Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân |
geen
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | nieuwe regeling. | 16-05-2013 | geen. |
In deze Verordening wordt verstaan onder:
a. wet: de Wet werk en bijstand (WWB). In deze Verordening wordt onder de wet tevens begrepen: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (Ioaz) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);
b. college: het college van burgemeester en wethouders;
d. cliënt: persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, sub a, van de WWB en als bedoeld in artikel 2 eerste lid van de Ioaw en Ioaz;
e. gemeente: de gemeente Súdwest-Fryslân;
f. Cliëntenraad: raad samengesteld uit vertegenwoordigers van cliënten en belanghebbenden waarmee binnen de gemeente gestalte wordt gegeven aan cliëntenparticipatie;
g. cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente haar cliënten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met de klanten;
h. belanghebbenden: onder belanghebbenden als bedoeld in deze Verordening worden verstaan degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn;
i. Huishoudelijk Reglement; huisregels die door de Cliëntenraad zijn opgesteld en ter goedkeuring zijn voorgelegd aan het college van de gemeente Súdwest-Fryslân.
Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen in het kader van de sociale zekerheid, die aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de gemeente, of op wie het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.
De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad en het college van de gemeente over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten aanzien van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen.
De gemeente draagt er zorg voor dat alle zaken die verband houden met de onderwerpen van alle door de gemeente uit te voeren wetten en regelingen zoals deze staan vermeld in artikel 1, lid 2, sub a van deze Verordening, voorafgaande aan zijn beslissing hierop, minimaal 2 weken (10 werkdagen) voordat het advies benodigd is aan de Cliëntenraad te worden voorgelegd.
Een uitzondering op artikel 3 lid 4 van deze Verordening kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering die in het nadeel van de cliënt zal werken. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de bijeenkomst met de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.
De Cliëntenraad heeft gestructureerd overleg met de portefeuillehouder en een vaste ambtelijke contactpersoon. De uitwerking hiervan vindt plaats in het Huishoudelijk Reglement. Dit overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk wordt de Cliëntenraad door de gemeente vanaf de start betrokken bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.
De Cliëntenraad heeft recht op een gemotiveerd (met redenen omkleed) antwoord bij afwijzing van haar advies.
Artikel 6 Taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester en zittingsduur leden
De taken en zittingsduur staan vermeld in het Huishoudelijk Reglement.
In zaken waarin deze Verordening en het Huishoudelijk Reglement niet voorzien doet de Cliëntenraad een beroep op het college van burgemeester en wethouders.