Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Verordening vertrouwenscommissie 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie 2013
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61
  2. Gemeentewet, art. 61
  3. Gemeentewet, art. 61c
  4. Gemeentewet, art. 84
  5. Gemeentewet, art. 147
  6. Gemeentewet, art. 149
  7. Archiefwet 1995, art. 15
  8. Archiefwet 1995, art. 31
  9. Archiefbesluit 1995, art. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-11-201304-07-2014nieuwe regeling

07-11-2013

Berkelbericht, 19-11-2013

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie 2013

Raadsvergadering : 7 november 2013

Agendanummer : 4

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het

Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming

burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en

Koninkrijksrelaties met als ingangsdatum 15 juli 2012;

 

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie, die de

aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, op de

raadscommissies die functioneringsgesprekken met de burgemeester

houden en op de raadscommissie die de aanbeveling tot herbenoeming

van de burgemeester voorbereidt (elk hierna: de commissie).

 

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak:

a.de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester

voor te bereiden of

b.een functioneringsgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie wordt samengesteld uit leden van alle in de raad vertegenwoordigde fracties, waarbij geldt dat er per fractie een lid wordt benoemd.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

1.De griffier is secretaris van de commissie.

2.De gemeentesecretaris kan bij vervulling van de in artikel 1 onder a

genoemde taken als adjuncti secretaris aan de commissie

worden toegevoegd.

3.De (adjunct) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning

aan de commissie.

4.De (adjunct) secretaris is geen lid van, en heeft geen

stemrecht in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

1.De gemeenteraad kan een wethouder aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taken.

2.De adviseur kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de

commissie.

3.Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

1.De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van

de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

2.De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure

in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

3.De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij functioneringsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

4.De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden,

die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 9, vierde lid, 10, tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

5.De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede

lid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot

de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het

beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de

bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

6.De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding

waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding

waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

7.De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie

van kracht.

8.Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de

(adjunct) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

1.De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie

leden dit noodzakelijk achten.

2.De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur

tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een

adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het

gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

3.De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van

het aantal leden aanwezig is.

4.De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij

meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem

heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen

bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de

volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of

staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden

geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende

meningen in het verslag opgenomen.

De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

 

1.De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

2.Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding

van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de

ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het

privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van

archivering.

3.Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder

vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en

boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris

ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

 

1.De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich

slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de

door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft.

Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

2.De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten

uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft

voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de

sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het

tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid

van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

1. Een commissie houdt tenminste eens per jaar een

functioneringsgesprek met de burgemeester.

2.Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens

daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een

functioneringsgesprek met de burgemeester.

3.In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt

tevens een 100-dagengesprek plaats.

4.De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij

informatie zal inwinnen over het functioneren van de

burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in

onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast.

De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het

gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van

het vorige functioneringsgesprek in te zien.

5.Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester

als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp

van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester

in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de

burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde

taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken

uit, het vorige functioneringsgesprek.

6.In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de

herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester

desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar

verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

 

1.De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan

zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de

burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar

aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de

Koning.

2.Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en

commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit

met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt

dat niet openbaar wordt gemaakt.

3.Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in

het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de

commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de

gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de

burgemeester.

Artikel 11 Verslag

1.De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de

voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming

verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning

door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en

vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

a.een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden

heeft verricht,

b.een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook

de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling

gemotiveerd,

c.aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de

commissie.

En heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

d.bij benoemingen: de conceptaanbeveling van twee personen,

e.bij herbenoemingen: het verslag van het gesprek met de

burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de

conceptaanbeveling.

2.Van het functioneringsgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat

niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden

onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

3.Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt

toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de

Koning.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

 

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet

voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die

waarop:

• bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad

bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

• bij een functioneringsgesprek: het verslag van het functioneringsgesprek

is vastgesteld;

• bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad

bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van Binnenlandse door

een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 14 Archivering

1.De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de

benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het

tijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld in

een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden

overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door

de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

2.De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de

benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in

het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van

overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995

wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de

met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995

gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een

periode van 75 jaar.

3.De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de

benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle

overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde

bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

4.De griffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een

afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het

afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de

burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier

vernietigd.

Artikel 15 Inwerkingtreding

1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na

bekendmaking.

2.Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie 2013”.

 

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

7 november 2013

de griffier, de voorzitter,

Toelichting

Algemeen

De verordening regelt de werkzaamheden van de vertrouwenscommissie,

die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt,

van de raadscommissies, die functioneringsgesprekken met de

burgemeester houden en van de raadscommissie, die de aanbeveling tot

herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. De drie genoemde

onderwerpen horen bij elkaar. Dat wordt in deze verordening tot

uitdrukking gebracht.

 

Artikel 2 Samenstelling commissie

De gemeenteraad bepaalt de samenstelling van de commissie en bepaalt of

elke fractie in de commissie is vertegenwoordigd. Veelal is de samenstelling

van de commissie die functioneringsgesprekken met de burgemeester

voert anders, beperkter, van aard dan die van de commissie die de aanbeveling

tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voorbereidt.

Dit, om bij functioneringsgesprekken het ‘tribunaaleffect’ te vermijden.

Het ‘tribunaaleffect’ kan bij grotere commissies overigens ook iets worden

gemitigeerd door woordvoerders aan te wijzen. De verordening geeft

daarom de mogelijkheid om de samenstelling van de commissie van taak

tot taak - benoeming, functioneringsgesprek en herbenoeming - te laten

variëren. De commissie wordt op grond van artikel 13 na afronding van

haar taak ontbonden. Er hoeft dus niet steeds een nieuwe verordening te

worden vastgesteld; alleen wordt bij elke nieuwe taak een nieuwe commissie

ingesteld. Indien de voorkeur uitgaat naar een vaste commissie, die de

functioneringsgesprekken met de burgemeester voert, kan de verordening

daarop worden aangepast.

 

Raadslidmaatschap

De commissie bestaat uit raadsleden. Dit brengt mee dat het lidmaatschap

van de commissie eindigt bij beëindiging van het raadslidmaatschap.

Bij tijdelijke beëindiging van het raadslidmaatschap, bijvoorbeeld bij

tijdelijke vervanging wegens ziekte, kan het commissielidmaatschap

herleven zodra het raadslidmaatschap herleeft, tenzij de betrokkene in de

commissie inmiddels blijvend is vervangen door een ander raadslid.

 

Geen plaatsvervangende leden

Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat de commissie een

‘duiventil’ word en om continuïteit te waarborgen. Ook is enige cohesie in de commissie van belang. Indien een van de leden van de commissie blijvend uitvalt, kan er wel blijvende vervanging plaatsvinden.

 

Artikel 4 Adviseur

Zie de toelichting bij paragrafen II en X van de circulaire. Bij functioneringsgesprekken

ligt het niet voor de hand een of meer wethouders als adviseur aan de commissie toe te voegen. Zie verder de toelichting bij artikel 9 onder Voorbereiding en informatiebronnen.

 

Artikel 5 Wettelijke geheimhoudingsplicht

Strikt genomen is het overbodig om een geheimhoudingsplicht in een

verordening op te nemen en daarop bij de start van elke vergadering

uitdrukkelijk te laten wijzen, als die rechtstreeks voortvloeit uit de (in dit

geval: Gemeente)wet. Dat dit toch gebeurt, is omdat de praktijk uitwijst dat

de geheimhoudingsplicht niet vaak genoeg kan worden benadrukt.

 

Artikel 6 Termijn van aankondiging/uitnodiging

Indien spoed niet is geboden, ligt een ruimere termijn voor uitnodiging,

bijvoorbeeld twee weken, voor de hand.

 

Artikel 7 Contactpersoon

Het eerste lid van deze bepaling doet vanzelfsprekend niets af aan de

geheimhoudingsplicht. De geheimhouding dient zeer strikt in acht te

worden genomen. Sommige griffiers kiezen ervoor niets per post en

per e-mail te versturen, maar alles te laten lopen via terinzagelegging en,

in het algemeen, zo min mogelijk op papier te zetten.

 

Artikel 9

Het belang van functioneringsgesprekken staat buiten kijf. De houding

waarin dergelijke gesprekken niet nodig worden bevonden, is vrijwel

verdwenen. Elke nieuwe burgemeester krijgt bij het gesprek met de

minister van BZK dan ook de brochure Functioneringsgesprekken uitgereikt.

Het burgemeestersambt ontwikkelt zich steeds meer tot een

politieke functie en de burgemeester ligt steeds vaker onder vuur.

Aanbevelingen tot niet-herbenoeming brengen grote bestuurlijke en

persoonlijke schade mee die koste wat kost moet worden voorkomen.

Dit pleit voor het instigeren van een cultuur waarin regelmatige onderlinge

reflectie op het functioneren van burgemeester en gemeenteraad culmineert

in formele functioneringsgesprekken. Mocht na een aantal jaren

blijken dat de samenwerking ondanks pogingen daartoe toch niet naar

wens functioneert dan kan tijdig worden gesproken over de toekomst en

kan de commissaris van de Koning tijdig worden ingeseind.

 

Frequentie

Een keer per jaar met elkaar overleggen over het wederzijds functioneren

is te weinig als er problemen zijn en – zo wordt wel eens ervaren –

te veel als het goed gaat. Dit laatste blijkt in de praktijk niet juist te zijn.

In goede tijden wordt door een regelmatig reflectiemoment een manier

van communiceren ontwikkeld waarop in mindere tijden kan worden

teruggegrepen. En ook als het goed gaat, mag daar natuurlijk bij stil

worden gestaan.

 

Voorbereiding en informatiebronnen

Een functioneringsgesprek wordt gestart op initiatief van de griffier.

De griffier vormt een spilfunctie in het proces. Aan het functioneringsgesprek

zijn geen vormvereisten verbonden. Het kan plaatsvinden

met een delegatie uit de gemeenteraad, mits daarin coalitie en oppositie

zijn vertegenwoordigd. Een goed functioneringsgesprek valt of staat met

een goede voorbereiding. De burgemeester opereert niet in een vacuüm.

De gesprekken kunnen bijvoorbeeld worden voorbereid in en de resultaten

daaruit teruggekoppeld via het presidium.

In de verordening is voor terugkoppeling gekozen via terinzagelegging voor de hele gemeenteraad.

In de voorbereiding kan worden gesproken met een of meer leden van het

college, een samenwerkingspartner op het gebied van OOV, de gemeentesecretarisen de griffier. Van al deze gesprekken worden verslagen

opgemaakt. Die verslagen vormen de basis voor het gesprek. Het verdient

aanbeveling de kring van geraadpleegden niet groter te maken dan hier

aangegeven.

 

Artikel 11 Voorbeeldopbouw van het verslag van bevindingen

Hier volgt een voorbeeld van de mogelijke opbouw van het

verslag van bevindingen. Het is van belang er zorg voor te dragen dat het

verslag voldoende onderbouwing bevat van de visie van de commissie, nu

de gemeenteraad op basis van het verslag van bevindingen besluit over de

aanbeveling. Zie ook de toelichting bij de paragrafen V en XI van de

circulaire onder De verhouding gemeenteraad-vertrouwenscommissie,

 

Bij benoeming

1. Proces: In een inleiding wordt vermeld hoe de vacature is ontstaan.

Er wordt informatie gegeven over de samenstelling van de vertrouwenscommissie

en (belangrijke eisen uit) de profielschets en hoe

die te lezen is in het licht van het in de profielschetsvergadering

verhandelde. Na informatie over de openstelling van de vacature en

procedurele informatie over de ontvangst van de selectie van

kandidaten van de commissaris van de Koning kan het onderdeel

Proces worden afgesloten met procedurele informatie over de opzet

van de selectiegesprekken en eventuele assessments. Dit hoofdstuk

bevat dus uitsluitend procedurele informatie.

2.Bevindingen: In het verslag wordt chronologisch de inhoud en het

verloop van alle beraadslagingen in, en gesprekken door, de

commissie verwerkt. De bevindingen met betrekking tot de

afzonderlijke kandidaten kunnen desgewenst geanonimiseerd

worden gepresenteerd. De kandidaten worden dan bijvoorbeeld

aangeduid door letters. De namen van de kandidaten die op de

conceptaanbeveling staan, worden vanzelfsprekend wel genoemd.

Zij worden uitgebreider besproken. Afgesloten wordt met een advies

over welke twee kandidaten in welke volgorde op de aanbeveling

zouden moeten staan. Deze conclusie wordt onderbouwd en

aangegeven wordt of de commissie unaniem is in dit voorstel.

Indien kandidaten zich gedurende de procedure terugtrekken,

wordt de reden daarvan vermeld in het verslag.

3.Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van

de commissie.

 

Bij herbenoeming

Sommige herbenoemingsprocedures lopen vlekkeloos. Soms gaat het

moeilijker. Als stelregel geldt dat het hele verloop van de procedure zowel

procedureel als inhoudelijk in het verslag van bevindingen zijn weerslag

krijgt. De opbouw van het verslag van bevindingen kan er bijvoorbeeld als

volgt uitzien:

1. Proces: Na een inleiding volgt procedurele informatie over de

samenstelling van de raadscommissie, die de aanbeveling heeft

voorbereid en over de functioneringsgesprekken (frequentie,

gesprekspartners) die gedurende de ambtstermijn met de burgemeester

zijn gehouden.

2.Dan volgt chronologisch inhoudelijke informatie over de werkzaamheden

van de commissie en over de inhoud van de met

informanten en de burgemeester gevoerde gesprekken. Ook de aard

en inhoud van eventuele tussentijdse contacten met de commissaris

van de Koning wordt vermeld.

3.Bevindingen: In het verslag wordt kort de inhoud en het verloop van

alle beraadslagingen in, en gesprekken door, de commissie

verwerkt. Bevindingen met betrekking tot het functioneren van de

burgemeester kunnen bijvoorbeeld worden geordend naar criteria

uit de profielschets en afspraken uit functioneringsgesprekken.

Afgesloten wordt met een conclusie.

4.Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van

de commissie.

 

Verslag bij functioneringsgesprekken

Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de

aanwezigen bij het gesprek. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk

beeld van het besprokene. Het kan bondig en beknopt, ook puntsgewijs.

Wel is van belang dat het verslag een goed beeld geeft van het gesprek en

de gemaakte afspraken, zodat de overige raadsleden bij inzage, de

commissie die het volgende functioneringsgesprek voert en de commissaris

van de Koning zich een goed beeld daarvan kunnen vormen. Daarom

is het van belang ook de sfeer te schetsen, waarin het gesprek plaatsvond.

 

Artikel 14

Digitale bestanden in de benoemings- en herbenoemingsprocedure

De Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 maken geen onderscheid

naar de vorm van bescheiden en zijn dus zowel op papieren als op digitale

bescheiden van toepassing. Ingeval er sprake is van digitale bestanden en

bij de door de gemeente aangewezen archiefbewaarplaats de mogelijkheid

bestaat tot digitale opslag dienen de daarvoor geldende regels te worden

gevolgd en moet op overeenkomstige wijze de geheimhouding van de

betrokken bescheiden worden gegarandeerd.