Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Gedragscode politieke ambtsdragers van de gemeente Neder-Betuwe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode politieke ambtsdragers van de gemeente Neder-Betuwe
CiteertitelGedragscode politieke ambtsdragers van de gemeente Neder-Betuwe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-201516-12-2015intrekking

17-09-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 08-12-2015

RAAD/11/01195
20-06-201301-10-201116-12-2015nieuwe regeling

15-09-2011

Rhenense Betuwse Courant 12-06-2013

RAAD/11/01195  

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode politieke ambtsdragers van de gemeente Neder-Betuwe

De raad van de gemeente Neder-Betuwe; gelezen het voorstel van de  voorzitter van de raad en griffier, gelet op het bepaalde in de Gemeentewet,

B E S L U I T : met ingang van 1 oktober 2011 1. de bij besluit van 11 december 2003 vastgestelde “Gedragscode voor bestuurders van de gemeente Neder-Betuwe” in te trekken;

2. Vast te stellen de                    Gedragscode politieke ambtsdragers van de gemeente Neder-Betuwe

 

Hoofdstuk I Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers

Leden van het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de

burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politieke ambtsdragers houdt in dat

de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de

bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen.

Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politieke ambtsdragers in een breder perspectief:

Onder het begrip politieke ambtsdragers zijn tevens begrepen de burgerraadsleden , met gelijke verantwoording zoals ook nader opgenomen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad. Dienstbaarheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van

de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken. Functionaliteit

Het handelen van een politieke ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de

functie die hij vervult in het bestuur. Onafhankelijkheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat

wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere

schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden

Openheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording

mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van

de politieke ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij. Betrouwbaarheid

Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn

afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt,

wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven. Zorgvuldigheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers

op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte

wijze worden afgewogen. Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende

gedragsafspraken.

 

Hoofdstuk II Gedragscode politieke ambtsdragers

Artikel 1 Algemene bepalingen

1.1   Deze gedragscode geldt voor alle politiek ambtsdragers van de gemeente tenzij uit de tekst van een gedragsregel anders blijkt.

1.2   In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is

vindt bespreking plaats in het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad.

1.3   De code is openbaar en voor iedereen makkelijk toegankelijk..

1.4   Politiek ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

1.5   Een politiek ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

 

Artikel 2 Belangenverstrengeling

2.1   Een politiek ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen.

2.2   Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politiek ambtsdrager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

2.3   Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente waaraan hij verbonden was.

2.4   Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.5   Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

2.6   Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

2.7   Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

2.8   Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties en q.q-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

2.9   Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie (tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan). De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt

gebonden nevenfuncties.

 

Artikel 3 Informatie

3.1   Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

3.2   Een politiek ambtsdrager houdt geen informatie achter.

3.3   Een politiek ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

3.4   Een politiek ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke

betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

3.5   Een politiek ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

 

Artikel 4 Geschenken, diensten en uitnodigingen

4.1   Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

4.2  Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.

4.3  Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een

Gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.

4.4   Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel uit maakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

 

Artikel 5 Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen en buitenlandse dienstreizen

5.1   Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

5.2   Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

5.3   In geval van twijfel over een declaratie of over het correct gebruik van een creditcard door een politiek ambtsdrager, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester,de voorzitter van de raad en zo nodig ter besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad.

5.4   Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt. Het gemeentelijk belang is doorslaggevend voor de besluitvorming.

5.5   Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

5.6   Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en

het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

5.7   Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de

gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. In ieder geval wordt dit bij de besluitvorming betrokken.

5.8 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is slechts beperkt toegestaan

en moet betrokken worden bij de besluitvorming.

De extra reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen  komen volledig voor rekening van de politiek ambtsdrager.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 15 september 2011.

de griffier,  

mr. J.C. Bouwman

de voorzitter  

ir. C.W. Veerhoek