de Gemeente schriftelijk tijdig en met opgaaf van redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de Contractant zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

Artikel 12 Toerekenbare tekortkoming

  • 12.1.

    Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.

  • 12.2.

    Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 12.3.

    Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 13 Niet toerekenbare tekortkoming

13.1.De Contractant kan zich jegens de Gemeente enkel op overmacht beroepen, indien de Contractant de Gemeente zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.

Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering

  • 14.1.

    De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen eventuele aanspraken van derden terzake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Contractant van de Overeenkomst en het gebruik of toepassing van de geleverde Goederen of Diensten van de Contractant.

  • 14.2.

    De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 14.3.

    De Contractant zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  • 14.4.

    Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Contractant nog niet beschikt, zal de Contractant afsluiten tenminste voor de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 15 Boete

  • 15.1.

    Indien een boetebepaling is overeengekomen, is deze boete zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning direct opeisbaar.

  • 15.2.

    De boete laat onverlet alle andere rechten of vorderingen, waaronder, doch niet uitsluitend, de vordering van de Gemeente tot nakoming en het recht op schadevergoeding.

Artikel 16 Toepasselijk recht en geschillen

  • 16.1.

    Op deze algemene inkoopvoorwaarden en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.

  • 16.2.

    De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 16.3.

    Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Gemeente gevestigd is.

III Financiële bepalingen

Artikel 17 Prijzen, meerwerk en minder werk

  • 17.1.

    De Contractant zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte genoemde prijzen in Euro’s.

  • 17.2.

    Niet redelijkerwijs in de Overeenkomst inbegrepen extra Prestaties, zijn slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de Gemeente is toe te rekenen.

  • 17.3.

    Meerwerk zal door de Contractant slechts in behandeling worden genomen nadat de inhoud en het budget schriftelijk zijn overeengekomen met de Gemeente.

  • 17.4.

    Verrekening van meerwerk of minder werk vindt plaats tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de Offerte, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 17.5.

    Voor zover prijzen en tarieven van meerwerk of minder werk niet in de Offerte zijn opgenomen, verplicht de Contractant zich ertoe voor meerwerk en minder werk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.

Artikel 18 Facturering en betaling

18.1. Op de factuur vermeldt de Contractant;

  • ·

    de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen;

  • ·

    naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW-nummer, KvKnummer;

  • ·

    het factuuradres van de Contractant;

  • ·

    het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW; en

  • ·

    eventuele nadere eisen in overleg met de Gemeente.

    • 18.2.

      De Contractant hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De Gemeente zal binnen de gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Contractant betalen.

    • 18.3.

      Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst is de Gemeente bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming geheel of gedeeltelijk op te schorten.

IV Bepalingen betreffende de leveringen van goederen

Artikel 19 Leveringen

  • 19.1.

    De Contractant levert de Goederen conform Delivered Duty Paid (DDP), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).

  • 19.2.

    Tenzij schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. De Contractant dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte te stellen.

  • 19.3.

    Indien de Gemeente de Goederen gemotiveerd afkeurt, zal de Contractant op zijn eigen kosten de Goederen ophalen.

  • 19.4.

    De Goederen worden geacht te zijn goedgekeurd vanaf het moment van volledige operationele ingebruikname door de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen of bepaalde omstandigheden nopen tot schriftelijke goedkeuring van de Gemeente.

  • 19.5.

    De Contractant verleent tenminste een garantie voor de Goederen van twaalf maanden vanaf het moment dat de Gemeente de Goederen heeft goedgekeurd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Contractant.

  • 19.6.

    De Contractant garandeert dat voor een periode van tenminste vijf jaar of een termijn die schriftelijk is overeengekomen na Aflevering van de Goederen, onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd.

  • 19.7.

    De Contractant is gehouden om alle bij de Goederen behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of –certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de Nederlandse taal, zonder additionele kosten, aan de Gemeente ter beschikking te stellen.

  • 19.8.

    De Contractant zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende gebreken aan de geleverde Goederen na Aflevering of voltooiing binnen de door de Gemeente bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn wegnemen door herstel of vervanging.

Artikel 20 Verpakking en transport

  • 20.1.

    De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

  • 20.2.

    De Contractant neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 21 Overdracht van eigendom en risico

  • 21.1.

    De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van Aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee gepaard gaan. Het risico gaat over op de Gemeente na acceptatie van de Goederen door de Gemeente.

  • 21.2.

    De acceptatie van de Goederen zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de Gemeente, na Aflevering en eventuele installatie van de Goederen. Indien de Gemeente de Goederen niet accepteert, geeft zij gemotiveerd aan waarom de acceptatie onthouden wordt.

V Bepalingen betreffende het verrichten van diensten

Artikel 22 Diensten

  • 22.1.

    De Contractant zal de Diensten uitvoeren binnen de termijn en op de plaats zoals deze zijn opgenomen in de Overeenkomst.

  • 22.2.

    De Contractant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zowel zijn eigen Prestaties, Prestaties van Personeel van Contractant alsmede Prestaties van de door de Contractant ingeschakelde derden.

  • 22.3.

    Feitelijke uitvoering van de Diensten door de Contractant of daarmee gepaard gaande handelingen houdt niet in dat de Gemeente de Diensten zonder meer goedkeurt. De Gemeente behoudt zich het recht voor om eventuele verrichtte Diensten te keuren, controleren of niet goed te keuren.

  • 22.4.

    De goedkeuring van de Diensten zal geschieden door middel van een schriftelijke verklaring van de Gemeente. Indien de Gemeente de Diensten niet goedkeurt, geeft zij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring onthouden wordt.

Artikel 23 Personeel van Contractant

  • 23.1.

    Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare ruimte van de Gemeente, zijn de Contractant, Personeel van Contractant en de door de Contractant ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven.

  • 23.2.

    Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant te laten vervangen.

  • 23.3.

    Voor de vervanging van Personeel van Contractant is voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging van Personeel van Contractant noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).

  • 23.4.

    Vervanging van Personeel van Contractant wordt op een korte termijn – doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk – door de Contractant voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Contractant.

  • 23.5.

    De Contractant staat ervoor in dat het Personeel van Contractant gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.

  • 23.6.

    De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken terzake. De Contractant zal - indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist - met een G-rekening werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een–op-een verhaald op de Contractant.

Deel VI Bijzondere bepalingen van toepassing op Automatisering

24 Definities

24.1 Automatisering: Het installeren, produceren, configureren en gebruiken van computerprogrammatuur (software) en hardware.

25 Toepasselijkheid

25.1 Deze bijzondere voorwaarden zijn van toepassing op elke door Opdrachtgever aangegane Overeenkomst betreffende de inkoop van automatisering.

26 Bijlagen

  • 26.

    1 Onder Bijlage wordt verstaan een afzonderlijk document waarin bepaalde onderwerpen aanvullend en specifiek zijn geregeld.

  • 26.

    2 De Bijlagen vormen een integraal onderdeel van de Overeenkomst.

  • 26.

    3 De volgende - niet limitatief aangehaalde - Bijlagen kunnen onderdeel uitmaken van de Overeenkomst:

    • ·

      Bijlage 1: Functionele omschrijving en pakket van eisen;

    • ·

      Bijlage 2: Uitvoerings- en tijdschema;

    • ·

      Bijlage 3: Ontwikkeling van programmatuur;

    • ·

      Bijlage 4: Acceptatietest.

27 Levering

27.1 Opdrachtnemer verkoopt en levert aan de Opdrachtgever gegevensverwerkende apparatuur, zoals gespecificeerd in Bijlage 1; tezelfdertijd wordt de bijbehorende systeemprogrammatuur aan

de Opdrachtgever ter beschikking gesteld. Te allen tijde zal het geleverde voldoen aan de gestelde eisen.

  • 27.

    2 Opdrachtnemer verkoopt en levert aan de Opdrachtgever applicatieprogrammatuur zoals gespecificeerd in Bijlage 1.

  • 27.

    3 Opdrachtnemer is gehouden, om alle Diensten die noodzakelijkerwijs uit de voorgaande leden voortvloeien, te verrichten volgens de bepalingen van de Overeenkomst. Opdrachtnemer staat er voor in dat apparatuur tezamen met programmatuur voldoen aan de gestelde eisen van de Opdrachtgever zoals, gespecificeerd in Bijlage 1.

  • 27.

    4 De Opdrachtnemer is gehouden om op zijn kosten op de overeengekomen datum volgens het tijdschema in Bijlage 2, de plaats van levering in gereedheid te brengen en de overige omstandigheden in de computerruimte in overeenstemming te brengen conform de door de Opdrachtgever gegeven specificaties, vermeld in Bijlage 2. De Opdrachtgever zal de Opdrachtnemer hiertoe in gelegenheid stellen.

28 Omstandigheden

  • 28.

    1 Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat hij op grondige wijze kennis heeft genomen van de omstandigheden waaronder Opdrachtnemer de functionele omschrijving en de gespecificeerde eisen van de Opdrachtgever moet realiseren.

  • 28.

    2 Onder omstandigheden wordt in ieder geval, doch niet alleen, verstaan: de kennis, ervaring en beschikbaarheid van het Personeel van de Opdrachtgever dat bij de gegevensverwerking op enigerlei wijze betrokken is en de plaats waar de apparatuur en programmatuur bedrijfsklaar zal worden opgesteld (de plaats van levering).

  • 28.

    3 Opdrachtnemer stelt in redelijkheid alles in het werk om de informatie te verkrijgen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

  • 28.

    4 Alle gevolgen van verkeerde interpretatie van door de Opdrachtgever verstrekte informatie over de omstandigheden of van onvoldoende kennis omtrent de omstandigheden waaronder de functionele omschrijving en de gespecificeerde eisen van de Opdrachtgever gerealiseerd moeten worden, zijn voor rekening van Opdrachtnemer.

29 Wijzigingen

  • 29.

    1 De Opdrachtnemer mag geen wijzigingen aanbrengen of uitvoeren zonder schriftelijke order of schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever, tenzij de Opdrachtnemer ingevolge de Overeenkomst bevoegd is de te leveren en te installeren configuratie of het uitvoerings- en tijdschema te wijzigen.

  • 29.

    2 De Opdrachtgever is gerechtigd voor zover de bepalingen van de Overeenkomst het toelaten, wijzigingen aan te brengen in het pakket van eisen c.q. in het uitvoerings- en tijdschema.

  • 29.

    3 Indien een wijziging extra kosten met zich brengt, zijn deze voor rekening van de partij die de wijziging heeft voorgesteld, tenzij anders is overeengekomen.

  • 29.

    4 Indien wijziging vermindering van kosten met zich brengt, zal de Opdrachtnemer de prijs dienovereenkomstig verlagen tenzij anders is overeengekomen.

30 Acceptatietest

  • 30.

    1 Er worden acceptatietests uitgevoerd. In Bijlage 4 is een beschrijving van deze tests opgenomen.

  • 30.

    2 De kosten van de tests zijn voor rekening van de Opdrachtnemer. Dit geldt ook voor herhalingstests.

  • 30.

    3 Acceptatie door de Opdrachtgever geschiedt uitdrukkelijk en op schriftelijke wijze.

  • 30.

    4 Acceptatie alvorens de gehele Overeenkomst is uitgevoerd draagt een voorlopig karakter en heeft geen consequenties voor de verplichtingen van de Opdrachtnemer met betrekking tot de gehele Overeenkomst.

  • 30.

    5 Ingeval van negatief resultaat van de herhalingstests ten aanzien van apparatuur, programmatuur of enig onderdeel daarvan, heeft de Opdrachtgever in overeenstemming met het bepaalde in Bijlage 2 de keus om of van Opdrachtnemer te eisen dat deze zonder kosten voor de Opdrachtgever, alles in het werk zal stellen om tot het gewenste resultaat te komen of bepaalde apparatuur en programmatuur tegen gereduceerde prijs te houden of de apparatuur en programmatuur te weigeren, onverminderd het in artikel I - 22 bepaalde.

31 Reserveonderdelen

  • 31.

    1 Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat gedurende vijf jaar reserveonderdelen noodzakelijk voor het onderhoud van apparatuur verkrijgbaar zijn binnen redelijke termijn.

  • 31.

    2 Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat er gedurende vijf jaar mogelijkheden zijn om volgens de ontwikkelingen in de branche de programmatuur bij te Werken, aan te passen c.q. te vernieuwen.

32 Eigendom

32.1 Alle software en hardware worden eigendom van de Opdrachtgever. Op software waarop een licentie wordt verleend door de Opdrachtnemer aan Opdrachtgever is artikel 34 van toepassing.

33 Intellectuele eigendom

  • 33.

    1 In geval jegens de Opdrachtgever een vordering wordt ingesteld wegens schending of vermeende schending van een recht van intellectuele eigendom, zal Opdrachtnemer op eigen kosten in rechte optreden en de Opdrachtgever vrijwaren tegen alle kosten die ten gevolge van zulke vorderingen kunnen ontstaan.

  • 33.

    2 Het voorgaande lid is niet van toepassing indien de Opdrachtgever ter zake toezeggingen doet of anderszins eigenmachtig optreed.

  • 33.

    3 Alle rechten van eigendom op apparatuur en programmatuur ontwikkeld in het kader van deze Overeenkomst berusten bij de Opdrachtnemer.

  • 33.

    4 De depothouder stelt een EDP-auditor waaromtrent Partijen overeenstemming bereiken, in de gelegenheid tot controle en onderhoud van de broncode.

  • 33.

    5 De depothouder verbindt zich jegens de Opdrachtnemer om de broncode niet ter beschikking te stellen van de Opdrachtgever, tenzij de Opdrachtnemer in staat van faillissement wordt verklaard.

  • 33.

    6 Bij het einde van de licentie zal de Opdrachtnemer een kopie van de programmatuur gedurende tien jaar in bewaring geven aan een door de Opdrachtgever aan te wijzen notaris, waarover de Opdrachtgever ook na het einde van de licentie mag beschikken voor bewijsdoeleinden. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Opdrachtgever geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan Derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de Opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van Werken waarop deze betrekking hebben.

34 Software waarop een licentie wordt verleend

  • 34.

    1 Een depothouder van de broncode wordt door beide Partijen aangewezen, die ten bewijze van zijn medewerking de op te maken Overeenkomst mede ondertekent.

  • 34.

    2 De depothouder stelt een hem in eigendom toebehorende blanco gegevensdrager ter beschikking van de Opdrachtnemer, die daarop de broncodes vastlegt.

  • 34.

    3 Na die vastlegging stelt de Opdrachtnemer deze gegevensdrager met de broncode weer ter beschikking van de depothouder als eigenaar van deze gegevensdrager.

  • 34.

    4 De depothouder stelt een EDP-auditor waaromtrent Partijen overeenstemming bereiken, in de gelegenheid tot controle en onderhoud van de broncode.

  • 34.

    5 De depothouder verbindt zich jegens de Opdrachtnemer om de broncode niet ter beschikking te stellen van de Opdrachtgever, tenzij de Opdrachtnemer in staat van faillissement wordt verklaard.

  • 34.

    6 Bij het einde van de licentie zal de Opdrachtnemer een kopie van de programmatuur gedurende tien jaar in bewaring geven aan een notaris te .., waarover de Opdrachtgever ook na het einde van de licentie mag beschikken voor bewijsdoeleinden. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Opdrachtgever geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan Derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de Opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van Werken waarop deze betrekking hebben.

VII Einde overeenkomst

Artikel 35 Opzegging

35.1.De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

Artikel 36 Ontbinding

36.1.Ieder der Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

• artikel 4.4 algemene inkoopvoorwaarden wordt geschonden;

• de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;

• de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

• ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;

• de andere Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt;

• de andere Partij in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.

  • 36.2.

    Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 dient terstond door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.

  • 36.3.

    Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in lid 1 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.

Artikel 37 Vernietiging

37.1.Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.