Inleiding
Op grond van artikel 8 lid 6 van de Woningwet dient de gemeentelijke
                        Bouwverordening voorschriften te bevatten over de samenstelling, inrichting
                        en werkwijze van de welstandscommissie. De gemeente dient de hoofdlijnen
                        vast te leggen in artikel 9 van de gemeentelijke Bouwverordening en de
                        uitwerking in een Reglement van Orde. Dit reglement dient als bijlage bij de
                        Bouwverordening, vastgesteld te worden door de gemeenteraad, In dit
                        Reglement van Orde op de WZNH adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit,
                        worden de samenstelling, benoeming en werkwijze van die commissie vastgelegd
                        voor de gemeente Koggenland.
Inhoud
- 1.
Advisering door de welstandscommissie.
 - 2.
Samenstelling van de welstandscommissie.
 - 3.
Benoeming en zittingsduur.
 - 4.
Jaarlijkse verantwoording.
 - 5.
Termijn van advisering en vooroverleg.
 - 6.
Openbaarheid van vergaderen en plantoelichting.
 - 7.
 - 8.
Vorm waarin het advies wordt uitgebracht.
 
9 . Het welstandsoordeel van burgemeester en wethouders.
- 10.
Advisering over bijzondere plannen.
 - 11.
Ondersteuning van de welstandscommissie.
 - 12.
 - 13.
 
1. Advisering door de welstandscommissie.
Artikel 1.1 Onafhankelijkheid
- 1.
De welstandscommissie is een door de gemeenteraad benoemde
                            onafhankelijke commissie die aan burgemeester en wethouders advies
                            uitbrengt ten aanzien van de vraag of het uiterlijk of de plaatsing van
                            een bouwwerk, waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning is ingediend,
                            in strijd is met redelijke eisen van welstand.
 - 2.
De welstandscommissie voert haar taken uit in onafhankelijkheid.
 - 3.
De welstandscommissie is beleidsmatig gebonden aan het gemeentelijk
                            welstandsbeleid en baseert haar advies op de in de welstandsnota
                            genoemde welstandscriteria.
 - 4.
De gemeente Koggenland heeft de onafhankelijke WZNH adviescommissie voor
                            ruimtelijke kwaliteit (verder te noemen WZNH) aangewezen als organisatie
                            onder wier verantwoordelijkheid de welstandscommissie van Koggenland
                            ressorteert.
 - 5.
De welstandscommissie van Koggenland valt onder verantwoordelijkheid van
                            de WZNH.
 
Artikel 1.2 Taakomschrijving
1.De welstandscommissie is belast met wettelijk verplichte en
                        niet-wettelijke verplichte taken. De wettelijk verplichte taken worden
                        uitgevoerd op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo),
                        Bouwverordening en de Woningwet.
Wettelijk verplichte taken:
- 2.
De welstandscommissie adviseert burgemeester en wethouders over de
                                welstandsaspecten van aanvragen voor vergunningsplichtige bouwwerken
                                als bedoeld in artikel 2.10 lid 1 onder d van de Wet Algemene
                                bepalingen omgevingsrecht (Wabo), indien dergelijke aanvragen niet
                                door een gemandateerde ambtenaar, op grond van in de welstandsnota
                                opgenomen ambtelijke toetsingscriteria voor veel voorkomende
                                bouwwerken, van een positief welstandsadvies kunnen worden
                                voorzien..
 - 3.
De welstandscommissie legt de gemeenteraad eenmaal per jaar een
                                verslag voor van de door haar verrichte werkzaamheden.
 
Niet-wettelijk verplichte taken:
- 4.
De welstandscommissie adviseert burgemeester en wethouders over de
                                welstandsaspecten van aanvragen voor een reclamevergunning.
 - 5.
De welstandscommissie voert onder regie van de gemeente overleg met
                                betrokkenen bij de voorbereiding van bouwplannen en beoordeelt
                                daartoe principeaanvragen voor bouwplannen.
 - 6.
De welstandscommissie brengt op verzoek van burgemeester en
                                wethouders advies uit over de welstandsaspecten van in voorbereiding
                                zijnde bestemmingsplannen, stedenbouwkundige plannen, andere
                                relevante beleidsstukken.
 - 7.
De welstandscommissie overlegt met de betrokken ambtelijke
                                afdelingen, burgemeester en wethouders en de gemeenteraad over het
                                opstellen van welstandscriteria en welstandsbeleid.
 - 8.
De welstandscommissie levert op verzoek van burgemeester en
                                wethouders een bijdrage aan het bevorderen van de openbaarheid van
                                het welstandstoezicht, het maatschappelijk draagvlak voor
                                welstandstoezicht en het stimuleren van de discussie over
                                ruimtelijke kwaliteit in de gemeente.
 - 9.
De welstandscommissie draagt zorg voor regelmatig overleg met
                                burgemeester en wethouders en signaleert daarbij gevraagd en
                                ongevraagd stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen die
                                van belang zijn voor de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente.
 - 10.
De welstandscommissie beoordeelt op verzoek van burgemeester en
                                wethouders of het uiterlijk van een bouwwerk of standplaats in
                                ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand,
                                beoordeeld naar de criteria die hiervoor zijn opgenomen in de
                                welstandsnota.
 
2. Samenstelling van de welstandscommissie.
Artikel 2.1 Samenstelling
- 1.
De welstandscommissie bestaat ten minste uit drie leden: een voorzitter
                            en twee architecten, eventueel aangevuld met een lid, die ingezetene is
                            van de gemeente Koggenland.
 - 2.
Voor de voorzitter en architectleden worden bij structurele afwezigheid,
                            plaatsvervangers benoemd die hen kunnen vervangen.
 
Artikel 2.2 Profielschets van alle commissieleden
- 1.
De leden van de welstandscommissie moeten geïnteresseerd zijn in
                            Koggenland en de gemeente kennen of willen leren kennen.
 - 2.
De leden van de welstandscommissie zijn bereid zich te verdiepen in het
                            ruimtelijk kwaliteitsbeleid in brede zin van de gemeente en baseren zich
                            bij de beoordeling van bouwplannen op de welstandscriteria zoals
                            opgenomen in de gemeentelijke welstandsnota.
 - 3.
De leden van de welstandscommissie moeten in staat zijn
                            bouwplantekeningen te lezen en cultureel besef en kennis hebben van de
                            (geschiedenis van de) bouwkunst.
 - 4.
De leden van de welstandscommissie zijn onpartijdig, dat betekent dat
                            zij geen persoonlijk belang mogen hebben bij de door burgemeester en
                            wethouders te nemen beslissingen en dat zij hun taak niet met
                            vooringenomenheid mogen vervullen.
 - 5.
De leden van de welstandscommissie moeten in staat zijn hun oordeel
                            begrijpelijk te verwoorden, met respect voor allen die bij de advisering
                            een rol spelen. Dit vraagt van alle commissieleden zekere communicatieve
                            vaardigheden.
 - 6.
De leden van de welstandscommissie mogen geen professionele
                            betrokkenheid hebben bij de te beoordelen bouwplannen. Op dat moment dat
                            een dergelijke betrokkenheid wel bestaat maakt het lid deze tijdig
                            kenbaar en wordt het bouwplan ter advies voorgelegd aan een andere onder
                            de WZNH ressorterende welstandscommissie.
 - 7.
De leden van de welstandscommissie hebben een geheimhoudingsplicht
                            inzake de aan hen voorgelegde plannen en beleidsdocumenten, niet zijnde
                            bouwaanvragen
 - 8.
Het commissielid, dat ingezetene is van de gemeente:
- -
is actief betrokken bij het maatschappelijk leven in Koggenland
                                    en beschikt vanuit die achtergrond en interesse over een zekere
                                    mate van deskundigheid en kennis met betrekking tot de
                                    (ruimtelijke) historie;
 - -
onderhoudt in het bijzonder de contacten met maatschappelijke
                                    belangenorganisaties en vormt de schakel tussen de gevoelens en
                                    opvattingen die leven binnen de bevolking van Koggenland en de
                                    overige leden van de welstandscommissie.
 
 
Artikel 2.3 Taakomschrijving van de voorzitter
- 1.
De voorzitter is verantwoordelijk voor het dagelijks functioneren van de
                            welstandscommissie en bewaakt de deugdelijkheid van de
                            welstandsadvisering in brede zin.
 - 2.
De voorzitter geeft leiding aan de vergadering en bewaakt de voortgang
                            van de agenda. In de discussies draagt hij of zij er zorg voor dat alle
                            commissieleden hun mening voldoende naar voren kunnen brengen. Na de
                            discussie geeft de voorzitter een korte, heldere samenvatting van het
                            uit te brengen advies, als basis voor de schriftelijke uitwerking.
 - 3.
De voorzitter treedt op als gastheer of –vrouw voor de planindieners,
                            ontwerpers en andere bezoekers.
 - 4.
De voorzitter organiseert met de commissie een jaarlijkse, inhoudelijke
                            evaluatie van de werkzaamheden en heeft hiertoe tenminste eenmaal per
                            jaar een evaluerend overleg met de portefeuillehouder. De uitkomsten van
                            het evaluatiegesprek wordt opgenomen in het jaarverslag van de
                            welstandscommissie.
 - 5.
De voorzitter onderhoudt de contacten met de pers en andere
                            belangstellenden, voorzover er geen sprake is van politiek gevoelige
                            zaken. Bij een persgesprek is altijd een bij het welstandstoezicht
                            betrokken derde aanwezig.
 
Artikel 2.4 Taakomschrijving van het architectlid
- 1.
De architectleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de
                                vakinhoudelijke kwaliteit van de welstandsadviezen.
 - 2.
Eén van de architectleden kan door de welstandsorganisatie worden
                                aangewezen als vakinhoudelijk secretaris van de
                                welstandscommissie.
 - 3.
Het architectlid is een geregistreerde architect die zich door
                                opleiding en ervaring kwalificeert om zitting te nemen in de
                                welstandscommissie.
 - 4.
Het architectlid heeft een eigen, actieve beroepspraktijk en heeft
                                ervaring met het beoordelen van ontwerpen van (aanstaande) collega’s
                                in bijvoorbeeld onderwijssituaties of jury’s.
 
3. Benoeming en zittingsduur.
Artikel 3.1 Benoemingsprocedure
- 1.
De leden van de welstandscommissie en hun plaatsvervangers worden op
                            voorstel van burgemeester en wethouders, benoemd en ontslagen door de
                            gemeenteraad.
 - 2.
De voorzitter en de architectleden van de welstandscommissie alsmede de
                            plaatsvervanger worden, na een openbare sollicitatieprocedure door WZNH
                            voorgedragen aan burgemeester en wethouders.
 - 3.
De overige leden van de welstandscommissie worden voorgedragen door
                            burgemeester en wethouders.
 
Artikel 3.2 Zittingsduur
- 1.
Benoemingen gelden voor een periode van drie jaar met een mogelijkheid
                            tot herbenoeming voor een periode van nog eens drie jaar. Omwille van de
                            continuïteit van de welstandsadvisering worden de leden van de
                            welstandscommissie in beginsel benoemd en herbenoemd in een wisselend
                            systeem.
 - 2.
Door de WZNH wordt een rooster van aftreden bijgehouden van de leden die
                            door haar worden voorgedragen. De WZNH maakt drie maanden voor het
                            verstrijken van een benoemingstermijn zijn voornemens voor de nieuwe
                            benoemingstermijn kenbaar aan het desbetreffende lid van de
                            welstandscommissie en aan burgemeester en wethouders.
 
Artikel 3.3 Voortijdige beëindiging van de benoeming van commissieleden
- 1.
De leden van de welstandscommissie kunnen ten allen tijde kenbaar
                                maken hun benoeming te willen beëindigen. Zij geven hiervan
                                schriftelijk drie maanden tevoren kennis aan de WZNH, die dit
                                onverwijld kenbaar maakt aan burgemeester en wethouders van de
                                gemeente Koggenland.
 - 2.
De gemeenteraad kan in voorkomende gevallen, na overleg met de WZNH
                                de benoeming van een lid of van alle leden van de welstandscommissie
                                voortijdig beëindigen, wanneer het betreffende commissielid of leden
                                naar zijn oordeel of het oordeel van de welstandsorganisatie niet
                                naar behoren functioneert of functioneren.
 
4. Jaarlijkse verantwoording.
Artikel 4.1 Jaarverslag
- 1.
De welstandscommissie stelt ter uitvoering van artikel 12b, lid 3,
                            Woningwet voor de gemeenteraad een jaarverslag op van haar
                            werkzaamheden.
 - 2.
In dit jaarverslag komt ten minste aan de orde op welke wijze de
                            welstandscommissie toepassing heeft gegeven aan de in de gemeentelijke
                            welstandsnota opgenomen welstandscriteria. Het jaarverslag signaleert
                            waar de welstandsnota als beleidskader voldoende dan wel onvoldoende
                            houvast heeft kunnen bieden bij de welstandsbeoordeling en geeft aan
                            waarom in specifieke gevallen is afgeweken van het vastgestelde
                            beleid.
 - 3.
Voorts kan de welstandscommissie in haar jaarverslag aandacht besteden
                            aan de werkwijze van de commissie, op welke wijze uitwerking is gegeven
                            aan de openbaarheid van vergaderen, de aard van de beoordeelde plannen
                            en bijzondere projecten. De commissie kan in haar verslag aanbeveling
                            doen ten aanzien van het ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het algemeen en
                            het welstandsbeleid in het bijzonder.
 - 4.
Het verslagjaar loopt van januari tot en met december. Het jaarverslag
                            wordt jaarlijks in mei aangeboden aan de gemeenteraad.
 - 5.
Bespreking van het jaarverslag in de gemeenteraad wordt gecombineerd met
                            de jaarlijks op te stellen rapportage over de uitvoering van het
                            welstandstoezicht door burgemeester en wethouders.
 - 5.
Termijn van advisering en vooroverleg.
 
Artikel 5.1 Termijn van advisering bij de bouwaanvraag
- 1.
De welstandscommissie dan wel een namens haar gemandateerd lid is bij de
                            beoordeling van aanvragen om omgevingsvergunning gebonden aan de in
                            artikel 9.5 van de Bouwverordening genoemde termijnen voor het
                            uitbrengen van advies.
 - 2.
Binnen de in de Bouwverordening genoemde termijnen voor het uitbrengen
                            van advies kan de welstandscommissie dan wel het namens haar
                            gemandateerde lid het welstandsadvies aanhouden indien meer informatie
                            of een toelichting van de ontwerper wenselijk is.
 
Artikel 5.2 Overschrijding van de termijn
Indien de welstandscommissie dan wel het namens haar gemandateerde lid niet
                        binnen de in de Bouwverordening gestelde termijn tot een advies komt,
                        beoordelen burgemeester en wethouders zelf of het bouwwerk waarop de
                        aanvraag betrekking heeft niet in strijd is met redelijke eisen van
                        welstand. De welstandscommissie wordt van deze beoordeling in kennis
                        gesteld.
Artikel 5.3 Vooroverleg over principeaanvraag
- 1.
Burgemeester en wethouders bieden de mogelijkheid om, voorafgaand aan
                            het indienen van een bouwaanvraag, door middel van het indienen van een
                            principeaanvraag vooroverleg te plegen met de welstandscommissie dan wel
                            een namens haar gemandateerd lid, over de interpretatie van de
                            welstandscriteria in het concrete geval van het bouwplan.
 - 2.
Dit vooroverleg kan in principe pas starten nadat duidelijkheid bestaat
                            over de planologische aanvaardbaarheid van het plan.
 - 3.
De welstandscommissie dan wel het namens haar gemandateerd lid draagt
                            uiterste zorg voor consistente beoordelingen in de verschillende
                            planfasen.
 - 4.
Het vooroverleg vindt in principe plaats in het openbaar, tenzij de
                            planindieners, burgemeester en wethouders en/of de welstandscommissie
                            van mening zijn dat openbare behandeling belangen schaadt.
 - 5.
Van het vooroverleg wordt altijd verslag gemaakt, dat met de besproken
                            bescheiden wordt opgenomen in het dossier. De welstandscommissie dan wel
                            het namens haar gemandateerde lid geeft aan in welke fase het plan werd
                            beoordeeld en door op welke wijze de bouwaanvraag uiteindelijk zal
                            worden beoordeeld (door de plenaire commissie dan wel door een namens
                            haar gemandateerd lid).
 
Artikel 5.4 Beëindiging van het vooroverleg na drie negatieve
                            beoordelingen
- 1.
Als een plan tijdens de vooroverlegfase drie keer negatief wordt
                            beoordeeld door de welstandscommissie dan wel het namens haar
                            gemandateerde lid en er tijdens het proces geen noemenswaardige
                            vooruitgang wordt geconstateerd, zal de welstandscommissie het
                            vooroverleg beëindigen en de ambtelijk plantoelichter contact opnemen
                            met de portefeuillehouder om de (politieke) consequenties hiervan te
                            bespreken.
 - 2.
Beëindiging van het vooroverleg vindt niet plaats indien het plan niet
                            tenminste éénmaal (bijvoorbeeld de laatste maal) door de plenaire
                            commissie is beoordeeld.
 
Artikel 5.5 Geldigheidstermijn van een principeaanvraag
1.Indien een principeaanvraag niet binnen zes maanden na de laatste
                        beoordeling door de welstandscommissie dan wel een namens haar gemandateerd
                        lid, wordt gevolgd door een bouwaanvraag, wordt de welstandsbehandeling
                        gesloten. Deze termijn geldt niet indien de welstandscommissie en de
                        planindiener schriftelijk een andere termijn overeenkomen.
6. Openbaarheid van vergaderen en plantoelichting.
Artikel 6.1 Openbare behandeling van bouwaanvragen
- 1.
De behandeling van bouwaanvragen door de welstandscommissie dan wel
                                door een gemandateerd lid van de commissie is openbaar tenzij de
                                planindiener, burgemeester en wethouders of de welstandscommissie
                                van mening zijn dat er op grond van artikel 10 van de Wet
                                openbaarheid van bestuur klemmende redenen zijn voor geheimhouding.
                                De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen als voor het
                                formuleren van de conclusie c.q. het welstandsadvies.
 - 2.
Belangstellenden kunnen de vergadering van de welstandscommissie
                                bijwonen op de publieke tribune.
 - 3.
Belanghebbenden in de zin van artikel 1:2 van de Algemene wet
                                bestuursrecht kunnen voor het begin van de vergadering spreektijd
                                aanvragen bij de voorzitter. De voorzitter stelt, afhankelijk van de
                                agenda, de maximale spreektijd van een ieder vast.
 
Spreektijd kan slechts worden gebruikt voor het geven van een visie op de
                        welstandsaspecten van het plan. Een belangenafweging of beoordeling, anders
                        dan op basis van de vastgestelde welstandscriteria vindt niet plaats tijdens
                        de welstandsbeoordeling.
4.Goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen zijn openbaar en
                        kunnen op verzoek worden ingezien.
Artikel 6.2 Bekendmaking van de agenda
De data, het tijdstip en de locatie van de welstandsvergaderingen worden
                        gepubliceerd in de gemeentelijke voorlichtingsrubriek en de gemeentelijke
                        internetpagina.
Artikel 6.3 Plantoelichting door indiener en/of ontwerper
- 1.
Als een planindiener en/of ontwerper hierom bij het indienen van het
                                plan heeft verzocht, wordt deze door de ambtelijk plantoelichter
                                uitgenodigd voor het geven van een toelichting tijdens de
                                vergadering waarin het plan wordt behandeld.
 - 2.
Als de welstandscommissie dan wel een namens haar gemandateerd lid
                                een nadere toelichting gewenst acht dan wordt de planindiener en/of
                                de ontwerper door de ambtelijk plantoelichter uitgenodigd voor het
                                geven van een toelichting tijdens de vergadering waarin het plan
                                wordt behandeld.
 - 3.
Een plantoelichting is bedoeld voor een korte toelichting op de
                                planfilosofie en de gemaakte keuzes in relatie tot de
                                welstandscriteria, door planindiener en/of ontwerper.
 
7. Afdoening onder verantwoordelijkheid.
Artikel 7.1 Advisering onder verantwoordelijkheid van de commissie
- 1.
De welstandscommissie kan, in overleg met de gemeentelijke
                            plantoelichter één of meer van haar leden onder verantwoordelijkheid
                            laten werken om bepaalde taken uit te voeren. De verantwoordelijkheid
                            moet blijken uit bijvoorbeeld de ondertekening.
 - 2.
Voorts kan onder verantwoordelijkheid van de welstandscommissie
                            vooroverleg met de planindieners en/of ontwerpers gevoerd worden Dit kan
                            zelfstandig gebeuren dan wel door deelname in een ‘kwaliteitsteam’.
 - 3.
Voor behandeling van bouwplannen onder verantwoordelijkheid gelden
                            verder dezelfde reglementen als voor behandeling van bouwplannen door de
                            plenaire commissie.
 
Artikel 7.2 Ambtelijke verantwoordelijkheid (mandaat) voor veel voorkomende
                            bouwwerken door middel van de zgn. “kan” bepaling
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen de gemeentelijke plantoelichter
                                (ambtenaar) door middel van de “kan” bepaling de
                                verantwoordelijkheid geven (mandateren) om namens hen het
                                welstandsoordeel te geven waarvoor in de welstandsnota criteria voor
                                veel voorkomende bouwwerken zijn opgenomen, de aangewezen
                                trendsetters en kleine wijzigingen in het voorerfgebied.
 - 2.
De verantwoordelijke ambtenaar heeft hierbij een beperkt mandaat,
                                dat wil zeggen dat alleen positieve adviezen kunnen worden gegeven.
                                Plannen waarmee de verantwoordelijke ambtenaar niet akkoord kan
                                gaan, worden alsnog aan de welstandscommissie voorgelegd.
 - 3.
Indien er sprake is van een bijzondere situatie of er gerede twijfel
                                bestaat aan de toepasbaarheid van de ambtelijke toetsingscriteria
                                legt de verantwoordelijke ambtenaar het plan voor advies voor aan de
                                welstandscommissie.
 - 4.
De verantwoordelijke ambtenaar stelt ter uitvoering van artikel 12b,
                                lid 3, Woningwet voor de gemeenteraad een gezamenlijk jaarverslag op
                                met de WZNH van haar werkzaamheden.
 - 5.
In dit jaarverslag komt ten minste aan de orde op welke wijze de
                                verantwoordelijke ambtenaar toepassing heeft gegeven aan de in de
                                gemeentelijke welstandsnota opgenomen welstandscriteria.
 
8. Vorm waarin het advies wordt uitgebracht.
Artikel 8.1 Inhoud van het advies
- 1.
Het welstandsadvies geeft aan of het uiterlijk en de plaatsing van een
                            bouwwerk, zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te
                            verwachten ontwikkeling daarvan, al dan niet in strijd is met redelijke
                            eisen van welstand, te beoordelen aan de hand van de criteria zoals
                            opgenomen in de welstandsnota.
 - 2.
Het welstandsadvies is niet gericht op zaken die geen betrekking hebben
                            op het welstandstoezicht.
 - 3.
Het welstandsadvies kan worden gecombineerd met suggesties voor beleid
                            of procedurele zaken die naar mening van de commissie in acht genomen
                            zouden moeten worden. Deze suggesties zijn vrijblijvend en staan
                            duidelijk los van de conclusie van het welstandsadvies zelf.
 - 4.
Het welstandsadvies mag nooit zodanig zijn geformuleerd dat één der
                            betrokkenen zich daardoor beledigd of in goede naam of eer aangetast kan
                            voelen.
 
Artikel 8.2 Conclusie van het advies
Het welstandsadvies kan de volgende conclusies hebben:
1.Akkoord: het plan voldoet naar mening van de welstandscommissie volgens de
                        van toepassing zijnde welstandscriteria aan redelijke eisen van welstand.
                        Dit advies kan worden gecombineerd met suggesties om het plan op een (nog)
                        hoger niveau te tillen.
Deze suggesties zijn vrijblijvend en staan duidelijk los van de conclusie
                        van het welstandsadvies zelf.
- 2.
Akkoord op hoofdlijnen: wordt gebruikt bij principevoorstellen of
                                pre- adviezen. Commissie staat positief tegenover de ontwikkeling.
                                Plan komt in later stadium terug in de commissie.
 - 3.
Niet akkoord, tenzij wordt voldaan aan de opmerkingen: Het plan
                                voldoet naar mening van de welstandscommissie volgens de van
                                toepassing zijnde welstandscriteria niet aan redelijke eisen van
                                welstand, tenzij het op ondergeschikte punten wordt aangepast. Het
                                ingediende plan krijgt het stempel ‘niet akkoord tenzij aan de
                                opmerkingen van de welstandscommissie wordt voldaan’. Dit stempel
                                wordt ondertekend door of namens de commissie. De opmerkingen worden
                                nauwkeurig genotuleerd en de notulen worden getekend door of namens
                                de commissie. De opmerkingen worden op tekening aangegeven. Hiermee
                                is de beoordeling door de welstandscommissie in principe afgerond.
                                De gemeente verzoekt de planindiener een gewijzigde tekening in te
                                dienen. Deze tekening wordt ambtelijk getoetst aan de opmerkingen en
                                hoeft bij positief resultaat niet terug naar de welstandscommissie.
                                Op verzoek van de gemeente kan een conform de opmerkingen gewijzigde
                                tekening opnieuw aan de welstandscommissie worden voorgelegd en van
                                een getekend akkoordstempel worden voorzien.
 - 4.
Niet akkoord, nader overleg: Het plan voldoet naar mening van de
                                welstandscommissie volgens de van toepassing zijnde
                                welstandscriteria niet aan redelijke eisen van welstand. Dit
                                betekent dat ingrijpende wijzigingen in het planconcept of de
                                uitwerking van het ontwerp noodzakelijk zijn. Een schriftelijk
                                advies wordt door de commissie in overleg met de plantoelichter,
                                (nog) niet noodzakelijk geacht. De negatieve beoordeling wordt
                                zorgvuldig genotuleerd met een verwijzing naar het beleid en met
                                voldoende argumenten.
 - 5.
Niet akkoord, schriftelijk advies: plan voldoet niet aan redelijke
                                eisen van welstand en de commissie wil een definitief of duidelijk
                                signaal aan burgemeester en wethouders afgeven. Dit negatieve
                                schriftelijke advies wordt in ieder geval schriftelijk uitgebracht,
                                ofwel wanneer het plan al drie keer voorgelegd is aan de commissie
                                en geen vooruitgang merkbaar is.
 - 6.
Aanhouden: plan kan niet beoordeeld worden door een gebrek aan
                                duidelijk materiaal of doordat de commissie een toelichting wenst
                                van de architect. Commissie doet geen uitspraak.
 
Artikel 8.3 Schriftelijke motivering
- 1.
De welstandscommissie adviseert en motiveert haar advies schriftelijk en
                            verwoordt dit in voor een ieder begrijpelijke taal.
 - 2.
Bij positieve advisering kan een expliciete motivering achterwege
                            blijven, tenzij burgemeester en wethouders daarom verzoeken.
 - 3.
Een positief advies wordt altijd schriftelijk gemotiveerd als er sprake
                            is van een bijzondere situatie waarbij wordt geadviseerd om een plan, in
                            afwijking van de van toepassing zijnde gebiedsgerichte c.q.
                            objectgerichte welstandscriteria, goed te keuren.
 - 4.
Elk welstandsadvies bestaat uit:
- -
Een beknopte karakteristiek van het bouwplan en zijn
                                    omgeving;
 - -
Omschrijving van de beoordeelde tekening(en) door middel van
                                    tekeningnummer en laatste datum van het ontwerp, c.q. gewijzigd
                                    ontwerp;
 - -
Indien van toepassing: kort chronologisch overzicht van eerdere
                                    planbeoordelingen;
 - -
Indien van toepassing: een beknopt verslag van een
                                    plantoelichting door de planindieners en/of de ontwerper;
 - -
Een verwijzing naar de bij de beoordeling toegepaste
                                    welstandscriteria;
 - -
 - -
Bij een negatief advies de motivering daarvan;
 - -
Indien van toepassing: aanbevelingen of suggesties van de
                                    welstandscommissie.
 
 
Artikel 8.4 Toelichting op het welstandsadvies
- 1.
De planindiener en/of ontwerper kan verzoeken om een mondelinge
                            toelichting op het welstandsadvies.
 - 2.
Deze toelichting wordt in eerste instantie gegeven door de gemeentelijk
                            plantoelichter.
 - 3.
Indien de planindiener en/of ontwerper vervolgens een nadere toelichting
                            wenst wordt een afspraak gemaakt met de welstandscommissie dan wel een
                            namens haar gemandateerd lid.
 - 9.
Welstandsoordeel van burgemeester en wethouders.
 
Artikel 9.1 Welstandsoordeel van burgemeester en wethouders
- 1.
De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de afgifte van de
                            omgevingsvergunning ligt bij burgemeester en wethouders. Zij hebben een
                            eigen verantwoordelijkheid voor het welstandsoordeel dat tot stand komt
                            aan de hand van de in de welstandsnota opgenomen welstandscriteria.
 - 2.
Burgemeester en wethouders vragen bij elke aanvraag om
                            omgevingsvergunning advies aan de welstandscommissie, tenzij bij
                            voorbaat vaststaat dat de vergunning reeds op een andere grond moet
                            worden geweigerd.
 - 3.
Burgemeester en wethouders vergewissen zich er van dat het
                            welstandsadvies waarop zij hun welstandsoordeel baseren, naar inhoud en
                            wijze van totstandkoming deugdelijk is.
 
Artikel 9.2 Afwijken op inhoudelijke grond
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen op inhoudelijke grond afwijken van het
                            welstandsadvies indien zij tot het oordeel komen dat de
                            welstandscommissie de van toepassing zijnde criteria niet juist heeft
                            geïnterpreteerd, of de commissie naar hun oordeel niet de juiste
                            criteria heeft toegepast.
 - 2.
Indien burgemeester en wethouders op inhoudelijke grond tot een ander
                            oordeel komen dan de welstandscommissie, dan kunnen zij voordat het
                            besluit op de vergunningaanvraag wordt genomen maar binnen de daarvoor
                            geldige afhandelingstermijn, een second opinion vragen aan de speciaal
                            daarvoor bestaande welstandscommissie van de WZNH.
 - 3.
Indien burgemeester en wethouders op inhoudelijke grond afwijken van het
                            welstandsadvies wordt dit in de beslissing op de aanvraag van de
                            omgevingsvergunning gemotiveerd. De welstandscommissie wordt hiervan
                            jaarlijks op de hoogte gesteld.
 
Artikel 9.3 Afwijken van de welstandscriteria
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen, op basis van artikel 4:48 van de
                            Algemene wet bestuursrecht en op advies van de welstandscommissie
                            afwijken van de in de gemeentelijke welstandsnota opgenomen
                            gebiedsgerichte of objectgerichte welstandscriteria. Dit kan gebeuren
                            bij plannen die niet voldoen aan deze welstandscriteria maar wél aan
                            redelijke eisen van welstand, dit te beoordelen aan de hand van de
                            algemene welstandscriteria.
 - 2.
Deze afwijking wordt in de beslissing op de aanvraag van de
                            omgevingsvergunning gemotiveerd.
 
Artikel 9.4 Afwijken om andere redenen
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen, op basis van artikel 2.10 lid 1 sub d
                            van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de
                            omgevingsvergunning verlenen ondanks strijdigheid van dat plan met
                            redelijke eisen van welstand, indien zij van oordeel zijn dat daarvoor
                            andere redenen zijn, bijvoorbeeld van economische of maatschappelijke
                            aard.
 - 2.
Deze afwijking wordt in de beslissing op de aanvraag van de
                            omgevingsvergunning gemotiveerd. De welstandscommissie wordt hiervan
                            jaarlijks op de hoogte gesteld.
 - 3.
Burgemeester en wethouders zullen uiterst terughoudend zijn met het
                            gebruik van deze mogelijkheid omdat de ruimtelijke kwaliteit niet snel
                            ondergeschikt wordt geacht aan economische of maatschappelijke
                            belangen.
 
Artikel 9.5 Second opinion in bezwaarschriftenprocedure
Burgemeester en wethouders kunnen in een bezwaarschriftenprocedure een
                        second opinion vragen aan de speciaal daarvoor bestaande welstandscommissie
                        van de WZNH.
Artikel 9.6 Jaarlijkse rapportage door burgemeester en wethouders
- 1.
Burgemeester en wethouders stellen, ter uitvoering van artikel 12c
                                van de Woningwet jaarlijks een rapportage op voor de gemeenteraad
                                over de wijze waarop zij met hun verantwoordelijkheid voor het
                                uitoefenen van het welstandstoezicht zijn omgegaan.
 - 2.
In de rapportage komen in ieder geval de volgende punten aan de
                                orde:
- -
de wijze waarop burgemeester en wethouders zijn omgegaan met
                                        de welstandsadviezen;
 - -
in welke categorieën van gevallen zij de aanvraag voor een
                                        omgevingsvergunning voor veel voorkomende bouwwerken niet
                                        aan de welstandscommissie hebben voorgelegd en op welke
                                        wijze zij in die gevallen zelf toepassing hebben gegeven aan
                                        de welstandscriteria;
 - -
in welke categorieën van gevallen zij tot aanschrijving op
                                        grond van ‘ernstige strijdigheid met redelijke eisen van
                                        welstand‘ (op grond van artikel 13a van de Woningwet) zijn
                                        overgegaan en of zij na die aanschrijving zijn overgegaan
                                        tot bestuursdwang.
 
 - 3.
Het verslagjaar loopt van januari tot en met december. De rapportage
                                wordt jaarlijks in april aangeboden aan de gemeenteraad.
 - 4.
Bespreking van de rapportage in de gemeenteraad wordt gecombineerd
                                met het jaarverslag van de welstandscommissie.
 
10. Advisering over bijzondere plannen.
Artikel 10.1 Advisering over ruimtelijke plannen en beleidsnota’s
- 1.
De welstandscommissie brengt op verzoek van burgemeester en
                                wethouders advies uit over de welstandsaspecten van in voorbereiding
                                stedenbouwkundige plannen en andere relevante beleidsstukken. Voor
                                bestemmingsplannen gebeurt dit in het kader van het overleg ex.
                                artikel 10 BRO.
 - 2.
De welstandscommissie brengt binnen twee maanden schriftelijk advies
                                uit aan burgemeester en wethouders over de aan haar voorgelegde
                                ruimtelijke plannen en beleidsnota’s.
 - 3.
In haar advies beperkt de welstandscommissie zich tot de raakvlakken
                                van het betreffende plan of de nota met het welstandstoezicht. De
                                welstandscommissie onderzoekt de consequenties van het plan of de
                                nota voor het welstandstoezicht, signaleert eventuele
                                tegenstrijdigheden of hiaten in relatie tot het
                                welstandsbeleid.
 - 4.
Na de vaststelling van het plan of de nota ontvangt de
                                welstandscommissie een definitief exemplaar en een reactie op haar
                                eerder uitgebrachte advies.
 
11. Ondersteuning van de welstandscommissie.
Artikel 11.1 Ondersteuning vanuit de gemeentelijke organisatie
- 1.
Burgemeester en wethouders wijzen een gemeentelijk plantoelichter
                            aan.
 - 2.
De gemeentelijk plantoelichter ondersteunt de welstandscommissie op
                            zodanig wijze dat deze optimaal kan functioneren bij de uitoefening van
                            haar taken als onafhankelijk adviesorgaan van het gemeentebestuur.
 - 3.
De gemeentelijk plantoelichter is op geen enkele wijze betrokken bij of
                            verantwoordelijk voor de inhoud van de beraadslagingen en de advisering
                            door de welstandscommissie.
 - 4.
De gemeentelijk plantoelichter legt wat betreft de organisatorische en
                            budgettaire aspecten verantwoording af aan de gemeente Koggenland.
 - 5.
De gemeentelijk plantoelichter is aanwezig bij alle vergaderingen van de
                            welstandscommissie en fungeert als dagelijks aanspreekpunt van de
                            commissie.
 - 6.
De gemeentelijk plantoelichter onderhoudt de contacten met de ambtelijke
                            diensten (met name het bouw- en woningtoezicht en de afdeling
                            Ontwikkeling), neemt de adviesaanvragen voor bouwplannen in en bereidt
                            de behandeling van de bouwplannen in de welstandscommissie voor. Hij of
                            zij controleert of de bouwplannen (inclusief de bouwplannen die worden
                            aangeboden voor vooroverleg) zijn voorzien van de voor de welstandstoets
                            benodigde bescheiden, zoals omschreven in de algemene
                            indieningsvereisten van de Regeling Omgevingsrecht (Mor).
 - 7.
De gemeentelijk plantoelichter draagt er zorg voor dat alleen
                            bouwplannen waarvan de planologische aanvaardbaarheid in principe
                            vaststaat en die niet om andere redenen moeten worden geweigerd, voor
                            advies aan de welstandscommissie worden voorgelegd.
 - 8.
De gemeentelijk plantoelichter verzorgt (in overleg met de voorzitter)
                            de agendering en draagt er zorg voor dat de welstandscommissie kan
                            adviseren binnen de voorgeschreven beslistermijn.
 - 9.
Tijdens de vergadering introduceert de gemeentelijk plantoelichter de
                            bouwplannen. Hij of zij neemt geen deel aan de beoordeling maar
                            informeert de commissie over alle relevante aspecten van het
                            bouwplan.
 - 10.
De gemeentelijk plantoelichter maakt de afspraken tussen planindieners
                            en/of ontwerpers en de welstandscommissie.
 - 11.
De gemeentelijk plantoelichter geeft planindieners en/of ontwerpers de
                            eerste mondelinge toelichting op het welstandsadvies.
 - 12.
De gemeentelijk plantoelichter verzamelt de kwantitatieve gegevens voor
                            de rapportage van burgemeester en wethouders en neemt deel aan het
                            evaluatieoverleg tussen het gemeentebestuur en de
                            welstandscommissie.
 
Artikel 11.2 Ondersteuning vanuit de welstandsorganisatie
- 1.
De WZNH wijst een commissiecoördinator aan.
 - 2.
De commissiecoördinator ondersteunt de welstandscommissie op zodanig
                            wijze dat deze optimaal kan functioneren bij uitoefening van haar taken
                            als onafhankelijk adviesorgaan van het gemeentebestuur.
 - 3.
De commissiecoördinator is op geen enkele wijze betrokken bij of
                            verantwoordelijk voor de inhoud van de beraadslagingen en de advisering
                            door de welstandscommissie.
 - 4.
De commissiecoördinator legt wat betreft de organisatorische en
                            budgettaire aspecten verantwoording af aan (de directeur van) de
                            WZNH.
 - 5.
De commissiecoördinator is aanwezig bij alle vergaderingen van de
                            welstandscommissie en organiseert het verloop van de vergadering.
 - 6.
De commissiecoördinator stelt de vergadernotulen op en zorgt voor de
                            administratieve verwerking van de welstandsadviezen.
 - 7.
De commissiecoördinator stelt het vergaderrooster op.
 - 8.
De commissiecoördinator zorgt bij incidentele afwezigheid van de
                            voorzitter of één van de architectleden voor een gekwalificeerde
                            vervanger conform artikel 12.4 van dit reglement van orde.
 - 9.
De commissiecoördinator verzamelt de kwantitatieve gegevens voor het
                            jaarverslag van de welstandscommissie en neemt deel aan het
                            evaluatieoverleg tussen het gemeentebestuur en de
                            welstandscommissie.
 
Artikel 11.3 Adviseur
- 1.
Indien de aard van een te beoordelen plan dan wel het beleid daartoe
                                aanleiding geeft kunnen burgemeester en wethouders en de
                                welstandscommissie in overleg treden over de mogelijkheid om op ad
                                hoc of permanente basis specifieke deskundigen als adviseur van de
                                commissie te raadplegen.
 - 2.
De adviseur is geen lid van de commissie maar wordt in de
                                gelegenheid gesteld zijn of haar visie op het plan te geven. De
                                adviseur neemt deel aan de beraadslaging en heeft een stem in de
                                eindbeoordeling.
 - 3.
De adviseur is mede verantwoordelijk voor de inhoud van de
                                beraadslagingen en de advisering door de welstandscommissie
 - 4.
De aanwezigheid van een adviseur wordt altijd vermeld in de
                                vergadernotulen.
 
12. Vergaderorde.
Artikel 12.1 Vergadering
- 1.
De welstandscommissie vergadert tenminste tweemaal per maand volgens een
                            jaarlijks vast te stellen vergaderrooster waarin ook de vergaderlocatie
                            wordt vastgelegd.
 - 2.
De welstandscommissie kan slechts adviezen uitbrengen indien tenminste
                            drie leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn, waarvan tenminste twee
                            architectleden.
 - 3.
De vergadering van de welstandscommissie verloopt volgens een vast
                            protocol:
- -
Opening door de voorzitter;
 - -
Welkom en uitleg aan bezoekers op de publieke tribune;
 - -
Inventarisatie van bezoekers die gebruik wensen te maken van
                                    spreekrecht en vaststelling van de spreektijd;
 - -
Verslag van de gemandateerde werkzaamheden die onder de
                                    openbaarheid vallen;
 - -
Behandeling van bouw-, sloop- en principeaanvragen;
 - -
 
 - 4.
Voorafgaand of na afloop van de vergadering vinden besloten besprekingen
                            plaats met de volgende agendapunten:
- -
Verslag van gemandateerde werkzaamheden die niet onder de
                                    openbaarheid vallen;
 - -
Behandeling van ruimtelijke plannen en andere
                                    beleidsnota’s;
 - -
Overige taken en activiteiten van de welstandscommissie;
 - -
Evaluatie van de vergadering en punten voor het
                                    jaarverslag;
 - -
Vaststelling van de notulen.
 
 
Artikel 12.2 Behandeling van een bouwplan
- 1.
De behandeling van een bouwplan verloopt volgens een vast protocol:
- -
Indien aanwezig: ontvangst van planindiener en/of ontwerper en
                                    uitleg van de gang van zaken door de voorzitter;
 - -
Introductie van het plan door de gemeentelijk
                                    plantoelichter;
 - -
Gelegenheid voor een korte toelichting op de planfilosofie en de
                                    gemaakte keuzes in relatie tot de welstandscriteria, door
                                    planindiener en/of ontwerper;
 - -
Gelegenheid voor korte toelichting door eventuele adviseurs van
                                    de welstandscommissie;
 - -
Gelegenheid voor vragen door de commissieleden;
 - -
Start van de beraadslaging, waarbij de voorzitter vaststelt
                                    welke welstandscriteria van toepassing zijn en op welke manier
                                    deze worden behandeld;
 - -
Beraadslaging door de commissieleden, waarbij de voorzitter elk
                                    commissielid in de gelegenheid stelt zijn of haar mening
                                    voldoende te uiten;
 - -
Conclusies, eventueel formele stemming;
 - -
Samenvatting van het uit te brengen advies door de voorzitter,
                                    als basis voor de schriftelijke uitwerking door de
                                    commissiecoördinator.
 
 
Artikel 12.3 Stemming
- 1.
Alle aanwezige commissieleden dan wel hun plaatsvervangers, brengen één
                            stem uit over het uit te brengen advies.
 - 2.
De commissie beslist over het uit te brengen advies bij meerderheid van
                            stemmen.
 - 3.
Bij staking van de stemmen vraagt de welstandscommissie een second
                            opinion aan de speciaal daarvoor bestaande welstandscommissie van de
                            WZNH. De termijn van besluitvorming genoemd in de Bouwverordening wordt
                            daarbij in acht genomen.
 
Artikel 12.4 Vervanging
- 1.
Onder incidentele verhindering wordt verstaan een maximaal drie keer
                                per jaar voorkomende afwezigheid wegens andere verplichtingen, en
                                onvoorziene afwezigheid wegens overmacht.
 - 2.
Bij incidentele verhindering van de voorzitter zorgt de
                                commissiecoördinator voor een gekwalificeerde vervanger uit één van
                                de overige onder de WZNH ressorterende welstandscommissies.
 
3 Bij incidentele verhindering van één van de architect leden zorgt de
                        commissiecoördinator voor een gekwalificeerde vervanger uit één van de
                        overige onder de WZNH ressorterende welstandscommissies.
- 4.
Bij langdurige of structureel terugkerende verhindering van één van
                                de leden van de welstandscommissie benoemt de gemeenteraad een vaste
                                plaatsvervanger zoals geregeld in artikel 3.1 lid 1.
 - 5.
Indien één van de leden van de welstandscommissie professioneel
                                betrokken is bij een te beoordelen bouwplan wordt het plan ter
                                beoordeling voorgelegd aan één van de overige onder de WZNH
                                ressorterende welstandscommissies.
 - 6.
Bij verhindering van de gemeentelijk plantoelichter wordt deze
                                vervangen door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen
                                plaatsvervanger.
 - 7.
Bij verhindering van de commissiecoördinator wordt deze vervangen
                                door een door de WZNH aan te wijzen plaatsvervanger.
 
Artikel 12.5 Onderzoek ter plaatse
1.De welstandscommissie stelt een onderzoek ter plaatse in, indien zij bij
                        de beoordeling van een bouwplan van oordeel is dat dit onderzoek
                        redelijkerwijs voor de vervulling van haar taak nodig is.
Artikel 12.6 Notulen
- 1.
De commissiecoördinator maakt de notulen van de vergadering van de
                                plenaire commissie. In deze notulen worden opgenomen de besluiten
                                van het gemandateerde commissielid ter zake van de goedgekeurde
                                bouwplannen.
 - 2.
De notulen bevatten de samengevatte welstandsadviezen over aan de
                                commissie voorgelegde bouwplannen (zowel de bouw-, sloop- als de
                                principeaanvragen).
 - 3.
De notulen bevatten tevens een verslag van alle andere
                                gespreksonderwerpen van de welstandscommissie.
 - 4.
De notulen worden gesplitst in het gedeelte betreffende de
                                behandeling van bouwaanvragen en het gedeelte betreffende de overige
                                behandelingen en gespreksonderwerpen.
 - 5.
De notulen bevat de omschrijving van de beoordeelde tekening(en)
                                door middel van tekeningnummer en laatste datum van het ontwerp,
                                c.q. gewijzigd ontwerp;
 - 6.
De notulen worden zo spoedig mogelijk in concept aan alle leden en
                                de gemeentelijke plantoelichter digitaal verzonden om eventueel
                                onvolkomenheden of onduidelijkheden door te geven voor de
                                definitieve notulen;
 - 7.
De commissiecoördinator zendt de goedgekeurde notulen binnen 3
                                werkdagen na de vergadering, digitaal aan de gemeentelijke
                                plantoelichter (of zijn vervanger). In de volgende vergadering
                                worden de definitieve adviezen ondertekend en overhandigd aan de
                                gemeentelijke plantoelichter.
 
13. Financiële vergoeding.
Artikel 13.1 Vergoeding
- 1.
De voorzitter en de architectleden genieten een door de WZNH te bepalen
                            en te betalen uurtarief en een vergoeding van de reiskosten.
 - 2.
De overige leden genieten een door de gemeente te betalen presentiegeld
                            overeenkomstig de gemeentelijke vergoedingsregeling voor commissieleden
                            en een vergoeding van de reiskosten.