Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Privacy-protocol voor het Sociaal Platform Pijnacker-Nootdorp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacy-protocol voor het Sociaal Platform Pijnacker-Nootdorp
CiteertitelPrivacy-protocol voor het Sociaal Platform Pijnacker-Nootdorp
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet bescherming persoonsgegevens 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-2013nieuwe regeling

05-11-2013

Telstar, 14-11-2013

13INT03924 BBV13.0168

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacy-protocol voor het Sociaal Platform Pijnacker-Nootdorp

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de afdeling BPZ (MZ) d.d. 14 oktober 2013;

gelet op de samenwerkingsovereenkomst Sociaal platform van 29 mei 2006;

gelet op het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens;

overwegende, dat het noodzakelijk is ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer regels te stellen met betrekking tot de verwerking van (bijzondere) persoonsgegevens van betrokkenen;

besluit:

vast te stellen het navolgende privacy-protocol voor het Sociaal platform;

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit protocol verstaat onder:

  • a.

    betrokkene: degene op wie het te verwerken persoonsgegeven betrekking heeft;

  • b.

    bijzondere persoonsgegevens: de persoonsgegevens als bedoeld in artikel 16 van de Wet;

  • c.

    derde: ieder ander dan betrokkene, de verantwoordelijke- of een in dit platform samenwerkende partner of instelling;

  • d.

    gerelateerden: de bloed- en aanverwanten van de hulpbehoevende alsmede de direct betrokkenen zoals de partner met wie wordt samengewoond, betrokken buren, eventuele getuigen, etc.

  • e.

    partner: iedere instelling of organisatie die op basis van de samenwerkingsovereenkomst in het samenwerkingsverband is vertegenwoordigd;

  • f.

    persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde- of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • g.

    samenwerkingsovereenkomst: de Samenwerkingsovereenkomst Sociaal Platform gesloten te Pijnacker op 29 mei 2006;

  • h.

    sociaal platform: het samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1 lid 1 van de samenwerkingsovereenkomst;

  • i.

    verantwoordelijke: het College van Pijnacker-Nootdorp;

  • j.

    verwerking van persoonsgegevens: de verwerking van gegevens als bedoeld in artikel 1 onder b. van de Wet;

  • k.

Artikel 2 Doel verwerking persoonsgegevens

Het doel van de verwerking van persoonsgegevens is op basis van de samenwerkingsovereenkomst te zorgen voor een adequaat hulpaanbod aan die inwoners van de gemeente Pijnacker-Nootdorp die voor wat betreft wonen en leven in een potentiële (meervoudige) probleemsituatie verkeren.

Artikel 3 Werkingsgebied

  • 1.

    Dit protocol is van toepassing op de verwerking van die persoonsgegevens die ten behoeve van de samenwerking tussen de verschillende partners in het bieden van een adequaat hulpaanbod noodzakelijk zijn.

  • 2.

    Dit protocol is van toepassing op iedere vorm van verwerking als bedoeld in artikel 1 onder b. van de Wet.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden

  • 1.

    De verantwoordelijke ziet toe op de naleving van dit reglement en alle wettelijke verplichtingen met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

  • 2.

    Partners dragen bij de verwerking van persoonsgegevens volledige verantwoordelijkheid voor de toepassing en uitvoering van dit protocol en de wettelijke regels op het gebied van privacybescherming.

Artikel 5 Soorten van gegevens

  • 1.

    Uitsluitend die persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om de hulpvraag dan wel het hulpaanbod in kaart te brengen of te realiseren worden verwerkt.

  • 2.

    Ter uitvoering van het bepaalde in lid 1 kan het daarbij gaan om de opslag en uitwisseling van:

    • a.

      gegevens van de hulpbehoevende en zijn of haar gerelateerden;

    • b.

      gegevens van niet-natuurlijke personen;

    • c.

      adressen en postcodes;

    • d.

      emailadressen, telefoon- en mobiele nummers;

    • e.

      sociaal-medische rapportages, verklaringen en rapportages van ingeroepen deskundigen.

Artikel 6 Bijzondere persoons gegevens

Tenzij aantoonbaar noodzakelijk voor het bieden of organiseren van een adequaat hulpaanbod worden geen gegevens verwerkt of uitgewisseld met betrekking tot:

  • a.

    godsdienst of levensovertuiging;

  • b.

    ras;

  • c.

    politieke gezindheid;

  • d.

    gezondheid;

  • e.

    seksuele leven;

  • f.

    lidmaatschap van een vakvereniging of:

  • g.

    justitiële gegevens.

Artikel 7 Wijze van verkrijging van gegevens

De noodzakelijke persoonsgegevens worden verkregen van of door:

  • a.

    betrokkene(n) zelf;

  • b.

    de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie personen (BRP);

  • c.

    Suwinet/het Inlichtingenbureau

  • d.

    de partners in de samenwerking;

  • e.

    ingeroepen deskundigen.

Artikel 8 Verwijderen van gegevens

De geregistreerde persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld.

Artikel 9 Verstrekking en uitwisseling van gegevens

  • 1.

    Ingevolge artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst wordt aan iedere casus een vaste behandelaar gekoppeld. Deze behandelaar zorgt voor inbreng van de relevante persoonsgegevens in het gezamenlijk overleg.

  • 2.

    Iedere andere verstrekking verloopt via de partners en vindt uitsluitend plaats:

    • a.

      met schriftelijke toestemming van de hulpbehoevende en:

    • b.

      als gegevensverstrekking verenigbaar is met de oorspronkelijke doeleinden van het Sociaal platform

    • x

      en:

    • c.

      gegevensverstrekking noodzakelijk is om aan de wettelijke verplichtingen van de desbetreffende partner te kunnen voldoen;

  • 3.

    Gegevensverstrekking vindt niet telefonisch plaats, tenzij het spoedeisende karakter van de situatie dat vereist. Een dergelijke verstrekking wordt met motivatie en beweegredenen zo spoedig mogelijk alsnog in het dossier van de hulpbehoevende vastgelegd.

Artikel 10 Ontbreken van toestemming

  • 1.

    Indien de toestemming als bedoeld in artikel 9 lid 2 onder a ontbreekt, worden geen gegevens verstrekt of uitgewisseld, tenzij:

    • a.

      de hulpbehoevende niet in staat is de vereiste toestemming te verlenen en:

    • b.

      hij of zijn gerelateerde in een zodanige levensontwrichtende situatie verkeert dat hij zonder hulp niet in staat is de gerezen problemen op te lossen;

  • 2.

    De hulpbehoevende wordt van de verstrekking of uitwisseling van gegevens in kennis gesteld.

Artikel 11 Veiligheid in het geding

De toestemming als bedoeld in artikel 9 lid 2 onder a. is evenmin noodzakelijk indien de veiligheid van de hulpbehoevende, de gerelateerden, een partner of een derde in het geding is of de hulpbehoevende na weigering naar redelijke verwachting de contacten met de partner(s) zal verbreken, terwijl deze contacten noodzakelijk zijn om hem of zijn gerelateerden te beschermen.

Artikel 12 Gegevensverstrekking aan derden

  • 1.

    Aan een derde worden geen gegevens verstrekt, tenzij de derde door het Sociaal Platform of een partner als deskundige is verzocht om van advies te dienen.

  • 2.

    Gegevensverstrekking aan een derde vindt plaats met inachtneming van het bepaalde in dit protocol en de Wet.

Artikel 13 Omgang met verstrekte en/of beschikbaar gestelde gegevens

  • 1.

    De verstrekte of beschikbaar gestelde gegevens worden niet voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze zijn verkregen.

  • 2.

    De verstrekte of beschikbaar gestelde gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het uitvoeren van de aan de partners opgedragen taken.

  • 3.

    De verstrekte of beschikbaar gestelde gegevens worden in overeenstemming met de Wet op zorgvuldige wijze verwerkt.

  • 4.

    Op hetgeen de partners bij het vergaren van de benodigde gegevens horen, zien of verwerken rust een strikte geheimhoudingsplicht.

Artikel 14 Beveiliging

De partners in deze samenwerkingsovereenkomst treffen ieder voor zich de nodige technische- en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verkregen en opgeslagen gegevens.

Artikel 15 Rechten van betrokkene(n)

  • 1.

    Betrokkene heeft overeenkomstig het in de Wet bepaalde recht op informatie over- inzage in- en correctie of aanvulling van zijn gegevens.

  • 2.

    Een schriftelijk verzoek tot informatie, inzage correctie of aanvulling als bedoeld in het vorige lid, wordt ingediend bij één van de deelnemende partners, dan wel bij de verantwoordelijke.

  • 3.

    In het geval een partner op verzoek van betrokkene besluit tot correctie of aanvulling van gegevens worden de andere partners en de verantwoordelijke daarover geïnformeerd.

  • 4.

    Indien betrokkene van mening is, dat zijn persoonsgegevens in strijd met de Wet of dit protocol zijn of worden verwerkt, dan kan hij daarover een klacht indienen bij de desbetreffende partner of de verantwoordelijke. De klacht wordt conform de klachtenregeling van de partner dan wel de verantwoordelijke behandeld.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit protocol kan worden aangehaald als privacy-protocol voor het Sociaal Platform Pijnacker-Nootdorp;

  • 2.

    Het privacy-protocol treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

Vastgesteld in de vergadering van 5 november 2013.

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg

Artikelsgewijze toelichting Privacy-protocol Sociaal Platform

Artikel 1 Begripsbepalingen

Bij samenwerkingsovereenkomst van 29 mei 2006 is een Sociaal Platform ingesteld. Daaronder wordt verstaan een samenwerkingsverband van organisaties met als werkgebied de kernen Nootdorp, Pijnacker en Delfgauw, die vanuit hun professie, taak en doelstelling direct contact hebben met bewoners en daarbij een hulpverlenende en/of probleemsignalerende functie hebben. Tot de doelgroep van het Sociaal Platform behoren de inwoners van Pijnacker-Nootdorp die in een potentiële (meervoudige) probleemsituatie in de woon- of leefsituatie verkeren.

Partner

Onder partner in de zin van deze regeling wordt verstaan iedere instelling of organisatie die op basis van de samenwerkingsovereenkomst in het Sociaal Platform is vertegenwoordigd. Dat zijn op dit moment in ieder geval:

  • a.

    gemeente Pijnacker-Nootdorp (Backoffice Publiekszaken, Maatschappelijke Zaken);

  • b.

    GGD Zuid-Holland West;

  • c.

    Stichting Kwadraad Pijnacker-Nootdorp;

  • d.

    Politie Haaglanden, bureau Pijnacker-Nootdorp;

  • e.

    Vluchtelingenwerk Pijnacker-Nootdorp;

  • f.

    Stichting Rondom Wonen;

  • g.

    Woningcorporatie Staedion;

  • h.

    Vestia Nootdorp;

  • i.

    Stichting Welzijn & Ondersteuning Pijnacker-Nootdorp;

  • j.

    Brijder verslavingszorg;

  • k.

    Centrum voor Jeugd & Gezin Pijnacker-Nootdorp (CJG).;

  • l.

    Stichting Perspektief

Indien naar het oordeel van het Sociaal Platform nodig kunnen ook andere hulpverlenende organisaties incidenteel dan wel structureel worden toegevoegd.

Artikel 2 Doel verwerking persoonsgegevens

Verwerking van persoonsgegevens mag op grond van dit artikel uitsluitend plaatsvinden ter uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst. Hiermee wordt de vereiste doelbinding gegarandeerd.

Artikel 3 Werkingsgebied

Spreekt voor zich.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden

In dit protocol is het College als verantwoordelijke in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens aangewezen. Op de eerste plaats is het samenwerkingsverband ontstaan op initiatief van het College. De status en positie van het samenwerkingsverband is dan ook vergelijkbaar met dat van een adviescommissie. Het College vervult feitelijk een regierol. Vanuit die rol kan het College toezien op de naleving van dit protocol en de Wet. De deelnemende partners behouden echter hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van de privacybescherming. Dit protocol vervangt dan ook niet de eigen regelingen van de partners, maar regelt de verstrekking en uitwisseling van gegevens binnen het samenwerkingsverband.

Artikel 5 Soorten van gegevens

Met “gegevens van de gerelateerden” als bedoeld in het 2e lid onder a. van dit artikel worden niet alleen de gegevens van de bloed- en aanverwanten bedoeld, maar ook de gegevens van direct betrokkenen zoals de partner met wie wordt samengewoond, betrokken buren, eventuele getuigen, etc. kortom de gegevens van iedereen met wie de hulpbehoevende een relatie heeft die van belang is.

Onder “gegevens van niet-natuurlijke personen” worden de gegevens van (mogelijk ingeschakelde- of in te schakelen) organisaties, instanties en bedrijven worden verstaan.

Artikelen 6 t/m 8 Soorten gegevens, gevoelige gegevens en verwijdering van gegevens

Spreken voor zich.

Artikel 9 Verstrekking en uitwisseling van gegevens

Basis voor het verstrekken en uitwisselen van gegevens tussen de partners en/of een derde is de toestemming van de hulpbehoevende. Vanzelfsprekend worden alleen die gegevens verstrekt of uitgewisseld die voor het bieden van de noodzakelijke hulp noodzakelijk zijn. In principe geldt dat er zonder toestemming geen gegevens kunnen worden verstrekt of uitgewisseld, tenzij. Het verstrekken of uitwisselen van gegevens zonder toestemming is geregeld in de artikelen 10 en 11. De vereiste toestemming is in voorkomend geval ook nodig van de betrokken meerderjarige gerelateerden, voor zover het hun gegevens betreft.

In artikel 9 lid 3 van het protocol is bepaald dat geen telefonisch informatie wordt verstrekt, tenzij het spoedeisende karakter van de situatie dat vereist. Reden hiervoor is tweeledig. Op de eerste plaats is de identiteit van de ontvanger aan de andere kant van de telefoon niet altijd eenduidig vast te stellen, bovendien is niet te controleren wie er op zo’n moment bewust of onbewust meeluistert. Voorts is het bepaalde in artikel 35 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens van belang. Op grond van dit artikel heeft betrokkene het recht om op gezette tijden op te vragen wat, waarom en wanneer er gegevens over hem verstrekt zijn en aan wie. Die gegevens kunnen niet geleverd worden als de gegevensverstrekking niet wordt vastgelegd. Snelle gegevensuitwisseling door en vanuit het Sociaal Platform kan vanwege het spoedeisende karakter echter van belang zijn. De gegevensverstrekking kan in een dergelijk geval echter achteraf, bijvoorbeeld via mail of rapportage alsnog worden vastgelegd.

Artikelen 10 en 11 Ontbreken van toestemming in een crisissituatie

In uitzonderlijke levensontwrichtigtende situaties kan in het belang van de hulpbehoevende zonder de vereiste toestemming tot verstrekking of uitwisseling van gegevens worden overgegaan. Van een dergelijke situatie is sprake als de hulpbehoevende bijvoorbeeld niet in staat (meer) is om de toestemming te verlenen of wanneer er sprake van bedreiging of andere situaties waarbij de veiligheid van zowel hulpbehoevende- diens kinderen, de partner of anderen in het geding is. Omdat er sprake moet zijn van een duidelijke uitzonderlijke situatie dient een gemotiveerde rapportage in het dossier van de hulpbehoevende te worden opgenomen.

Artikel 12 Omgang met verstrekte en/of beschikbaar gestelde gegevens

Op hetgeen partners bij het vergaren van de benodigde gegevens horen, zien of verwerken rust een strikte geheimhoudingsplicht. Sommige partners kunnen tevens te maken hebben met een beroepsgeheim. Dat betekent niet automatisch dat er geen gegevens kunnen worden verstrekt of uitgewisseld. Als een partner tot de conclusie komt, dat hijzelf onvoldoende hulp kan bieden en het doorbreken van de geheimhoudingsplicht of het beroepsgeheim de enige manier is de hulpbehoevende te helpen, kan verstrekking of uitwisseling plaatsvinden. Of in een dergelijk geval gegevens worden verstrekt of uitgewisseld is ter beoordeling en verantwoording van de partner zelf.

Artikel 13 Beveiliging

Het spreekt voor zich, dat digitaal opgeslagen gegevens uitsluitend door de partner zelf en via een systeem van gebruikersnamen en wachtwoorden bereikbaar zijn. Iedere partner is verantwoordelijk voor het eigen informatiebeveiligingsbeleid. Voorts geldt voor analoog opgeslagen info een strikte clean-desk-policy, geen informatie op onbeheerde bureaus en bij afwezigheid berging in niet voor het publiek toegankelijke afsluitbare kastruimten.

Artikelen 14 en 15 Rechten van betrokkene(n) en Slotbepalingen

Spreken voor zich.