Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gevelverbetering Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum |
Citeertitel | Subsidieverordening gevelverbetering Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Subsidie gevelverbetering |
Externe bijlage | ondertekening |
Geen
Beeldkwaliteitsplan
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-12-2013 | Nieuwe regeling | 28-11-2013 Groesbeeks Weekblad, 10-12-2013 | Z-13-05125 |
De raad van de gemeente Groesbeek;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 november 2013
-in de structuurvisie Groesbeek 2025 als ontwikkelingspunt is opgenomen een bruisend centrum in Groesbeek wegens de regionale functie daarvan en daarom het behoud en verder ontwikkelen van het centrum van Groesbeek als kernwinkelgebied ten doel is gesteld;
-op 30 augustus 2012 is besloten tot het actieplan sociaaleconomische versterking Groesbeek waarin onder meer het actiepunt verhoging beeldkwaliteit van het centrum zijn opgenomen;
- het in verband daarmee wenselijk is de gevels en erven van panden in het kernwinkelgebied zoveel mogelijk in overeenstemming met het Beeldkwaliteitsplan Groesbeek te brengen;
-het beschikbare budget daartoe middels subsidieverstrekking feitelijk zal worden besteed;
-het daarvoor noodzakelijk is onderstaande subsidieverordening vast te stellen;
- de Subsidieverordening gevelverbetering Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum.
- de middelen van in totaal € 100.000,00 in de begroting 2014 beschikbaar te stellen op de post 6310103 MKB/Beleid – 4425084 Subsidieverlening éénmalig, en deze te onttrekken uit de Bestemmingsreserve Versterking Sociaaleconomische Infrastructuur.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERLENING GEVELVERBETERING
Artikel 2.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
gevel: een voorgevel van een pand, geen appartementsgebouw zijnde, dat gelegen is in het kernwinkelgebied en die aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg en een zijgevel of achtergevel voor zover deze naar het oordeel van Burgemeester en wethouders aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg;
werkzaamheden: onder te subsidiëren werkzaamheden wordt verstaan structureel herstel of wegwerken achterstallig onderhoud van:
constructie gevel, zoals fundering en balklaag;
buitenkozijnen, ramen en deuren, balkons en luifels;
scheuren in metselwerk, voegwerk;
gevelbedekkingen zoals dak en kroonlijsten;
afwerkingen, zoals pleisterwerk, schilderwerk en natuursteen;
goten, hemelwaterafvoeren, loodgieterwerk;
dakkapellen voor zover deze een onlosmakelijk onderdeel vormen van de gevel;
historische en/of architectonische elementen in originele staat;
en verder werkzaamheden zoals:
f. rechthebbende: onder rechthebbende wordt verstaan:
- de natuurlijke of rechtspersoon die het recht van eigendom heeft op een pand;
- de opstalhouder van het pand;
- de vruchtgebruiker van het pand;
- de houder van het appartementsrecht als bedoeld in art. 5:106 van het Burgerlijk Wetboek;
- huurder van een pand die van de eigenaar een schriftelijke toestemming verkrijgt voor herstel van de gevel van het pand dat hij huurt dan wel verbetering van de erfinrichting daarvan.
Artikel 2.5 Wijze van aanvragen
Burgemeester en wethouders dienen binnen vier weken nadat de aanvraag is ingediend de aanvrager schriftelijk te laten weten of zijn aanvraag compleet is of dat zij, binnen een nader daarvoor te stellen redelijke termijn, nadere gegevens van de aanvrager verlangen, zoals een bouwvergunning en of noodzakelijke aanvullende adviezen, die voor de beoordeling van de aanvraag redelijkerwijs noodzakelijk zijn.
Artikel 2.6 Advies met betrekking tot de aanvraag
Het werkplan zal aan het Gelders Genootschap worden voorgelegd voor een oordeel in het kader van het Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum.
Artikel 2.7 Beslissing op de aanvraag (subsidieverlening)
Burgemeester en wethouders kunnen, nadat conform artikel 2.5, zesde lid, de aanvrager schriftelijk is medegedeeld dat aanvullende vergunningen en of adviezen bij de aanvraag noodzakelijk zijn, besluiten tot een voorwaardelijke subsidieverlening onder de ontbindende voorwaarde van het verkrijgen door de aanvrager van de benodigde vergunning en of positieve adviezen.
Artikel 2.8 Voorwaarden waaronder de subsidie wordt verleend
De subsidie wordt verleend, onverminderd het elders in deze verordening bepaalde, onder voorwaarde dat:
indien de eigenaar, alsmede de rechtsopvolger van een pand, waarvoor een subsidie is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de subsidie is verleend, het pand vervreemdt, dient hij in de verkoopovereenkomst een derdenbeding op te nemen dat de verplichtingen van de verkoper ten aanzien van de toegekende subsidie doen overgaan op de koper van het pand;
indien de rechthebbende, niet zijnde een eigenaar, van een pand waarvoor een subsidie is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de subsidie is verleend, zijn recht overdraagt aan een ander, dient hij te garanderen dat de verplichtingen ten aanzien van de toegekende subsidie door degene aan wie hij zijn recht overdraagt worden overgenomen.
Artikel 2.9 Vaststelling subsidie
Burgemeester en wethouders stellen de subsidie vast binnen acht weken na:
de schriftelijke gereedmelding van de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden, onder indiening van de daarop betrekking hebbende gegevens, onder meer de originele rekeningen en betalingsbewijzen inzake de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede de totale kostenopstelling waarin de verrichte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en, voor zover van toepassing, een lijst van goedgekeurd meer en minderwerk;
HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 3.2 De gereedmelding van de werkzaamheden
De aanvrager dient binnen 2 maanden na de oplevering van de werkzaamheden, dus uiterlijk 31 december 2015, een gereedmelding in, waarbij gebruik dient te worden gemaakt van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. De gereedmelding is tevens de aanvraag om vaststelling van de subsidie.
Artikel 3.4 Uitbetalen van de subsidie
Uitbetaling vindt plaats binnen vier weken na vaststelling van de hoogte van de subsidie, op een door de aanvrager opgegeven bank- of postbankrekeningnummer.
Artikel 3.5 Intrekking subsidie
Indien een subsidie op basis van deze verordening is verleend of vastgesteld op grond van door de aanvrager verstrekte onjuiste gegevens, waarvan de aanvrager wist of redelijkerwijze had kunnen weten dat deze gegevens onjuist waren, trekken burgemeester en wethouders het besluit tot het verlenen en/of het besluit tot het vaststellen van een subsidie in.
Indien toepassing van deze verordening zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in deze verordening.
Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Groesbeek van 28 november 2013.
griffier, voorzitter,
Toelichting Subsidieverordening gevelverbetering Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum
De subsidie wordt in twee fasen toegekend. Eerst de subsidieverlening, daarna de subsidievaststelling. Dit verschil vloeit voort uit de Algemene wet bestuursrecht. De subsidieverlening houdt in dat er een recht op subsidie wordt toegekend. Pas wanneer ook aan alle administratieve verplichtingen is voldaan waardoor aangetoond is hoe hoog de kosten daadwerkelijk zijn, kan definitief de hoogte van het subsidiebedrag worden bepaald: dit is de formele subsidievaststelling. Hierna wordt de subsidie uitbetaald.
Voor geverfde baksteengevels zal het in de meeste gevallen noodzakelijk zijn eerst te onderzoeken of het verwijderen van de verflaag in het individuele geval zinvol is. Wanneer uit het herstelonderzoek blijkt dat het verwijderen van de verflaag niet zinvol is en om deze reden tot opnieuw verven wordt besloten, komt het opnieuw verven, ondanks dat dit in strijd is met het Beeldkwaliteitsplan Groesbeek-centrum, in aanmerking voor subsidie. Wel moet de bouwaanvraag voor het opnieuw verven aan het Gelders Genootschap worden voorgelegd, samen met de resultaten van het herstelonderzoek. Wanneer het Gelders Genootschap instemt met het plan, komt het in principe in aanmerking voor subsidie.
Indien een subsidieplafond wordt opgenomen, moet tevens worden bepaald hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Hier geldt het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Indien een aanvrager een termijn gesteld heeft gekregen om ontbrekende gegevens aan te vullen, hetgeen vervolgens niet gebeurt, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet te behandelen. Hiermee vervalt tevens het recht op behandeling van de aanvraag naar datum van binnenkomst van de onvolledige aanvraag.
Dit artikel noemt redenen om een subsidie te weigeren. Indien één van deze weigeringsgronden van toepassing is, wordt de subsidie geweigerd. Hierbij heeft de gemeente geen hoorplicht (artikel 4:7 juncto 4: 12 lid 1 sub a van de Awb).
Indien aanvrager reeds voorafgaand aan de subsidieverlening met de werkzaamheden wil beginnen, dient hij hiertoe schriftelijk toestemming van burgemeester en wethouders te verkrijgen. Hiervoor is noodzakelijk dat er een opname heeft plaatsgevonden van de oorspronkelijke situatie, omdat anders niet vast te stellen is welke voorzieningen getroffen moeten worden.
De subsidie wordt voorts geweigerd, indien in een periode van tien jaar voorafgaand aan de aanvraag reeds een subsidie van overheidswege werd verleend voor de betreffende gevel en/of erf.
Ook de Algemene wet bestuursrecht noemt in artikel 4:35 nog een aantal weigeringsgronden, die aanvullend werken op bovengenoemde gronden.
Uiteraard werkt ook de verplichte weigeringgrond wegens overschrijding van het subsidieplafond (artikel 4:25 lid 1 Awb) aanvullend op bovengenoemde gronden.
Dit artikel bepaalt dat bij de aanvraag gebruik dient te worden gemaakt van een standaardformulier, dat door het college van burgemeester en wethouders moet worden vastgesteld. Een ordelijke en efficiënte afhandeling van de aanvraag wordt bevorderd door de gebruikmaking van een speciaal daartoe bestemd formulier.
Gegevens die op basis van artikel 4:2 van de Awb moeten worden vermeld, zoals de dag- tekening van de aanvraag, zijn niet opgenomen in de opsomming van de te verstrekken gegevens. De verplichting om deze gegevens te verstrekken volgt immers rechtstreeks uit de Awb.
Indien er gegevens ontbreken, zijn burgemeester en wethouders verplicht om een termijn te stellen voor het aanvullen van de ontbrekende gegevens. Indien de gegevens niet binnen de gestelde termijn worden aangevuld, kan besloten worden de aanvraag niet te behandelen. Dit is dwingend bepaald in artikel 4:5 van de Awb. Een onvolledige aanvraag is in beginsel wel een tijdige aanvraag, ook al behoeft deze naderhand nog aanvulling. Dit is met name van belang in relatie tot artikel 2.5, lid 7 van de verordening, waarin wordt bepaald dat de aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.
Deze artikelen bepalen, dat burgemeester en wethouders binnen acht weken na de dagtekening over de aanvragen beslissen. Deze termijn sluit aan bij de termijn als genoemd in artikel 4: 13, tweede lid, Awb. Dit staat het college van burgemeester en wethouders echter niet in de weg om eerder op een aanvraag te besluiten.
De termijn voor het nemen van een beslissing wordt opgeschort vanaf de dag dat de aanvrager wordt uitgenodigd om ontbrekende gegevens aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de termijn die daarvoor is gesteld, ongebruikt is verstreken (artikel 4:15 Awb).