Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Neder-Betuwe

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Neder-Betuwe
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpAlgemeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Reglement burgerlijke stand van 08 maart 2011 wordt hierbij ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 2
  3. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 3
  4. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 4
  5. Burgerlijk Wetboek, boek I, art. 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-10-201322-04-2014nieuwe regeling

08-10-2013

Rhenense Betuwse Courant 30-10-2013

Onbekend.  

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe; Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994; B E S L U I T E N : Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burger-lijke stand.

Artikel 1 BEGRIPSBEPALING

Het reglement verstaat onder

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening  van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

b. het besluit: Besluit Burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb.900;

c. het college: college van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe;

d. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere ge-meente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek);

e. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig be-noemd door burgemeester en wethouders (art.16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

f. het gemeentehuis: alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aan-gewezen;

g. deze gemeente: de gemeente Neder-Betuwe;

h. afdeling Gemeentewinkel: huidige afdeling Gemeentewinkel van Neder-Betuwe en toekomstige Team Gemeentewinkel van Neder-Betuwe;

i. Huwelijksvoltekking: huwelijk, omzetting en geregistreerd partnerschap;

j. Kosteloze huwelijksvoltrekking: huwelijk, omzetting en geregistreerd partnerschap dat onder voorwaar-den gratis wordt voltrokken.

k. Woonplaats: als ingezetene van Neder-Betuwe ingeschreven staan in de gemeentelijke basisadministra-tie persoonsgegevens (GBA).

l. GBA: Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Neder-Betuwe.

m. externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die geen ambtenaar in ge-meentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.”

n. externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die geen ambtenaar in ge-meentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor een periode van 1 maand, teneinde een beëdiging (ex art, 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen.

 

Artikel 2 AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND, BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE

1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

a. ambtenaren in dienst van de gemeente Neder-Betuwe, werkzaam bij de afdeling Gemeente-winkel;

b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

2. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

3. Het college kan externe buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

4. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand, (zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 a en b van dit reglement) is twee.

 

Artikel 3 BENOEMING

1. De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de ge-meente Neder-Betuwe, afdeling Gemeentewinkel werkzaam zijn.

2. De benoeming van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een in het benoe- mingsbesluit te bepalen periode. Deze periode is bepaald op het bereiken van de 70-jarige leeftijd. De buiten-gewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid om jaarlijks schriftelijk verlening van zijn/haar functie aan te vragen.

3. Het college behoudt de mogelijkheid het benoemingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de bur-gerlijke stand voor het bereiken van de 70-jarige leeftijd in te trekken.

4. De benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor het voltrek-ken van één huwelijk, het omzetten van één geregistreerd partnerschap in een huwelijk of het registreren van één partnerschap.

 

Artikel 4 . EENMALIG TE BENOEMEN EXTERNE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND

Deze ambtenaar, die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande partners wordt benoemd, ont-vangt geen vergoeding en valt niet onder de rechtspositieregeling van de gemeente Neder-Betuwe. De huwe-lijksleges blijven in zijn geheel wel verschuldigd. Procedure benoeming eenmalige van een Externe Babs zoals bedoeld in artikel 1j en artikel 2, lid 3 van dit reglement:

1. Indien betrokkene al de eed heeft afgelegd ingevolge artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, moet het verzoek tot benoeming tenminste twee maanden voor de geplande huwelijksdatum worden ingediend bij de afdeling Gemeentewinkel.

2. Indien betrokkene geen eed of niet de juiste eed (artikel 16, Boek 1 BW) heeft afgelegd, moet het ver-zoek tot benoeming tenminste vier maanden voor de huwelijksdatum worden ingediend bij de afdeling Gemeentewinkel. Verdere aanvullende voorwaarden voor de benoeming van een eenmalige externe Babs zoals bedoeld in artikel 1j en artikel 2, lid 3 van dit reglement:

• Het bruidspaar dient een verzoek in middels een aanvraagformulier.

• De te benoemen externe Babs volstrekt uitsluitend een huwelijk in het bijzijn van een (vaste) Babs van deze gemeente.

• Een externe Babs is onbezoldigd.

• De leeftijd van een externe Babs moet 18 jaar of ouder zijn.

• Aan een externe Babs wordt geen toga beschikbaar gesteld.

• In bepaalde omstandigheden kan verzocht worden om een Verklaring Omtrent het Gedrag.

 

Artikel 5 VERGOEDING VOOR DE WERKZAAMHEDEN VAN DE BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGER-

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 2, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3, ontvangen geen vergoeding.

 

Artikel 6 BETAALDE HUWELIJKSVOLTREKKING, OMZETTING OF PARTNERSCHAPSREGISTRATIE

De aangewezen ruimten voor een betaalde huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden zijn

1.  De nieuwe trouwzaal (Raadszaal) **

2.  De oude trouwzaal (kamer A 1.06) ** Randvoorwaarden nieuwe trouwzaal (Raadszaal)

a. zowel groepen groter als kleiner dan 35 personen

b. beschikbaar tijdens de in artikel 10, lid 1 onder a en b genoemde openingstijden

c. op verzoek ingang voor het bruidspaar en gasten via zij-ingang aan de Burgemeester Lodderstraat

d. mogelijkheid tot het maken van foto’s op het balkon van kamer A 1.06

e. tussen de aanvang van meerdere huwelijken dient een periode van 1 ½ uur te zitten

f.  religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan. Randvoorwaarden oude trouwzaal (kamer A 1.06)

a. er worden niet meer dan 35 personen toegelaten

b. alleen beschikbaar op donderdagen en vrijdag van 12.00 uur tot 17.00 uur en zaterdagen van 08.30 tot 16.00 uur

c. ingang voor bruidspaar en gasten via het bordes

d. mogelijkheid tot het maken van foto’s op het balkon van kamer A 1.06

e. tussen de aanvang van meerdere huwelijken dient een periode van 1 ½ uur te zitten

f.  religieuze plechtigheden zijn daar niet toegestaan. ** Raadszaal en Kamer A 1.06 mogen niet gelijktijdig voor een huwelijk gereserveerd worden. Tussen de aanvang van beide huwelijken dient een periode van tenminste 1 ½ uur te zitten.  

Artikel 7 KOSTELOZE HUWELIJKSVOLTREKKING

1. Een kosteloze huwelijksvoltrekking vindt plaats door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij de afdeling Gemeentewinkel.

2. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

3. De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten.

4. Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit.

5. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in het gemeentehuis te Opheusden in:

- de ondertrouwkamer bij de afdeling Gemeentewinkel;

- zo nodig een andere geschikte kleine ruimte.

6. Bij de huwelijksvoltrekking mogen er (behalve het bruidspaar en de abs) maximaal 10 personen aanwezig zijn.

7. Bij de huwelijksvoltrekking is geen bode aanwezig.

8. Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

9. Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de GBA.

 

Artikel 8 LOCATIE

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ver-richten hun wettelijke taken in het gemeentehuis te Opheusden of een daartoe door het college aangewezen locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van Neder-Betuwe die door het college permanent is aangewezen als huis der gemeente onder voorwaarde dat:

• de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

• de locatie een gebouw is, hieronder wordt tevens verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij die locatie. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen, de trouwambtenaar en de bode te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken;

•  Het is niet toegestaan om een huwelijk te voltrekken tegelijkertijd met de inzegening van het huwelijk door een kerk- of geloofsgemeenschap: de religieuze plechtigheid moet duidelijk gescheiden zijn en moet nadien plaatsvinden;

• Bij gebruik van een huwelijkslocatie, anders dan het gemeentehuis te Opheusden, geldt dat de kosten voor het gebruik van de huwelijkslocatie zijn voor rekening van het bruidspaar;

Artikel 9 LEIDING VAN DE DIENST

De afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 10 OPENSTELLING

1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

a. voor huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur;

b. voor huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis te Opheusden op zaterdag van 08.30 uur tot 16.00 uur;

c. voor huwelijksvoltrekking op door het college aangewezen locaties als “huis der gemeente” van maandag tot en met zaterdag van 08.30 uur tot 20.00 uur;

d. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin het gemeentehuis te Op-heusden voor het publiek is geopend;

e. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak;

f.  voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, op maandag en woensdag om 09.00 uur in het gemeentehuis te Opheusden;

2. De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

3. De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepa-len uren. De burgerlijke stand is voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen geopend op zaterdagen.

4. De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

5. Op verzoek van belanghebbende(n) zal de burgerlijke stand – met uitzondering voor de locatie aan de Burge-meester Lodderstraat 20 te Opheusden - voor het voltrekken van huwelijken c.q. het aangaan van partner-schapsregistraties geopend zijn op: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, 2e Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag en 2e Kerstdag; deze dagen van 12.00 uur tot 17.00 uur,

6. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

 

Artikel 11 ANNULERING HUWELIJK

1. De gemeente heft de leges voor een huwelijk, partnerschap of omzetting volgens de tarieven vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

2. Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting worden bij annulering binnen vier weken voor de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel beho-rende bij de legesverordening.

3. de annulering dient schriftelijk te geschieden.

4. Als toekomstige partners een huwelijk, partnerschap of omzetting binnen vier weken voor de geplande datum annuleren met een geldige reden, dan brengt de gemeente geen leges in rekening. De ambtenaar van de bur-gerlijke stand kan vragen om een bewijsstuk.

5. Wanneer binnen zes weken na de oorspronkelijke huwelijksdatum een nieuwe huwelijksdatum in deze ge-meente wordt vastgelegd, worden er geen annuleringsleges berekend. Het vastleggen van een nieuwe datum dient binnen zes weken na de oorspronkelijke huwelijksdatum te geschieden.

 

Artikel 12 SCHAKELBEPALING

1. De bepaling in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregi-streerd partnerschap, de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk en het sluiten van het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk.

2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

 

Artikel 13 SLOTBEPALINGEN

1. Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand 2013”.

2. Het reglement treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking, onder intrekking van het Reglement burgerlijke stand van 08 maart 2011.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe op 08 oktober 2013. De secretaris,       De burgemeester,

Drs. M.G.J. Nijhuis-Quanjel     ir. C.W. Veerhoek

Nota-toelichting TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND NEDER-BETUWE 2013

Algemeen: De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burger-lijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collegae, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de bur-gerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Artikel 1. Begripsbepaling In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek I, Burgerlijk Wetboek). Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

- de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid Boek I BW): Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

- de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente;

- de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en partner-

schapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek). Voor de externe buitengewoon ambtenaar  van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de externe buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

- de externe buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente;

- de externe buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en part-

nerschapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek)

- de externe buitengewoon ambtenaar wordt benoemd voor het voltrekken van één bepaald huwelijk of

het registreren van één bepaald partnerschap.

- De externe buitengewoon ambtenaar wordt benoemd voor een periode van 1 maand teneinde een

beëdiging (ex art, 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank te verkrijgen. Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe

                buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand. In dit artikel wordt bepaald welke (externe/buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen wor-den (artikel 16, Boek I Burgerlijk Wetboek). In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a.) en ambtenaren in dienst van een andere ge-meente (lid 1b.) Lid 1a biedt de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld de dienst bur-gerzaken). Deze beperking is optioneel. Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrich-ten. In lid 2 wordt bepaald dat conform artikel 16, lid 1 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien het college daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.

Met lid 3 wordt bepaald, dat er externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden be-noemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan (op verzoek) door het college worden benoemd voor externe buitengewoon ambtenaar van de bur-gerlijke stand. Met lid 4 wordt bepaald dat, er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college worden benoemd voor buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Artikel 3. Benoeming In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan wor-den benoemd (artikel 16, Boek I, Burgerlijk Wetboek). Lid 1  stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Gemeentewinkel tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Deze benoeming geldt voor de tijd dat de ambtenaar in dienst is van die afdeling. De benoeming geschiedt door het college. Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt be-noemd. Deze periode is bepaald tot het bereiken van de 70-jarige leeftijd. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid om schriftelijk verlening van zijn/haar functie aan te vragen. De bevoeg-dheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de mana-ger van de afdeling Gemeentewinkel.  Lid 3 behoudt aan het college de mogelijkheid om het benoemingsbesluit voor het bereiken van de 70-jarige leeftijd in te trekken. Lid 4 stelt dat er een externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (op verzoek) kan worden be-noemd voor het éénmalig voltrekken van een bepaald huwelijk of het éénmalig registreren van een bepaald partnerschap. Dit huwelijk of partnerschap en het eenmalige karakter van de benoeming wordt in het individu-eel benoemingsbesluit vermeld. De bevoegdheid tot benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan de manager van de afdeling Gemeentewinkel. De externe buitenge-woon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangen geen bezoldiging. Artikel 4. Eenmalige benoeming externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand De benoeming is gemandateerd aan de manager van de afdeling Gemeentewinkel.

In dit artikel wordt bepaald dat er bij elke benoeming van een externe Babs er begeleiding is. Er is één benoe-mingsprocedure. Een termijn van twee maanden is bedoeld voor degenen die al de juiste eed hebben afgelegd. De termijn van vier maanden is bedoeld voor degenen die niet beschikken over een (juiste) eed.

Verder worden er aanvullende voorwaarden vastgelegd. Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties in Neder-Betuwe voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Ne-der-Betuwe. De overige (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (zoals bedoeld in artikel 1 lid j en k) verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd. Artikel 6. Betaalde huwelijksvoltrekking, omzetting of partnerschapsregistratie In dit artikel wordt bepaald in welke ruimte een betaalde huwelijksvoltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis te Opheusden. Belangrijk is te bepalen dat er voldoende ruimte tussen het boeken van meerdere huwelijken zit, om te voorkomen dat bruidsparen elkaar tegenkomen.

Verder is het niet mogelijk om zowel in de oude als de nieuwe trouwzaal tegelijk een huwelijk plaats te laten vin-den. Er zal dan onvoldoende parkeerruimte zijn en bruidsparen met de trouwstoet zullen elkaar in de weg lopen bij de ingang.

De oude trouwzaal is beperkt beschikbaar en bedoeld voor kleinere gezelschappen. Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat één van de partijen in de GBA is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking. Hierbij wordt geen per-soonlijke toespraak gehouden, er is geen voorgesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand. De voltrek-king zal maximaal 10 minuten in beslag nemen en de huwelijken worden voltrokken in een speciaal daarvoor aangewezen ruimte. Bij deze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 10 andere personen aanwezig zijn. Artikel 8. Locatie In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis te Opheusden (of een daartoe door het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (bui-tengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek). Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden ge-sloten. Het begrip gemeentehuis is hier ruim uitgelegd en hoeft geen gebouw te zijn; het kan ook een (omhein-de) tuin behorende bij die locatie zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere inter-pretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere regelgeving niet wordt vernietigd, is een ruimere uitleg geoorloofd.

De veiligheid van de Babs dient bij het sluiten van huwelijken in de openlucht te worden gewaarborgd: ter be-scherming van de Babs die het huwelijk sluit, mag de Babs na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de Babs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

Zodra het bruidspaar aangeeft het huwelijk buiten te willen voltrekken dient schriftelijk door de gemeente ken-baar gemaakt te worden dat de gemeente noch de Babs aansprakelijk is voor de gang van zaken. De Babs be-houdt het recht om uit te wijken naar een gebouw.

Als voorwaarden zal het bruidspaar een formulier moeten te ondertekenen waarin zij onder meer verklaren ver-antwoordelijk te zijn voor de gang van zaken en af te zien om de gemeente en de Babs aansprakelijk te stellen voor enige vorm van schade die zij ondervinden tijdens deze huwelijksvoltrekking. Ook zijn de voorwaarden dui-delijk vermeld in dit formulier.

Dit formulier is bijgevoegd onder bijlage nummer I. Indien door het bruidspaar een locatie wordt gekozen voor hun huwelijksvoltrekking, anders dan het gemeente-huis te Opheusden, is het bruidspaar zelf gehouden om de huur van deze locatie zelf te verrekenen met de eigenaar van de locatie. Artikel 9. Leiding van de dienst Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijzen het college de ambtenaar van de burgerlijke aan die is belast met de leiding van de burgerlijke stand. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel is belast met de leiding van de bur-gerlijke stand. De manager dient daarvoor wel zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.

Artikel 10. Openstelling In dit artikel wordt bepaald wanneer het de burgerlijke stand geopend is (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wet-boek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Indien het college tot het bepalen van de openstellingtijden wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld de afdelingsmanager Gemeentewinkel), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatbesluit te nemen. De weg van het opnemen van een delegatiebepaling in het reglement aan een ambtenaar (bijvoorbeeld een hoofd burgerzaken) wordt afgeraden, omdat deze bij de inwerkingtreding van de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (gepland 1 januari 1997) verboden wordt. ARTIKEL 11.  Annulering huwelijk Bij annulering van een huwelijk, partnerschap of omzetting behoudt de gemeente het recht om leges te heffen. Bij een annulering korter dan vier weken voor het huwelijk zijn door de medewerker van de afdeling Gemeente-winkel en de Babs al diverse werkzaamheden verricht. Deze werkzaamheden zijn doorberekend in de annule-ringsleges.

Indien de partners een geldige reden hebben voor het annuleren van hun huwelijk (overlijden/ziekte partner, familieleden of vrienden, niet beschikbaar zijn van feestlocatie, enz) berekenen we geen annuleringsleges. Het verbreken van een relatie geldt niet als geldige reden. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan om een be-wijsstuk vragen.

Als door de partners een nieuwe huwelijksdatum in deze gemeente wordt besproken, zullen geen annulerings-kosten in rekening gebracht worden. De nieuwe huwelijksdatum dient binnen zes weken na de oorspronkelijke huwelijksdatum te worden vastgelegd.

Een mededeling van annulering dient schriftelijk te worden ingediend onder vermelding van datum huwelijk, namen van de partners en reden van annulering. Hierbij dient een kopie van een legitimatiebewijs van de onder-tekenaars te worden overlegd.

Het formulier voor de mededeling van de annulering is bijgevoegd onder bijlage nummer II. Artikel 13.  Slotbepaling In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in wer-king treedt.