Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo compenserende maatregelen gemeente Veenendaal |
Citeertitel | Verordening Wmo compenserende maatregelen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Externe bijlage | Toelichting |
De Verordening Wmo compenserende maatregelen gemeente Veenendaal vervangt de Verordening individuele voorzieningen maatschappeljike ondersteuning 2010.
Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 5
Besluit compenserende maatregelen gemeente Veenendaal
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2013 | 01-11-2013 | 01-09-2016 | nieuwe regeling | 31-10-2013 Veenendaalse Krant, 2013-11-06 | 2013, 2013.00082 |
De raad van de gemeente Veenendaal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 september 2013, nummer 2013.00082;
in deze verordening is verwerkt dat de Wmo niet draait om het recht op voorzieningen (claim), maar om de plicht tot maatwerkcompensatie, waarbij de gemeente gedegen onderzoek doet naar de eigen mogelijkheden en de eigen kracht van de aanvrager;
Artikel 5 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;
vast te stellen de Verordening Wmo compenserende maatregelen gemeente Veenendaal.
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt (in alfabetische volgorde) verstaan onder:
Hoofdstuk 3. Hoe te komen tot de te bereiken resultaten
Paragraaf 1. Gesprek voorafgaand aan aanvraag
Een aanmelding voor een gesprek kan schriftelijk, elektronisch, mondeling of telefonisch worden gedaan bij de gemeente, door of namens een persoon met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem die behoefte heeft aan compensatie ten behoeve van het bevorderen van zijn deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren.
Als basis voor het begrippenkader wordt bij het voeren van het gesprek de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) van de World Health Organization (WHO) gehanteerd. Bij het bepalen welke compenserende maatregelen genomen moeten worden neemt het college de resultaten van het gesprek als uitgangspunt.
Paragraaf 2. De aanvraag van een Wmo-voorziening
De aanvraag van een individuele voorziening moet schriftelijk of elektronisch plaatsvinden op het daartoe door het college beschikbaar gestelde formulier. Een aanvraag bestaat uit het aanmeldingsformulier, het gespreksverslag en de getekende verklaring. Indien er geen gesprek heeft plaatsgevonden bestaat de aanvraag uit het aanmeldingsformulier en de getekende verklaring.
Van belanghebbende wordt verwacht dat deze bij een aanmelding voorafgaand aan die aanmelding en in het gesprek zoekt naar mogelijkheden om zelf te voorzien in een adequate oplossing voor zijn ondersteuningsvraag. Hierin worden betrokken de eigen mogelijkheden, de mogelijkheden van zijn sociale netwerk, algemene voorzieningen en eerst in aanmerking te nemen beschikbare (wettelijke) voorliggende voorzieningen.
Hoofdstuk 4. Beoordeling van de te bereiken resultaten
Artikel 7. Het maken van een afweging
Bij het beoordelen welke voorzieningen getroffen gaan worden, neemt het college het verslag van het gesprek, indien aanwezig, als uitgangspunt. Het college gaat uit van de behoeften en persoonskenmerken van de belanghebbende. Daarbij zal onderzoek gedaan worden naar de eigen mogelijkheden, de mogelijkheden van het netwerk van belanghebbende, de noodzaak en mogelijkheid tot leveren van maatwerk ten aanzien van het te bereiken resultaat.
Paragraaf 4. De te bereiken resultaten
Inzake het bereiken van de in deze paragraaf benoemde resultaten stelt het college nadere regels vast in het Besluit.
Artikel 9. Een schoon en leefbaar huis
Indien de belanghebbende een of meer huisgenoten heeft die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen wordt dit eerst in het kader van gebruikelijke zorg beoordeeld. Mocht er een aanwezige en bruikbare (wettelijke) voorliggende voorziening zijn waardoor het te bereiken resultaat gehaald wordt, is voorzien in de behoefte.
Artikel 10. Wonen in een geschikte woning
Voor zover de belanghebbende kan verhuizen naar een geschikte woning of een gemakkelijker geschikt te maken woning welke verhuizing kan leiden tot het te bereiken resultaat zal deze mogelijkheid eerst beoordeeld worden. Deze beoordeling vindt alleen plaats indien de nu en in de toekomst verwachte aanpassingen van de woning een daartoe in het Besluit vastgesteld bedrag te boven gaat. Een verhuiskostenvergoeding kan dan wel verstrekt worden.
Bij een bouwkundige of woontechnische woonvoorziening aan een woning, die niet blijvend ter beschikking is te stellen aan een persoon met een beperking of een chronisch psychisch of psychosociaal probleem die behoefte heeft aan een dergelijke woning, beoordeelt het college, of een herplaatsbare losse woonunit leidt tot het te bereiken resultaat.
Artikel 10.3 Aanvullende weigeringsgronden voor ‘Wonen in een geschikte woning’
Bij het te bereiken resultaat van het ‘Wonen in een geschikte woning’ wordt geen individuele voorziening getroffen indien:
deze betrekking heeft op voorzieningen in gemeenschappelijke ruimten anders dan automatische deuropeners, hellingbanen, extra trapleuningen, het aanbrengen van een opstelplaats voor een rolstoel bij de toegangsdeur van de gemeenschappelijke ruimte, het verbreden van gemeenschappelijke toegangsdeuren en het aanbrengen van drempelhulpen of vlonders;
Artikel 10.4 Terugbetaling bij verkoop
De eigenaar-bewoner, die krachtens deze verordening een woonvoorziening heeft ontvangen die leidt tot waardestijging van de woning, dient bij verkoop van deze woning binnen een periode van 10 jaar na gereedmelding van de voorziening, deze verkoop van de woning onverwijld aan het college te melden. De meerwaarde van de woning dient volgens het in het Besluit vastgelegde afschrijvingsschema te worden terugbetaald.
Artikel 11. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit één of meer huisgenoten die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen of voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare boodschappenservice of maaltijdvoorziening of een andere (wettelijk) voorliggende voorziening die in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat wordt deze mogelijkheid eerst beoordeeld.
Artikel 13. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren
Met het oog op het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren, kan een individuele voorziening worden getroffen ten aanzien van het – zo mogelijk tijdelijk ter overbrugging van een periode noodzakelijk voor het nemen van meer definitieve maatregelen – vervangen van de ouder die in principe voor de kinderen zorgt.
Bestaat de leefeenheid van belanghebbende uit één of meer huisgenoten die beschikbaar en in staat zijn de tot het gezin behorende kinderen te verzorgen of voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare voor-, tussen- en naschoolse opvang, kinderopvang of andere opvangmogelijkheden die in de individuele situatie van de belanghebbende kunnen leiden tot het te bereiken resultaat, worden deze mogelijkheden eerst beoordeeld.
Artikel 15. Zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel
Voor zover de belanghebbende een beroep kan doen op huisgenoten, mantelzorgers of vrijwilligers, een aanwezige en bruikbare scootmobielpool of gebruik kan maken van collectief vraagafhankelijk vervoer van deur tot deur of openbaar vervoer dat in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat worden deze mogelijkheden in het onderzoek eerst beoordeeld. Bij het treffen van een voorziening zal de goedkoopst compenserende oplossing leidraad zijn.
Artikel 16. De mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten
Voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van het eigen netwerk bestaat de leefeenheid uit meerdere personen of is er een of meer aanwezige en bruikbare (vrijwilligers)organisaties die in de individuele situatie van belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat worden deze mogelijkheden eerst beoordeeld.
Hoofdstuk 5. Wijze van verstrekken, eigen bijdragen en eigen aandeel
Hoofdstuk 6. Procedurele bepalingen rond onderzoek, advies en besluitvorming, intrekking en terugvordering
Geen individuele compenserende maatregelen vinden plaats indien:
als de belanghebbende, vooruitlopend op de vaststelling van de noodzaak van compenserende maatregelen, kosten heeft gemaakt of verplichtingen is aangegaan voor het bedrag van de kosten of verplichtingen en niet meer is na te gaan of deze maatregelen noodzakelijk waren en als goedkoopst compenserend aan te merken waren.
Artikel 26. Wijziging situatie belanghebbende
Belanghebbende aan wie krachtens deze verordening compensatie is geboden, is verplicht zo spoedig mogelijk schriftelijk of digitaal aan het college mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de aanspraak op aanwezige compenserende maatregelen.
Het college kan een besluit, genomen op grond van deze verordening, geheel of gedeeltelijk intrekken indien:
blijkt dat de financiële tegemoetkoming of een persoonsgebonden budget binnen zes maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van het resultaat waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden. Wanneer het gaat om hulp bij het huishouden kan dit budget direct worden ingetrokken en beëindigd.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en het op deze verordening berustende Besluit geldende bedragen verhogen of verlagen aan de hand van de prijsindex voor de gezinsconsumptie, zoals bepaald in artikel 4.5, lid 1 van het Besluit maatschappelijke ondersteuning (Stb. 2006, 450).
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt via de reguliere bestuursrapportages of op verzoek van het college geëvalueerd.
Artikel 32. Intrekking oude Verordening
De Verordening individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning 2010 wordt ingetrokken.
Artikel 33. Overgangsregelingen
Voor zover deze nieuwe verordening en het hieruit volgende Besluit leiden tot wijziging van het bestaande recht van een belanghebbende geldt een overgangsregeling tot op het moment van herindicatie, waarbij het oude recht in stand blijft. Bij herindicatie wordt steeds, indien van toepassing, een gewenningstermijn van drie maanden in acht genomen.